Gebit

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 65

Gebit

Bericht door Sunny » zo 27 jan 2008 23:07

Hallo Dames...

Sinds kort heb last van een zwakke gebit .... voorheen was het altijd heel sterk .... zelf denk ik dat het te maken heeft met de overgang ... vooral nu ik helemaal niet meer menstrueert, is dit probleem veel erger voorgevallen.

Bij mij zijn binnen 1 jaar 2 kiezen gebroken de 1e doordat ik op iets hard had gekauwd en de 2e door pinda's .... het is gerepareerd door de tandarts, deze raadde mij aan voor een kroon te plaatsen, maar daar wil ik nog over nadenken...

Ondanks dat drink ik voldoende melk, en slik ik nog eens extra calcium tabletten .... maar het schijnt nog niet voldoende te zijn.... Had ergens gelezen dat het kan zijn dat ik een te kort aan Q10 heb, zelf ben ik daar nog niet zo van op de hoogte, maar ga het wel eens informeren.
Zijn er meer dames die dit hebben ..... ik hoop er een antwoord op te krijgen .... want dit is echt hopeloos!!

Groet Sonja

Suzanna
Berichten van Suzanna
Onderwerpen van Suzanna
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 56

Re: Gebit

Bericht door Suzanna » zo 03 feb 2008 20:06

Hoi Sonja,

Ik herken het ook. Sinds de overgang is het mis met mijn gebit.
Ik heb ook donkere tanden dan voorheen terwijl ik niet rook. Ik heb overmatig last van tandsteen.
Dit alles is zeer irritant en maakt me onzeker.
Ik ben ook al een kies kwijt.
Gelukkig ben ik onder behandeling bij de mondhygiëniste. Zij polijst en haalt met een mesje het tandsteen weg.
De kleur is niets aan te doen.
Ik poets keurig en gebruik floss en ragers voor de tussenruimtes.
Sterkte en op naar een beter gebit.

Groeten, Suzanna

Renske
Berichten van Renske
Onderwerpen van Renske
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 65

Bericht door Renske » di 11 mar 2008 15:24

Hoi Sonja,

Toevallig gisteren naar de tandarts geweest. Ik heb ook sinds de overgang verschrikkelijke problemen met mijn gebit. De ene wortelkanaalbehandeling na de andere, Gister kon de tandarts zelfs tandsteen onder mijn tandvlees boven niet zonder verdoving weghalen.

Ja het is wat die overgang, de ene klacht na de andere.

veel sterkte
Renske

Olijfje
Berichten van Olijfje
Onderwerpen van Olijfje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Olijfje » do 04 jun 2009 23:00

Hallo allemaal

Ik herken dit ook, heb vaak voor dat ik ongesteld moet worden veel gevoeligere tanden. Ik heb ook terug getrokken tandvlees (al op mn 37e :shock: ) en mijn tandarts zei dat ik te hard poetstte maar dat doe ik niet. Ook laatste jaren meer gaatjes had ik ook zelden.

Groetjes Olijfje

Anita1958
Berichten van Anita1958
Onderwerpen van Anita1958
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Anita1958 » za 06 jun 2009 00:17

Hallo dames

Ook hier hetzelfde probleem. Altijd goed gepoetst, 2x pj controles bij de tandarts enz enz enz en nu botafbraak aan de tandwortels. 1 voortand zit los en alle pockets van mijn tandvlees zijn erg diep. Moet eind juli bij de paradontoloog een dieptereiniging ondergaan. Krijg wel een beetje het gevoel dat er mensen zijn die hier wat aan gaan verdienen :evil:
Mensen krijgen minder gaatjes en de tandartsen moeten ook eten....... maar ik kan me vergissen :mrgreen:

Anita

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » za 06 jun 2009 02:31

Hallo dames,

Ook hier hetzelfde. Ik heb altijd een heel goed gebit gehad en heb dan ook nauwelijks gaatjes. En toch ben ik het afgelopen jaar twee kiezen kwijtgeraakt. Vreselijk vond ik het, juist omdat ik altijd zo zuinig was op mijn gebit. Het is dus puur een tandvleesprobleem en volgens mijn tandarts kan de zuurgraad in je speeksel tijdens de overgang veranderen, waardoor je tandvlees zich terugtrekt met als gevolg loszittende tanden en kiezen.
Ik heb hier menige traan om gelaten. Ik heb nu een partieel plaatje in mijn mond met twee kiesjes eraan. Joepie :(

Greta

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Gaia » ma 08 jun 2009 11:22

Ha!

Ja..ook ik merk dat mijn tandvlees verandert. Ik kan nu ineens tussen mijn tanden met een stoker, terwijl ik er eerder met moeite een flosdraad tussen kreeg. Nee, behalve 2x per dag mijn tanden poetsen (electrisch) en naar de mondhygiëniste, doe ik er weinig aan.
Tandartsen ben ik sowieso heel bang voor ... en inderdaad ... ik heb ook zo het idee dat ze geld aan je willen verdienen. Sinds het ziekenfonds niet meer bestaat en mensen bijna alles zelf moeten betalen, zal het voor hun ook moeilijker zijn geworden. Ik heb altijd heibel met die lui gehad. Hoe vaak ik vroeger wel niet hoorde, dat mijn verstandskiezen MOESTEN worden getrokken ... want "ik zou er gegarandeerd last van krijgen"... Nooit naar geluisterd ... ze zitten er nog en er is niets schokkends gebeurd.

Denk ook dat, tijdens de overgang, je minder mondspeeksel aanmaakt. Vaak drink ik even wat, als ik tussendoor, 's nachts, wakker wordt. Mijn mond voelt flink droog aan. Dus dat zal wel invloed hebben op het tandvlees. Een droge spons is ook kleiner dan een, met water, volgezogen...

Ik moet toevallig vanmiddag naar de mondhygiëniste. Die vroeg al wanneer ik voor het laatst bij een tandarts was geweest.... :S

Gaia

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Miep » zo 11 jul 2010 09:20

Hallo dames

Ik heb het zelfde ook ineens mijn tandvlees 2 mm. terug getrokken net voor de menstruatie een week. Heb ook het gevoel dat ik ineens last krijg van heel veel eten en drinken, koffie kan ik niet meer tegen, krijg gelijk hartkloppingen, roken het zelfde ( rookte nog heel weinig) zit nu 5 jaar in de overgang denk ik, ik menstrueer nog maar heel weinig. Ik heb wel het idee dat voeding, rust en bewegen er mee te maken hebben, en zeker leren om anders met stress om te gaan.

Rust te "maken" in mijn lijf en het verleden achter me proberen te laten, en een nieuwe invulling te geven aan mijn leven want ik verander heel veel, vind ik. Dingen waar ik eerder heel makkelijk mee omging zijn nu een probleem en dingen die ik moeilijk vond gaan nu heel makkelijk, ik word een ander mens ............. en daar moet ik weer mee leren leven net als in de pubertijd, heb het idee dat we weer worden net als voor de pubertijd maar dan met veel meer levenservaringen.

Groetjes, Miep

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » zo 11 jul 2010 10:18

Hallo,

Ook hier herkenning.
Ik heb altijd een moeilijk gebit gehad maar de laatste jaren ook wortelkanaalbehandelingen en dan een paar weken later een hap uit een broodje en heel die tand afgebroken!
Poetsen, flossen, mondwaters niks lijkt te helpen.

Groetjes, Cornelie

Silke
Berichten van Silke
Onderwerpen van Silke
Menopauzejaar:

Bericht door Silke » di 13 jul 2010 19:30

Hallo dames

Een slechter gebit heb ik gelukkig nog geen last van. Maar wat ik wel heb is regelmatig
pijn in mijn tanden. Een enorm rot gevoel en het doet goed zeer. Het komt zomaar op en
verdwijnt ook opeens weer. Herkent iemand dit?

Groetjes en kop op meiden. Samen staan we sterker.

Silke :)

Sindy64
Berichten van Sindy64
Onderwerpen van Sindy64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Sindy64 » di 13 jul 2010 19:53

Hallo,

Hier heb ik ook al een aantal jaar last van. Net het gevoel of ik op zilverpapier bijt, het kan wel een paar dagen aanhouden, niet constant gelukkig, maar van die pijnscheuten soms. Ook heb ik er soms maanden geen last van. De tandarts kan niets vinden en er ook niets aan doen. Op röntgenfoto's is ook niets te zien.
Wel valt me op dat ik meer last heb als ik kauwgom gebruikt hebt.

groeten
Sindy

Monique71
Berichten van Monique71
Onderwerpen van Monique71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Monique71 » vr 26 aug 2011 18:24

Hoi

Ik keek vandaag in de spiegel had wat last van de tand.Toen zag ik dat ik i.p.v 2 a 6 tanden heb waarbij het tandvlees wat terug getrokken is.
las op internet dat het dus ook mede door de hormonen kan komen.

En ik poets in mijn ogen goed mijn tanden.

GR:Monique ;)

Pipi
Berichten van Pipi
Onderwerpen van Pipi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Pipi » do 05 jan 2012 06:33

Hallo dames,

een paar dagen voordat mijn menstruatie door moet komen, heb ik werkelijk elke keer last van ontstoken tandvlees.
Doe werkelijk elke dag flossen, poetsen natuurlijk en spoelen, maar hou deze ontsteking niet tegen.

Heb er al met de tandarts over gesproken en die gaf toe dat je door de hormoon disbalans, hier gevoeliger voor kan zijn.

Zijn er meer dames die hier last van hebben met eventuele tips, om dit voor de volgende maand tegen te kunnen gaan

alvast bedankt

groetjes
Sab

Chanel76
Berichten van Chanel76
Onderwerpen van Chanel76
Menopauzejaar:

Bericht door Chanel76 » do 19 apr 2012 18:19

Hallo meiden...

ook ik kamp met het gebitsprobleem, begon eigenlijk vorig jaar erg bloedend tandvlees maar omdat ik bloedverdunners had i.v.m. een longembolie kon er niets aan gedaan worden. Nu loop ik sinds 1 maand bij de mondhygiëniste en zei vertelde dat ik paradontitus heb en dat dit zeker een hormonaal probleem is.

Nou lekker dan ben nu 2 x geweest en heb het idee dat het alleen maar beroerder word... het bloeden is gelukkig niet meer en mn tandvlees is lang zo gezwollen niet meer maar nu krijg ik op allerlei plaatsen pijn in mn tanden en kiezen..... als of mn hele kaakbot ontstoken is... blijf maar goed hoop houden dat het weer wegtrekt want volgens mij heb ik dit gevoel al eens eerder gehad en het rare is dat het meestal is in de week dat ik ongesteld moet worden, ik word het dan wel niet maar bepaalde klachten blijven gewoon...BAH.....

sterkte allemaal :oops:

groet Lydia

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sylvia12 » wo 03 okt 2012 14:30

Hallo,

Heel herkenbaar deze klachten aan het gebit.
Ben nu zo'n maand of drie constant bezig,een pijntje hier en dan weer daar.
Nu op dit moment een kies links boven helemaal de achterste en het zelfde links onder,die pijn doet.
24 augustus zij er al twee kiezen verwijderd bij de kaakchirurg, precies een kies voor de gene die nu pijn doen.
Aan de rechterkant een kies waar het tandvlees opgetrokken is die ook regelmatig pijn geeft
Ik word er moedeloos van, en hoop dat het weer verdwijnt.

Voor mij is het wel duidelijk door de hormonen, tijdens mijn zwangerschappen had ik ook altijd last van mijn gebit.

Groetjes Sylvia

Teresa
Berichten van Teresa
Onderwerpen van Teresa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Bericht door Teresa » do 04 okt 2012 15:48

Hallo dames,

Hier ook een met gebit problemen.
Tijdens de afwezigheid van mijn eigen tandarts ben ik doorverwezen naar een vervangende, had al enige tijd last van mijn kies/tandvlees..trok door naar mijn oor en had er hoofdpijn van, foto gemaakt, en wat bleek, een kaak ontsteking, net boven de zenuwen van de kies...2 antibiotica verder en het zit er nog, binnenkort controle bij de tandarts, en dan kijken we verder...heb ik werkelijk nog nooit gehad, waarschijnlijk zoals jullie al zeggen, hormonen... :shock:

groetjes, Teresa

Jenufa11
Berichten van Jenufa11
Onderwerpen van Jenufa11
Menopauzejaar:

Bericht door Jenufa11 » zo 24 mar 2013 19:39

Hallo,

Heel herkenbaar allemaal, mijn tandarts, mondhygiëniste en internist hadden nog nooit van dit probleem gehoord. Dat maakt ook dat ik me soms een zeurpiet voel.
Mijn gebit is toch niet in een al te beste staat en ik weet nu zeker dat ik een aantal wortelkanaalbehandelingen heb gehad die achteraf niet nodig waren (tandvleespijn), verder heb ik ook met enige regelmaat een vieze rare smaak in mijn mond.
Ik poets, flos spoel maar dat helpt allemaal niet. Het is ook erger geworden sinds ik 2 maanden geleden op advies van de internist gestopt ben met de anticonceptiepil. Ben 5 weken geleden bij de mondhygiëniste geweest maar het lijkt wel of het nu alweer nodig is. Als het zo doorgaat ben ik bang al mijn tanden te verliezen maar ik heb ook geen zin in deze continue pijn. Tips zijn van harte welkom.

Groet, Ilona

Patricial
Berichten van Patricial
Onderwerpen van Patricial
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Patricial » di 02 apr 2013 13:31

Hallo dames,

Ik heb er ook erg veel last van de ene kies na de andere gaat eraan.
lijkt ook wel of mijn tanden veel dunner worden(worden doorzichtig).
voor de overgang heb ik nooit veel problemen gehad.

Patricia

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Alies39 » di 02 apr 2013 21:14

Hallo dames,

Ook ik herken dit. Ik had ook nooit last van mijn gebit en heb in de afgelopen jaren ook twee wortelkanaalbehandelingen gehad, af en toe pijn in verschillende kiezen en last van pijnlijk tandvlees.

Volgens mijn tandarts heeft het ook te maken met het op elkaar klemmen van je kaken. Daardoor worden je kiezen belast en daar kun je problemen door krijgen. Ze zei dat dit vaker voorkomt in de overgang door spierspanning.

Dit helpt om je kaak te ontspannen:
- je duim onder je kin tegen je kaak drukken
- dan je kaak naar beneden duwen
- daarna voel je een soort verlichting.

Ik denk inderdaad ook dat een droge mond en hormonen de tandvleesproblemen geven. Hopelijk gaat het ook weer een keer over.... pfff.

Groetjes,
Alies

Esje
Berichten van Esje
Onderwerpen van Esje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Esje » vr 05 apr 2013 12:08

Hallo dames,

Soms word ik zo blij van dit forum! Ik heb dat dus ook!!! Kiespijn, teruggetrokken tandvlees enz. Nooit de link met de overgang gelegd...

Man wat een hoop ellende krijg je over je heen zeg...

Esje

Annigje28
Berichten van Annigje28
Onderwerpen van Annigje28
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Annigje28 » wo 17 apr 2013 20:11

Hallo dames,

Herkenbaar. Ook altijd een goed gebit gehad, maar het laatste jaar beginnen de tanden van mijn ondergebit over elkaar te groeien. Dus moeilijker schoon te houden.

Gr. Annigje

Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 55

Bericht door Gerarda » do 27 feb 2014 15:10

Hallo allemaal,

Ik haal dit onderwerp weer even naar boven omdat ik ik ook al ruim zeven jaar enorm aan het tobben ben met mijn gebit.
In al die jaren zijn ongeveer wel alle behandelingen gedaan die je maar bedenken kan. (overgang is toen ook begonnen )
Er zijn ook al heel wat tanden en kiezen getrokken.
Maar al die verschillende behandelingen, verschillende tandartsen en kaakchirurgen heeft mij niets opgeleverd. Dagelijks heb ik van irritatie tot pijn aan mijn mond en dan het meest aan de rechterkant.
Had me er aardig bij neergelegd dat dit misschien wel voor de rest van mij leven zo zou blijven.
Nu moest ik vorige week weer naar de tandarts omdat er een vulling was uitgevallen.
Op zich niet zo erg maar er zit zo"n groot gat in dat de kies niet meer is te redden.
Het lijkt wel of alles weer van voren af aan gaat beginnen, want niet alleen die kies moet eruit maar volgens de tandarts zijn er weer meerdere dingen goed mis.
Heb in die jaren ook een enorme angst opgebouwd voor de tandarts en zie al die behandelingen totaal niet meer zitten.
Ben ook na ruim 4 maanden weer ongesteld geworden waar ik ook goed beroerd van ben. Weet dus op het moment weer even niet wat te doen en hoe ik hier weer doorheen moet komen.
Zijn er meerdere vrouwen op het forum die net als ik zoveel ellende met hun gebit hebben op het moment en is dit ook begonnen met de overgang?

Groetjes, Gerarda

Chanel76
Berichten van Chanel76
Onderwerpen van Chanel76
Menopauzejaar:

Bericht door Chanel76 » do 27 feb 2014 15:38

Hoi Gerarda,

Bij mij begon het ook in de overgang, heb er meerdere malen berichten over geplaatst.... pijnklachten... bloedend tandvlees... meerdere kiezen kwijt.... sinds anderhalf jaar loop ik bij de mondhygiëniste en mn klachten zijn al een geruime tijd nagenoeg weg. Ze maakt het om de 3 mnd goed schoon, en zelf goed bijhouden met poetsen... ragers... flossen... spoelen, k ben er 2x per dag wel ff mee bezig maar het resultaat is er met 100 % op voor uit gegaan... allicht de moeite waard om het te proberen...

Heel veel sterkte want ik weet precies hoe je je voelt en een kunstgebit lijkt me ook niet alles, en implantaten kan ik niet betalen dus zit er niet veel meer op om het geen wat we nog hebben goed bij te houden ;)

Groetjes Lydia.

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Elsje » do 27 feb 2014 15:44

Hallo Gerarda,

Ja, ook ik heb zolang ik in de overgang ben behoorlijk wat problemen met mijn gebit.
Behalve heel vaak pijn en verliezen van kwaliteit, zijn mijn tanden en kiezen ook van plaats veranderd.
Vroeger als kind ooit rechtgezet met een beugel. Daar is niets meer van over.

Ik voel gewoon dat die botstructuur verandert zeg maar en het elkaar verdringt wat dan weer leidt tot zenuwpijnen door de druk enz. enz.

Mondhygiëniste, meer aandacht voor schoonhouden, het maakt allemaal geen enkel verschil. Ik kan ragen, flossen, spoelen wat ik wil, daar zit het hem bij mij echt niet in. Het zijn echt andere redenen waardoor dit ontstaat.

Angst voor de tandarts heb ik gelukkig niet. Als de pijn weer oplaait ben ik blij dat ik er heen kan. Heb echter nog niet de moed om er alles uit te laten halen. Zie nog op tegen al dat gedoe. Maar ik zou het willen. Na elke periode dat de pijnen weer oplaaien denk ik...... dit is de laatste keer, volgende keer gaat het er uit.
Maar ja, dan is het weer even rustiger en laat ik het weer zitten.

Elsje

Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 55

Bericht door Gerarda » do 27 feb 2014 20:11

Hallo Lydia en Elsje,

Bedankt voor jullie reactie!
Ook ik doe er alles aan om mijn gebit schoon te houden ,maar het mag allemaal niet baten.
Deze kies moet er hoe dan ook uit en dan blijft bovenin niet veel meer over.
Denk er ook al tijden aan om in ieder geval boven een kunst gebit te nemen.
Maar de angst houd me nog tegen.
Kan vaak aan mijn mond voelen in welke periode ik zit van mijn cyclus.
Hebben jullie dat ook?

Groetjes Gerarda

Plaats reactie