45 jaar en op 2 jaar tijd net 80?

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

45 jaar en op 2 jaar tijd net 80?

Bericht door Elke45 » do 27 nov 2014 12:28

Hallo,

Ik wou even vragen of iemand dit herkent: ik ben sinds juni in menopauze en gigantisch hoge waarden van FSH en LH. Ik heb wat artrose in de onderste lendenwervels maar de pijn die ik ervaar in heel mijn onderdruk en bekken en het helemaal vastzitten daar staat totaal niet in verhouding tot wat gezien is op de scan. Bovendien ben ik op twee jaar tijd fysisch zo sterk achteruit gegaan dat ik bv de helft van de oefeningen uit een yogakleding plots niet meer mee kan doen door de pijn, het stram, geen kracht en uithouding meer. Ik heb al jaren ook te kampen met heel veel spanning en angstklachten en ben met vervroegd pensioen gesteld. Ik vraag me af of die pijn, zoals de kinesist zegt gewoon door de spanning verergert? Kan een hormonale verandering ook zo een sterke invloed hebben? Ik heb geen opvliegers, heeft het dan zin om hormoonsubstitutie te doen?

Graag jullie verhalen en ervaringen.

Dank jullie
Elke

Arianne
Berichten van Arianne
Onderwerpen van Arianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: 45 jaar en op 2 jaar tijd net 80?

Bericht door Arianne » do 27 nov 2014 13:02

Dag Elke,

Ik heb ook geen opvliegers, maar ik ben de laatste twee jaar fysiek ook sterk achteruit gegaan. Ik ben ook heel stram, heb pijnlijke spieren en gewrichten, heb weinig energie dus ook weinig uithoudingsvermogen. Drie jaar geleden liep ik nog 3 a  4 keer per week hard, zo'n 5 km per keer. Dat kan ik nu niet meer. Nu wandel ik twee keer per dag een half uur/drie kwartier met onze teckels die sinds een jaar bij ons wonen. En dat is mij soms al te veel. Ook heb ik soms geen kracht in mijn handen en armen, waardoor een volle theepot oppakken al te zwaar is.
Bij mij is het zeker hormonaal, deze klachten, want het wisselt sterk door de cyclus heen. Het wisselt zelfs gedurende een dag! En net zo als mijn cyclus onregelmatig is door schommelende hormonen, kan ik in mijn klachten ook geen regelmaat of patroon herkennen.
Ook gisteren en vandaag voel ik mij lichamelijk eerder 80 dan de 50 die ik ben. De batterijtjes zijn leeg.
Over het slikken van hormonen heb ik geen ervaring. Ik heb op deze site veel ervaringsverhalen gelezen en mezelf over hormoongebruik goed geïnformeerd. Ik heb gekozen om ze niet te nemen en de overgang natuurlijk te doorlopen. Er zat voor mij een te hoge prijs aan.

Groetjes, Arianne
Ik raad je aan om je goed te infomeren over hormoongebruik in de overgang.

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Elke45 » do 27 nov 2014 13:25

Dag Arianne,

Bedankt voor je reactie. Hoe weet je dan dat het van je hormonen afhangt als het ook in 1 dag zo kan schommelen? dat van die kracht in armen heb ik ook, naast nog veel andere zaken natuurlijk :|
Ik begrijp echt niet dat dit zo een effect kan hebben en waarom dan niet bij iedereen?
Ik probeer ook elke dag een klein half uur te wandelen en dat is is ook vaak meer dan voldoende.

Ben je dan nog in staat om te gaan werken?

Groetjes,
Elke

Arianne
Berichten van Arianne
Onderwerpen van Arianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Arianne » do 27 nov 2014 17:06

Hallo Elke,

Ik raad je aan de informatie op deze site te lezen. Hier staat ook veel te lezen over hoe het werkt met 'die hormonen'.
Tja, waarom de ene vrouw zoveel klachten heeft en de andere vrouw fluitend door de overgang gaat zal komen omdat we als mens allemaal verschillen. De ene vrouw is ziek tijdens haar zwangerschap, de ander bloeit helemaal op. de ene vrouw heeft veel ellende met de menstruatie, de ander niet. We zijn allemaal verschillend in onze hormoongevoeligheid.

Op je vraag of ik nog in staat ben om te werken... nee, dat ben ik niet. Ik ben twee jaar geleden in een overgang gerelateerde burn-out terecht gekomen. Sindsdien werk ik niet meer in een betaalde baan.

Groetjes, Arianne

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Marjo50 » do 27 nov 2014 20:34

Hallo

Ik kan me helemaal in je verhaal vinden, ik heb namelijk de zelfde klachten. ik ben ook in een paar jaar achteruit gegaan met me spieren en gewrichten. Ik heb nu weer een pijnlijke periode... heb pijn in ieder spier wat ik maar voel. Ik heb vreselijke innerlijke spiertrillingen en pijn in me benen en heupen. Ik sta er mee op en ga ermee naar bed. Zelfs paracetamol hebt niet...... nu is de vocht wat in de lucht hangt ook niet goed voor onze spieren en gewrichten, zeker deze periode van het jaar, maar ik heb het ook als het warm is.
Bij wordt het erger als ik weer denk heb wat onder me leden en dan komt de paniek en stress weer erbij wat ook nog eens spierspanning op roept.
Ik doe er verder niks aan en geef maar de hormonen de schuld. Ik wordt ook langzaam knetter van me zelf, hoop op betere tijden, maar dat zeg ik al jaren.
Wens je dat je je snel goed gaat voelen.

Gr Marjo

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht