Lijkt op de 1e maanden van een zwangerschap.....

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Lijkt op de 1e maanden van een zwangerschap.....

Bericht door Lienke » wo 14 okt 2009 14:16

Hallo Dames,

Sinds ik in de overgang zit lijkt het wel of ik dezelfde klachten heb als in de eerste maanden van mijn 2 zwangerschappen: misselijk, opgeblazen gevoel, net of het eten niet vlot verteert. Ik moet ook echt uitkijken met wat ik eet: als ik alleen maar aan vlees denk wordt ik al beroerd, ook koffie en iets scherpere kruiden vallen niet goed. Soms ben ik bang dat het met de galblaas te maken heeft, maar ik heb ook sterk het gevoel dat het door de overgang komt. In augustus voelde ik me ook zo beroerd, een paar weken lang. Toen ik een zware menstruatie kreeg, was mijn spijsvertering weer oke
Maar nu, op dit moment sleep ik me echt de dag door, behalve misselijk ook last van diarree. En toch voelt het niet als buikgriep. Mijn borsten zijn ook pijnlijk, dus misschien zit er weer iets aan te komen.......

Hartelijke groet,
Lienke

Jean
Berichten van Jean
Onderwerpen van Jean
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Re: Lijkt op de 1e maanden van een zwangerschap.....

Bericht door Jean » wo 14 okt 2009 20:48

Hallo Lienke,

Het zijn voor mij allemaal bekende klachten ik hoop dat het voor jou een beetje troost is. Je kan het zo gek niet opnoemen en ik heb het gehad of heb het nog. Er zijn periodes dat de klachten wat minder zijn. Het is ook vaak zo dat het een weg is en ik krijg er weer wat anders voor terug. En inderdaad het lijken net zwangerschapsklachten zoals misselijk, duizelig en met vlees dat had ik ook zo erg als ik het alleen al rook werd ik al beroerd.
Maar ja ik hou de moed erin en berust erin dat helpt ook wel. Me er niet tegen verzetten dan word ik alleen maar beroerder.

Veel sterkte ermee.

Groet Jean.

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 15 okt 2009 12:57

Hallo Jean,

Dankjewel voor je antwoord. Het steunt me echt dit te lezen. Sommige klachten herken ik als overgangsklachten, maar ook is het vaak niet duidelijk of het met mijn overgang te maken heeft.

Groet Lienke

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Carry » do 03 dec 2009 08:56

Hallo Lienke,

Die gedachte is ook bij mij opgekomen: ik ben zo misselijk als in het begin van de zwangerschap. Het begint vaak 's nachts al, ik word er soms wakker van.
In de loop van de ochtend trekt het langzaam weg. Ik merk dat het helpt om toch een beetje te eten. Soms heb ook last van slapeloosheid en ga dan maar even een beker warme melk drinken. Of honger ... dan sta ik midden in de nacht een boterham te eten. Raar allemaal, maar ik laat het een beetje over mij heenkomen. Het lijkt er op dat ik veel beter ruik dan normaal, dat was in de zwangerschap ook zo. Ik ruik een rotte mandarijn onder in de fruitschaal op 2 meter afstand, het zuivelvak bij de supermarkt ruikt heel erg onaangenaam, en koffie ruikt heel erg sterk. Ik heb vorig jaar een nieuwe café latte gekocht en vond die koffie heerlijk. Nu heb ik liever een kop thee. Ik heb allerlei kruidenthee waarmee ik mij echt kan verwennen. Welk smaakje vandaag?

Jouw verhaal is dus echt herkenbaar voor mij!

Sterkte, Carry

Jolandalm
Berichten van Jolandalm
Onderwerpen van Jolandalm
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Jolandalm » do 03 dec 2009 13:09

Hallo Allemaal,

Ik herken de verschijnselen ook. Vooral de misselijkheid en het opgeblazen gevoel. Tijdens mijn zwangerschappen had ik dat niet zo erg, maar nu helaas wel.
Ook ik drink meestal thee. Soms heb ik echt zin in koffie, maar meestal valt het niet goed. Wel ben ik erachter gekomen dat het mij helpt om iets te eten of te drinken als mijn maag in de knoop zit.
Onlangs ben ik bij een gynaecoloog geweest, ik begon toch te twijfelen. De echo toonde niets verontrustends aan. Hij schreef mij de pil voor.
Hierop werd ik nog misselijker. Dat was dus voor mij niet de oplossing, en ben er ook weer mee gestopt.

Sterkte
Jolanda lm

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:

Bericht door Carry » do 03 dec 2009 16:35

Hallo allemaal,

wat fijn dit forum, het neemt in ieder geval een stukje ongerustheid weg.
En ook het gevoel dat ik niet de enige ben. Het is een fase waar we doorheen moeten denk ik.
Ik vond de andere fases eerlijk gezegd leuker. De pubertijd en de zwangerschap gingen mij een stuk gemakkelijker af.

Groetjes, Carry

Kaatje2
Berichten van Kaatje2
Onderwerpen van Kaatje2
Menopauzejaar:

Bericht door Kaatje2 » vr 04 dec 2009 11:18

Hallo

Hier nog eentje met dezelfde klachten ik word er soms niet goed van bah. Toevallig zei ik van de week tegen mijn man ik lijk wel zwanger dat kan niet, maar dat gevoel heb ik wel. Opgeblazen gevoel, vreselijke zere borsten, misselijk, vooral als ik voorover buig dan lijkt het wel of blijft het eten en drinken hangen en drukt tegen mijn keel aan, maagzuur en zo ineens van de koffie misselijk, trage stoelgang en dan ineens moet ik drie keer per dag en ploft het eruit bah bah bah.
Eetlust heb ik wel soms gewoon abnormaal, dan eet ik echt alles wat los en vast zit maar moet ik later weer bezuren dan heb ik zon opgeblazen gevoel dat ik er misselijk van word en dan moet ik boeren als een grote kerel.
Inmiddels heb ik wel wat gekregen voor mijn maagzuur en de trage stoelgang van de huisarts en dat helpt prima mijn stoelgang is nu normaal. Ik ga nu iedere dag 1 keer en van maagzuur heb ik vrijwel geen last meer.

Ik wens iedereen sterkte met hun kwalen wat hebben wij soms ook wat als vrouwen :roll:

Kaatje

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Anneke » vr 04 dec 2009 11:33

Hoi Kaatje,

Ik zit je bericht te kezen en het is zo herkenbaar, ik heb zelfs een paar keer een zwangerschapstest gedaan, terwijl ik ook helemaal niet zwanger kon zijn.

Het is zwaar vervelend als je er middenin zit, bij mij heeft het ongeveer 3 jaar geduurd, niet constant maar weel hele lange periodes achter elkaar en ook met hele wisselende stemmingen er bij.

Ik ben nu 21 maanden zonder menstruatie en een paar weken geleden begon het opeens weer, vocht vasthouden, opgezette borsten, opgezette buik, slecht reageren op voedsel, het heeft een week of 2-3 geduurd en nu is het weer over.

Het is echt een nare periode maar er is licht aan het eind van de tunnel, heel veel klacten die ik hier lees zowel lichamelijk als geestelijk zijn bij mij zo langzamerhand over en momenteel ben ik geestelijk heel stabiel, terwijl ik vroeger in tranen uitbarstte als ik een dode muis zag.

Probeer vol te houden, echt het gaat over!

Anneke

Kaatje2
Berichten van Kaatje2
Onderwerpen van Kaatje2
Menopauzejaar:

Bericht door Kaatje2 » vr 04 dec 2009 11:50

Hallo dames,

o dat huilen pfff dan kan ik zomaar ineens hebben.
Mijn man schrikt er soms van die kijkt mij aan en zegt wat is er meiske wel lief hoe die reageert en ik kan soms niet uitleggen waarom ik huil dat weet ik soms zelf niet eens.
Als ik dan zeg ik weet niet waarom ik huil dan zie ik hem kijken of dat hij water ziet branden hahaha.
Ja en die wisselden stemmingen dan val ik uit om je achteraf dood te schamen vind ik want 9 van de 10 keer gaat het helemaal nergens over.

Ik ben nu 45 ik hoop echt dat dit geen jaren meer gaat duren pfff.
Wel verzet ik mij er tegen dan denk ik effe iets anders doen als je er steeds aan denkt is het ook erger heb ik het idee.

Bedankt voor je berichtje. :D

Kaatje

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010

Bericht door AnnaH » vr 04 dec 2009 13:05

Hallo allemaal,

Die misselijkheid is erg vervelend ja. Het valt me op dat het wegblijft als mijn hele cyclus gedurende lange periode uitblijft. Dan kan ik rustig koffiedrinken, lekker eten en zo.
Maar zodra er weer iets van een eisprong (of wat daarvoor moet doorgaan) of van vloeien gebeurt dan speelt de misselijkheid weer helemaal op. Inclusief buikloop, boeren en zuurbranden. Elk hobbeltje in de weg, op de fiets of in de bus, doet me kokhalzen. En meer van dat soort dingen die in dit topic al beschreven staan.
Dan verdraag ik alleen matige en lichte kost zonder kruiden en andere toestanden. Geen koffie of (kruiden)thee, maar voorzichtige slokjes warm water. Het perfecte dieet, maar helaas heeft dat geen enkel effect op mijn opgeblazen buik en gewicht.

Groet
Anna

@ Anneke: dank voor je opbeurende woorden. Ik vind het fijn om berichtjes te lezen van vrouwen die al verder zijn :D

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » vr 04 dec 2009 13:52

Hoi allemaal,

Wat een herkenning! Toen ik dit topic startte was er nog niet veel respons, ik had het idee dat weinig vrouwen dit herkenden. Dat blijkt dus niet zo te zijn!
Het voelt soms echt alsof je in de beginperiode van een zwangerschap zit. Dit gevoel werd bij mij versterkt toen ik mij opeens realiseerde dat ik wel heel veel sinaasappels/mandarijntjes at de laatste tijd. Dat deed ik tijdens mijn tweede zwangerschap ook! Ik kon echt de hele dag wel dooreten, at ze liever dan "normaal" eten. Fris-zuur, heerlijk! Hebben jullie dat ook, van die 'tics' die je herkent?

Hormonen hebben blijkbaar invloed op ons hele systeem en kunnen de boel soms flink ontregelen. Dat volle gevoel, misselijk bij het opstaan, misselijk na het eten, trage stoelgang, het kan soms een paar weken duren voor je alles weer normaal kunt verteren. Letterlijk beroerde periodes vind ik dat.

Groet en sterkte met alles,

Lienke

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:

Bericht door Carry » vr 04 dec 2009 16:14

Hallo allemaal,

Ook weer typisch, dat Nienke schrijft dat ze een voorkeur heeft voor mandarijntjes en sinaasappels. Ik koop normaal nooit sinaasappels en ineens nam ik ze toch mee. Ik vond ze ineens heerlijk. Heeft dit dan ook met de overgang te maken, net zoals je in de zwangerschap weleens erge zin in andere etenswaren had?

Groetjes, Carry

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010

Bericht door AnnaH » vr 04 dec 2009 16:27

Hallo allemaal,

Ik werk potten appelmoes (zonder suiker) weg! Gezond en lekker fris :D
Volgens mij hebben hormonen ook tijdens de overgang grote invloed op je smaak en trek.

Groet
Anna

Kaatje2
Berichten van Kaatje2
Onderwerpen van Kaatje2
Menopauzejaar:

Bericht door Kaatje2 » vr 04 dec 2009 18:08

Hallo

Dat merk ik dus ook die idiote eetgewoonten die ik in mijn zwangerschappen ook had, chocola vooral. En daar kan ik op het moment echt niet tegen

Kaatje

Kaatje67
Berichten van Kaatje67
Onderwerpen van Kaatje67
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Kaatje67 » za 05 dec 2009 22:19

Hallo allemaal,

Ook ik heb vaak last van mijn borsten, het lijkt alsof ze groeien (zoals in de zwangerschap), pijnlijk.
's Nachts draag ik een sportb.h. en overdag een degelijke b.h. met beugels.
Best heel vervelend, maar ik merk dat veel anderen er ook last van hebben.

En dan die buik: mijn benen worden dunner, maar die buik wordt dikker, heel ergerlijk dat ik zo zwanger uitzie.

Groetjes, Karin

Miekiemiek
Berichten van Miekiemiek
Onderwerpen van Miekiemiek
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Miekiemiek » za 12 dec 2009 20:40

Hallo dames

Ook ik herken het inderdaad dat het lijkt op zwangerschapsklachten.
Ook ik word naar van vleeslucht of koffie smaakt niet lekker meer ......... ook ineens gek op mandarijnen die ik voorheen niet eens zag bij wijze van spreken ...........
Mijn eetlust s ochtends slecht en fruit lukt net, later eet ik pas maar ook dan kan het ineens tegenstaan.......
Maf zo maf ........... om dit alles door te maken hoor, soms denk ik, ik word ziek en later denk ik oh het waren weer eens mijn hormonen!
De buikkramp, de gevoelige tepels en borsten ...... opgeblazen borsten ...... meer zijn in vrijen .........
Tja :shock: even wennen hoor aan alles.

Groet Annemieke

Happie
Berichten van Happie
Onderwerpen van Happie
Menopauzejaar:

Bericht door Happie » wo 18 jun 2014 10:39

Hallo dames

Ik was op internet aan het zoeken door plotselinge misselijkheid bij koffiedrinken. Ik ben gek op koffie en kan er liters van op, dus is dit heel vreemd voor mij. Ik kwam daardoor dus op dit forum terecht en dacht, zou ik dan ook in de overgang kunnen zijn, of ermee beginnen. Ik dacht dat dat erg vroeg was. Ik ben nog maar 46. Maar die andere zaken die jullie noemen zijn ook bekend.

Zou het echt?

Happie

Godin
Berichten van Godin
Onderwerpen van Godin
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Godin » vr 04 jul 2014 19:12

Hallo

Ik was ook altijd gek op koffie kon er echt naar verlangen.
Tijdens mijn zwangerschappen kon ik het niet verdragen en nu ook niet meer. Ik word er misselijk van en krijg een naar gevoel, ik vind het ook niet lekker meer ruiken, dus ik geniet nu ook van de theetjes

Godin

Nathalie1970
Berichten van Nathalie1970
Onderwerpen van Nathalie1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Nathalie1970 » ma 28 jan 2019 13:14

Dank voor dit topic.
Had niet gedacht dat herkenning zoveel steun zou geven.
Moe, misselijk, prikkelbaar, maagzuur, somberheid/angstige gevoelens, buikpijn!
Gaat dit echt jaren duren..?

Nathalie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht