Rare soort kramp en dan paniek

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Rare soort kramp en dan paniek

Bericht door Helma52 » vr 14 sep 2018 08:39

Goedemorgen.

Ik heb sinds een aantal weken wat nieuws. Als ik in bed lig krijg ik een hele rare vorm van kramp. Het vormt zich dan in een gigantische paniekaanval. Mijn spieren verkrampen, ga enorm trillen en word vaak misselijk. De huid op mijn rug en bovenarmen gaan branden en ik krijg koude voeten. Het kan zo weer afzakken, maar het kan ook uren blijven hangen. De paniek kan zo overweldigend zijn dat ik echt het gevoel heb dat ik het niet ga volhouden en helemaal gek word. Herkent iemand dit?

Groetjes
Helma52

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Rare soort kramp en dan paniek

Bericht door SusanL » vr 14 sep 2018 15:58

Dag Helma

Dit had je toch al?
Misschien is het weer erger geworden na je vakantie?

Susan

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:

Bericht door Helma52 » za 22 sep 2018 06:43

Susan

Weet je wat ik zo jammer vind met deze reactie (misschien begrijp ik je verkeerd dat kan ook) is dat ik het idee heb dat ik moet stoppen met zeuren, dat ik gewoon moet gaan aanvaarden en het over me heen moet laten komen. Op dit moment is mijn leven gewoon uitzichtloos en ben ik compleet wanhopig enkel en alleen omdat ik geen uitweg meer zie door mijn lichamelijke klachten. Ik word middenin de nacht helemaal in paniek wakker en weet echt niet waar ik het zoeken moet. Oxazepam helpt vaak niet eens, daar stuiter ik dwars doorheen. Gedachtes van "het hoeft van mij niet meer" passeren regelmatig de revue want het is zo niet meer te doen. Iedere avond zie ik op tegen de nacht en iedere nacht zie ik op tegen de dag. Ik vond hier veel her en erkenning, maar ik krijg nu toch echt het idee dat ik niet zoveel meer moet schrijven want ik blijk in herhalingen te vallen. Het antwoord wat ik dan krijg is dat de overgang zijn weg aan het vinden is, dat ik weer een stukje verder in de overgang ben en dat ik dat maar moet accepteren, maar helaas red ik het hier dus niet mee. Ik ben nu 3 jaar bezig en ik ben sinds een week of 8 weer helemaal van het padje af. Ik wil geen pillen junk worden, maar ik ben bang dat ik het zonder echt niet ga redden. Jij zal ook absoluut veel klachten gehad hebben en bent nu waarschijnlijk een heel eind in je overgang en je acceptatie, maar dat is voor jou ook een proces geweest waarin je op zoek was naar antwoorden en houvast om niet definitief naar beneden te donderen. Ik voel me gewoon compleet verloren en heb de steun van deze groep nodig, maar ik heb het idee dat ik die niet meer krijg, ik moet stoppen met zeuren en vooral mijn berichten hier niet meer te plaatsen. En dat is voor mij een hele grote teleurstelling.

Helma

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Diaantje » zo 23 sep 2018 13:22

Hey Helma,

Wat vervelend dat jij je nu zo voelt.
Ik heb geleerd me niet zo veel aan te trekken van sommige reacties, hoewel ik denk dat Susan het niet zo bedoelt.
Het stelt mij ook vaak teleur niet direct antwoord te krijgen, maar als ik terug denk, als het goed met me gaat ben ik minder op deze site te vinden en ja, dan is reageren lastig.

Helaas heb ik veel ervaring met paniekaanvallen, en niet sinds mijn hormonen rommelen, maar al veel langer. Geen een aanval is het zelfde, en wat jij omschrijft herken ik niet direct. Wel verkrampte spieren, nu mijn nek weer, erg lastig, heb er hoofdpijn van, ben bij snel bewegen van ogen/hoofd, effe duizelig en word er misselijk van. heb een vreselijke jankweek hierdoor gehad, ook weer ongesteld geworden (dat doe ik nog regelmatig).Wanneer we in paniek raken, voeren we de klachten en maken het alleen maar erger. Maar ja, zomaar effe stoppen is soms zo verrekte moeilijk. En een pilletje slikken helpt dan vaak niet direct, omdat je midden in je paniek zit en vastbesloten bent dat niets helpt.

Probeer het er te laten zijn en als je twijfelt, ga gewoon naar de huisarts, daar zijn ze voor. Doe je verhaal, laat je onderzoeken en laat je gerust stellen.
Ik weet dat veel huisartsen, ook de mijne waarvan er twee vrouwen zijn, niet aan de overgang willen denken als je niet binnen hun normen van klachten valt. Maak duidelijk dat jouw lijf echt verandert, dat je deze site gevonden hebt, en daar veel herkenning uit haalt.

En inderdaad, maar deze is zo gemeen makkelijk gezegd, probeer het er te laten zijn. Doe gewoon je dingetje ook al schijt je in je broek, des te eerder gaat het beter. En gaat het niet, nestel je zelf lekker op de bank onder een plaid, pak een boek of tijdschrift, zet de tv aan, zoek die afleiding die je nodig hebt.

Sterkte met alles meis, het is niet altijd zo makkelijk als anderen vinden.

Diana

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd: 56

Bericht door Marian62 » ma 24 sep 2018 12:13

Hallo Helma,

Dit herken ik. Had het net weer. Begint met vage kramp in onderbuik. Word licht in mijn hoofd. Huid gaat branden en dan een paniekerig of onrustig gevoel. Vroeger ging het met me aan de haal en het maakte dan niet uit wat ik deed. Het enige wat dan hielp was het beseffen dat het weer over gaat Nu heb ik er gelukkig minder last van. En helpt afleiding, maar niet altijd.
Sterkte!

Marian62

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:

Bericht door Helma52 » ma 24 sep 2018 21:11

Marian en Diana

Dank voor jullie reactie. Gisteren eigenlijk een redelijk goeie dag gehad en dan vandaag weer helemaal mis. Ik raak het dan gewoon niet kwijt, maakt niet uit of ik ga wandelen, het eten ga voorbereiden, de was op te hangen of gewoon op de bank ga zitten met een boekje of de tv aan, ik raak het gewoon niet kwijt. Mijn huilbuien zijn ook enorm en kan alleen maar uitkramen dat ik alles zo mis. Ik mis zo mijnzelf, ons, gewoon weer lekker mijn ding kunnen doen enz. Ik ben vorige week weer naar de acupuncturist geweest en we gaan de behandeling weer opstarten. Tevens worden de B12 injecties opgehoogd naar 1x in de week. De combi van de acupunctuur en de b12 hebben het goed gedaan maar ik moest mijn b12 afbouwen en de acupunctuur had ik ook afgebouwd omdat het gewoon weg niet te betalen is. Maar goed, nu bezuinigen we op andere dingen zodat ik de behandeling weer op kan starten. De AD heb ik nog af kunnen houden omdat ik sterk het gevoel heb dat dit me niet gaat helpen (heb al een keer AD geprobeerd maar dat heeft me toen niet geholpen). Ik hoop gewoon dat het weer wat beter gaat worden, in ieder geval zodanig dat ik weer wat kan functioneren.

Vriendelijke groeten
Helma

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Claire » do 27 sep 2018 23:14

Hoi Helma,

Wat rot dat je je zo voelt. Er spreekt ook veel onrust uit je berichtjes.

De vraag die Susan stelt is een hele goeie. Blijkbaar ben je ondanks je grote twijfels op vakantie gegaan (in een andere post vertelde je hierover). Daarmee ben je over je grens gegaan en dat moet je dan bekopen met een verslechtering van je klachten.

Je bijnieren doen hun best om de hormoonbalans te bewaren. De bijnieren zorgen ook voor de aanmaak van stresshormonen en die krijgen voorrang. Dus stress (positief of negatief) gaat ten koste van je hormoonbalans. Een burn-out bijv. is een uitputting van de bijnieren door teveel stress en geeft veel dezelfde klachten als de overgang.

Rust en je draaglast aanpassen aan je draagkracht - die is nu verminderd in de overgang - is absoluut een voorwaarde voor minder klachten. Best logisch, toch?

En doordouwen als het niet gaat, zoals wordt geadviseerd?
Dàt is dus juist GEEN goed idee :mrgreen: .

Veel sterkte.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht