Rugpijn

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Henny47
Berichten van Henny47
Onderwerpen van Henny47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Rugpijn

Bericht door Henny47 » do 06 mar 2008 22:54

Hallo allemaal,

Zijn er hier nog meer die deze klacht herkent;
Pijn over je hele rug, vooral het middelste gedeelte van de rug het is om gek van te worden.
Elke dag spierbalsem erop zelfs een nieuw matras gekocht, dat leek te helpen maar na 3 weken kwam het gewoon weer terug.

groeten van Henny

Loes54
Berichten van Loes54
Onderwerpen van Loes54
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Rugpijn

Bericht door Loes54 » vr 07 mar 2008 01:51

Hallo Henny,

Ik heb precies hetzelfde als jij Henny. Ik loop er al mee vanaf begin december, dus ruim 3 maanden nu.
Ik heb altijd wel last gehad van lage rugpijn, maar nu zit de pijn echt over het midden van mijn rug en daar heb ik nooit eerder last van gehad. De pijn voel ik het ergst als ik mijn lichaam naar links of rechts draai en ook als ik een tijdje heb gezeten en opsta. Als ik heel diep adem haal voel ik het ook en ook als ik mijn schouders naar achteren trek.
Voel jij het ook op die manier allemaal?
Elke week denk ik dat ik maar eens naar de huisarts moet met deze klacht, maar ik heb geen zin in b.v. fysiotherapie dus ik stel het maar uit. De pijn is wel mee te leven, maar het hoort er niet te zitten, heel vervelend. Soms ben ik ook bang dat ik een vorm van reuma heb of een andere nare ziekte, maar dan lees ik hier en gooi ik het maar weer op de overgang. Gelukkig ben ik verder wel topfit (alleen ook veel last van opvliegers).

Groetjes,
Loes.

Jean
Berichten van Jean
Onderwerpen van Jean
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Jean » vr 07 mar 2008 09:50

Hallo Loes en Henny,

Ik had deze klacht al eerder op het forum gezet kreeg eigenlijk niet echt herkenning. Ik heb dus ook heel veel last van mijn hele rug vooral in het midden het is vaak ook een heel stijf gevoel en vaak pijnlijke plekken. Heel vervelend word er soms best ongerust van.

Groet Jean

Loes54
Berichten van Loes54
Onderwerpen van Loes54
Menopauzejaar:

Bericht door Loes54 » vr 07 mar 2008 21:46

Hoi Jean,

Hoe lang is dit bij jou al aan de gang?
(bij mij dus al ruim 3 maanden)
Ben jij ermee naar de huisarts geweest?

groetjes
Loes

Henny47
Berichten van Henny47
Onderwerpen van Henny47
Menopauzejaar:

Bericht door Henny47 » vr 07 mar 2008 22:03

Hallo Loes en Jean

Ik heb hier al veel langer last van ik denk langer dan een jaar, nee ben er niet mee naar de dokter geweest omdat het steeds zo wisselend is dan gaat het weer een tijdje beter en ineens is het er weer.
Het lijkt erger als je spanningen en stress hebt heb ik gemerkt.
Nou ja over dat laatste geen klagen stress genoeg gehad afgelopen jaar, mijn man is ernstig ziek geworden gaat gelukkig goed maar toch, daarbij een weggelopen puber van 15 jaar is al 8 maanden van huis weg met alle narigheid die daarbij komt kijken dus dan wil je jezelf nog wel 's wegcijferen totdat je dat ene momentje rust hebt dan komen dit soort klachten en denk je o ja dit had ik ook nog.
De klachten die jullie hebben komen erg overeen met die van mij, elke avond masseert mijn man mijn rug en dan is het bijna helemaal weg, maar als s`morgens opsta is het er weer een gevoel of er iemand een ijzeren klauw in je rug heeft gezet (zo omschrijf ik het maar even)
Op momenten dat ik heel intensief met iets bezig ben voel ik het niet zodra ik even ontspan hup voel ik het weer.
Als ik mijzelf strek van links naar rechts voel ik het ook, soms als ik diep ademhaal, zit onder de schouders ergens in het midden.
Vind het erg vervelend dat jullie het ook hebben maar stelt mij weer gerust eerlijk gezegd.

Groetjes, Henny

Jean
Berichten van Jean
Onderwerpen van Jean
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Jean » vr 07 mar 2008 22:34

Hallo Loes en Henny,

Ik ben een jaar geleden bij mijn huisarts geweest voor mijn schouders en rug en de rest van de klachten die dacht toen dat ik fibromyalgie had.
Later kwam ik er zelf achter dat ik met de overgang begonnen was.

Toen kwam ik op deze site en zag ik dat ik niet de enigste was met allemaal van die rare klachten. Je denkt toch minstens dat je iets vreselijks onder de leden hebt ha ha.
Erg eigenlijk toch heb je het een gehad krijg je weer het ander en weer andersom.

En als ik dan weer een nieuwe vreemde klacht krijg ben ik weer bang en onzeker. Maar Henny het is zo wat jij zegt. Soms heb je er ineens weer veel minder last van dus ga je niet naar de huisarts en trouwens de huisarts weet niks van de overgangsklachten af die hier door alle vrouwen beschreven staat. Dat lees je ook van de meeste vrouwen.

De volgende keer als ik bij mijn huisarts ben zal ik hem toch eens over dit forum vertellen dan kan hij zijn patiënten tenminste geruststellen. Hebben jullie die ervaring ook met jullie huisarts? Ik wens jullie sterkte toe en Henny heel veel sterkte met al die nare moeilijke dingen dat maakt het allemaal nog veel moeilijker want inderdaad als je veel stress hebt word het nog pijnlijker.

Groet Jean

Henny47
Berichten van Henny47
Onderwerpen van Henny47
Menopauzejaar:

Bericht door Henny47 » vr 07 mar 2008 22:53

Hallo

Mijn ervaring met de huisarts is in principe dat hij dit soort dingen niet serieus neemt, jammer is dat ik ben nu 49 en al een jaar of 8 bezig met de overgang denk ik dat leid ik af aan de wisselende menstruatie zomaar 8 maanden niet dan ineens weer een paar keer achter elkaar.
De klachten die je hier leest komen ook overeen met die van mij.
Elke keer weer iets anders, spierpijn, stijfheid, paniekgevoelens, warmteaanvallen, van tijd tot tijd bevende handen, droge mond, ga zo maar even door, het is elke keer weer iets anders.
De test op dit forum gaf voor mij aan duidelijk overgang, ook heb ik een thuistest gedaan gaf ook aan overgang een keer bij de dokter een bloedtest laten doen was negatief dus.
Ik probeer te luisteren naar mijn lichaam en lees en leer hier veel, herken veel klachten en stelt mij dan weer gerust, ik denk maar zo, als iets al zo lang duurt zoals die rugpijn b.v zal het wel iets zijn maar niet iets ernstigs anders wisselt het ook niet zo vaak.
Lijkt een beetje struisvogelpolitiek ik weet het maar anders zou ik elke week bij de huisarts zitten en daar schiet ik en ook hij niet veel mee op.

groetjes, Henny

Loes54
Berichten van Loes54
Onderwerpen van Loes54
Menopauzejaar:

Bericht door Loes54 » za 08 mar 2008 02:20

Hallo Henny en Jean,

Zelf kom ik zelden bij de huisarts, dus ook nu is die stap om het wel te doen groot. Maar zoals Henny al zei, hoe vervelend ook voor jullie, maar wel een stukje geruststelling ook voor mij, dat ik niet de enige ben met dit soort rugpijn. En dat ik er nu 3 maanden last van heb en dat dus helemaal niet abnormaal lang blijkt te zijn geeft mij ook weer moed om het te dragen en me niet verder ongerust te maken.
Sterkte voor jullie en ooit zal het over gaan neem ik aan ..... :roll:

Loes

Baloe
Berichten van Baloe
Onderwerpen van Baloe
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Baloe » vr 18 apr 2008 15:04

Hallo Loes en andere dames...

Deze topic is al wat ouder maar misschien reageren jullie nog...

Die lage rugpijn heb ik ook... al een maand of 4 nu...
Het zit echt helemaal onderin mijn rug (ter hoogte van de kuiltjes boven de billen zeg ik altijd maar) en dan bij het rechter kuiltje... Soms trekt het door naar mijn heup en lijkt het ook in mijn onderbuik pijn te doen.... Het is er niet constant maar bij bepaalde bewegingen speelt het erg op... Ook wel eens bij het opstaan uit een stoel. Heel soms is het echt een heel scherpe pijnscheut die ook redelijk snel weer wegzakt als ik eenmaal weer goed sta/loop... heel vreemd... Ik moet wel zeggen dat het lijkt alsof het over het algemeen wat minder geworden is dan een poosje terug... Of ben ik gewoon aan de pijn aan 'wennen"... :?

Herkennen jullie deze klachten...?

Hartelijke groet, Ellen

Johanna64
Berichten van Johanna64
Onderwerpen van Johanna64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Johanna64 » vr 02 mei 2008 16:08

Hallo Ellen..

Heel herkenbaar hoor, deze klachten. Om eerlijk te zijn maakte ik me ook wel zorgen om die uitstralende rugpijn. Precies ook in de heupen en onderbuik. Doet me aan 'een kant goed om te lezen dat ik niet de enigste ben!
En inderdaad als ik daarna weer in beweging kom zakt het langzaam weer af.
De ene week is het ook beter dan de andere.

Groetjes Johanna

Moon
Berichten van Moon
Onderwerpen van Moon
Menopauzejaar:

Bericht door Moon » wo 14 mei 2008 15:32

Hoi Dames

Hier nog zo eentje met die vreselijke rugpijnen.
Ik weet af en toe niet hoe ik zitten moet, mijn schouder mijn nek mijn onderrug alles doet me zeer :(
En soms is het ineens weer een hele dag weg, en dan hoop ik dat het niet meer terugkomt.
Maar helaas de volgende dag is het er weer in alle hevigheid :(
Word en zo moedeloos van en denk dit gaat nooit meer over !!!
Ik loop er nu al 2 jaar mee te emmeren.
Veel sterkte allemaal en maar hopen dat er eens een eind aan komt ;)

Moon

Eleonora
Berichten van Eleonora
Onderwerpen van Eleonora
Menopauzejaar:

Bericht door Eleonora » di 08 jul 2008 10:14

Hoi dames,

Ik heb zelf ook last van rugpijn, het kwam uiteindelijk zover dat ik niet op de bank kon zitten, of op bed liggen. Alleen nog maar op een rechte houten stoel! Maar sinds ik fitness en ook de buik en rugtraining doe is het wat vaker rustig. Belangrijk voor mij is dat ik de statische houding zo kort mogelijk laat duren. (bijv. bij koken, strijken, wandelen in dezelfde tempo). Vaker afwisselen van bewegen is voor mij dus belangrijk.

Dat knokkelen, dat was inderdaad een heerlijk gevoel, alleen zit dat er nu niet meer in. Doet teveel zeer en zeker voor en tijdens de menstruaties is het enorm erg. Dus als compensatie doe ik dus die rugoefening op de sportschool, die juist die plekken traint/raakt. Het is zo een apparaat waarbij je een achterwaartse beweging moet maken d.m.v. duwen, het verstevigt de spieren juist op die plekken. Tja, tot nu toe ben ik er tevreden over, voor zolang het duurt, want niets lijkt nu zeker.

groetjes,
Eleonora

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 45

Bericht door Dorien73 » ma 08 sep 2008 23:00

Hallo,

Ik herken deze klachten ook, heb ontzettend veel last van pijn/stijfheid midden in mijn rug. Is er bij iemand een diagnose gesteld of word het toegewezen aan de overgang ? Als ik iets voel maken de klachten mij heel onzeker. Bel altijd bang dat ik iets ernstigs mankeer.
Ik heb op het moment fysiotherapie voor mijn nek en schouders en daarbij de rug maar zodra ik thuis kom is de pijn weer terug.

Wie weet wat verlichting bied tegen deze rugpijn ?

groetjes Dorien

Dirkje63
Berichten van Dirkje63
Onderwerpen van Dirkje63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Dirkje63 » za 02 apr 2011 22:52

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden vreselijke rugpijn na het slapen. Ik heb al 2 nieuwe matrassen aangeschaft en een top-matras van 5 cm. traagschuim wat ik nu er bij op heb. Dit geeft wel enige verlichting maar het is nog niet over. Als het een nacht wat beter is gegaan, trekt de pijn in de loop van de dag weg, maar na een slechte nacht hou ik ook overdag de hele dag rugpijn. Verder heb ik ook als zovelen anderen veel last van ellebogen, voeten, handgewrichten en regelmatig m'n nek en schouders. Maar die lage rugpijn is het ergste. Ik heb periodes gehad dat ik me amper kon omdraaien in bed van de pijn. Is er iemand die dit ook heeft? Al deze klachten zijn zo'n beetje
tegelijk begonnen. Zou die rugpijn er ook bij horen, bij de overgang?

Groetjes,
Ditta

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Jamilla » di 28 jun 2011 10:37

Hallo dames,

Al een week loop ik met behoorlijk rugpijn wat ietsje beter wordt nu. Ik heb hier oefeningen voor.

Nu heb ik sinds een dag krampen in mijn onderrug. Mijn nieren zijn het niet. Mogelijk zijn het mijn rugspieren die af en toe verkrampen. Het voelt ook echt als een kramp. (Net als in je buik). Het ontstaat vooral bij lopen of even zomaar. Ik doe dan even rustig aan, ga liggen en dan trekt het weer weg.

Herkent iemand dit? Het is voor mij een beetje nieuw.

Groetjes, Jamilla.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Friesje » wo 28 sep 2011 15:47

Dag dames,

Ik loop zelf ook al sins juli te klooien met m'n rug. Ik kreeg zomaar ineens last van lage rugpijn. Bovenste gedeelte van m'n rug bleek wat scheef te staan. (nooit geweten!) Enfin die is rechtgezet maar spierpijn heb ik nog steeds, M'n rug moet wennen aan de nieuwe stand, zegt de fysio...
Nou fijn :shock:
Doe dagelijks braaf m'n oefeningen maar schiet niet erg op.

Als ik een tijdje loop en ook bij stilstaan krijg ik erg last van m'n onderrug (soort zenuwpijn), vlak boven de billen. Als ik ga zitten wordt het snel beter. Warmte kan m'n rug ook wel waarderen. Loop de hele zomer al met een pittenzakje.

Zal wel bij de leeftijd horen dat dit zo lang duurt? Zijn mijn klachten herkenbaar?

groetjes,
Friesje

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » za 01 okt 2011 02:57

Hallo

Ik weet wat rugpijn is. Vanaf mijn 19e rug pijn dag in dag uit, en nu met de overgang wanneer ik niet menstrueer geen rugpijn. Dus dat is voor mij iets positiefs. Het kan bij mij dus heel goed hormonaal zijn, ook ben ik onderzocht en diverse keren naar de fysio geweest, maar de overgang is voor dit probleem mijn oplossing.

Sterkte
Gippy

Vonne
Berichten van Vonne
Onderwerpen van Vonne
Menopauzejaar:

Bericht door Vonne » vr 15 mar 2013 08:34

Baloe schreef:
vr 18 apr 2008 15:04
Het zit echt helemaal onderin mijn rug (ter hoogte van de kuiltjes boven de billen zeg ik altijd maar) en dan bij het rechter kuiltje... Soms trekt het door naar mijn heup en lijkt het ook in mijn onderbuik pijn te doen.... Het is er niet constant maar bij bepaalde bewegingen speelt het erg op... Ook wel eens bij het opstaan uit een stoel. Heel soms is het echt een heel scherpe pijnscheut die ook redelijk snel weer wegzakt als ik eenmaal weer goed sta/loop
Hallo

En ik kon het zelf niet beter omschrijven, mijn klachten zijn precies hetzelfde! :o
Na maanden van redelijke rust op het "Overgang Front" nu deze weer!
En ook nu weer het gevoel van: "Gelukkig, ben niet de enige!"
Ook nu maar weer afwachten tot het vanzelf weer overgaat!
Sterkte aan alle andere "Overgangsters"!

groet,
Vonne.

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » vr 15 mar 2013 10:21

Hallo dames

Heel herkenbaar sinds het begin van de overgang ook veel last van mijn rug in het midden en linker schouderblad.
Ook tijdens de menstruatieperiode is het heftiger om daarna weer minder te worden.

Groetjes Josephine

Babs05
Berichten van Babs05
Onderwerpen van Babs05
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Babs05 » zo 24 mar 2013 11:21

Hallo Dames

Hier nog eentje met steeds terugkerende felle rugpijnen. Weet af en toe soms niet hoe ik moet staan, zitten of lopen. Soms dagen wat minder om dan weer dagen in alle felheid terug te komen.
Probeer me er maar bij neer te leggen en mijn dagelijkse bezigheden erop aan te passen wat niet altijd meevalt maar het zal toch wel eens overgaan (hoop ik).

Sterkte en ondanks alles wens ik jullie een fijne zondag toe ;) ;) ;)

Groetjes Babs

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Alies39 » do 25 apr 2013 10:19

Hallo Babs,

Deze week schoot bij een verkeerde beweging de pijn in mijn rug. Op zich ging het wel redelijk; afwisselend liggen en toch dingen blijven doen. Het ging vooruit.

Gisteravond maakte ik zittend op mijn stoel een beweging en toen schoot het ineens in mijn rug met een felle pijn (kon bijna niet ademhalen). Gaan liggen (zo goed en zo kwaad als dat ging) en toen zakte het langzaam weg. Verder goed geslapen (met een kussen onder mijn knieën) en nu gaat het wel weer. De pijn is eigenlijk wel weg, alleen wordt mijn rug moe (beetje pijnlijk) bij lang in dezelfde houding zitten).

Ik vond het vreemd dat het ineens weer erger werd en dacht: "toch eens op het overgangsforum kijken" en jawel herkenning. Wat jij hebt dat het soms dus in alle hevigheid terugkomt en ook weer dagen dat het wel goed gaat; hoe lang heb je dat al?

Groetjes,
Alies

Babs05
Berichten van Babs05
Onderwerpen van Babs05
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Babs05 » do 25 apr 2013 13:40

Hoi Alies

Momenteel heb ik deze rugpijnen ongeveer 4 maanden. Pas mijn activiteiten er maar op aan. Merk wel dat als ik in beweging ben er minder last van heb. Sporten doe ik nu even wat minder maar blijf wel wandelen en fietsen zo goed als het kan. Doe ook aan yoga en dat werkt voor mij wel maar ja ontspanning is denk ik altijd wel goed.
Nu ga ik even genieten van het goede weer en lekker in de tuin zitten (niet te lang want dan wordt het weer een beetje lastig met opstaan).

Wens je ondanks onze klachten een fijne dag toe.

Groetjes Babs

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Alies39 » do 25 apr 2013 14:19

Hoi Babs,

Bedankt voor je snelle reactie. Vier maanden.... da's al best een hele poos.

Inderdaad is blijven bewegen belangrijk heb ik nu al gemerkt. Dus niet te lang achter de computer (kan ook niet) en niet te lang zitten, af en toe liggen (want ik merk dat mijn rugspieren best moe zijn) en dan maar weer wat lopen.

Ik hoop dat het zover opknapt dat ik ook weer kan gaan wandelen, want dat doe ik graag. Ik ga proberen toch maar gewoon mijn dingen te doen en moet dan maar even accepteren dat het schip weer kan stranden...

In ieder geval fijn (voor mij dan toch :S ) te weten dat ik niet de enige ben en dat die heftige pijn er soms ook bij hoort.

Groetjes,
Alies

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht