Brok in keel en zeer droge keel

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Mama1976
Berichten van Mama1976
Onderwerpen van Mama1976
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Brok in keel en zeer droge keel

Bericht door Mama1976 »

Goedemorgen,

ik zit met een vraag. Ik ben 43 jaar oud en merk dat ik echt in de overgang zit. Ik las op dit forum dat een brok gevoel in de keel veel voorkomt in de overgang. Ik heb ook allergie voor huisstofmijt maar merk sinds enige tijd ook dit ik steeds een hele droge keelholte heb en dit er steeds iets zit.
We wie kent dit gevoel. Ik vind het een rot gevoel Ik heb het bij koffiedrinken of een biertje heel erg extreem. Ik moet ook veel water drinken.
Hoor graag jullie reacties.

Mama

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Brok in keel en zeer droge keel

Bericht door Diaantje »

Hoi,

Heb hier ook vaak last van. Ik zuig dan op pastilles van Isla, dat bevochtigt de keel weer ff wat.

Sterkte,
Diana

Mama1976
Berichten van Mama1976
Onderwerpen van Mama1976
Menopauzejaar:

Bericht door Mama1976 »

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem. Ik ben 43 jaar oud, heb al last van pijnlijke borsten, opvliegers, hoofdpijn en vreselijk prikkelbaar. Ook heb ik sedert een tijd achter in mijn keelholte een droog gevoel achter in keel als ik slik heb ik heb ik het gevoel dat er steeds wat zit maar dit is niet zo. Ja, ik heb ook een huisstofmijt allergie is behoorlijk erg maar dit is heel anders. Ik heb nu van de huisarts maagremmers gekregen voor hele erge maagzuur. Ik vind het gevoel achter in keel het vervelendste word er gek van. Mijn mond is ook super droog.

Kennen jullie dit en wat doen jullie er aan. .

een bezorgde Mama

Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Diana49 »

Hoi,

ik herken je klachten maar al te goed. Ook ik slik af en toe maagzuur tabletten vanwege zure oprispingen, veel lucht in mijn maag waardoor ik steeds moet boeren :oops: Vandaag ook het gevoel dat er voedsel of iets dergelijks achter in mijn keel/slokdarm vast zat wat ik niet weggeslikt krijg. En als ik dan slik klinkt er zo krakend geluid in mijn oren, bah zo naar. Het is niet zo dat er iets zit maar het lijkt wel of t zo is. Ik werd er zo zenuwachtig van dat t nog erger werd als of mijn keel dicht geknepen werd. Ik heb medicijnen om de spanning wat af te laten nemen maar dat gebruik ik maar af en toe als ik t echt niet meer trek, zo kan ik even op adem komen en dat heb ik daar straks maar gedaan, nu is het gevoel van band om mijn keel en brok in de keel gevoel afgezakt.

Die droge mond en keel heb ik af en toe dan drink ik maar steeds lekker koud drinken of kauw op kauwgom. Je hebt ook middeltjes zoals gel, spray voor droge mond, googel maar als je het wilt. Ik heb het wel eens gekocht maar bij mij helpt het maar voor even dus ik koop dat niet meer. Ik ben jaren geleden al eens onderzocht door een kno arts die ging met een dun slangetje met een cameraatje via mijn neus naar mijn keel en slokdarm. Maar er was niets te zien. Zij vertelde dat veel mensen hier last van hebben. De overgang kwam natuurlijk niet ter sprake maar zij zei dat het door stress kan komen.
Ik kan je alleen maar vertellen wat ik er tegen doe hoop zo op die manier je t gevoel te kunnen geven dat je niet alleen staat.
Veel sterkte!

Diana

Mama1976
Berichten van Mama1976
Onderwerpen van Mama1976
Menopauzejaar:

Bericht door Mama1976 »

Hoi

wat een fijne reactie. Ik vind dit ook 1 van de ergste klachten van de overgang. Wat je zegt als je er te veel mee bezig bent, wordt het allen maar erger. Ik heb nu goede maagzuurremmers van de dokter en deze werken goed. Ik word er wel gek van dat je altijd maar het gevoel hebt dat er wat in je keel zit, maar dit is niet zo. Ik gorgel ook veel. Om de keel te verzachten. Ik heb een droge keel, maar ook wel eens veel slijm dit is echt super irritant. Ik drink zelf ook veel koud water, thee met honing en zuig op een snoepje.
Mijn relatie gaat ook niet goed, heb daar ook stress door en ja dan wordt die brok nog erger.
Heb je ook wel eens pijn op de borst gehad.
Ook heb ik hoofdpijn dit vind ik ook vervelend met die brok is het ergste.

Mama

Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Diana49 »

Hallo,

ja pijn op de borst heb ik soms last van, erg benauwend. Maar t komt en t gaat.
Het geeft veel stress als je relatie niet goed gaat.
Reden te meer om allerlei klachten te krijgen zeker in deze overgangsjaren. Ik vind het erg rot voor je ik hoop dat jullie er samen uitkomen. Probeer goed voor je zelf te zorgen. Veel sterkte!

Diana

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Miri »

Hallo daar,

Ook ik heb al die klachten die jullie noemen.
Droge keel, brandende tong, brok in keel, strakke band om borstkas, drukkend gevoel, hartkloppingen, af en toe steken in hartstreek, spierspanningen, opvliegers enz.
Dit heb ik al zeker 3 jaar dus als het echt iets ernstigs zou zijn dan had ik al lang een keer er echt onderuit gegaan dus het zijn inderdaad echt die hormonen :oops:
Echt super vervelend allemaal.
Je kan gewoon niet jezelf zijn wat erg frustrerend is.
Ik heb inderdaad ook, als ik afleiding heb, dat ik er een stuk minder last van heb en, in het weekend, vrij wel nergens last van heb.
Tegen die droge keel kauw ik ook regelmatig kauwgom wat dan wel helpt en inderdaad veel water drinken.
Tegen de spierspanningen wat rek en strekoefeningen en veel wandelen wat ook voor afleiding zorgt.
We moeten allemaal door deze vervelende periode van hormoonschommelingen heen, hoe rot en moeilijk deze ook is maar ik hou altijd in mijn achterhoofd te gedachte dat er al miljoenen vrouwen ons voor is geweest en die zijn er ook allemaal doorgekomen dus ons gaat dat ook lukken!
Heel veel succes en sterkte allemaal.

Warme groeten, Miri

Kaatje67pipi
Berichten van Kaatje67pipi
Onderwerpen van Kaatje67pipi
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Kaatje67pipi »

Mede overgangsters,

Ik ben nieuw hier en hier terecht gekomen nadat ik zocht op brok in keel. Ik lees hier ontzettend veel dezelfde klachten die ik ook heb.
Brok in mijn keel, het gevoel dat het boven in mijn keel vibreert maar het allerergste, ik heb ontzettende kramp op mijn borst boven mijn borsten zeg maar. Omdat ik hoge bloeddruk heb is mijn hart al helemaal nagekeken en gelukkig daar niets aan de hand. Maar man o man ik maak me echt zorgen, mijn moeder heeft slokdarmkanker gehad..... Maar ik wil ook niet telkens als zeurdoos bij de ha aankloppen.
Herkent iemand de kramp hoog in de borst?

Groetjes,
Karin

Mama1976
Berichten van Mama1976
Onderwerpen van Mama1976
Menopauzejaar:

Bericht door Mama1976 »

Hoi,

daar ben ik weer. Heb weer een tijdje geen last van brok in keel gehad maar het is er weer. Vrouwen hebben jullie het ook met thee of koffiedrinken dat het nog droger wordt in de keelholte. Het gevoel dat er steeds wat zit wordt er moe van. Ja ik heb vreselijke huisstofmijt allergie erbij en deze droogheid wordt e dan ook niet beter op.
Ik drink zelf ook veel koud water en zuig op een snoepje. Je maakt je natuurlijk ook zorgen en ja dan wordt het allen maar erger. Ik heb droge keel (brok gevoel) en regelmatig hitte aanvallen. Ook super fijn en die vermoeidheid.
Gaat het bij jullie ook wel eens een tijd weg.

mama

Mama1976
Berichten van Mama1976
Onderwerpen van Mama1976
Menopauzejaar:

Re: Brok in mijn keel

Bericht door Mama1976 »

Hoi Dames,

Ik heb sinds een week ook weer een brok in mijn keel, hele droge keel, halshuid dat pijn, droge slijmvliezen neus en ga zo door. Ik was er een maand van af. Ik heb er nog een hele fijne huisstofmijt en pollenallergie bij. Super combinatie. Ik heb het gevoel ook steeds dat er wat in mijn keel zit. Ik drink veel en eet snoepjes. Verlicht een beetje. Ook heb ik door die slijmvliezen in mijn neus ook af en toe een bloedneus. Herkennen jullie dit. De keel is droog en geïrriteerd. Ik hoor graag nog wat tips.

Mama :-(

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Miri »

Goedemiddag,

Ja, allemaal zeer herkenbaar (zie
Miri schreef:
ma 21 okt 2019 11:30
En ja, ik heb er nog steeds last van. De ene keer meer dan de andere keer. Soms helemaal weg maar dan komt het weer in eens opzetten :| . Echt vervelend en blijf maar hopen dat het ooit voorbij gaat maar fijn is anders. Ik merk wel dat als ik een fikse wandeling maak of aan het sporten ben het weg is maar ik kan moeilijk heel de dag sporten. Een dropje of wat drinken verzacht wel. Het enige wat ik kan zeggen is heel veel sterkte en hou vol want nogmaals; ooit komt de tijd dat we er hopelijk om kunnen lachen.
Miri

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht