Sinds de overgang klachten gebit, pijnlijke tanden en kiezen

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Digikaat
Berichten van Digikaat
Onderwerpen van Digikaat
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Sinds de overgang klachten gebit, pijnlijke tanden en kiezen

Bericht door Digikaat » do 22 mar 2007 18:02

Hallo allemaal

Sinds een jaar of 3 zit ik nu in de overgang met diverse herkenbare klachten. Het is vervelend maar ik kan er mee leven. Tot voor een jaar of vijf had ik een prima gebit, wel eens een gaatje natuurlijk maar verder nooit iets bijzonders. De laatste anderhalf jaar is mijn gebit ernstig achteruit gegaan, zo erg zelfs dat ik al drie kiezen kwijt ben, doordat ze steeds verder afbrokkelden, en een aantal staan op de nominatie om ieder moment op te geven.

Pas op mijn negentiende kreeg ik voor het eerst een behandeling en ik zat in het zogenaamde 13 jaren plan destijds vanwege het feit dat ik een prachtig en sterk gebit had.

Het zal nu niet lang mee duren of ik moet aan een kunstgebit gaan denken en dat vind ik vreselijk. Zijn er meer dames die dit herkennen? Dus dat je gebit in een ramp tempo erg slecht werd en je zelfs kiezen verloor?

Groet, Karin

Meessie47
Berichten van Meessie47
Onderwerpen van Meessie47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Re: Sinds de overgang klachten gebit, pijnlijke tanden en kiezen

Bericht door Meessie47 » do 22 mar 2007 19:11

Hallo Karin

Dit is niet te geloven ik wil net een topic hierover schrijven en ik lees jou verhaal.

Ik kom net van de tandarts vandaan ik heb altijd een goed gebit gehad er is 1 kies getrokken 2 zijn er gerepareerd die waren afgebroken en ik had 2 gaatjes in voortanden.

De tandarts zei dat mijn gebit erg achteruit was gegaan. Ik ben 45 jaar mijn moeder is 68 die heeft al haar tanden en kiezen nog.
ik zat ook in het dertienjarige plan dus ik denk dat wij van dezelfde leeftijd zijn.

Ik baal hier erg van.

Gr Juliette

Digikaat
Berichten van Digikaat
Onderwerpen van Digikaat
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Digikaat » vr 23 mar 2007 11:31

Hallo dames,

We zijn inderdaad van dezelfde leeftijd, ben 44 jaar. Heel fijn dat je gereageerd hebt. Mijn tandarts doet er een beetje laconiek over met opmerkingen als "de een is nu eenmaal sneller dan de ander" maar ik kan je verzekeren dat ik het verschrikkelijk vind. Gisteren brak er weer een flink stuk van 1 van de kiezen af en de vooruitzichten zijn gewoon niet best.

Groet, Karin

Meessie47
Berichten van Meessie47
Onderwerpen van Meessie47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Meessie47 » vr 23 mar 2007 12:16

Hoi Karen

Mijn tandarts zegt er eigenlijk weinig over maar hij zegt normaal al niet zoveel.
Ik maak mij er ook vreselijk druk over ik wil ook geen gebit en steeds als ik wat hards eet ben ik bang dat er weer ergens een stuk vanaf breekt.

Ik weet niet hoe het komt maar ik ben al ongeveer 3 jaar met de overgang bezig en sindsdien is het begonnen .

Het is allemaal heel vervelend.

Gr Juliette

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 61

Bericht door Anneke » wo 04 apr 2007 07:52

Hoi dames,

Ik heb wel meer last van mijn tandvlees, het is af en toe ontstoken maar geen problemen met mijn tanden of kiezen.

Groeten Anneke

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rina50 » wo 04 apr 2007 20:39

Hallo dames,

ook ik wil wat toevoegen,
Ik heb diverse kronen en een brug, en heb 2 jaar lang pijn in mijn mond gehad echt in alle kiezen en tanden, 7 keer voor niets naar de tandarts geweest, echt helemaal in paniek (overgang?).
1 Keer een vulling, en op mijn vraag, kan dit met hormonen te maken hebben, zei deze mannelijke tandarts Onmogelijk, je word gewoon ouder.
Je knarsetand mogelijk snacht,s of persen en dat veroorzaakt de pijn en kunnen je kiezen afbrokkelen, door de enorme kracht die hier op komt te staan, niet willen geloven natuurlijk en steeds meer stress van dit rotgebit krijgen, uiteindelijk gehapt voor een knarsplaatje voor s,nachts en je gelooft het niet maar ik heb geen of weinig last meer, ik vind het een aanrader al heb je geen klachten, het beschermt je gebit enorm!!.

P.S:het is wel even wennen hoor.

Zelf denk ik dat het dus wel met de overgang te maken heeft, omdat je dan zo onrustig en opgejaagd bent en soms in paniek om niets, en daardoor s,nachts gaat knarsetanden.
Misschien hebben jullie hier iets aan.

Groetjes Rina

Henny
Berichten van Henny
Onderwerpen van Henny
Menopauzejaar:

Bericht door Henny » do 14 jun 2007 14:11

Rina50 schreef:
wo 04 apr 2007 20:39
Zelf denk ik dat het dus wel met de overgang te maken heeft
Ja Rina,

Onder invloed van de veranderingen in je hormonen, neemt niet alleen je speeksel af, maar veranderen ook de samenstelling en de structuur ervan. Speeksel biedt door de verandering niet meer dezelfe bescherming.
Speeksel kweken met kauwgom, betekent dus nog niet meer bescherming. (Wel meer slijtage)

De hormonale veranderingen tijdens de menopauze hebben een grote invloed. Alle weefsels en structuren veranderen in os lichaam, ook de meest harde als botten en tanden.
Alles verandert: de speekselproductie vermindert, de smaak kan veranderen, het risico op caries neemt toe, het tandvlees raakt gemakkelijker ontstoken, het steunweefsel van de tanden verzwakt en het risico op infecties of dehiscentie van het tandvlees neemt toe. Osteoporose kan ook het kaaksbeen aantasten, waardoor het kunstgebit moet worden aangepast of het aanbrengen van implantaten wordt bemoeilijkt.

Henny

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht