Keel-/en mondklachten

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Keel-/en mondklachten

Bericht door Miri » vr 10 jun 2016 10:59

Hallo dames,

Wat ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden!
Sinds een aantal maanden heb ik last van klachten gekregen in mijn keel of dat er iets dwars zit wat ik niet weg krijg. Ook het gevoel dat er van alles en nog wat is opgezet wat soms door straalt naar mijn hartstreek ( of dat er een zware last op zit). Soms suizen in mijn oren, bittere smaak in mijn mond, branderige tong enz. Heb het afgelopen jaar wel veel stress gehad wat het er natuurlijk ook niet goed voor is.
Ben nu vier keer naar de huisarts geweest (gelukkig nederlands talig omdat ik sinds 8 maanden in Zuid Spanje woon) en mijn bloed en schildklieren ook inmiddels laten nakijken. Schildklieren werken goed maar ik had wel een tekort aan witte bloedlichaampjes waar ik een fikse vitaminen kuur voor heb gehad.
De huisarts zei ook dat dit normaal is als je in de overgang zit maar ik was er toch niet gerust op. Ik haalde me de ergste dingen in mijn hoofd.

Maar ook dit hoort kennelijk allemaal bij die "heerlijke" overgang :S .
Nu ik jullie verhalen lees ben ik al een stuk rustiger aan het worden en begin ik echt te geloven dat het de overgang is. Ook mijn oudere zus heeft me we wat kunnen geruststellen omdat zij ook allerlei klachten had en nog heeft.
Verder heb ik niemand om ermee te kunnen praten omdat we ( mijn man en ik) na bijna 8 jaar in Curacao gewoond te hebben nu naar Zuid Spanje zijn verhuisd. Gelukkig heeft mijn man alle geduld met mij en is er begrip!

Ik wil alle dames veel sterkte wensen met dit grote ongemak en bedanken voor het delen van jullie ervaringen.
Het geeft veel steun!

Miri.

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Re: Gaan alle klachten echt over?

Bericht door Miri » vr 08 feb 2019 10:19

Hallo dames,

Nou, ik kan vertellen dat het nog steeds niet zo goed gaat.
Ik kom mijn dagen door en daar heb ik het wel mee gezegd :|
Ik baal zo van die hormonen!
Mijn keel is nog steeds aan het vervelen, druk op mijn borst, allerlei steekjes in mijn lijf enz.
Ik baal er ook van dat mijn positieve denken ver te zoeken is terwijl ik dat altijd heb gehad.
Waar is mijn persoontje gebleven?
En het is zo lastig om uit die cirkel te komen terwijl ik het zo graag wil.
Ik blijf maar hopen dat mijn eigen ik ooit weer zin heeft om terug te komen.
Ik hou moed en probeer er toch wat van te maken.

Wens iedereen een rustig en fijn weekend.

Warme groeten, Miri

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Re: Keel-/en mondklachten

Bericht door Jamilla » di 12 mar 2019 14:37

Ha Miri,

Omdat je in Spanje woont lijkt me dit nog wat lastiger, mogelijk. Vervelend dat je al zolang last hebt!

Afleiding is een hoop waard en 'eruit' leidt dan vaak ook af van alle kringetjes waarin je als mens soms draait. Het werpt ook vaak een ander licht op de dingen waardoor veel een andere lading krijgt.

Ik tob met hetzelfde, ook met keel, neuspijn (slijmvliezen), steekjes en enorm veel opvliegers vooral 's nachts... enz.. Angst erbij en zo. Dan klim ik als ik de tijd heb op m'n fietsje en trap een eind naar het volgende dorp. Af en toe krijg ik een paniekerige angst-aanval in een winkel maar het gaat ook weer over. Het buiten zijn doet me goed. Het buiten bezig zijn helpt. Ik loop ook wat hard af en toe maar moet me wel aanpassen aan de grillen van m'n onstabiele lijf. Ik accepteer het maar gewoon. Daarna jezelf verwennen met een lekker broodje en een kop thee. :D

Sterkte daar, hoor! Groetjes, Jamilla.

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Bericht door Miri » wo 13 mar 2019 12:02

Hoi Jamilla,

Enorm bedankt voor je reactie.
Het helpt inderdaad als ik ben afgeleid want dan gaat het een stuk beter en weet ik gewoon dat het niets ernstigs is.
Ik ben altijd erg sportief geweest en ben dat gelukkig nog steeds maar moet helaas af en toe zeer zeker een stapje terug doen ivm de klachten waar ik natuurlijk enorm van baal.
Mij hoor je niet klagen dat ik in Spanje woon maar ik mis wel mijn sociale contacten uit Nederland ondanks dat we al bijna 12 jaar weg zijn uit Nederland.
Zeker als het me even niet goed gaat en dan is dit forum erg fijn om te lezen dat we zeer zeker niet de enige zijn met de klachten en dat geeft de burger moed.
Nogmaals bedankt voor je reactie, dat heeft me goed gedaan.

Warme groeten, Miri

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Jamilla » do 14 mar 2019 10:28

Hallo Miri,

Heel herkenbaar! Heb ook jaren in het buitenland gewoond en juist op de momenten dat het even niet lekker gaat, mis je gewoon de taal, de mensen, de vertrouwdheid van je roots enz. Ik ging soms in Nederland naar een arts als ik er weer eens was. :D Om dingen gewoon in het Nederlands te vragen en te horen.

Goed, dat je gewoon blijft sporten. Ja, ik weet het, een tandje terug maar dat is niet het ergste. Volgens mij wordt veel bepaald door je geestelijke toestand bij de lichamelijke klachten en dan helpt sporten of bewegen goed.

We houden de moed erin. :idea: Groetjes, Jamilla.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht