Die vervelende linkerkant/zij

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Foebs
Berichten van Foebs
Onderwerpen van Foebs
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Die vervelende linkerkant/zij

Bericht door Foebs » ma 25 mar 2019 13:37

Hallo dames,

ik ben helemaal nieuw op dit forum. Na vaak hier gelezen te hebben en me gesteund te hebben gevoeld wil ik ook mijn verhaal bij jullie kwijt in de hoop van van jullie wat respons te krijgen.
Ik ben 53 jaar en menstrueer nog maandelijks. Wel duidelijk veranderingen in de menstruatie en de duur.
Ik ben nogal " gezegend" met verschillende pijntjes en ben een piekeraar. Dat is geen goede combinatie, want ik ben ervan overtuigd dat de een het ander versterkt. Heb i.v.m. de overgang een bloedonderzoek gehad dat prima was en ik slik verschillende voedingssupplementen zoals vitamine D, magnesium en cranberry..

Een paar jaar geleden kreeg ik last van mijn linkerkant, ik dacht mijn ribben. Geen scherpe pijn. Maar een constant aanwezige zeurend gevoel. Heel vermoeiend. De dokter vermoedde een opspelende tussenribspier. Het enig dat hielp was lekker tegen mijn warmtekussen gaan zitten, dan voelde ik niets. Daarnaast een periode van hartkloppingen, zwaarmoedigheid, stemmingswisselingen... Kortom er was van alles aan het veranderen. Soms voelde ik mij gewoon oud en dat was juist wat ik niet wilde. Nu is er eigenlijk altijd wat...
Pijn in mijn onderrug, maar daarvoor ben ik al jaren in behandeling bij een chiropractor. Maar die linkerkant van mijn romp..poeh..
Mijn ribbenkast links is gevoelig met drukpunten die als ik erop duw nog pijnlijker zijn. Dan weer pijn rond het schouderblad links en dan weer aan de buitenkant van mijn ribbenkast naar beneden ook gevoelig...Ik ga mij van alles in mijn hoofd halen. Het is ook geen snijdende pijn, meer zo'n steeds aanwezig gevoel dat je je bewust bent van die kant van je romp, alsof die spieren daar contant onder hoogspanning staan.
Zoals ik al zei warmte biedt ontspanning een warmtekussen, kruik of warm bad is heerlijk dan voel ik niets meer.
Herkent iemand dit... is het een beetje duidelijk ?
Dan weer pijn in knie of voeten...maar dat nare gevoel aan mijn linker zijkant is voor mij het vervelendst omdat ik steeds denk dat het geen rib meer is, maar als het zo reageert op warmte moet het wel haast spier gerelateerd zijn, toch ? Heeft iemand tips of herkent iemand mijn vage verhaal....

Foebs

Ljvdb
Berichten van Ljvdb
Onderwerpen van Ljvdb
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Re: Die vervelende linkerkant/zij

Bericht door Ljvdb » vr 29 mar 2019 18:42

Beste Foebs,
Zeker herken ik jouw verhaal. Heb precies hetzelfde maar dan alleen rechts :roll:
Het is inderdaad een lastig te beschrijven pijn. Bij mij is het ook drukkend, soms zenuwstekend, vaak voelt het van binnen beurs, maar altijd verkrampt, sowieso alsof mijn Bh band te strak zit (wat niet zo is). En ja, warmte helpt mij ook en blijven bewegen. Ik heb de meeste klachten zittend en heb er nu al bijna 5 jaar last van. Maar met ons meerdere vrouwen, zoek op dit forum maar eens op ribben, dan vind je meer van dit soort klachten.

En ik kan nog een lijst aan klachten toevoegen, heb echt ook al zoveel onderzoeken gehad (hart, longen, scans etc etc, steeds komt er niets uit, maar de klacht blijft. Laatst las ik hier van iemand dat het na 4,5 jaar ineens weg was. Daar hou ik mij maar aan vast, dat als het overgangs gerelateerd is (en dat moet wel zo zijn)het op een dag overgaat. Het wisselt bij mij wel erg in hoeveel last ik ervan heb, bij jou ook? Ik ben nu 47, hoop zo ontzettend dat dit ooit eens overgaat en ook mijn bovenlijf weer eens kan ontspannen.. wordt er soms echt moedeloos van. Hartkloppingen en stemmingswisselingen heb ik ook (gehad), dus moeten hormonen zijn die opspelen.

Ik weet zelf uit ervaring dat herkenning helpt je er wat minder onzeker over te voelen dus hoop dat mijn verhaal jou hierbij ook helpt.

Sterkte ermee!
Gr Janny

Keet
Berichten van Keet
Onderwerpen van Keet
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Bericht door Keet » za 06 apr 2019 11:02

Hoi Foebs,

Ik herken veel in je verhaal. Ook last vd linkerkant lichaam. Alsof er wat vast zit in schouderblad en met uitstraling naar rest van linkerkant. Bij mij helpt ontspanningsmassage en en sporten of oefeningen. En bewust zijn van mijn lichaams houding. Ik nijg om veel naar links te bewegen met mijn houding. Bv bij staan meer naar links staan. Hopelijk heb je er iets aan.

Groet Keet.

Annetje
Berichten van Annetje
Onderwerpen van Annetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Annetje » zo 07 apr 2019 16:20

Beste Foebs,

Ik herken veel van jouw klachten en ben weer een beetje gerustgesteld door het lezen van jouw bericht en de reacties, ik ben dus niet de enige. Ik heb namelijk ook last van mijn linkerschouderblad/rug en linkerzijde. Licht gevoelig, drukkend, vooral in rust. Soms ook een beetje dat kriebelende gevoel waar je op dit forum ook over leest. De ene keer straalt het ook een soort uit naar mijn linkerarm, een andere keer weer wat naar mijn nek. Als ik er op druk lijkt het wel wat gevoelig, maar met bewegen wordt het niet per se erger.

Ik ben 48, menstueer nu 1 1/2 jaar onregelmatig. Heb nu ruim een half jaar deze klachten, laatste maand veel vaker dan eerst. dat maakt me dan toch weer angstig. Ik heb ook links veel buikklachten gehad, die zijn aanzienlijk verminderd sinds ik lactosevrij ben gaan eten begin dit jaar. Maar nu dus juist weer meer die klachten links in schouderblad/rug. Heb er soms ook zo een 'brok in mijn keel'gevoel bij.

De laatste twee keer dat ik hard ging lopen (vanmorgen nog) ging mijn linkerheup en been ook wat zeurderig en zwaarder voelen. Maar dat is na het lopen weer snel weg. Het is allemaal eigenlijk niet heel erg, maar het is de angst, het zal toch niet... (dan gaan er allerlei enge ziektes door mijn hoofd spoken) die het zo naar maakt. Elke ochtend als ik opsta dan denk ik..voel ik...dat maakt het ook niet beter natuurlijk. Zucht. Ik heb zelf nog niet veel tips voor je om het te verminderen, ik ga ook de tips van jouw (warmte) de andere reageerders uitproberen.

Dank jullie wel, Annetje

Vonne
Berichten van Vonne
Onderwerpen van Vonne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Vonne » za 27 apr 2019 14:42

Beste Foebs!

Hier nog zo'n linkerzij klant. Zit met een ijspack tegen mijn ribben te tikken. :D Bij mij helpt een ijspack beter dan warmte maar voor de rest... ik had je verhaal kunnen schrijven. Ik heb zelf afgelopen jaren steeds weer perioden van pijn in linkerzij gehad. Komt een paar weken opzetten, dan weer een paar maanden weg. Onderkant ribben en uitstralend naar bovenbuik en ribben. Maar zoals gezegd, het komt en het gaat. Nu maar wachten op de dag dat het gaat en niet meer komt! :D

Sterkte! Vonne.

Hajeetje
Berichten van Hajeetje
Onderwerpen van Hajeetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Hajeetje » wo 01 mei 2019 03:41

Hallo dames

Ja hoor, ik herken pijn aan de linkerkant van mijn lijf heel goed. Van schouder tot voet, altijd is alles aan de linker kant. Soms mijn linker arm, dan weer mijn zij ter hoogte van de longen en dan opeens kan ik niet eens op mijn voeten staan van de pijn. Nu heb ik de laatste paar dagen last bovenop mijn linker voet en soms wordt ik 'snachts wakker met vreselijke pijn aan mijn heup en scheenbeen. Heel vreemd.
Wat ik echt denk dat helpt is goed blijven bewegen. Probeer het te accepteren en je leest dat je niet de enige bent dus probeer ook positief te blijven en niet het ergste te denken. Hoe zwaarder je gaat denken, hoe minder zin je hebt om te bewegen en zo wordt je stijf en voel je je vlug oud en moedeloos.
Probeer angsten weg te denken en ga lekker met de hond lopen of fietsen or water aerobics. En wat ook helpt is een nieuwe hobby. Ga wat leuks maken of concentreer je op wat nieuws zoals een taal leren of schilderen. Echt, hoe meer je bezig bent met positieve dingen, hoe minder je bezig bent met je pijntjes.
Mijn zus is een jaar ouder als ik, en alles wat zij voelde of doorheen ging, kreeg ik precies een jaar later. Het is echt je hormoon huishouding, het komt wel weer goed. We moeten er toch doorheen, dan maar liever met volle moed.
We zijn toch zeker keien, niet ?! :D

Hajeetje

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Claire » wo 01 mei 2019 08:51

Hallo Hajeetje,

Mijn ervaring is dat een positieve instelling geen effect had op mijn overgangsklachten. Immers de hormonen gingen hun eigen gang of ik nou doorzette of niet. Juist het doorgaan op de oude voet en tegen de stroming in boksen, bracht meer klachten.

Rust, ruimte en lief zijn voor mijzelf bracht verlichting. Accepteren dat ik in deze fase mijn draaglast moest aanpassen aan mijn verminderde draagkracht. Het was niet makkelijk (ook vooral voor de buitenwacht), maar wel noodzakelijk.

Te vaak lees je hier dat vrouwen een burn-out hebben gekregen door uitputting van de bijnieren. De bijnieren die juist in de overgang de hormoonbalans gaan verzorgen, worden dan door de stress van "maar gewoon doorgaan" overbelast met een burn-out tot gevolg.

Groetjes,
Claire

Hajeetje
Berichten van Hajeetje
Onderwerpen van Hajeetje
Menopauzejaar:

Bericht door Hajeetje » wo 01 mei 2019 13:36

Hoi Claire,

Ik bedoel ook echt niet dat je keihard gewoon door moet gaan, zonder aan jezelf te denken. Wat ik bedoel is dat veel vrouwen depressief en bang worden van al hun overgangsklachten en daardoor hun moed en zelfs levenslust verliezen. Dat iedere pijn hun weerhoudt van beweging. Het is juist in de overgang belangrijk om te blijven bewegen, niet extra hard er tegenaan maar wel blijven bewegen. Ook tijd voor jezelf maken is heel belangrijk, daar komt jouw raad van rust, ruimte en lief zijn zeker aan te pas. Ik heb zelf al heel wat vriendinnen gesproken die alsmaar zeiden: "wat is er toch met mij, is dit normaal?" en daardoor veel piekerden en uit hun routine waren. Je gedachten positief beïnvloeden is zeker in deze tijd heel belangrijk.

Hajeetje

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar: 2018

Bericht door Pippo1 » wo 01 mei 2019 15:43

Hey Claire,

Ik ben het volledig met je eens! Je hormonen bepalen inderdaad heel je zijn! Ze bepalen hoe je u voelt, denkt, beweegt, en hoe meer je daar tegenin gaat, hoe erger het wordt! Luisteren naar je lichaam is heel belangrijk wanneer je in de overgang terecht komt! De ene is de andere niet, en ieder doet dat op hun eigen ritme en met wat ze aankunnen! Gaan ze daar toch over ...... dan hangt het prijskaartje al boven hun hoofd! En ik spreek uit ervaring! Ik mag daar nog steeds de gevolgen van dragen.

Groetjes Pippo

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » wo 01 mei 2019 18:43

Beste dames,

Ik sluit me aan bij Claire. Ik voel me niet serieus genomen als ze tegen me zeggen dat ik positieve gedachten moet hebben.
Een nieuwe hobby moet zoeken, er op uit gaan door fietsen, wandelen etc..
In het begin nog onwetend van mijn overgang heb ik dit allemaal ook gedaan. Dat waren de adviezen en tips van bekenden, familie , psycholoog etc..
Het hielp niets en voelde me al maar ellendiger worden. Totdat ik op deze site terecht kwam en begreep dat rust het enigste was wat de overgang voor mij weer wat dragelijker deed worden. En ik ook het verhaal van de bijnieren las. Ik weet nog dat ik bij de huisarts terecht kwam en vertelde dat ik het gevoel had zo opgefokt te zijn/ gestrest en ik vroeg wat daarvan de oorzaak kon zijn? Hij wist het niet. Bewegen was het advies. Elke dag veel wandelen, zwemmen en/of fietsen. Zo verkeerd achteraf. Ik vraag me nog steeds af: als ik 4 jaar geleden al veel meer stappen had teruggenomen, dat mijn klachten dan minder erg zouden zijn?
Als ik door positieve gedachten en leuke dingen mijn overgang kon oplossen, dan was ik er vast al een eind door heen. Alleen de realiteit is anders.
Ik kreeg vorige week nog een app van een familielid: Waar was die sterke positieve vrouw gebleven? Uitleggen doe ik niet meer, maar voelde me verdrietig. Ik kreeg het gevoel of het aan mezelf zou liggen dat ik zoveel klachten had.

Sterkte dames met de overgang.

Lientje

Hajeetje
Berichten van Hajeetje
Onderwerpen van Hajeetje
Menopauzejaar:

Bericht door Hajeetje » wo 01 mei 2019 21:48

Hallo dames

Sorry, maar ik probeer echt niet te zeggen dat je je in de overgang kapot moet gaan rennen of ineens je hele leven om moet gaan gooien. Ook zeg ik niet dat positief denken je van alle overgangsklachten verlost. Zeer zeker niet. Maar als je er toch doorheen moet omdat het nu eenmaal zo is, ga dan niet bij de pakken neerzitten en laat het je niet lam slaan. Misschien is er ook een groot verschil tussen Nederland en Amerika (waar ik woon). Veel vrouwen laten zich hangen en zijn "oud" zo gauw ze tegen de 50 aanlopen. Ze bewegen niet meer en geven op om goed proberen uit te zien. Ik wil daar niet aan toegeven. Ik wil goed voor mezelf zijn door niet bang te zijn. Ook ik heb veel last van dingen. Ik wordt dik, wat ik ook eet of niet eet. Mijn darmen zijn van slag, ik kan niet zomaar naar een restaurantje want meestal haal ik het niet eens naar huis, dan heb ik weer diarree. Mijn voeten doen pijn, mijn linker zij voelt rot en ja ik heb ook angst gehad dat ik misschien een zware ziekte had, vooral nadat ze ook nog eens twee knobbeltjes in mijn linker long vonden.
Ik ben goed voor mezelf door me tijd te gunnen voor beweging, hobby's, mijn twee honden en de natuur. Ik wil gewoon zeggen, laat je niet kisten, laat je niet hangen, ben niet bang om te genieten ook al heb je pijn of ben je niet lekker in je vel. Deze site is geweldig en een grote hulp, ook voor mij, want ik woon hier vrij geïsoleerd en de overgang wordt niet veel besproken hier.
Het is natuurlijk ook voor iedereen anders en het spijt me als ik overkwam als iemand die geen begrip had voor jullie, dat was niet mijn bedoeling. Het was mijn bedoeling om te zeggen dat het ons, zoals zoveel vrouwen voor ons, echt gaat lukken, hoe moeilijk het ook is.

Hajeetje

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » do 02 mei 2019 10:44

Hallo Hajeetje,

Aan "lief zijn voor jezelf" geeft iedereen een eigen invulling. Belangrijkste is elkaar daarin vrij te laten, denk ik.

In je berichten lees ik veroordelingen van vrouwen die het anders doen (ofwel moeten doen door de vele klachten....) dan jij. En daar zit voor mij de wrijving.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht