Pijn borstkas

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Ingrid1959
Berichten van Ingrid1959
Onderwerpen van Ingrid1959
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Pijn borstkas

Bericht door Ingrid1959 » ma 17 sep 2012 19:12

Hallo allemaal,

Wie heeft er ook pijn aan de borstkas?
Een naar gevoel achter het borstbeen met soms een scherpe pijn.
Mijn longfoto's waren goed, maar wat het nou wel is?
Door de overgang heb ik inmiddels zoveel lichamelijke klachten dat ik er onzeker van word. Denk steeds dat ik iets ergs mankeer.
Het is geen hyperventilatie, daar ben ik ook mee bekend helaas :cry:

Ingrid

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 56

Re: Pijn borstkas

Bericht door Desi » ma 17 sep 2012 22:05

Hallo Ingrid,

Ik heb daar heel vaak last van en dit is bij mij begonnen aan het begin van de overgang. Ik heb de diagnose syndroom van Tietze gekregen. Dit syndroom wordt gekenmerkt door een scherpe pijn bij het borstbeen, dat erger wordt als je er voorzichtig op drukt. Ik heb een sterk vermoeden dat het beïnvloed wordt door hormonen, ook omdat het bijvoorbeeld heel vaak voor het eerst optreedt tijdens de pubertijd of een zwangerschap, het vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen en omdat het bij mij pas begonnen is toen de overgang zich aandiende (ben nooit zwanger geweest). Het zijn (bij mij) echt aanvallen van een a twee weken en ik kan soms ook een tijd weinig last van hebben (het is nooit helemaal weg), het is dan alleen wat zeurderig op de achtergrond aanwezig.

Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde is als bij jou, maar ik weet wel dat ik er altijd heel erg onzeker van word als ik weer van die aanvallen heb en dan toch bang ben dat het iets anders is. Sinds de overgang ben ik sowieso veel angstiger geworden als ik iets voel wat ik niet hoor te voelen.

Sterkte ermee,
Desi

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » di 18 sep 2012 12:10

Hoi,

Bij mij is dat ook ongeveer een jaar geleden ineens begonnen. Het was toen een druk achter het borstbeen, wat bleef hangen. Later heb ik echter wel 4 weken vanwege een infectie langdurig op mijn longen flink gehoest waardoor ik na 4 weken ook ineens zo;n erge pijn kreeg bij het bewegen dat ik amper kon ademen. Het ging na een week over en vermoedde ook het syndroom van Tietze door het langdurige hoesten.

Nu heb ik echter tijdens de ovulatie/menstruatie ook vaak een drukkend gevoel op de borst en veel last van mijn linkerschouder alsof daar dan iets klem zit. Het lijkt wel in verbinding te staan met het borstbeen, ook af en toe steken in de linkerkant van mijn borst. Het is echter altijd aan de linkse zijde bij mij. Borstbeen, linkerschouder en dan af en toe steken in de linkerborst. Overigens heb ik ook als ik lig een kloppend gevoel aan de linkerzijde van mijn lichaam ter hoogte van onderkant linkerborst alsof er een 2e hart zit. Gek misschien maar zo voelt het en moet me dan echt omdraaien omdat het een irritant gevoel, het doet overigens geen pijn. In de periodes tussendoor heb ik echter nog maar weinig last van dit drukkend gevoel op het borstbeen en schouders maar heb ik nu weer vaker last van mijn rechterbeen ter hoogte van kniegedeelte, deze pijn, steken en zwaar gevoel komt en gaat per dag. Kortom na een maand of 9 kan ik zeggen dat het drukkend gevoel en last van de schouder tussendoor aardig verdwenen is. Af en toe voel ik het nog wel maar veel minder erg dan in het begin.

Hormonen doen maar rare dingen bij ons, ik wens iedereen veel sterkte!

Groetjes Josephine

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Sylvia12 » di 18 sep 2012 15:41

Hallo,

Ik mag het niet echt pijn noemen, maar de laatste tijd steeds een gevoel achter /onder mijn linkerborst
Hoe zal ik het omschrijven?
heb het volgens mij wel eerder op de site gelezen fladderen, steeds diep ademen hier door constant die borst voelen, maak me er druk over en ja dan word het erger.
Net of ik iets achter de tepel voel net of er zachtjes aan getrokken word naar binnen toe.

Herkenbaar?

Ingrid kan me voorstellen dat je het ook heel vervelend vind vooral om dat je niet weet wat het is.

Groetjes Sylvia

Hanne
Berichten van Hanne
Onderwerpen van Hanne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Hanne » zo 14 okt 2012 14:42

Hallo dames,

Ik heb ook soortgelijke verschijnselen. Het begon bij mij met een pijnlijke plek rond mijn borstbeen, maar nu heb ik geregeld last van een soort drukkende band rond mijn borst. Soms kan ik geen bh verdragen. Ik merk wel dat de verschijnselen erger worden als ik ergens nerveus over ben. En wanneer ben je dat niet tijdens de overgang. Mens wat kan ik mezelf om kleine dingen van streek maken soms. :?:
herkent iemand dit?

Groet
Hanne

Cdvinnie
Berichten van Cdvinnie
Onderwerpen van Cdvinnie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Cdvinnie » vr 26 okt 2012 09:37

Hallo dames,

Is allemaal zeer herkenbaar voor mij. Heb al maanden last van een erg bandgevoel op de borst en ribbenkast. Een bh wordt meestal niet meer verdragen, zelfs een licht naadloos, zonder beugels, exemplaar geeft een druk alsof men in een bankschroef zit.
Heb ook een zeer irritant gevoel onder de linker borstzijde, moeilijk te omschrijven, maar een soort van vibreren of ratelen, wat de hele avond doorgaat en me vele slapeloze nachten bezorgt :evil:
Heeft er ook iemand het gevoel van nooit meer eens lekker zonder van iets last te hebben in bed te kunnen liggen, kan nergens mijn draai nog vinden, mijn lichaam zit me altijd precies in de weg. :?:

groetjes,
Vinnie

Josephine
Berichten van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » vr 26 okt 2012 13:18

Hoi Vinnie

Ja ik heb het ook aan de linkerzijde, onder linkerborst, maar met name aan de zijkant, een soort kloppend gevoel alsof mijn hart is verschoven naar de zijkant, het is niet pijnlijk en ik voel het eigenlijk alleen als ik op mijn linkerzijde in bed ligt. Het is irritant en ik ben me er steeds van bewust.
Ook regelmatig trekkend/drukkend gevoel in linker schouderblad en linkerborst met name rond de menstruatie/ovulatie. Het is ook altijd links en nooit rechts.
Hopelijk gaat het een keer over.
Veel sterkte ook

Groetjes, Josephine

MargreetJ
Berichten van MargreetJ
Onderwerpen van MargreetJ
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door MargreetJ » zo 20 jan 2013 00:29

Hallo,

ook bij mij is dit dus heel herkenbaar.
Heb het eigenlijk elke dag;
een raar gevoel rond me linkerborst, soms net als of er iets in zit wat een soortje belemmerd. (wet niet precies hoe ik het moet omschrijven)
Ik ben dus helemaal gecontroleerd, heb alle onderzoeken in het ziekenhuis gehad, en er is niks gevonden, althans niks negatiefs.
Maar toch blijf ik dat rot gevoel houden; en ben heel vaak toch bang dat er iets is met me hart of me borst.
Loop ook heel vaak aan me tepel te trekken (dit klinkt heel erg raar maar op de een of andere manier verlicht dat een beetje)
Ik ben dus nog maar 40, en al in de overgang, nou ik word er knetter gek van, en als dit dus nog zo een jaar of wat door moet gaan..............

VRESELIJK.

Ook voor mijn man en kinderen, want het beheerst veelste veel van mij om normaal de dag door te komen.

groet, Margreet

Lies3009
Berichten van Lies3009
Onderwerpen van Lies3009
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Lies3009 » di 08 jul 2014 19:15

Hallo

ik heb sinds 2006 pijn in / op mijn linkerborstpartij, het uit zich in een brandend gevoel met soms hele felle steken
voorheen was het er alleen 's nachts maar nu ook vaker overdag aanwezig
ben ermee bij de huisarts geweest maar die weet niet meer verder
ze denkt dat het voor 80% bij mij tussen de oren zit
ik slaap 's nachts heel slecht en overdag ben ik dan niks waard
ik ben door de bedrijfsarts 100% tijdelijk arbeidsongeschikt verklaard
wie weet wat het zou kunnen zijn ik hou het soms niet meer uit van de pijn
het trekt soms mijn arm in links tot aan mijn elleboog
brandende steken pijn in mijn linker borstpartij
ik heb al verschillende onderzoeken gehad en dat was allemaal in orde

Lies

Nel52
Berichten van Nel52
Onderwerpen van Nel52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Nel52 » di 08 jul 2014 22:20

Hallo Lies

De klachten lijken erg op de aandoening tietze,
Heb dat zelf ook.
Google eens op tietze misschien lees je daar meer wat je misschien kan
Geruststellen, maar nu ik al 8 jaar bezig ben met de overgang worden
Deze klachten wel heftiger, mijn ha bevestigde dat dat zeker wel kon.
Door de hormoonschommelingen.

Sterkte, groetjes Nel 53

Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Mawobo » za 12 jul 2014 19:37

Hallo allen,

Ja, Nel, het lijkt inderdaad op het syndroom van Tietze- hier loop ik ook al jaren mee rond.
Ook al is dit syndroom niet onmiddellijk gerelateerd aan de overgang toch heb ik de indruk dat dit het verergert rond eisprong/menstruatie of wanneer je die normaal zou moeten hebben.
Persoonlijk vind ik deze lichamelijke klacht het ergst - een brandend, stekend, trekkend gevoel rond mijn linkerborst/ribbenkas/ schouderblad -omdat dit mij een enorme angst bezorgt! En wanneer de klacht voor een poos verdwijnt, lijkt ook mijn angst af te nemen.
Dus als je het mij vraagt: HORMONEN!

veel sterkte, Saar

Josephine
Berichten van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » za 12 jul 2014 22:34

Hoi

Nu jullie het zeggen zou het mij ook niet verbazen als ik dit heb. Het is begonnen met een heftige felle pijn op de borst, ribben en ook last van schouderblad nadat ik 6 weken lang als een gek heb lopen hoesten. Het schijnt hierdoor nl ook te kunnen ontstaan.
Ik heb er nu zo'n 2 jaar last van en idd rond de ovulatie/menstruatie normaliter wordt deze klacht erger om daarna weer naar de achtergrond te verdwijnen.
Met name heb ik dan nu last van een trekkend gevoel in mijn linker schouderblad.

Groetjes Josephine

Joyce68
Berichten van Joyce68
Onderwerpen van Joyce68
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Joyce68 » vr 22 aug 2014 15:41

Hallo,

Ik heb al eerder hierover een vraag gesteld op dit forum, maar tot nu toe nog maar 1 reactie (waar ik helaas niet verder mee kwam). Toch ben ik op zoek naar antwoorden. Zoals de overgang mij ook al vele kwaaltjes heeft toebedeeld de afgelopen vier jaar (vermoed tenminste dat het daardoor is begonnen), heb ik nu sinds vier dagen een doffe pijn op de borstkas of in die buurt (kan het niet goed plaatsen). Ik voel dit echter alleen als ik loop, spring (dan wordt ik helemaal gek van de pijn) of fiets en over een hobbel rijdt. De pijn is dus alleen voelbaar door de trillingen en voel ik niet in rust.

Ik ben gisteren bij de huisarts langs geweest, die me heeft nagekeken en het houdt op een maagvirus?? Dat schijnt nu nl., samen met de buikgriep, flink te heersen. Heb ontstekingsremmers meegekregen, maar merk er nog maar weinig van. Nu denk ik ook aan Tietze (en nog veel meer aan engere ziektes, zoals nu de gewoonte is bij het minste geringste, maar dat terzijde) Zeker nu ik lees dat dit bij sommige van jullie ook in de overgang is begonnen.

Vraag is of bij jullie de pijn dan ook alleen merkbaar is bij beweging en niet in rust? Begreep uit de symptomen dat dit eventueel wel in een later stadium zou kunnen gebeuren, dus niet alleen maar tijdens rust. Moet wel zeggen, dat ik hierbij ook een flinke, ondraaglijke hoofdpijn heb en koorts, die door de ontstekingsremmers nu enigszins wel minder zijn (gelukkig). Hoop dat iemand mij antwoord kan geven..

groetjes Joyce

Wilh
Berichten van Wilh
Onderwerpen van Wilh
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Wilh » ma 05 jan 2015 08:46

Hallo dames,

Ik zit op dit moment rechtop in mijn bed.
Druk op borst en voel zelfs mijn linker arm. Bang dat ik iets aan mijn hart heb.
Dit gevoel ken ik wel. Zeg dan ook tegen mij zelf:"kom op, toen had je het ook en was er niets aan de hand.
Jaren geleden ooit cardiologische onderzoeken gehad. In ieder geval geen aangeboren hartafwijking. Ik rook niet, drink geen koffie en alcohol.
Ik vind het zo eng

Wil

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd: 64

Bericht door Ruchama » di 06 jan 2015 11:46

Hallo dames,

Zie hier allemaal berichten staan over een ook voor mij zeer bekend verschijnsel. Pijn in de borstkas, ik zit al heel lang in de overgang en heb dit al vanaf het begin, soms is het wat minder. Ik merk wel bij zacht en droog weer (droge lucht, zachte oostenwind) de klachten minder tot weg zijn. Artsen zeggen gemakkelijk syndroom van Tietze maar bewijs het maar eens en wat heb je aan zo'n diagnose?
Ik persoonlijk helemaal niets, mijn huisarts kan niets met mijn klacht, ben al lang door medische molens geweest, niets gevonden.
Maar wat mij ook is opgevallen dat wanneer ik een paar dagen geen koffie drink en geen chocolade eet (noch alcohol gebruik, wat ik toch nauwelijks drink overigens) het vaak toch weg is. Echter, ik ben gek op koffie dus laat dit zelden staan maar mogelijk een tip voor hen die koffie kunnen missen...............

Voor mij staat vast dat het hormonaal is, vroeger had ik het soms ook vlak voor de menstruatie dus dat verklaart voor mij veel. De oplossing lijkt mij te liggen in hormonaal evenwicht maar at bereiken is ook een kunst. Hoe meer ik gewoon beweeg hoe minder hinder ik ervan heb en in bed heb ik er het meeste last van. Jullie ook?

Ruchama

Josephine
Berichten van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » zo 11 jan 2015 14:52

Goedemiddag allemaal,

Een tijdje geleden las ik dat sporten helpt om de hormoonbalans te stabiliseren waardoor overgangsklachten ook verminderen. Ik moet zeggen ik sport weer sinds een half jaar en heb inderdaad bijna geen last meer van allerlei vage klachten.
Misschien een tip.

Groetjes Josephine

Nancy69
Berichten van Nancy69
Onderwerpen van Nancy69
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Nancy69 » zo 11 jan 2015 20:36

Dag Monique,

Ik herken mezelf helemaal in jouw klachten. Mijn maag voelt heel gespannen aan. Alsof ik 3 borden pasta heb gegeten. Het wordt nog erger als ik net gegeten heb en ik let er al op dat ik niet te veel eet. Ik heb het gevoel alsof mijn neusgaten volgepropt zitten met watten.

Ik probeer van alles om rustig te worden, dit lukt maar gedeeltelijk. Ik heb er elke dag wel last van. Of ik nou op m'n werk zit of vrij ben, het maakt niet uit. Het zijn periodes. Ik ben al bijna 2 jaar niet meer ongesteld, maar de laatste paar maanden heb ik meer last van klachten. Ik ben een groot gedeelte van de dag bezig om mezelf gerust te stellen.
Ik heb heel veel nuttige informatie in de nieuwsbrieven gevonden, heel duidelijke verklaringen voor lichamelijke en geestelijke klachten. Die informatie en de reacties op het forum stellen mij flink gerust.

Groet
Nancy

Hennie58
Berichten van Hennie58
Onderwerpen van Hennie58
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Hennie58 » ma 16 jul 2018 12:17

Hallo allemaal

Ik ben Hennie en ik ben 59 jaar zit al vanaf mijn 48e in de overgang.Heb alle kwalen zoals hier beschreven wel al gehad tot afvallen tot 40 kilo aan toe.
Maar heb nu een vraag wie heeft er ook last van dat rare schrale gevoel in de borstkas.Het is geen druk of pijn maar puur een schraal gevoel.
Ik lees hier wel veel over druk of pijn, beklemmend gevoel op de borst, maar niets over het schrale gevoel.
Graag zou ik dat horen.

Groetjes Hennie

Indy
Berichten van Indy
Onderwerpen van Indy
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Indy » za 28 jul 2018 16:49

Hallo

bedoel je met schraal een soort scherp gevoel? .. dat heb ik wél samen megt de druk en de steken...soms voelt het net alsof ik een te groot stuk eten naar binnen heb gewerkt.

Indy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht