Rare tong/Dikke keel

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Rare tong/Dikke keel

Bericht door Sannie72 » wo 01 mei 2019 14:28

Hallo dames,

ik ben sinds een aantal weken erg bewust van mijn tong en dit komt omdat ik een klein pukkeltje voelde opkomen tijdens het eten.
Het zit helemaal achterin in het zachte gedeelte achter mijn bovenste kies. Heel raar maar soms is het zacht en soms word hij hard en voel ik hem zitten met mijn tong en met eten. Soms is het ook gevoelig. Ik dus aan de google. Het eerste wat ik tegenkom is K. Het zweet brak mij uit. Ik ben dus voor de spiegel en een scherp lampje mijn mond gaan inspecteren. Nou ik kan je vertellen ik zie van alles en ik word er alleen nog maar banger van want ik ga me afvragen of het wel normaal is.

Sindsdien ben ik 100x op een dag aan het controleren en kijken. Mijn tong voelt raar aan. Heb last van mondbranden, voelt ruw aan.
Aan de zijkant gekarteld, soort van groefjes erin.

Door die nare dingen wat ik las ben ik dus bang geworden. Ik kan naar de huisarts gaan maar ben echt bang. Ik ben mij de hele dag bewust van die lap in mijn mond.

Ik heb gerookt maar ben daar dus inmiddels een paar dagen geleden mee gestopt.

Herkent iemand deze dingen?

Sandra

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Rare tong/Dikke keel

Bericht door Flippertje » vr 03 mei 2019 21:00

Hallo Sandra

Jazeker, maar ga gewoon even naar de tandarts of huisarts, heb een half jaar een bultje op mijn tong gehad en is nu zo goed als weg, zijn veel onschuldige dingen mogelijk, heb nu wel veel andere mondklachten waar ik gek van wordt maar dat bultje is zo goed als weg,

Flippertje

Ieniemienie
Berichten van Ieniemienie
Onderwerpen van Ieniemienie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Ieniemienie » ma 06 mei 2019 14:45

Hallo Sandra,

Ik heb dit wat je beschrijft ook al ruim 2 weken word er gek van je bent je ineens zo bewust dat je een tong hebt. Heb inderdaad ook een ruwe soms branderige tong sommige papillen waren zeer gevoelig. Tong is ook ruw en heeft een soort riviertjes ertussen. Ik ben 56 en kan me herinneren dat ik dit een paar jaar geleden voor het laatst hebt gehad. Ik heb sterk het gevoel dat het de overgang is maak me er verder niet zoveel zorgen over. Ben er toen ook al voor bij de dokter geweest en was niet zoveel aan te doen het ging toen ook weer vanzelf over.
Hoop dat je dit gerust stelt.

Groet Ieniemienie!

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » ma 22 jul 2019 14:20

Hallo dames.

Ik ben hier al een tijdje niet geweest maar nu heb ik iets waar ik alweer een tijd mee rond loop. Heel erg vervelend.
Zo heb ik nergens last van en zo is het er ineens. Een dikke keel. Alsof er een hand omheen zit, strak gespannen staat, net of alles is
opgezet. Zo naar gevoel, het maakt mij bang. Natuurlijk ga ik gelijk van het ergste uit. Soms is het net ook of mijn tong dik is, dat ik dingen voel zitten maar als ik kijk zie ik niets. Dan weer een hele droge keel, dan weer last van slijm. Ik ben de hele dag bewust van die keel. Ik denk dat ik het nu al maanden heb. Ik zit maar te voelen aan mijn hals of ik geen rare dingen voel.
Ik kan wel gewoon eten en drinken, ik hoest niet op een kuchje na. Ik rook soms nog een sigaretje maar kan dagen overslaan en dan denk ik daardoor komt het. Het maakt mij heel erg onzeker. Als ik in de ochtend opsta dan heb ik er geen last van maar in de loop van de dag komt het opzetten.

Wie herkent dit ook.

Sannie

Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Diana49 » ma 22 jul 2019 16:50

Hallo Sannie,

Dat gevoel van een dikke keel herken ik heel goed.
De ene keer heb ik een hele droge keel dan weer last van slijm achterin die ik bijna niet opgehoest krijg of weggeslikt krijg. Ook regelmatig last van een brok of brokken in mijn keel die benauwd aanvoelen omdat slikken dan met horten en stoten gaat. Ik heb dit al heel lang. En er is niets te zien. Ik zelf probeer mij niet druk te maken want het gaat ook steeds weer weg en ik wijd het aan stress en overgang .Als ik er teveel mee bezig ben wordt t erger voor mij. Maar wel heel vervelend.
Hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen.

Diana

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Miri » do 25 jul 2019 17:19

Hallo Sannie,

Heel herkenbaar!
Ik heb er alweer bijna drie jaar last van.
Het is idd heel naar maar wat Diana ook zegt hoort dit dus ook bij die “gekke” overgang.
Ik word er soms echt niet goed van.
Ik merk als ik afgeleid ben of ergens erg bewust mee bezig ben ik het dan niet voel maar zodra ik eraan denk begint het weer!
En ook ik krijg het pas een tijd na het opstaan en ook bij mij is er niets te zien in de keel.
Je bent dus zeker niet de enige zoals je op dit forum kunt lezen.
Mij geeft het lezen daarvan altijd wat rust. Ik hoop dat dit bij jou ook zal zijn.

Warme groeten, Miri

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » vr 26 jul 2019 14:34

Hallo dames

Ik ben toch maar even naar de dokter geweest en voor zover hij kon kijken zag het er goed uit.
Maar toch blijf ik heel onzeker. Hij vertelde mij ook dat als het soms ook weg is dat ik mij dan geen zorgen hoeft te maken over die enge ziekte.
Gister weer last maar op een gegeven moment was het gewoon ineens weg. Zo raar.

Vandaag opgestaan met een goed gevoel maar toen ineens kreeg ik rare pijn bij mijn strottenhoofd en daarna een heel raar strak gevoel eromheen.
Net alsof mijn huid ook heel erg strak staat, echt een heel naar gevoel. Alsof er iets in mijn keel zit. Met eten en drinken ervaar ik dat niet.

Ik word er zo onzeker van. Zit de hele dag maar te denken. Het is gewoon niet meer leuk. Ben echt bang voor die nare ziekte. Wat nou als de arts het verkeerd heeft.

Ik voel het overal. Dan weer rechts, dan weer mijn strottenhoofd dan weer niets. Dan weer steken. Pfff ik weet het even niet meer.

Sannie

Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Diana49 » zo 28 jul 2019 19:38

Hallo Sannie,

Ik vind het echt naar voor je dat je zo bang bent. Ik heb dan geen last van mijn strottenhoofd maar zoals ik al eerder schreef, moeite met slikken i.v.m. brok in de keel en slijmvorming. Mijn klachten zijn al weer wat naar de achtergrond geschoven.
En inderdaad wat als de arts het verkeerd heeft, mocht je het niet meer aankunnen kun je altijd terug gaan naar je arts. Maar zenuwen of overgangskwalen kunnen rare en enge dingen met je doen. En door dat je zo bang bent is t zo sterk aanwezig en lijkt t erger te worden. Ik zou toch proberen wat afleiding te zoeken want meer je er mee bezig bent hoezeer het nadrukkelijk aanwezig blijft. Misschien als je wat kan ontspannen zakt t misschien af. Kijk maar en je kunt zoals ik al zei altijd terug naar je arts.

Veel sterkte,
Diana

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » di 10 sep 2019 19:25

Hallo dames, even een vraagje.

Ik heb een tijdje met het kropgevoel gelopen, dat is nu al een heel stuk minder en vaker weg. Gelukkig zal je denken. Maar nu heb ik weer een hele droge rauwe keel. Bij het opstaan valt het op zich nog wel mee maar dan komt het weer langzaam opspelen. Het begint dan te kriebelen. Oke kuchen maakt het erger maar je moet wat he. Dan ga ik hoesten, en hoest dan echt vanuit mijn tenen. Het lijk wel of ik een pak zware shag heb gerookt. Ik heb wel gerookt maar inmiddels 5 dagen gestopt. Ook heb ik last van reflux, daar kan het ook aan liggen maar mijn man is ook aan de hoest, kriebel en droge keel. Dus ja wat kan het zijn. Ik heb het wel vaker gehad maar ik ben zo hypochonder als wat en ga aan de google. Nooit doen kan ik je wel zeggen. Ben bij de huisarts geweest en ze zegt kan van het roken komen maar ook van de maagzuur. Dus nu wat voor gekregen. Hmmm is het herkenbaar wat ik jullie nu schrijf?

Droge keel, diep in de keel, kriebel, meer rechts dan links. Gewoon een heel naar en vervelend gevoel.

Normaal als je verkouden bent besteed je er geen aandacht aan maar nu pffff. Niet dat ik verkouden bent hoor.

Sannie

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » di 10 sep 2019 19:34

Hoi Sannie,

Herkenbaar voor mij. Ik heb ook last van reflux, het irriteert mijn keel en daarvoor neem ik dan een Rennie. Dat helpt mij. Het komt en gaat. Ook die prop in mijn keel heb ik gehad; nu alweer een poos niet gehad gelukkig.

In de overgang worden je slijmvliezen droger. Die zitten in je neus, oor, mond, darmen, maag, keel, blaas enz. Op dit moment heb ik weer een droge mond en ook mijn keel raakt dan geïrriteerd. Een honingdropje helpt wel en ook volle melk vind ik dan helpen; dat is wat vettig.

Groetjes, Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht