Stijfheid

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 52

Stijfheid

Bericht door Gijsje66 » zo 20 feb 2011 11:13

Hallo

Zo, daar ben ik weer. Ik word de laatste maanden niet goed van mezelf. De ene klacht na de andere. Ik loop de deur plat bij de huisarts, maar voel me daar absoluut niet begrepen.

De laatste drie maanden heb ik erg veel last van stijfheid. Vooral in mijn onderrug en bekken. Overdag gaat het wel, maar na een paar uur slapen (tweede helft van de nacht) wordt mijn onderrug helemaal stijf wat uitstraalt naar mijn bekken/buik.

Ook als ik 's avonds lang op de bank heb gezeten lijk ik bij opstaan wel een oud wijf zo stram is alles.

Herkennen jullie dit als een overgangsverschijnsel?

Groeten, Marianne

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Re: Stijfheid

Bericht door Jamilla » ma 21 feb 2011 20:21

Hoi Marianne,

Dit herken ik zeker heel goed. Bij mij doet het ook vaak pijn. Ik voel af en toe ook mijn polsen maar vooral mijn rug. (Nu ook weer... :( )

Wat mij wel helpt is overdag niet te lang in eenzelfde houding zitten. Vooral niet zo onderuitgezakt op de bank. Dan kan ik beter even helemaal gaan liggen want dat is minder belastend voor de rug.

Ik beweeg regelmatig daarom. Daardoor stijft het minder op en wordt het weefsel daar beter doorbloed wat de afvalstoffen weer kan afvoeren. Gewoon in huis loop ik wat rond en af en toe ga ik wandelen. Als ik op de fiets ergens naar toe moet, loop ik tussendoor ook een stukje want dat doet mijn rug goed, die afwisseling.

Verder doe ik wat rek- en bewegingsoefeningen (voorzichtig). Hier heeft een fysiotherapeut heel bruikbare en goede oefeningen hiervoor. Ook als ik opsta doe ik even deze oefeningen en dat helpt me beter op gang te komen.

Wat me ook goed doet is warmte. Ik moet vooral niet afkoelen in de onderste regionen. In de nacht leg ik een veilige warmwaterzak in mijn rug.

Ik heb gemerkt dat stress het verergert en ontspanning en warmte het vermindert.

Het blijft voor mij een gebied waar ik regelmatig last van heb. Echt heel vervelend. Het is gewoon mijn zwakke plek op het moment.

Voor jou en anderen, veel sterkte!

Groetjes, Jamilla.

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Cornelie » di 22 feb 2011 10:22

Hallo dames,

Zeker herkenbaar vooral sinds ik met de pil ben gestopt. De klachten nemen nu echt toe.
Daarbij natuurlijk nog de koude tijd van het jaar meegerekend en ook hier regelmatig de kreet: ik lijk wel een oud wijf!
Ik heb het niet zozeer 's nachts maar wel steeds als ik te lang gezeten heb. Of dat dan op de bank of op een stoel is maakt niet uit. Ik moet dan echt in beweging, wat dus veel pijn en moeite kost in heupen, onderrug en knieën.
Na een wandeling met de honden die nogal sterk zijn, heb ik vreselijke last erbij van mijn schouders en ellebogen.
Ik hoop wat op verlichting als straks de temperatuur wat omhoog gaat!

Groetjes, Cornelie

Mar200
Berichten van Mar200
Onderwerpen van Mar200
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Mar200 » wo 23 feb 2011 10:52

Hallo

Ja is hier een takelwagen nodig soms. :lol:
Dan is alles schram en stijf. Ja warmte lekker maar niet te veel want dan heb ik weer droge huid en jeuk.

groetjes, Marielle

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Onderwerpen van Jolanda42
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Jolanda42 » vr 25 feb 2011 17:14

Hallo dames,

heel herkenbaar.
Alles doet zeer in me lijf maar vooral me benen en me rug voel me soms net 100 pfff
Ik werk in verzorgingshuis maar zie soms die oudjes nog makkelijker omhoog komen dan dat ik doe en kan...............

Jolanda

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » vr 04 mar 2011 08:24

Hallo dames

Ik zit er even helemaal doorheen. Ik baal af en toe echt van mijn eigen lijf. Niks lijkt meer te functioneren zoals het een paar jaar geleden nog was. Ik ben redelijk onverwacht op 41 jarige leeftijd in de overgang terecht gekomen. Op mijn 42e mijn laatste menstruatie gehad.
Daarna eerst weinig klachten, wat prikkelbaar, maar dat was mij niet ongewoon (PMS).

En nu zweet ik me drie keer in de rondte. Gisteren had ik cursus en dan zit ik daar telkens met een heet en bezweet hoofd. Ik schaam me er voor. Je gaat niet tegenover een groep onbekende roepen, 'tja, de overgang'. Dus ik telkens zoveel mogelijk met een papieren zakdoekje het zweet deppen.

Ook zijn mijn spieren stram en stijf. Heb ik rugklachten en kan ik niks om me heen verdragen. Het liefste ben ik gewoon lekker alleen en doe waar ik zin in heb. Maar ja, ik heb twee kleine kinderen rondlopen, dus dat gaat niet.

Ook heb ik totaal geen energie. Ik zie echt overal tegenop, ook tegen leuke dingen.

Ik heb een zwaar jaar achter de rug en sindsdien lijken de opvliegers wel 10 keer erger te zijn dan voorheen. Af en toe wel drie keer per uur en dan ben ik soms echt drijfnat van mijn voorhoofd tot aan mijn navel.

Bah, ik vind het allemaal echt even niet leuk meer.

Groeten, Marianne

Odile
Berichten van Odile
Onderwerpen van Odile
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Odile » vr 04 mar 2011 11:04

Hoi Marianne

Al ben ik ook al zo'n 7 jaar in de postmenopauze, ik herken wat je schrijft heel goed van de tijd dat de menstruatie nog niet zo lang volledig was gestopt. Ik herken het zweten en rood worden in gezelschap, de stramme spieren, en dat je jezelf niet meer herkent als je denkt aan wie je eerder was.

Ik voel met je mee en wens je sterkte. Ik hoop ook dat je iemand in je omgeving hebt, al is het er maar 'een, bij wie je af en toe je hart kunt luchten zonder be- en veroordeeld te worden.

Kan verder uit de praktijk zeggen dat de hevigheid van dingen afneemt met de jaren. Verschijnselen treden nog wel op, maar de concentratie van allerlei verschillende dingen is niet meer zo aanwezig. Dat draagt dus bij aan dat je dingen beter kunt handelen.

Maar zo ver ben jij gewoon nog niet, dus of deze gedachten nu een troost zijn betwijfel ik een beetje. Het is meer een geruststelling dat het ooit wel weer beter gaat worden allemaal.

Voor nu, heb geduld met jezelf en accepteer dat je je voelt zoals je je voelt. Acceptatie is al een heel ding.

Groetjes, Odile

Vonne
Berichten van Vonne
Onderwerpen van Vonne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Vonne » zo 06 mar 2011 16:34

Hoi Marianne!

Wat een ellende, he?
De meeste hier zullen je lichamelijke klachten onmiddellijk herkennen.
Ik zit zelf op het moment in mijn "stramme, stijve periode". Ik lijk wel een oud mens! Echt!
Het helpt mij erg om hier regelmatig even te komen kijken, lezen. Het is zo'n opluchting dat de vrouwen hier begrijpen hoe je je voelt. Ik zou als ik jou was ook regelmatig even komen kijken hier. Het helpt mij!

groet, Vonne.

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » ma 07 mar 2011 08:46

Hallo,

ik slik zelf al 1,5 jaar Ymea. Dit raadde de gynaecoloog destijds aan. Echte hormonen mag ik niet slikken aangezien mijn moeder borstkanker heeft gehad (en helaas aan is overleden).

Iemand adviseerde mij onlangs om zogeheten fyto-oestrogenen te gaan slikken. Dat had haar toen ze op vrij jonge leeftijd in de overgang kwam erg goed geholpen.
Maar ja, je leest dan weer allerlei verhalen waardoor ik weer begin te twijfelen of ik dat wel moet doen.

Verder heb ik geen idee of de dames hier op het forum iets slikken.

Zit jij zelf al in de overgang?

Groeten, Marianne

Odile
Berichten van Odile
Onderwerpen van Odile
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Odile » ma 07 mar 2011 09:28

Hoi,

In de meest intense periode na het echt uitblijven van mijn menstruatie heb ik van alles geprobeerd om van klachten of te komen. Ook veel zelf gekochte middelen, die me vaak goed bedoelend werden aangeraden. Maar die hadden helaas maar weinig effect, behalve negatief op mijn bankrekening dan. ;)

In ieder geval heel veel sterkte met alles!

Odile

Els
Berichten van Els
Onderwerpen van Els
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Els » ma 07 mar 2011 10:33

Gijsje66 schreef:
ma 07 mar 2011 08:46
ik slik zelf al 1,5 jaar Ymea. Dit raadde de gynaecoloog destijds aan. Echte hormonen mag ik niet slikken aangezien mijn moeder borstkanker heeft gehad (en helaas aan is overleden).
Hallo Marianne,

Al deze middelen die voor de overgang verkocht worden bevatten fyto-oestrogenen en dat zijn natuurlijk net zo goed echte hormonen.
Als ik je klachten lees van die afgelopen anderhalf jaar schiet je er ook niet veel mee op.

En inderdaad Odile, eenmaal wat verder in de overgang kost het vooral veel geld. De overgang komt toch.

Els

Silke
Berichten van Silke
Onderwerpen van Silke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Silke » ma 07 mar 2011 13:33

Hey Marianne,

Ik leef met je mee en begrijp zo goed wat je voelt. Ik hoop heel erg dat je iemand in jouw omgeving hebt, waar je je ei bij kwijt kunt. Die weet waar je het over hebt of die gewoon even naar je luistert en een arm om je heen kan slaan. Is in deze periode zo belangrijk.
Houd moed hoor, er komen ook weer periodes waarin je je wat beter voelt. Waarin je
weer even bij kan tanken. Probeer je daar ook maar een beetje aan vast te houden.
En weet, je staat nooit alleen, er zijn vele vrouwen die hetzelfde meemaken als jij.
Gelukkig heb jij ook deze site gevonden, kan je even je hart luchten, even je vragen kwijt.
Geeft misschien ook weer wat kracht.

Heel veel sterkte!!!
Groetjes Silke.

Mycharly
Berichten van Mycharly
Onderwerpen van Mycharly
Menopauzejaar:

Bericht door Mycharly » zo 13 mar 2011 11:00

Hallo

Ik was er al bang voor, maar het is dus inderdaad wat ik al dacht!!! Die zere benen zijn dus inderdaad een gevolg van de overgang en ook andere spierpijn(tjes).
Heb voor morgen een afspraak met de huisarts, maar heb dus eigenlijk zelf de diagnose al kunnen stellen.
Aan de ene kant vind ik dat zeer lastig, maar aan de andere kant ook wel weer een opluchting dat het van de overgang is.

groet, Marjan

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » zo 13 mar 2011 15:58

Hallo dames,

Hier op het moment ook weer veel pijn en stijfheid, het belemmert me echt in mijn doen en laten. Even zitten dan weer even lopen en zo maar wat afwisselen want te lang zitten en ik kom niet meer in de benen zowat.
Onder het wandelen met de honden sluipt de pijn er in en na een half uurtje is het op. Ik word er nu ook 's nachts wakker van.
Probeer ik mij om te draaien lukt dat bijna niet of ik lig op mijn zij met mijn rechter knie op mijn linker en dan word ik wakker van de pijn die dat geeft.
Ik denk dat ik binnenkort toch maar eens langs de huisarts ga om het te bespreken en te kijken of er wat aan te doen is want op deze manier worden heel gewone dingen heel zwaar!

Groetjes Cornelie

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » ma 18 jun 2012 07:49

Hallo

Ik heb de laatste weken het gevoel alsof ik met de dag stijver word. Vooral aan het eind van de dag. Als ik dan eenmaal op de bank zit en weer overeind moet dat lijk ik wel een oud wijf. Vooral mijn voeten en benen zijn dat heel stijf. Ik loop dan eerst als een houten Klaas door het huis en als ik eenmaal in beweging ben dan gaat het wel weer. Spieren zijn dan ook wel wat pijnlijk.

Sowieso heb ik veel sneller dan voorheen last van spierpijn. Ik hoef maar een zware boodschappentas te tillen en ik heb 2 dagen last van spierpijn in mijn armen enz.

Ik probeer wel zoveel mogelijk in beweging te blijven. Ik loop in ieder geval twee keer per week een uur en doe veel op de fiets.

Herkennen jullie dit?
Groeten, Marianne

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:

Bericht door Sylvia12 » ma 18 jun 2012 20:14

Hallo Marianne,

Dit herken ik zeker, loop al een tijdje met pijn in mijn spieren, en dan vooral in de onderrug, maar nu ook tussen mijn schouder bladen.

Vooral in de ochtend en in de avond, als ik dan van de bank af kom....... nu dat is echt niet normaal voor iemand van 50.

Heb momenten dan word ik er echt heel verdrietig van dat ik me zo voel
Denk dan jeetje komt dit nog ooit goed.

Dus zeker herkenning..........veel sterkte ermee.

Groet Sylvia

Marjak
Berichten van Marjak
Onderwerpen van Marjak
Menopauzejaar:

Bericht door Marjak » di 19 jun 2012 21:33

Hallo dames,

Ook ik heb heel veel last van stijve en pijnlijke spieren op dit moment.
Vooral mijn bovenbenen en mijn rug en dan ook vooral tussen de schouderbladen. Ben al een tijdje onder behandeling van een fysio maar het lijkt wel of de spierpijn door mijn hele lijf aan de wandel is. Dan zit het in mijn onderrug, dan weer aan de zijkant bij mijn ribben, dan doet het aan de zijkant van mijn borsten zeer en zelfs tot in mijn duimen. Ook ik herken het stijve gevoel in je rug en benen bij het opstaan.
Nou ja opstaan, overeind hijsen, want dat kun je niet echt opstaan noemen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook wel een beetje moedeloos van wordt en af en toe inderdaad heel verdrietig.
Dan denk ik echt dat het nooit meer overgaat.

Sterkte dames, wel belangrijk is om in beweging te blijven, heb ik me laten vertellen.

Groetjes, Marja

Marissa
Berichten van Marissa
Onderwerpen van Marissa
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Marissa » wo 20 jun 2012 08:12

Hallo dames,

Ook ik heb veel last van stijve en pijnlijke spieren. Dat is begonnen nadat ik gestopt was met de pil. Ik dacht ook lekker lang door te gaan met het slikken van de pil zodat ik minder overgangsklachten zou hebben....Nou, dat had ik gedacht! Ik ben mezelf behoorlijk tegen gekomen! Die overgang komt toch....Ik ben nu tien maanden geleden voor het laatst ongesteld geweest. Er zijn periodes dat ik me beter voel. Op dit moment is het weer bar en boos. Ook bij mij is de spierpijn aan de wandel gegaan door mijn hele lichaam. Het is begonnen in mijn benen maar nu heb ik zelfs af en toe spierpijn in mijn nek! Toch ben ik niet van plan om er ook maar iets voor te gaan slikken. Het gaat wel weer over! Veel bewegen is het beste wat we kunnen doen! Ik wens iedereen heel veel sterkte!

Groeten van Marissa

Eleonora
Berichten van Eleonora
Onderwerpen van Eleonora
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Eleonora » do 21 jun 2012 00:09

Dag Dames,

Voor mij geldt hetzelfde. De klachten wisselen van dag tot dag, maar het opstaan en vooral vanuit de grond omhoog, is werkelijk geen gezicht meer. Ik probeer wel zoveel mogelijk zo kort mogelijk te zitten of te liggen en tussendoor iets doen. Dat werkt voor mij het beste. Maar het is van dag tot dag toch elke keer een ander verhaal.
Hopelijk gaat dit een keer over!

een hartelijke groet van
Eleonora

Coortje
Berichten van Coortje
Onderwerpen van Coortje
Menopauzejaar:

Bericht door Coortje » zo 24 jun 2012 12:21

Allen,

Heel herkenbaar. In het begin van mijn overgang stapte ik uit bed met stijve voeten, daarna kwamen mijn handen erbij, 's ochtends stijf met knakkende duimen. Erg bizar. En ik kon niet meer op mijn hurken zitten. Erg vervelend als ik op vakantie ben in de tropen waar je bijna alleen maar hurktoiletten tegenkomt tijdens het reizen. Wat mij helpt is mijn beenspieren versterken. En inderdaad bewegen, ook al doe ik thuis oefeningen, dat helpt al. Want vaak ben ik ook moe en heb ik na het werk geen puf om nog eens naar een sportschool te gaan.
Het wordt allemaal minder op den duur, maar kan ook weer terugkomen.

Groetjes, Cora

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » zo 24 jun 2012 20:19

Hallo dames,

Hier is het op het moment bar en boos.
Ik weet soms niet meer hoe ik liggen moet, alles doet pijn. Knieën , heup, enkels, voeten..... vreselijk. Ik loop na opstaan als een krom oud vrouwtje.
Glucosamine, Magnesium, niets helpt. Naar de huisarts gaan wil ik niet want ik heb hiervoor al een heel traject zitten van artsen dus ik kijk het maar aan.
Ooit zal het hoop ik beter gaan en voor nu 's morgens een lange hete douche, voor het slapen gaan insmeren met srl-gelei en hopen dat ik slapen kan en dat het morgen weer een beetje gaat!

Groetjes, Cornelie

Marjak
Berichten van Marjak
Onderwerpen van Marjak
Menopauzejaar:

Bericht door Marjak » za 07 jul 2012 14:40

Hallo dames,

Heb op dit moment ontzettende last van mijn bovenbenen. Het lijkt op spierpijn maar het is eigenlijk niet echt pijnlijk, alleen een heel vervelend gevoel. Beetje moeilijk te omschrijven. Het lijkt net alsof mijn beenspieren gedraaid in mijn lijf zitten of zo..
Ik weet niet wat ik ervan moet denken, maar ik word er ontzettend moe van.
Als ik een tijdje zit gaat het wel behoorlijk pijn doen aan de buitenkant van mijn bovenbeen. Ik moet dan weer even stukje lopen, dan gaat het weer weg.
Herkent iemand dit warrige verhaal, word er een beetje zenuwachtig van.

Groetjes, Marja

Sjimmie63
Berichten van Sjimmie63
Onderwerpen van Sjimmie63
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Sjimmie63 » ma 09 jul 2012 16:26

Hallo

Op mijn 40e (ben nu 48,5) voor het laatst ongesteld. Voordeel was dat dat het eerste teken was... daarna alleen maar nadelen. De rare en onverklaarbare buien (en gevolgen) zijn inmiddels wel grotendeels verleden tijd.
Maar nu beginnen dus de lichamelijk klachten.
Ben al door de mri geweest en een botscan gehad voor de toch bij wel ondraaglijke pijn in mijn been. Stroomstoten, been voelt als een rollade, kon er gewoon niet op rekenen dat mijn been mij kon houden bij traplopen of dat hij zou doen wat ik wil.

Inmiddels sinds een paar weken en stijve rug. Ben heel de dag in beweging om dat tegen te gaan. Sport 5x per week. 's Avonds rek- en strekoefeningen Zit zelfs wiebelend achter de pc om de boel maar in beweging te houden. 's Morgens een totale ramp en begint het hele feest opnieuw. Heb geen flauw idee wat ik er tegen moet doen behalve dan blijven wiebelen hahaha.
Morgen naar de zon in het zuiden van europa...kijken of het daar beter gaat.
Maar feit blijft het is een drama!
Sterkte voor iedereen

Gr
Monique

Heksie
Berichten van Heksie
Onderwerpen van Heksie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Heksie » do 18 mei 2017 13:58

Hallo allemaal,

ik schrik echt van jullie pijnklachten, Ik ben zelf nog "maar" 48 en herken zeer veel, het lijkt wel of mijn lijf het in een keer opgeeft.
Ik ben bij de podotherapeut voor peesplaatontsteking, mijn knieën doen pijn, mijn enkels, mijn vingers, mijn ellebogen en die reuze fijne wandelingen met mijn hond kan ik bijna helemaal vergeten..
Blijft dit zo? word het beter?
Ik zie mij zelf al noodgedwongen in een scootmobiel... :( :(
Mijn menstruatie komt nog regelmatig, maar duurt wel steeds korter

Heksie

Karin1964
Berichten van Karin1964
Onderwerpen van Karin1964
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Karin1964 » ma 21 aug 2017 06:20

Hallo,

Wat ben ik blij om te merken dat er veel vrouwen met mij kampen met stijfheid, ik word er niet goed van!! :(
Vooral bij het opstaan, dan voel ik me net een oud mens van 70. Of als ik een tijdje achter mijn bureau zit en dan op sta.
Ik herken mezelf bijna niet meer, ik was altijd zo fanatiek!
Ik loop hier nu al zo'n 1,5 jaar mee.
Menstruatie is nog steeds aanwezig, soms een week later dan gebruikelijk. Opvliegers vallen momenteel mee.
Sinds een aantal maanden zit ik bij een wandelclubje, maar ook die beweging geeft me geen verbetering.
Wel fijn te lezen dat mensen met dezelfde klachten er ook weer van af zijn gekomen.

Karin.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht