Stijve spieren en gewrichten

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Mar1964
Berichten van Mar1964
Onderwerpen van Mar1964
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Stijve spieren en gewrichten

Bericht door Mar1964 » ma 13 mar 2006 20:18

Hallo,

Ik ben 42
Als ik uit bed kom moet ik even voorzichtig lopen om weer 'los' te komen. Daarna gaat het weer. Ik voel me net een oud wijf. Bij mij zijn het vooral mijn enkels.
Ik heb zo het idee dat we er in ieder geval goed aan doen om te blijven bewegen.

Groeten
Mar

Saarxxxx
Berichten van Saarxxxx
Onderwerpen van Saarxxxx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Re: Stijve spieren en gewrichten

Bericht door Saarxxxx » za 18 mar 2006 08:14

Hallo,

Ook ik herken dit maar al te goed.
Bij mij zijn de gewrichten in de benen niet alleen verschrikkelijk stijf maar ook erg pijnlijk. Meestal loop ik er "doorheen" maar soms, zoals de laatste week, blijft de pijn en stijfheid aanhouden.

Als ik gezeten heb en ik sta op dan moet ik eerst heel even blijven staan eer ik 'n voet kan verzetten. Daarna waggel ik als 'n eend (best wel komisch vindt mijn man maar ik vind dat niet). Na een tijdje gaat het wel weer maar het schiet niet echt op.
Soms neem ik een pijnstiller tegen de pijn maar een middel tegen de stijfheid heb ik jammer genoeg niet.

Ben nu 55 en denk wel eens: als het zo doorgaat loop ik binnenkort met krukken of achter een rollator :(

Groetjes, Saar

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 69

Bericht door Kee » za 18 mar 2006 09:47

Goedemorgen Dames,

Ik ben stijf onder in de rug. Vooral als ik een poos achter de computer zit.
Als ik dan in de benen kom dan loop ik zowat met mijn neus aan de grond.Want het is pijnlijk en stijf. Na een poosje gaat het wel weer. Bewegen dat is de enigste remedie.
Als ik in bed lig of op de bank zit dan heb ik geen last. Maar dan is het warm.
Ik heb het nu dus ook, en volgens de kalender moet ik ongesteld worden.
Maar dat word ik dan niet .
Vorige keer had ik het in de gewrichten van de pols.
Ik kon niets optillen, of mijn pols draaien.
Dat is nu weer over.
En nu zit het weer onderin mijn rugspieren.
En heb ik van mijn pols geen last.
Maar als de periode dan weer over is dat is meestal de spierpijn ook weg.
Warm houden,die spieren dat is de enigste remedie volgens mij.

Wat mijn man en ik nog weleens doen , is naar een bronnenbad gaan zwemmen dat is lekker warm en daar knap ik echt van op.
Het water is daar zout. Is ook nog es goed voor mijn huid.
En zeker goed voor mijn spieren.
En het werkt ook nog es ontspannend bij mij.
Ik ben 56 jaar . 8)

met vriendelijke groet Kee :D

Annapo
Berichten van Annapo
Onderwerpen van Annapo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Annapo » wo 17 mei 2006 08:09

Hallo dames,

Ik (46) herken het ook. Ben de laatste jaren een stuk stijver geworden. Was ooit aardig lenig, maar daar is niets van over gebleven. Het lijkt bijvoorbeeld alsof mijn voeten een stuk verder weg zitten dan enkele jaren geleden ..... :roll:

Met enige regelmaat heb ik een tijdje last van extra pijnlijke gewrichten. Dat zit op wisselende plaatsen. Deze week begonnen mijn ellebogen pijnlijk te worden, dan zijn het mijn vingers. Op naar een volgende plek......

Hartelijke groet,
Anna-46

Rennie
Berichten van Rennie
Onderwerpen van Rennie
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Rennie » wo 17 mei 2006 13:34

Hallo dames

Wat een herkenning weer alleen jammer dat in je eigen omgeving dat niet is. Wel ben ik blij met deze site, want je weet dat je niet alleen bent. Wat ik eigenlijk wil vragen of jullie dat ook hebben als je op je hurken zit dat je dan bijna niet overeind kunt komen. :cry: Want dat doet dan zeer. Ook ik heb het dan in mijn benen en dan weer in mijn rug. Ik ben 57 jaar

Dus ik hoop dat het langzamerhand wel beter gaat worden. Ik ben al vanaf mijn 45 jaar aan het sodemieteren met alle kwaaltjes, maar af en toe naar deze site dat geeft je weer moed.
Allemaal sterkte in de strijd en misschien tot mails.

groetjes Rennie :( : :x

Annapo
Berichten van Annapo
Onderwerpen van Annapo
Menopauzejaar:

Bericht door Annapo » wo 17 mei 2006 19:11

Hallo Rennie,

Ik kom ook inderdaad niet gemakkelijk vanuit mijn hurken omhoog. Ik heb er geen pijn bij maar ben gewoon hartstikke stijf.
Mijn hobby is fotografie en daarvoor moet ik vaak door de hurken, helaas. Daarbij draag ik ook nog een zware rugzak met fotoapparatuur mee...... Dat maakt het niet gemakkelijker. Met veel gekreun en gesteun kom ik weer in de benen.

Anna-46

Emma51
Berichten van Emma51
Onderwerpen van Emma51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Emma51 » do 03 aug 2006 13:29

Hallo,

Ik word er wanhopig van.. Ik ben 51 jaar en ben denk ik langzamerhand in de overgang geraakt. Behalve iets veranderende menstruatie heb ik vreselijke last van mijn bovenbenen/heupen. 's Nachts daardoor moeilijk slapen op zoek naar een houding waarin ik de pijn niet voel.
Hebben meer vrouwen dit?

Groetjes, Emma

Jasmin
Berichten van Jasmin
Onderwerpen van Jasmin
Menopauzejaar:

Bericht door Jasmin » ma 21 aug 2006 23:10

Hallo allemaal,

Ook ik heb erg veel last van stijve spieren en gewrichten. Vooral als ik wakker wordt en als ik gezeten heb.

Bij n.a.vraag bij de ha of dit met de overgang te maken zou kunnen hebben, antwoordde hij: nee daar heb ik nog nooit van gehoord. Hij dacht dat dat kwam omdat ik was aangekomen in gewicht.

Volgens mij hoor ik hier andere verhalen en is het juist een typische overgangsklacht

Groetjes, Jasmin

Engeltje
Berichten van Engeltje
Onderwerpen van Engeltje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Engeltje » wo 08 aug 2007 12:42

Hallo,

Ik ben 44 en in de overgang en alles wat je kan hebben heb ik waar je niet echt vrolijker van wordt. Mijn hele lijf is stijf en doet zeer dan de ene dag wat heftiger dan de andere. En dan nog maar niks te zeggen over de stemmingen die je kan hebber bizar gewoon.

Ik ga 1x in de week zwemmen en op het moment dat ik in het water zit geeft me dat verlichting..
's Avonds ga ik een ronde lopen van een uur gewoon om in beweging te blijven.

's Avonds in bed heb ik dan veel last van een gevoel alsof mijn spieren te kort zijn in mijn scheenbenen erg pijnlijk.

Veel sterkte engeltje

Anna45
Berichten van Anna45
Onderwerpen van Anna45
Menopauzejaar:

Bericht door Anna45 » za 08 dec 2007 16:52

Hallo allemaal,

Net al jullie verhalen gelezen, ik ben sinds een aantal dagen op de site en herken heel veel. Ik maar denken aan het ouder worden maar de klachten horen dus bij de overgang!
Wat mij helpt om wat soepeler te worden is Yoga. Elke week oefeningen doen in de les maakt me soepeler en rondom en met name tijdens de menstruatie lijkt mijn lijf iets minder stijf en pijnlijk.

groeten Anna_45

Sunshine63
Berichten van Sunshine63
Onderwerpen van Sunshine63
Menopauzejaar:

Bericht door Sunshine63 » do 31 jul 2008 12:26

Hallo dames

Ik heb ook erge pijnlijke gewrichten maar dan meer in mn handen en ellebogen en zo.
Mn vingers "knakken"ook, constant dat enge geknak
brr.
En zo is het elke keer wel wat.........

Amy

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Onderwerpen van Marjolijn2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Marjolijn2 » ma 15 jun 2009 07:54

Hallo dames,

Daar heb ik ook last van als ik op mijn werk een keukenrol moet vervangen. Moet op een werkbank klimmen maar daar heb ik tegenwoordig moeite mee. Ik voel me heel stijf en als ik op wil staan moet ik eerst iets vasthouden en me daaraan optrekken.
Ik voel me nou echt een oude vrouw maar dit wil ik nog helemaal niet :S :S

Marjolijn

Ria
Berichten van Ria
Onderwerpen van Ria
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Ria » ma 15 jun 2009 12:49

Beste Marjolijn,

Misschien moet je spieren en gewrichten dan eens wat meer rust geven.

Tijdens de overgang verandert o.a. de structuur van spierweefsel.
Stijfheid tijdens de overgang heeft niets te maken met dat je te weinig zou bewegen.

Intensief je spieren en gewrichten belasten tijdens dat proces, maakt het er niet beter op.
Het kost je extra energie en je wordt er steeds stijver van, je geeft dat zelf ook aan.

Ria

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Onderwerpen van Marjolijn2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Marjolijn2 » ma 15 jun 2009 13:26

Hallo Ria

Maar op mijn werk kan ik moeilijk zeggen dat doe ik niet want dat ligt niet in mijn aard ik doe het ook al moet ik er moeite voor doen maar achteraf heb ik spijt en dan krijg ik last van mijn spieren en gewrichten maar ik wil het gewoon ik ben niet zo'n type die zegt dat laat ik aan een ander over

Marjolijn

Ria
Berichten van Ria
Onderwerpen van Ria
Menopauzejaar:

Bericht door Ria » ma 15 jun 2009 13:53

Nou ja Marjolijn,

Wat een antwoord zeg........ niet te geloven...
Draai mij geen rad voor ogen meid.
Het gaat toch niet om eens een keertje een keukenrol op moeten hangen........ gosjemikke zeg.

Het gaat om intensief belasten van spieren en gewrichten. Kijk eerlijk naar jezelf en naar wat je allemaal vergt van jezelf: Het wordt me allemaal teveel

Ria

Vlinder
Berichten van Vlinder
Onderwerpen van Vlinder
Menopauzejaar:

Bericht door Vlinder » ma 15 jun 2009 21:01

Hallo dames

Wat een herkenning hier... ik heb ook zo een last van stijfheid. Vooral de enkels en voeten is erg. Ik kan nauwelijks de trap af en ben blij met een toilet boven. Als ik een poosje loop gaat het wel beter. Ook heb ik de laatste tijd last van knakkende vingers. Ik las het hierboven al ergens, dus ik ben blij dat het allemaal dus bij de overgang hoort. Omdat ik borstkanker heb, ben ik altijd bang voor het ergste.... uitzaaiingen natuurlijk. Maar ik voel mij happy bij het lezen van al deze bekende klachten, dan weet ik waar het van komt.

Vlinder

MariekeMol
Berichten van MariekeMol
Onderwerpen van MariekeMol
Menopauzejaar:

Bericht door MariekeMol » di 16 jun 2009 10:38

Hallo allemaal,

Ook ik herken de klachten die jullie beschrijven.
Ik woon op een boot, een kruisertje, en als ik van de stuurhut naar de keuken wil, moet ik twee traptreden af.
Dan moet ik me met beide handen vasthouden, om niet om te vallen.
En als ik op mijn hurken zit om iets uit een laag kastje te pakken, moet ik om weer overeind te komen me met mijn armen opdrukken, anders lukt het niet. Jee, wat voel je je dan oud en krakkemikkig.

Ook heb ik soms het gevoel dat de spieren van mijn polsen en handen een eigen leven aan het leiden zijn. Ineens schokken die spieren en laat ik dingen uit mijn handen vallen.
Heeft dit nou echt met die hormonen te maken? Als ik jullie verhalen lees lijkt het er wel op. Had dit allemaal nooit verwacht.

Nog een jaartje of tien, dan zijn we er vast vanaf...

Groeten, Marieke

Miriam
Berichten van Miriam
Onderwerpen van Miriam
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Miriam » wo 22 jul 2009 19:42

Hoi ik ben Miriam,

Ik zit met een vraag ik ben al een tijdje met de overgang bezig. Ze hebben bij mij bloed geprikt en ik kreeg van mijn huisarts te horen dat ik het al voorbij was en ik niet meer ongesteld werd.
Mooi niet dus ik heb 2 maanden overgeslagen en nu ben ik weer ongesteld geworden. De dokter snapt hier niks van en ik evemin.
Ik heb nou iedere dag opvliegers en net of ik in brand sta niet een paar keer maar de hele dag door :mrgreen: .

Maar ik heb een vraag heeft iemand van jullie ook zo n spierpijn in de boven benen en onderbenen en in de armen zou dat werkelijk door de overgang komen?

Groetjes Miriam

Ria
Berichten van Ria
Onderwerpen van Ria
Menopauzejaar:

Bericht door Ria » wo 22 jul 2009 21:27

Ja Miriam,

Typische klachten die de overgang kan geven zijn o.a.:
Stijfheid in spieren en gewrichten.
Pijnlijke spieren en gewrichten.
Zwaar gevoel en/of pijnlijke ledematen

De conclusie die je huisarts trekt uit de bloeduitslag raakt kant noch wal.
Met een bloedtest, met geen enkele test trouwens, is aan te tonen dat iemand haar laatste menstruatie zou hebben gehad.
Dat weet je pas na een jaar niet meer menstrueren.

Misschien de uitleg die je eerder al kreeg nog eens nalezen in je onderwerp: De overgang is voorbij, zegt het bloed?

Ria

Bonnie
Berichten van Bonnie
Onderwerpen van Bonnie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Bonnie » wo 19 aug 2009 10:53

Hallo Allemaal!

Al die vervelende spier en gewrichtklachten, geven mij het gevoel een vrouw van 80 te zijn!
Heb gewoon moeite met een stukje lopen en fietsen. Het is net of de spieren veel te kort zijn!
Zijn er meer vrouwen die het zo erg hebben? Word er soms een beetje bang van!

Groetjes Bonnie

Engeltje17
Berichten van Engeltje17
Onderwerpen van Engeltje17
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Engeltje17 » do 20 aug 2009 10:23

Beste dames

Met 52 kan ik zeggen dat ik het nu wel zo ongeveer heb gehad met de overgangsklachten,dus er is hoop voor jullie allemaal :D
Ik moet wel zeggen dat ik altijd ben blijven sporten ook als ik me uiterst belabberd voelde,twee maal per week fitness en 1 maal per week onder begeleiding yoga en thuis iedere ochtend op bed zelf 10 minuten yoga.
Die beweging heeft me echt door deze moeilijke periode heen geholpen heb ook geen overgewicht,en voel me nu prima.
Wat betreft die pijn in de gewrichten dat heb ik wel maar het zijn niet zozeer de gewrichten maar meer overbelaste pezen dit door 27 jaar vrij zware lichamelijke arbeid(meubels sjouwen enz).
Wie van jullie heeft ook altijd vrij intensief blijven bewegen en heeft daar ook profijt van gehad?

Engeltje

Bonnie
Berichten van Bonnie
Onderwerpen van Bonnie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Bonnie » do 20 aug 2009 11:43

Hallo iedereen

Weet iemand waarom die spieren zeer gaan doen, en gewrichten stijf worden? Er moet toch een reden voor zijn?

Groetjes Bonnie

Marja47
Berichten van Marja47
Onderwerpen van Marja47
Menopauzejaar:

Bericht door Marja47 » ma 14 sep 2009 17:34

Hallo Dames,

Ik ben bijna 48 jaar en heb de laatste tijd steeds meer pijn in mijn spieren, vooral m'n nek en schouderspieren.
Ik heb van de fysio-oefeningen gehad, maar heb niet het idee dat het helpt.

Kan dit alles nou van de overgang zijn? Ik vind het zo bijzonder!!
Mijn menstruatie is trouwens vanaf een paar maanden geleden weer helemaal zoals die was toen ik 16 was....echt zo gek!!!;)

gr
Marja

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:

Bericht door Carry » do 12 nov 2009 18:29

Bonnie schreef:
wo 19 aug 2009 10:53
Al die vervelende spier en gewrichtklachten, geven mij het gevoel een vrouw van 80 te zijn!
Heb gewoon moeite met een stukje lopen en fietsen. Het is net of de spieren veel te kort zijn!
Zijn er meer vrouwen die het zo erg hebben? Word er soms een beetje bang van!
Hallo Bonnie,

Ik heb ook zo'n last van mijn spieren en gewrichten. Ik heb bekkeninstabiliteit 2 jaar geleden begonnen toen ook mijn overgang begon.
Daarvoor was ik zo gezond als een vis, nu een oma van 80. Moe en elke dag pijn.
Ik vraag mij ook af waarom de overgang zo op de spieren en gewrichten werkt.
Mijn huisarts zei dat nooit is bewezen dat overgang en gewrichtspijn met elkaar te maken hebben, maar als ik dit forum lees, weet ik wel beter. :(

Groetjes, Carry

Jojo
Berichten van Jojo
Onderwerpen van Jojo
Menopauzejaar:

Bericht door Jojo » do 18 feb 2010 19:21

Hallo dames,

ik tob ook al een aantal jaren met de overgang en alle klachten zijn al gepasseerd bij me.
Nu heb ik weer iets nieuws, doordat ik vreselijk gespannen spieren heb door de rare klachten die me overvielen, heb ik sinds 3 dagen een vreselijke pijn in me linkerschouder, kan ook niet veel doen met die arm. Slaap slecht door de pijn, trekt soms naar me hals en nek nu in het midden van me rug bovenin, niet zo pijnlijk dat laatste voelbaar wel. Schouder voelt warm en klopt ook en dan de pijn er nog bij.

Groet Jojo

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:

Bericht door Shivala » ma 22 feb 2010 00:42

Hallo dames,

Ik ben altijd best lenig geweest, en voorheen nooit last gehad van spieren of gewrichten.
En nu in de overgang heb ik momenteel last van mijn knieën, helemaal als ik op mijn hurken zit en ik moet weer overeind komen, nou nou, dat gaat erg moeizaam en is pijnlijk.
En heel moe en zeurderig gevoel in mijn onderrug, vooral tijdens menstruatie.
Ik voel me ineens wel 80 jaar met al die stijve gewrichten en ik vind het maar een vreemd verschijnsel zo ineens.

Groetjes
Shivala

Kaatje1969
Berichten van Kaatje1969
Onderwerpen van Kaatje1969
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Kaatje1969 » ma 22 feb 2010 01:55

Hallo dames,

Wat ik heb gemerkt, er valt geen pijl op te trekken, de ene dag loop ik krom van de pijn in mijn rug, de volgende dag heb ik daar geen last van, maar dan heb ik weer last ven mijn vingers, pols, knie, ga zo maar door.
Ik noem elke dag maar een verrassingspakket, waar krijg ik nu weer mee te maken, want echt constant is het niet!
Ik heb ook wel dagen dat ik me goed voel en dan de volgende dag kan ik amper mijn sokken aankrijgen.
Als ik al niet gek was, had ik het nu wel geworden.

Karin

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » ma 22 feb 2010 15:56

Hallo allemaal,

Bij mij gaat het ook op en af en de gewrichtsklachten wisselen sterk, zowel in duur als locatie.

Ik denk dat het met hormoonschommelingen heeft te maken,
anders zou ik niet weten waarom het zo wisselt elke keer.

Mijn knieklachten hielden zo lang aan (bijna een jaar) dat ik een afspraak had gemaakt bij de fysio.
Drie dagen van te voren kon ik afbellen omdat de klachten als sneeuw voor de zon waren verdwenen!

Gaea

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Mariaelisabeth » di 23 feb 2010 11:06

Hoi,

Heel herkenbaar allemaal. Ik kan 's ochtends ook met moeite mijn sokken aantrekken. Mijn rug doet dan zo'n zeer en is stijf. En ik heb last van peesontstekingen in beide polsen. Ik begon de dag altijd met yoga, maar dat is nu echt niet te doen, terwijl het waarschijnlijk juist heel goed zou zijn. Gewoon te pijnlijk. Hebben jullie ook dat als je 's nachts naar de wc moet, je voetzolen ook pijn doen bij het lopen?

Groeten, Mariette

Roeska
Berichten van Roeska
Onderwerpen van Roeska
Menopauzejaar: 2008

Bericht door Roeska » zo 28 feb 2010 13:51

Hallo dames

Ik heb ook dat ik ook de ene dag als ik wakker ben en opsta met moeite m'n sokken aankrijg. Het wisselt op dit moment van dag tot dag. De ene dag heb ik er geen moeite mee en de andere dag weer wel. In de loop van de dag heb ik geen last meer. Alleen als ik lang zit.

Ik sport heel veel drie keer in de week. Ook pilatus en ook steps en bodypump. Ik ben in Juli drie jaar in de overgang.

Het is niet zo erg meer als het eerste jaar. Toen werd ik 15 keer per dag kletsnat. Nu vier keer per dag met daarbij een brandend warm gevoel in mijn gezicht/hals/rug.

Groet Roeska

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht