Spier- en gewrichtspijn, pijnlijke handen na stoppen met de pil

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Lies67
Berichten van Lies67
Onderwerpen van Lies67
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Spier- en gewrichtspijn, pijnlijke handen na stoppen met de pil

Bericht door Lies67 » do 13 dec 2018 17:40

Hallo dames,

Ruim twee maanden geleden gestopt met pil (jaren doorgeslikt omdat ik last had van cystes op mijn eierstok). 51 jaar was een mooie leeftijd om te stoppen dacht ik. Sinds 2 maanden is het een grote drama met mijn lijf. Ik heb opvliegers...vooral in de nachten en slaap daardoor heel slecht. Daarnaast (en wat ik eigenlijk het ergste vind)...heb ik stijve pijnlijke vingers en handen en overal gewrichtspijn en spierpijn. Sporten gaat echt niet meer.
Als ik een tijdje gezeten heb kan ik moeilijk opstaan. Door mijn knieën zakken doet pijn. Flesjes en potjes openen gaat moeilijk. Het lijkt ook alsof mijn handen geen kracht meer hebben. Het lijkt wel reuma.
Bloedtest bevestigd wel dat ik in de overgang zit. Zat wel verhoogd calcium in mijn urine. Nu bezig met een 24 uur urine test. Hoe kan dit zo snel gaan. Ik voel me 100. Maak me ook erg ongerust. Misschien iets anders....ik hoef waarschijnlijk jullie niet uit te leggen hoe je gedachten op hol slaan. Wie herkent dit?

Lies



SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Spier- en gewrichtspijn, pijnlijke handen na stoppen met de pil

Bericht door SusanL » vr 14 dec 2018 05:19

Lies67 schreef:
do 13 dec 2018 17:40
Hoe kan dit zo snel gaan
Dag Lies

Jouw vraag is eigenlijk best simpel te beantwoorden:

Hormonen hebben sowieso invloed op je hele lichaam dus dat kan sowieso verschijnselen geven in heel je lichaam.

Wat betreft 'de snelheid' die je nu ervaart:
Tijdens de overgang, die al ver voor ons 51e jaar begint, gaan bepaalde hormonen afnemen. Met pilgebruik blijf je echter hormonen toevoegen aan een lichaam wat dus eigenlijk zelf naar minder wil.
Als men dan stopt met de pil, maak je een soort hormoonval en dan kan je daar inderdaad vrij snel na stoppen verschijnselen van krijgen.

Helaas wordt dat er allemaal niet bij verteld als de pil als warme broodjes over de toonbank gaat op ons 20e 30e 40e.
De pil geeft ons een baas in eigen buik gevoel maar is ondertussen helemaal niet zo onschuldig als beweerd wordt. Jarenlang worden er hormonen in een gezond lichaam gepompt en dat beïnvloedt ons denken, ons gedrag en onze gevoelens.

Overigens kunnen de verschijnselen ook zo hevig zijn bij vrouwen die geen pil gebruikt hebben. Ook ik heb een periode gehad dat ik niks meer opengedraaid kreeg, maar dat is weer over gegaan. Nu geen last meer van.

Maar dat je zo snel na stoppen met de pil verschijnselen gekregen hebt is dus logisch.

Susan

Lies67
Berichten van Lies67
Onderwerpen van Lies67
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Spier- en gewrichtspijn, pijnlijke handen na stoppen met de pil

Bericht door Lies67 » vr 21 dec 2018 10:56

Bedankt Susan voor je reactie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel naar vind allemaal. Word echt een andere persoon door alle pijn en klachten. Ik herken mezelf niet. Voel me echt 80. Het begint mijn hele dag te beheersen omdat er geen dag is (tot nu toe) dat het minder is. :cry:
Ik dacht zelf aan hormoon therapie als oplossing....maar nu ik jouw reactie lees twijfel ik. Zo doorgaan zie ik ook niet zitten. Ben pas 2,5 maand bezig met klachten en ben dood moe door alle pijn en slecht slapen. Heeft iemand ervaring met hormoon vervangende therapie? Ik kom zelf uit het buitenland....en daar word het echt heel veel gegeven. Mijn vriendinnen hebben daar heel veel baat bij.

Lies

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Spier- en gewrichtspijn, pijnlijke handen na stoppen met de pil

Bericht door SusanL » vr 21 dec 2018 18:07

Dag Lies

Lees gewoon rond hier. We voelen ons allemaal 80 en je kan hier best manieren vinden om er mee om te gaan.
Ook over hormoontherapie is hier veel te vinden. Met name over de tijd na het stoppen met hormoontherapie zijn veel vrouwen niet bepaald positief.
Lees goed rond en neem dan je beslissing zou ik zeggen.
De verhalen van de andere vrouwen hebben mij er in ieder geval van weerhouden die medicijnen te gaan gebruiken.

Susan

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht