Tandpijn/gevoelige tanden

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
JohannaM
Berichten van JohannaM
Onderwerpen van JohannaM
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Tandpijn/gevoelige tanden

Bericht door JohannaM » do 13 jul 2017 17:58

Dag dames,

Ik menstrueer al ruim 3 jaar niet meer en de overgangsklachten vielen erg mee. Maar nu lijkt het of ik ineens van alles tegelijk last krijg! Op dit moment heb ik erge last van pijn in tanden en kiezen. Geen gewone kiespijn, maar meer een soort zenuwpijn met soms scheuten. Ik slik nu acht paracetamol per dag, omdat het anders soms niet te doen is.

De tandarts heeft mijn gebit bekeken maar zegt dat het er allemaal prima uitziet. Hij heeft ook foto's gemaakt voor de zekerheid, maar er is niets te zien. Ben deze week bij de mondhygiëniste geweest, maar zij zei ook dat met tanden en tandvlees alles in orde is. Ik heb er eigenlijk geen last van als ik iets warms of kouds eet/drink. Het komt zomaar ineens opzetten en gaat dan ook weer weg.

Als dit een overgangsklacht is dan is het denk ik een niet veel voorkomende. Mijn huisarts had er nog nooit van gehoord. Zijn er hier mensen die deze klacht wel herkennen? Zo ja, komt het dan met vlagen of is het langdurig? Acht paracetamol blijven slikken lijkt me niet goed.

Groetjes,
Johanna

Tessel
Berichten van Tessel
Onderwerpen van Tessel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Re: Tandpijn/gevoelige tanden

Bericht door Tessel » vr 14 jul 2017 14:58

Hai Johanna

Toevallig zat ik er vandaag weer aan te denken.Ik heb al ruim 4 jaar met vlagen last van 1 kies. Er is aan die kies 2 keer een wortelkanaal
behandeling gedaan. En toch blijf ik er last van houden. De tandarts heeft er al meedere malen naar gekeken, maar alles inorde :shock:
Het voelt als een zware zeurende pijn. Als ik tegen de kies aan tik voelt het beurs. Heel raar. En ik heb er nu dus ook weer last van. Misschien omdat ik
nu weer ongesteld bent geworden. Het zullen idd de hormonen wel zijn denk ik :roll:
Maar je hoort wel meer vrouwen in de overgang over hun gebit. Vaak hebben zwangere vrouwen er ook last van. Dus allemaal hormonen.

Sterkte Tess

Jenufa11
Berichten van Jenufa11
Onderwerpen van Jenufa11
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Jenufa11 » ma 31 jul 2017 10:21

Hallo Tess,

Ook mijn tandarts had al meerdere mailen naar een kies gekeken die dezelfde klachten gaf als jij beschrijft. Niks. Nu sinds ruim 10 dagen kiespijn en eigen tandarts met vakantie. Naar vervanger geweest en zij constateerde (na foto's) een dubbele wortelontsteking.....Toch vreemd. Heb nu een antibiotica kuur en pijnstillers en moet 8 augustus naar mijn eigen tandarts. Als sinds jaren klachten met gebit eigenlijk overal wel ergens pijn en zeker al 5 keer naar de tandarts geweest waarna hij constateerde dat er niets was...
Heb een slecht gebit (wel goed onderhouden) en denk soms maar eens dat ik de boel laat trekken van als je met kronen en bruggen begint is het einde zoek en dat kan ik financieel niet bolwerken en mijn aanvullende verzekering is maar Euro 350,00 en dat is zo op. Zowel huisarts als tandarts wijten mijn klachten niet aan de overgang terwijl het hier toch ook hormonen zijn die een rol spelen. In een zwangerschap is het blijkbaar wel algemeen geaccepteerd.
Ben benieuwd of je nog steeds pijn hebt. Sterkte met alles.

Groet, Ilona

Marjan61
Berichten van Marjan61
Onderwerpen van Marjan61
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Marjan61 » di 08 aug 2017 16:40

Hoi Johanna

Komt mij erg bekend voor, ik heb heel vaak pijn in mijn tanden en kiezen en inderdaad het voelt als zenuwpijn.
Als je eraan komt voel ik niks, en inderdaad tandarts heeft er meerdere keren naar gekeken, foto s gemaakt enz maar niks gevonden.
Het rare is dat als ik mijn tong tegen de binnenkant van mijn tanden druk de pijn minder lijkt te zijn.
Helaas tandarts vind echt niks.

Vooral de nachten zijn naar overdag ben je bezig en s nacht lig je in bed en dan begint die zeurende pijn tintelingen een erg naar gevoel ik heb het vooral in mijn onderste rij tanden niet 1 maar allemaal en dan tintelt mijn lip ook.
Soms ben ik in de war en kan wel janken bah de overgang en nare klachten

Ik ben al blij al als het zo nu en dan weg is

Wat kan je eraan doen overdag drink ik veel en zuig op snoepjes dropjes en houd mijn mond nat.
Vandaag hoorden ik bij de tuinen dat je kan spoelen met en salie thee (sterk)
het is wel een overgangsklacht zei ze.............

Sterkte het is naar pijn in je mond
Marjan

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Linda1970 » za 30 dec 2017 07:16

Hallo dames,

Deze klachten zijn voor mij heel bekend.
Bij mij is het atypische aangezichtspijn. En het wordt veroorzaakt door hormoonschommelingen, die triggeren de zenuwen. Het is zeer pijnlijk, ik was in 3 mnd 15 kg afgevallen door de pijn. Het goede nieuws: het was bij mij tijdelijk. Ik heb er bijna 2 jaar last van gehad, ik heb nu nog steeds last waarvan een half jaar ondraaglijke pijn ( zeurend, drukkend met zenuw-pijnscheuten). Ik wilde 4 kiezen en tanden laten trekken maar er is niets mis met mijn gebit, het zijn de zenuwen. Ik heb er Carbamazepine voor gehad van de neuroloog. Ontspanning helpt ook in mijn geval, hoe minder stress, hoe beter..en bij vermoeidheid is het ook erger. Ik heb nu ook nog steeds soms pijn maar ik weet nu wat het is en het is zonder pijnstillers goed uit te houden. Google naar atypische aangezichtspijn voor informatie. Sterkte!

Linda

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door RaNa1970 » za 30 dec 2017 11:30

Hallo dames

Mijn gebit is helemaal misgegaan...
Ik moet eerlijk zijn dat ik ook angst had voor de tandarts.. paar jaar niet geweest... achterstallig onderhoud.. En mijn man heeft een paar jaar werkloos thuis gezeten en had ik het geld er niet voor over om te gaan..
Lang geleden begon het met dezelfde pijn als die jullie hadden, tot ik bijna niet meer kon eten warm of koud niet meer verdragen.
De ene kaakontsteking na de andere kreeg..
Tien jaar geleden een boven prothese gekregen en sinds vorig jaar ook onder..
Ik zag het gehannes in mijn mond niet zitten met kronen en bruggen en uren in die stoel.. En inderdaad kost dat bakken met geld.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb.. Ik moet wel volgend jaar de prothese vervangen omdat je mond in het begin smaller wordt..
Gek genoeg heb ik nog steeds weleens die pijn die jullie beschrijven..
Gelukkig niet meer zo heftig als dat het geweest is. Ik heb geen idee of het met de overgang te maken heeft.
Voor mij zou het betekenen dat ik inderdaad al veel langer bezig ben....

Groetjes van Rana

Mamanans
Berichten van Mamanans
Onderwerpen van Mamanans
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Mamanans » wo 28 feb 2018 17:23

Hallo

Ik heb een maand geleden ongeveer hetzelfde gehad. Ik kreeg opeens hele erge zenuwpijn die door mijn hele onder en bovenkaak ging tot aan mijn oor. Ik wist niet waar ik het zoeken moest. Ik kon meteen bij de tandarts komen maar er was niets te zien. Nog een foto gemaakt maar alles in orde. Later nog een keer zon aanval gehad. Verder heb ik vaak pijn in de linkerkant van mijn gezicht.

Nancy

Sel
Berichten van Sel
Onderwerpen van Sel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Sel » di 29 mei 2018 15:30

Beste allemaal

Ik heb de laatste 6 maanden erge zenuwpijn, vooral op de achterste onder kiezen maar eigenlijk ook wel buitenkant bovenkiezen, ik kan er bijna niet meer mee eten, ik kan wel huilen! Ik had al BMS (Burning Mouth Syndrome) en nu dit er nog bij, ik trek het amper meer Ik Heb echt alles al geprobeerd, the hard way (salmiak, zout) de zachte manier (aloë vera gel, sensodyne rapid relief, ) Er is niks mis met mn gebit, alles ziet er goed uit.

Sel

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » do 31 mei 2018 12:43

Hallo Sel,

Op internet kun je oefeningen vinden om je kaak te ontspannen, dat heeft bij mij wel geholpen, ik heb het nu af en toe nog.
Misschien heb je er iets aan. proberen kan geen kwaad dus.

Dorothea.

Muna68
Berichten van Muna68
Onderwerpen van Muna68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Muna68 » ma 23 jul 2018 14:32

Hoi Sel,

Dit is zo herkenbaar voor mij. Heb je er nog steeds last van? Wat doe jij eraan? Ik hoor graag van je.

Groet, Hestermaria

JohannaM
Berichten van JohannaM
Onderwerpen van JohannaM
Menopauzejaar:

Bericht door JohannaM » ma 22 okt 2018 13:27

Dag dames,

Een update: ik heb er nog steeds last van, heb al van alles geprobeerd, maar men kan niets vinden. Heb een wortelkanaalbehandeling gehad, heeft niet geholpen. Daarna een apex behandeling, ook niet geholpen. Ben bij de kaakfysio geweest en daarna bij een gnatoloog. Daar ben ik een jaar onder behandeling geweest, het leek te helpen, maar nu ben ik weer terug bij af. Op foto’s is niets te zien en mijn gebit is prima in orde zeggen tandarts en mondhygiëniste. De kaakchirurg heeft mij zelfs amitriptyline voorgeschreven, dat is een antidepressiva dat ook tegen zenuwpijnen helpt. Ik vind dat een heftig middel, durf het niet te nemen.

Ik ben zo langzamerhand wanhopig…..

Johanna

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Marian62 » ma 22 okt 2018 14:37

Hallo Johanna,

Wat waardeloos voor je. Ik heb dit ook een lange periode gehad. Is na een paar jaar weer weg gegaan. De tandarts zei dat het mogelijk kwam door een veranderende speekselsamenstelling. In het speeksel schijnt een stof te zitten die sterk pijnstillend werkt. Mij is verteld dat als je dat niet zou hebben je de hele tijd zenuwpijn ervaart. Misschien dat deze stof nu minder aanwezig is? De tandarts heeft toen der tijd al mijn tanden van een sealing voorzien (blijft niet voor altijd zitten, slijt er weer af) heeft mij toen wel wat verlichting gegeven.

Sterkte
Marian

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » ma 22 okt 2018 14:46

Hoi Johanna,

Heb ik ook zo gehad. En altijd weer was er niets mis met zo'n kies of tand. En maar weer de zenuw eruit halen en ja dan voel je het op die plek niet meer, dan is het leven eruit.
Op een keer was het weer raak.
Op mijn aandringen is toen een kies verwijderd die zelf geen pijn gaf maar volgens mijn logica steeds meer ging aan drukken tegen zijn buren, die vervolgens de pijn gaven, maar waarmee verder ook niets aan de hand was.
Immers, naar mate je ouder wordt slinkt je kaak, behalve dat tandhalzen bloot komen liggen, ontstaat er natuurlijk ook veel minder ruimte.
De kies was eruit, de druk was eraf. En de pijn weg.

Sinds mijn overgang voorbij was en dus ook die tijdelijke versnelling van botverlies, kwamen die zenuwpijnen eigenlijk niet meer voor.
Maar ja het ouder worden gaat wel door natuurlijk en het slinken ook. Afgelopen jaar deed het zich op een andere plek daarom toch weer voor. Opnieuw die achterste kies die ook weer aan het drukken was. Daar waren de zenuwen toch al uit en die was dus toch al veel minder sterk dan de kies die slachtoffer was van die druk. Daar zat de zenuw nog in, dus die behoud ik dan liever.
Het grappige is dat een voortand die mijn leven lang voor de helft verscholen achter zijn beide buren, in de maanden erna steeds meer in de rij is gaan staan.

Tja, jammer dat ik niet eerder op mijn "gebrek aan ruimte" theorie kwam, dan hadden meer tanden en kiezen hun zenuw kunnen behouden. Gelukkig is er nog maar 1 keer eentje afgebroken, want dat risico lopen ze wel zo gauw de zenuw eruit is.

groet
Lia

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » do 25 okt 2018 20:14

Hoi Johanna,

Ik heb veel pijn gehad in mijn kiezen. Ook kreeg ik aanvallen aan de linker kant van mijn gezicht wat dan ook door mijn boven gebit trok.
Echt heel erg pijnlijk. Ik heb ook wel eens bij een gezonde kies een wortelkanaalbehandeling gehad omdat ik zo'n pijn had.
Bij mij bleek dat mijn kaakgewricht niet goed zat, dit is losgemaakt door manueel arts. Hierdoor verdween de gezichtspijn.
De pijn in mijn kiezen in de bovenkaak komt door gespannen kauwspieren. Bij een kaakfysio heb ik geleerd hoe ik ze moet masseren en dit helpt echt goed. Vaak doet de nek ook mee, staat in verbinding met de kauwspieren. Je moet wel een lange adem hebben met het masseren, goed volhouden maar het helpt mij echt. En een knarsplaatje voor de nacht!

V.w.b. amitriptyline. Wees hier niet te bang voor, ik slik het al jaren in een lage dosering 10 mg. Ik heb EDS en slik dit i.v.m chronische pijn naast de andere pijnstillers. Ik ben eens een half jaar gestopt met de amitriptyline maar de pijn nam weer behoorlijk toe. Mijn arts zegt dat ik beter 10 mg amitriptyline kan nemen dan andere zware pijnstillers, minder schadelijk. Amitriptyline wordt heel veel voorgeschreven bij pijn meer dan bij depressie. Het is een oude antidepressiva die in een hoge dosering veel bijwerkingen geeft. Daarom wordt het middel als AD niet veel meer gebruikt. Als je het gebruikt als AD zit je aan een dosering van 100 a 150 mg. Ik kon trouwens zonder problemen stoppen nadat ik toch wel een jaar of 5 het dagelijks had geslikt. Ik wil niet zeggen dat het een wondermiddel is, maar het helpt wel. Pijnvrij zal ik nooit worden, maar het is te handelen.
Hoe hoog is de dosering die jou wordt aangeraden?

Daarnaast slik ik PEA. Dit werkt heel goed bij zenuwpijnen. Het is een natuurlijk middel en het duurt wel even voordat het aanslaat. Na een week of 6 begon het bij mij te werken in een hoge dosering van 3x 2 capsules per dag. Dit heb ik zo'n 1,5 jaar geslikt. Nu slik ik 2x 1 capsules per dag. Het helpt mij goed.

sterkte en groetjes
Babsi

Brenda75
Berichten van Brenda75
Onderwerpen van Brenda75
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Brenda75 » di 20 nov 2018 23:42

Hallo allemaal,

Ik heb nu al vanaf mijn 40ste last van hevige kiespijn tijdens mijn menstruatie. Het begon met een kies linksboven. Heel veel foto,s van gemaakt maar niets te zien. Uiteindelijk kwam ik uit bij de kaakchirurg en die heeft een echo gemaakt en op die echo bleek ik kromme wortels te hebben. Ik had ook inmiddels een knobbel boven die kies onder het tandvlees.
Tot 2x toe is mijn tandvlees open gemaakt. De eerste keer om de knobbel te verwijderen en te onderzoeken. De 2e keer omdat de pijn bleef aanhouden. De kaakchirurg kwam er achter dat inmiddels mijn wortels in 2 waren gespleten, dus kapot. En alsnog is de kies getrokken. Wat een opluchting! Maar niet voor lang!

3 maanden verder en mijn kies ernaast is begonnen. Ik loop alweer 1 1/2 jaar met precies dezelfde (zenuw)pijn tijdens de menstruatie. Weer foto's gemaakt. 2nd opinion bij een andere tandarts die het op "kiezen klemmen" gooit. Maar de aanhoudende zeurende zenuwpijn is NIET UIT TE HOUDEN! Ik heb een pijnprotocol van de tandarts gekregen wat inhoudt Brufen600 slikken, na 3 uur 2 paracetamol, na 3 uur weer Brufen600 enzovoort totdat de pijn weg gaat. Dit is geen leven zo.

Ik heb met aandacht al de vorige berichten lopen lezen. Ook ik wordt "gek" verklaard als ik tegen mijn tandarts zeg dat dit hormonaal is want ze heeft hier nog nooit van gehoord. Ze doet er ook helemaal niets aan dan dat ik moet doorgaan met het pijnprotocol en volpompen met medicatie...............

Groetjes Brenda

Becky
Berichten van Becky
Onderwerpen van Becky
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bericht door Becky » ma 13 mei 2019 18:11

Goedenavond.

Sinds een aantal minuten aangemeld op dit forum. Via Google kwam ik hier terecht en ook alleen hier herkenning zag in mijn probleem. 2016 baarmoeder verwijderd en eierstokken. Ik was gesteriliseerd dmv Essure veertjes en dat is niet goed gegaan. Sinds die tijd gaat het met mij bergafwaarts. Sinds 2 jaar pijn scheuten, schokken in bovenkiezen. Af en toe. Maar dusdanig datvik heel angstig wordt als ik het voel. Echt paniekaanval. Wortelkanaalbehandelingen gehad, 1 wordt vervangen door een kroon na wortelkanaalbehandeling. Al 1 jaar met 1 kies bezig. Noem maar op.
Maar heeft er iemand ook angst van gekregen? Ik slik oxazepam om de angst te controleren. Tandarts heeft van alles gecheckt maar eigenlijk niks te zien.

Groet Becky

Anonima
Berichten van Anonima
Onderwerpen van Anonima
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Anonima » vr 20 sep 2019 16:19

Hallo dames

Oh ja.. en of ik dat herken! Wat ben ik blij dat meer dames dat kennen! Ik heb in mijn leven meerdere nare ervaringen op gebitsgebied gehad (ontstekingen, wortelkanaalbehandelingen e.d., dermate heftig ontstoken dat het bijna niet verdooft kon worden) en dat heeft gezorgd voor kiespijn-angst. Dat is iets anders dan tandarts-angst.. als ik ergens iets voel aan mijn gebit zou ik het liefst direct naar de tandarts rennen voor geruststelling! Heb dan ook een prima gesaneerd gebit en kom ook bij de mondhygieniste voor regulier onderhoud.

En toch begon het, 2 jaar geleden, in het jaar dat ik 50 werd. En mijn moeder ziek werd en overleed. Pijn in mijn mond, heftig, zich steeds verplaatsend van segment. Soms boven en soms onderkaak. Volgens mijn tandarts reageerde ik het verdriet over mijn moeder af op mijn gebit; knarsen en klemmen. Op haar begrafenis was het vreselijk..:-(( Ik heb daarna een klein jaar nodig gehad voordat het langzaam minder vaak voor kwam. Wat heb ik in de stess gezeten.. telkens angst dat er weer iets mis was met mijn gebit! De enige gedachte die hielp was dat als ik gewoon kon eten en tandenpoetsen, zonder zenuwpijn, het nooit erg kon zijn. En inderdaad, de klachten verdwenen altijd weer na een paar dagen.

Nu heb ik het nog bij periodes van stress. En ook bv op vakantie gaan is stress.. Ik heb erover gelezen en weet dat er een heel scala aan kleine zenuwen langs je kaakgewricht loopt, boven en onder. Ik denk dat ik die zenuwen onbewust aanspan, wat pijn veroorzaakt. Blijkbaar is dat mijn zwakke plek.. zeker als ik weer last heb van hormoon schommelingen (ben nu al maanden niet meer ongesteld geweest). Dat is mijn theorie.

Ik had er zelf nog nooit van gehoord of gelezen.. daarom ben ik blij dat ik toch niet de enige ben die dit overkomt!

Anonima

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht