Pijnlijke rug, schouders en nek.

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
IenH
Berichten van IenH
Onderwerpen van IenH
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Pijnlijke rug, schouders en nek.

Bericht door IenH » do 04 aug 2016 11:03

Voor het eerst op het forum. Had al wel vaak meegelezen en dat stelde mij met allerlei klachten die ik had gerust.

Het verloop:

Het begon met een droge vagina. :shock: naar de dokter. Ik was begonnen aan de overgang... ik was 41... De dokter had gezegd te stoppen met de pil... in 2012 daar uiteindelijk maar mee gestopt.

In 2013 begonnen de gewrichtsklachten, die nu grotendeels verdwenen zijn overigens. In 2014 burn-out... darmen totaal overspannen... toilet werd mijn beste vriend voor een maand... hoge bloeddruk werd ook nog even geconstateerd dus aan de bloeddrukverlagende middelen... daarna maar eens wat rustiger aan gaan doen... Veel terug denken aan vroeger en best wel somber en zo.

In 2014 weer gestopt met die bloeddrukverlagende middelen, want ik had er meer last van dan van die hoge bloeddruk en hartkloppingen. Menstruatie begon elke 3 weken te komen en die was behoorlijk hevig.

In de herfst van 2014 contact opgenomen met de dokter want ik moest nog even op vakantie en wilde daar even geen last hebben van de menstruatie... bleek dat ik best nog aan de pil mocht... Dus meteen weer begonnen met slikken.

In de herfst van 2015 begon de pijn in mijn onderrug zo ongeveer. In dit jaar begon ik overigens ook steeds slechter te slapen en nachten met 2 x een sanitaire stop waren ook heel normaal aan het worden. Energie begon behoorlijk af te nemen en had weinig zin meer om dingen te doen...

In het voorjaar van 2016 gestopt met de pil. In mei begon ik last te krijgen van mijn schouder. Vanaf juli bleef ongesteldheid uit, maar daarvoor in de plaats is mijn rugpijn ontzettend toegenomen. Het middengedeelte tussen de schouderbladen zit muurvast, onderrug is niet meer mee te werken, schouder is nog steeds pijnlijk en nek staat strak.

Diverse fysiotherapeuten geprobeerd. Er werd nog even scoliose en scheefstaand bekken geconstateerd. (nooit eerder van gehoord) Na 12 behandelingen nog geen enkele vooruitgang. Ik word zo beperkt hierdoor en net als ik anderen al had zien schrijven, ik voelde me af en toe 80... ik kon nooit stil zitten, was altijd bezig... en nu wordt je daartoe gedwongen...

Maar toen maar eens een thaise massage genomen. Dat hielp een paar dagen... daarna weer net zo vast als voorheen... Maar na nog twee behandelingen, totaal gericht op de rug, schouder en nek, kan ik voorzichtig zeggen dat er vooruitgang in zit. Die kneden tenminste ook 30 minuten als je daar een afspraak maakt voor 30 minuten. (maar de laatste behandeling is nu 2 dagen geleden, dus morgen kan het weer anders zijn...)

Maar... ik moet er ook bij vermelden dat ik weer was gaan googelen op die vaste spieren. En daarna maar eens een drogist ingestapt voor die klachten en ook vermeld dat ik in de overgang zit... er werd mijn magnesium met calcium en vitamine D aangeraden en dat slik ik nu ook sinds een paar dagen... het lijkt erop dat de spieren zich eindelijk aan het ontspannen zijn... en ik begin ook weer een klein beetje zin te krijgen om wat te gaan ondernemen... En vannacht maar 1 sanitaire stop gehad en verder ook doorgeslapen tot de wekker...

Zijn er meer vrouwen die magnesium zijn gaan gebruiken? En wat zijn jullie ervaringen er mee? Of zijn er andere oplossingen voor die vaste rug, schouders en nek? Ik hoor graag jullie ervaringen! Alvast bedankt!

IenH

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd: 64

Re: Pijnlijke rug, schouders en nek.

Bericht door Ruchama » do 04 aug 2016 12:01

Hallo IenH

Vaste rug herken ik, hoor. Ben nu 61 en de overgang begon (met onregelmatige cyclus) al op mijn 41e en suddert nog wat voort (ben al wel 14 jaar zonder menstruatie). Al die jaren af en aan vooral midden-rugklachten( idd tussen schouderbladen) gehad en wel ervaren dat stress het erger maakt en wandelen mij goed doet. Ook voeding heeft invloed heb ik ontdekt.
Ik voel me het beste als ik geen koffie, geen chocolade en geen alcohol gebruik maar natuurlijk neem ik soms koffie want het is gewoon lekker en dat geldt ook voor chocolade en alcohol.
Ik heb regelmatig manuele therapie, dat werkt bij mij iets beter dan fysiotherapie. Ook heb ik een paar jaar massage gehad maar dat wordt helaas niet meer vergoed door de ziektekostenverzekering. Ik geloof nog steeds dat het min of meer over zal gaan. Beweging doet in ieder geval goed en vanzelfsprekend zo goed mogelijk ontspannen.

Ik wens je veel sterkte en herken het dus, ben een lotgenoot!

Ruchama

IenH
Berichten van IenH
Onderwerpen van IenH
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door IenH » do 04 aug 2016 13:20

Hallo Ruchama

Dank je voor je antwoord. Alleen wel deprimerend om te bedenken dat je nu nog steeds last hebt... Ik hoopte eigenlijk dat het een voorbijgaand iets zou zijn... :(

Alcohol lust ik niet, chocolade eet ik erg weinig en maar 2 kopjes koffie per dag... Heb inderdaad wel gemerkt dat bewegen wel een positieve invloed heeft. Ik doe vandaag weinig... maar ik voel mijn rug. Begreep van de fysio dat zwemmen wel goed zou zijn... dus misschien dat ik daar nog eens aan moet gaan beginnen. Of uitproberen in de vakantie als het dan nog niet over is :D

De thaise massages worden bij mij ook niet vergoed... maar ik had genoeg pijn om dat uiteindelijk maar te proberen.

Sterkte met jouw vaste rug. Ik hoop dat jij uiteindelijk ook zonder rugpijn zult zijn.

enH

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd: 64

Bericht door Ruchama » do 04 aug 2016 20:15

Hallo

Is ook wel wat frustrerend IenH, maar ik hou vertrouwen in de toekomst, hoor.
Persoonlijk geloof ik dat zo goed mogelijk ontspannen nog beter is dan bv zwemmen maar wellicht is het voor iedereen ook weer anders.
Goed leren ontspannen is voor mij bv niet zo simpel dus daar kan ik aan blijven werken. Jij ook sterkte, hoor.

Ruchama

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht