Gebits- en tandvleesproblemen.

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Chanel76
Berichten van Chanel76
Onderwerpen van Chanel76
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Gebits- en tandvleesproblemen.

Bericht door Chanel76 » do 08 mar 2012 15:41

Hallo lotgenoten,

Weer iets nieuws mijn tandvlees al langere tijd verdikt.. erge bloedingen. Ben er mee naar de tandarts geweest vorig jaar maar vanwege de bloedverdunners die ik slikte i.v.m. een longembolie kon hij er niet zoveel mee.

Ook was ik in juli met roken gestopt en dat zou ook een reden kunnen zijn van het geïrriteerder tandvlees je doorbloeding wordt namelijk anders.N

slik ik sinds een maand geen bloedverdunners meer en gisteren weer voor controle bij de tandarts geweest, nu meteen doorverwezen naar de mondhygiëniste want hij noemde de conditie van mijn tandvlees zeer ernstig.... Ben benieuwd of iemand van de andere meiden hiermee bekend is ik had nooit last hiervan en nu ik in de overgang zit ineens wel...

Ze zeggen dat de hormoonschommelingen ook invloed heeft op de slijmvliezen dus zou het dan toch daardoor komen..... laat me please weten of iemand hiermee bekend is, alvast thanks en sterkte allemaal :(

Lydia

Guppie
Berichten van Guppie
Onderwerpen van Guppie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: Gebits- en tandvleesproblemen.

Bericht door Guppie » do 08 mar 2012 21:10

hoi Lydia,

Ook ik heb sinds een jaar problemen met het 'opgetrokken' en bloedend tandvlees.
Kan stress zijn, mijn rookgedrag, en de overgang. Van een mondbacterie ga ik niet uit. Maar eigenlijk zei ze al: parodontitis.

Ze maakt (mondhygiëniste) het regelmatig schoon, ik volg trouw haar advies om met tandenstokers elke dag te werken.... en inderdaad, het gaat wat beter en wordt goed schoongehouden, maar het is er nog wel.
Baart me ook zorgen.

Als ik het zo lees wordt er veel geleden terwijl je in de overgang bent. Vind het maar drie keer niks.
Probeer het goed schoon te houden, je gebit.

En knap van je dat je het roken kunt laten. Is met dit heel belangrijk.

Succes, Guppie

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Sylvia12 » vr 09 mar 2012 20:04

Hallo iedereen die dit leest,

Heb sinds twee dagen zo,n rare klacht.
Al mijn kiezen en tanden zijn gevoelig geen gevoel van kiespijn of zo, maar ze gewoon voelen.
Een zeurderig gevoel.
Kan dit met de overgang te maken hebben?

Ben wel al de hele week weer onrustig en angstig en prikkelbaar.

Herkent iemand dit??
Dan hoor ik het graag

Groet Sylvia

Chanel76
Berichten van Chanel76
Onderwerpen van Chanel76
Menopauzejaar:

Bericht door Chanel76 » vr 09 mar 2012 20:53

Hoi Silvia,

ik herken dat wel hoor, ik heb gisteren ook een stukje op de site geplaatst over mijn geïrriteerde bloedende tandvlees.... dit gaat ook gepaard met pijnlijke tanden en kiezen bij mij. Af en toe word ik er helemaal gek van het lijkt of het in je gebit zit maar volgens mijn tandarts komt dit gewoon door het tandvlees.. Heb dit al heel lang het komt en dan is het weer een poosje weg.

Het schijnt dat de overgang ook invloed heeft op je slijmvliezen, een tijd terug deed ineens mn tong heel zeer en mn mondhoeken waren steeds stuk ik dacht ik ga spoelmiddel halen bij de apotheek. Toen vroeg de medewerkster na mijn verhaal "bent u soms in de overgang" gelukkig n beetje zachtjes.... zei had er namelijk ook last van.....

Nou ik hoop dat dit je weer wat rustiger maakt, altijd fijn als mensen je een hart onder de riem steken he...

Groet Lydia.

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Sylvia12 » za 10 mar 2012 13:31

Hallo Lydia,

Bedankt voor je antwoordt
Ja wat je schrijft de overgang heeft invloed op je slijmvliezen kan ik wat mee.
Dan zullen dat de klachten zijn.
Mijn tanden en kiezen iets minder,Maar nu weer erg verkouden heel erg jeuk in mijn neus en steeds niesen om vervolgens weer heel erg verstopt te zitten.
Ook erg jeuk in mijn oren.
Het lijkt wel hooikoorts of een allergie.

Je weet het soms echt niet meer is het nu van de overgang of .............

We moeten er maar doorheen toch met zijn ups en downs eens wordt het beter {hoop ik}

Nou iedereen veel sterkte met alle kwaaltjes van de overgang.

Groet Sylvia

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Kee » ma 12 mar 2012 10:57

Goedemorgen Dames,

Toenbij mij de overgang begon en ik gestopt ben met roken kreeg ook ik problemen met mijn tandvlees.
En niet zo'n klein beetje ook.
Het zelfde wat Lydia schrijft hele erge tandvleesbloedingen en gebruikte niet eens bloedverdunners.
Ook was mijn tandvlees ontstoken zo ontstoken dat het zelfs etterde.
En het kwam zo opzetten dat was in 2005 toen is ook mijn overgang begonnen.
Het was paradontitis zoals mijn tandarts dat benoemde.
Een paradontitis die eigenlijk al latent aanwezig was.
Het heeft tot gevolg gehad dat ik er zelf voor heb gekozen om al mijn tanden en kiezen eruit te laten trekken.
Ik heb nu een kuntstgebit en dat bevalt mij prima moet ik zeggen.
Dat betekent niet dat jullie nu aan het kunstgebit moeten gaan, want er zijn op dit moment tal van andere mogelijkheden om het anders te doen.
Maar ik kan jullie verzekeren dat de hormonen er wel debet aan zijn.
Maar ik had ook niet zo'n sterk gebit want toen ik zwanger was had ik al verscheidene kiezen moeten laten trekken.
Het begin was er toen al.
Dus voor mij waren het duidelijk de hormonen die het versterkt hebben.

Met vriendelijke groet Kee.

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015

Bericht door Gaia » di 19 jan 2016 15:02

Hallo Kee en andere dames,

Opvallend dat je dit zo stelt, aangezien ik telkens opgetrokken wenkbrauwen "ontvang" als ik de overgang in combi met parodontitis noem. In mijn ogen klinkt het wel logisch. Overal lees je over "droogtes in de vagina" tijdens de overgang. Gek genoeg nergens over de mondholte :P . Zelf heb ik ook ineens heel veel last van ontstekingen, ben nu onder behandeling bij een parodontiste. Mijn gebit hoop ik te kunnen redden. Maar het kost me helaas wel wat kiezen... Had ik dit eerder geweten.... :roll:

Groetjes,
Gaia

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Pee » di 19 jan 2016 15:11

Hoi Gaia,

Mijn tandarts geeft aan dat het aan de overgang kan liggen, dat zegt ook mijn mondhygiëniste. Alle slijmvliezen gaan veranderen, dus ook je mondholte!

Groeten Petry

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia

Bericht door Gaia » di 09 feb 2016 15:39

Hallo dames,

Ik heb naar aanleiding van bovenstaande reacties toch ook een vraag:
Hoe gaat het ondertussen nu met jullie tanden/tandvlees. Is het verbeterd? Is het verslechterd.
Morgen moet ik namelijk naar de tandarts. Mijn hele sterke tanden zitten in tandvlees dat terugtrekt en ontsteekt. Parodontitis...
Als ik geluk heb, worden morgen verstandskiezen getrokken, een kies naast de verstandskies en waarschijnlijk ook de eerste kies na de snijtand. Daar is het bot al te ver aangetast. :cry:
Als het weer rustig is in mijn mond, gaat de parodontiste aan de slag...we hopen het zo in orde te krijgen voorlopig.
Let dus maar op en blijf niet te lang met bloedend, opgezet tandvlees rondlopen.

Groetjes,
Gaia

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » wo 10 feb 2016 07:56

Beste Gaia,

Ik ben al vanaf mijn 25ste onder behandeling en ik had en heb het soms heel erg.
Soms poets ik met tandpasta waar een bacterieremmend iets in zit, dat haal ik bij de apotheek.
Verder ga ik 2 keer per jaar naar de mondhygiëniste.
Ik heb ook een goed gebit, maar die fundering, het is en blijft een zorg.
Mijn tanden en kiezen zitten nu weer vast al na de eerste behandelingen, er zijn er nooit uit getrokken omdat ze los zaten.
Als het goed behandelt wordt dan kan het weer helen, dat is mijn ervaring.
Succes bij de tandarts.

Petry

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia

Bericht door Gaia » di 16 feb 2016 09:49

Ha!

Nou, ze zijn eruit, verstandskiezen, kies naast de verstandskiezen en inderdaad de eerste kies naast de snijtand. Die vind ik nog het ergst, als ik lach, zie je een gat. Maar weer sparen he, voor een implantaat... :roll: Bizar hoe verdrietig ik me voelde, echt een klein rouwproces geweest, afscheid nemen van mijn trouwe tandjes.
Petry, jouw berichtje heeft me wat gerust gesteld. Heb afspraken staan nu bij de parodontiste. Hoop dat de rest nu kan blijven zitten.

Groet,
Gaia

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » di 16 feb 2016 11:01

Beste Gaia,

Ik hoop met je mee!
Sterkte, Petry

Jenufa11
Berichten van Jenufa11
Onderwerpen van Jenufa11
Menopauzejaar:

Bericht door Jenufa11 » di 20 dec 2016 16:45

Dames,

Ik las jullie berichten m.b.t. tandvleesproblemen en pijnlijke tanden en kiezen. Ben bijna 1 jaar (bijna) pijnvrij geweest maar nu weer vreselijke last van pijnlijk tandvlees en pijnlijke tanden en kiezen.
Vrijdag maar weer naar de tandarts.
Ga inmiddels 3 keer per jaar naar de mondhygiëniste om tanden en kiezen te laten reinigen. Op advies van haar poets ik met O 7 tandpasta en gebruik ook het mondwater. Prijzige aangelegenheid maar het helpt wel.
Wie van jullie was er ook een tijd pijnvrij??

Ik ben overigens 53 nu.
Groet, Ilona

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Flippertje » wo 21 dec 2016 13:05

Hallo dames

Ik heb al jaren last van een extreem droge mond, vooral in ruststand, dus op de bank en in bed, supervervelend, ik heb een kunstgebit en ben pas na de tandarts geweest voor een nieuwe om te kijken of er misschien is door dit gebit afgeklemd wordt, speekselklieren, de tandarts was een vrouw die rond de 45 was en die zei meteen hoef je niet te doen, is hormonaal dus een nieuw gebit zal je niet helpen, nog meer mensen met extreem droge mond klachten?

Flippertje

Snoettie
Berichten van Snoettie
Onderwerpen van Snoettie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Snoettie » wo 21 dec 2016 18:25

Hallo

Ik kom net bij de tandarts vandaan :idea: Mijn kies is erg gevoelig, foto gemaakt, lijkt niks op te zien.
Wel heb ik last van droge slijmvliezen en een prikkeling aan de binnenkant van mijn wang.
Herkenbaar voor iemand ik weet niet wat het is :roll:

Groeten, Snoettie

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Onderwerpen van Stimpylok
Menopauzejaar:

Bericht door Stimpylok » wo 25 okt 2017 14:37

Hoi allemaal

Ook ik heb terugtrekkend tandvlees en durf niet naar de tandarts, heb ook 3 kiezen die gevoelig zijn en eens in de zoveel tijd dat als ik 's avonds poets
het dan heftig bloed komt niet vaak voor gelukkig
Werd vanmorgen wakker met bloedsmaak in mijn mond en vaak als ik dan op een stukje wit keuken papier mijn speeksel op doet is er niks te zien
maar vanmorgen zag het rood (niet echt helder rood)
Schrok mij de tandjes ook brand mijn gehemelte/tong en neus
en ogen waren erg droog...maar wat mij zorgen baart is dat bloed smaak ....dat er iets bloed in je mond terwijl je slaapt
...eng bah...En durf echt niet naar de tandarts :cry:

Gr, Susan

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Bericht door Miri » do 26 okt 2017 10:20

Hoi Susan,

Ik heb dat ook regelmatig dat ik wakker wordt met een bloedsmaak, brandende tong, droge keel en droge ogen.
En als ik dan wat speeksel uit spuug dan is het soms licht rosé van kleur.
Ook mijn tandvlees is wat gevoeliger geworden maar ook dar hoort er allemaal bij.
Als ik nadien nog een keer wat speeksel uitspuug is het weer helder.
Ik maak me er ook regelmatig zorgen om maar ik denk dat het komt doordat je zo’n droge keel hebt dat dat wat geïrriteerd raakt en dus wat stuk kan gaan.
Ik heb de huisarts eens laten kijken en hij zegt dat ik me geen zorgen moet maken want het hoort erbij.
Daar ga ik dan maar vanuit maar al die klachten is wel verdomd vervelend en maakt je onzeker.
En dan die vele andere klachten die er nog bijkomen van hartkloppingen, pijntje in mijn linkerzijde, stijfheid schouders en bij opstaan benen en ga zo maar door.
Het gekke is dat ik niet zoveel opvliegers heb of ik heb het niet door omdat ik eerst bijna 8 jaar in de tropen hebt gewoond ( dus altijd warme temperaturen) en nu sinds 2 jaar in Zuid Spanje dus ook een vrij warm klimaat.
Maar ik wilde je eigenlijk alleen maar laten weten dat je gelukkig niet de enige bent met die klachten en hoop dat je er wat steun van hebt.

Sterkte joh met alles.
Miri

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Menopauzejaar:

Bericht door Stimpylok » do 26 okt 2017 16:31

Hoi Miri

Dank je wel voor je herkenning heb precies hetzelfde en ook ik heb geen opvliegers soms warmte / kou aanvallen
maar dat droge dat alles rauw voelt...
Vandaag weer beetje heel licht roze uit de mond mijn verhemelte brand zo :cry: tong is ruw mijn ogen zijn zo droog dat nep tranen die ik soms
gebruik en verlichting geeft nu beetje brand in mijn ogen

Ook mijn rechter schouder is gevoelig vooral 's morgens bij het wakker worden
voel dan ook een soort van slechte doorbloeding in mijn arm...
maar we gaan door met de resterende klachten leuk is anders
Heb ook nu veel goede dagen die maken mij blij en geven weer vreugde
na jaren ellende door klachten...na 17 jaar klooien met de overgang

Gr, Susan

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Menopauzejaar:

Bericht door Stimpylok » vr 27 okt 2017 11:05

Oh en Miri

Ik ben ook gerustgesteld door jou bericht
...wat een opluchting kan dat geven

wil jou nogmaals bedanken, hoop dat het met jou ook beter gaat
Vandaag...ik heb nog dezelfde klachten met name dat branden
maar nu bleef het helder de speeksel .. eten drinken is dan ook niet lekker
alles komt bitter over ...en koffie droogt de mond juist uit
en ben al zo'n koffie leut zit nu aan de thee dat gaat goed

Sterkte meis
Hele warme groet terug
Susan

JolandeB
Berichten van JolandeB
Onderwerpen van JolandeB
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door JolandeB » vr 23 mar 2018 18:15

Goedenavond,

Ook ik zit in het circus dat de overgang heet. Wat een grote ellende je voelt je zo slecht bij dagen. Nu heb ik sinds 1/2 jaar een raar probleem. Ik heb een kunstgebit boven en onder gebit. (Medicatie). Nu heb ik alle dagen mijn mond vol bloed als ik mijn gebit schoonmaak. Dat is ook van de overgang wordt gezegd, dit zou komen door de droge slijmvlies van de mond.

Weet iemand raad dokter en tandarts zeggen overgang maar ik weet het niet meer. Raak er een beetje van in paniek.

Verder een fijne avond ieder en een fijn weekend gewenst.

Jolande

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Bericht door Miri » vr 13 apr 2018 14:28

Hoi Susan en uiteraard andere dames,

Het ging een poosje redelijk met me betreffende droogte in de mond en keelholte maar nadat ik na 4 maanden niet gemenstrueerd te hebben weer ging menstrueren kreeg ik hierna weer die vervelende klachten.
En gisteren weer wat licht roze bij speeksel dus Bloedsmaak in mijn mond.
Het voelt dan ook of de spier in je hals/ keel helemaal verkrampt is.
Als ik dan ga sporten wordt het minder of is het zelfs weg maar ik kan moeilijk heel de dag op de crosstrainer staan of op de spinbike zitten!
En als ik in de avond een wijntje pak voel ik het ook ontspannen maar om daarvoor nu echt aan de drank te gaan lijkt me ook overdreven. :D
Maar dit is wel het bewijs dat als je afleiding hebt, je je gaat ontspannen en dus veel minder klachten hebt en dus niets echt ernstigs onder de leden hebt (hoop ik ;)
We moeten er met z’n allen doorheen en dat gaat ons lukken!
Ook fijn dat je dus niet de enige bent met die klachten want dan zou je zeer zeker aan jezelf twijfelen, wat ik natuurlijk ook regelmatig doe.

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend zonder te veel klachten!

Miri

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht