Tandpijn/gevoelige tanden

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Tieneke
Berichten van Tieneke
Onderwerpen van Tieneke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Re: Tandpijn/gevoelige tanden

Bericht door Tieneke »

Hallo Johanna,

Ik heb precies hetzelfde als wat jij hebt. Het lijkt wel op de een of andere manier of ik het zelf opwek. Als ik het erg druk heb en er niet aan denk voel ik niets. Zodra ik maar eraan denk hup dan is het er weer. Is het bij jou ook nog steeds niet opgelost? Mijn tanden zijn allemaal prima in orde dus daar ligt het niet aan.

Groeten, Tieneke

Bubbelwater
Berichten van Bubbelwater
Onderwerpen van Bubbelwater
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Bericht door Bubbelwater »

Hallo,

Ook ik werd weer gek van de kiespijn en ging op zoek naar informatie. Ik was verbaasd te kiezen dat blijkbaar veel meer vrouwen soortgelijke klachten hebben.

Ik ben al zeker 6 jaar bezig met één kies, die steeds klachten geeft. Jaren geleden wortelkanaalbehandeling gehad en een kroon erop. Maar pijn bleef af en aan. Het komt steeds opzetten, houdt dan een paar dagen of week aan,en verdwijnt weer... Talloze keren naar tandarts, maar deze vind niets. Niets aan de hand met de kies. Uiteindelijk 4 jaar en talloze foto's verder, doorverwezen naar endodontoloog voor 2e wortelkanaalbehandeling. Er bleek 1 kanaal gemist te zijn bij eerste behandeling en er bleek toch ontsteking te zitten.

Maar ondanks dit alles, blijf ik steeds kiespijn krijgen, en wel rondom de menstruatie. Zo erg kiespijn, dat ermee kauwen niet lukt een het geeft ook veel hoofdpijn. Ik ben nu 45, menstruatie veranderd al, wordt onregelmatiger en ook minder. Blijkbaar veranderd er ook iets in de hormoon huishouding...
Mijn tandarts zegt dat het wel degelijk mogelijk is, kiespijn door hormonale verandering. Maar heeft er geen oplossing voor....

Is er niemand op dit forum, die van deze klachten verlost is, door iets. Ik las wel over kiezen trekken, zeker het overwegen waard op een gegeven moment...

Wel een opluchting dat andere deze klachten ook herkennen. Je voelt je gewoon een beetje gek op een gegeven moment...

Bubbelwater

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Linda1970 »

Hallo allemaal,

wil nog een update geven. De kies met de gouden kroon heb ik begin januari laten trekken en toen de wond genezen was, was ook die zenuwpijn aan die kant weg! Soms voel ik het nog wat sluimeren maar het heeft absoluut geholpen! Er was niets te zien aan de kies. Heel vreemd. Maar ben zo blij dat ik hem eruit heb laten halen!!

Helaas heb ik nu sinds 3 dagen weer pijn aan de rechter hoektand (of voortand), de andere kant dus! Het voelt alsof de tand koud is. En heel soms een zenuwscheut er doorheen. Ik heb nu 6 mnd geen menstruatie meer gehad en ik heb ook al 2 dagen lichte migraine en heftige hoofdpijn. Misschien heeft dat ermee te maken. Of verschuift alles door het verminderende bot, geen idee. Ik klem en knars ook dus dat kan ook de boosdoener zijn. Ik draag s nachts een bitje. Ik hoop dus dat weer allemaal weggaat. Wat een gedoe he? Ik heb er ook veel angst van. Zonder pijnstillers is het wel te doen maar het is er constant. Poetsen met Sensodyne geeft ook tijdelijk verlichting. Dus misschien gewoon terugtrekkend tandvlees! Een keer té hard gepoetst? Door corona pas eind juni naar de tandarts voor controle, dus dat wacht ik even af. Ik hou jullie op de hoogte. Sterkte allemaal met alles!

Linda.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Madu »

Hoi Linda,

Ik ben deze week naar de tandarts geweest. Ook ik heb deze klachten al jaren en ging al een paar keer tevergeefs. Ik wacht dus langer tegenwoordig. Nu had ik zoveel last dat ik vond dat het wel even gecheckt moest worden. Kleine ontsteking bij de kies waar ik last van had maar dat mocht geen naam hebben volgens de tandarts. Ik heb nu een bitje aan laten meten maar twijfel of dat wel gaat helpen. Ook ik heb migraine en gaf ook aan dat het lijkt alsof dat er mee te maken heeft. Als de trigeminuszenuw opspeelt is dat ook wel logisch, hoewel ik al mijn hele leven migraine heb en van de kiezen en tanden pas sinds een aantal jaar last heb. Dus ja. Ik klem wel veel met mijn kaken ook 's nachts. Hopelijk brengt het bitje uitkomst maar als ik jou lees dan heeft dat weinig zin.

Volgende keer wacht ik nog langer in ieder geval. Want blijkbaar zijn het dus gewoon gevoelige zenuwen en wordt het gewoon nog wat heftiger naarmate ik vorder in de postmenopauze. :evil:

Sterkte ermee,
Madu

Linda1970
Berichten van Linda1970
Menopauzejaar:

Bericht door Linda1970 »

Hallo Madu,

Wat fijn dat jouw tandarts toch wilde kijken ondanks de corona!

Bedankt voor je reactie! Ik slaap nu met een bitje in en ik poets met sensodyne rapid relief. Dat helpt. Ik heb bijna een week geen last gehad en vandaag ineens weer wel. Maar het is geen erge pijn. Het voelt alsof die tand koud is, heel vreemd, ook constant aanwezig. Zou nu weer ongesteld moeten worden maar al 7 maanden niets. Dus ik denk weer meer last van die tand door hormoonschommelingen. Ik voel me ook grieperig, heb ik ook af en toe. Maar ik heb geen griep! Soort huidpijn, pijnlijke gewrichten, voelt als koorts maar mijn temp is normaal.
Ik hoopte dat na de menopauze de klachten minder zouden worden maar zoals het er nu uit ziet veranderen de klachten alleen maar. Ik heb alles wel voorbij zien komen. (Helaas). Maar het ergste vind ik dus de tand/kiespijn. En geestelijk... de angst. Hoe meer stress, hoe meer klachten. Dus nóg rustiger aan doen en lief zijn voor mezelf.

Sterkte iedereen. En bedankt voor alle reacties. Jij ook sterkte Madu. Toch fijn om te weten dat ik niet alleen zo rondloop.

Linda

Linda1970
Berichten van Linda1970
Menopauzejaar:

Bericht door Linda1970 »

Hallo allemaal,

Even een korte update, de kies met de gouden kroon heb ik laten trekken en de pijn was weg! Geen spijt van gehad! Een maand later begon mijn rechter voortand te zeuren, met af en toe zenuwscheuten. Maar een voortand kan ik natuurlijk niet zomaar laten trekken. Ik knars en klem ook dus de tandarts assistent zei dat het waarschijnlijk een overbelaste pulpa (binnenkant tand) is door het jarenlang knarsen. Ik heb nu een bitje van Sleep Right gekocht en de pijn wordt anders. Het tandje tegenover mijn boventand deed ook pijn, dat is nu weg. En ik zie slijtplekken. Dus waarschijnlijk is de pijn o.a. gekomen door het knarsen. Ik masseer nu ook mijn kaak en triggerpoints bij mijn hoofd. Eind juni ga ik naar de tandarts, hopelijk krijg ik daar meer informatie. De tand voelt beurs en er staat heel veel druk op de voorkant van mijn bovengebit, inderdaad alsof de tanden vechten om een plekje. Ik word er zo moedeloos van. Heb nu al 5 jaar onverklaarbare pijn. Ben nu 7 maanden zonder menstruatie.

Sterkte allemaal.
Linda

Linda1970
Berichten van Linda1970
Menopauzejaar:

Bericht door Linda1970 »

Hallo allemaal,

weer een update van mij, ik ben 2 dagen geleden al naar de tandarts gegaan. Hij heeft gekeken, testjes gedaan en een foto gemaakt van mijn hele bovengebit en er is niets afwijkends te zien/vinden. Ik ga binnenkort amitriptyline 10 mg per dag proberen, misschien dat dat verlichting geeft. En ik poets met Sensodyne Rapid relief, dat verlicht de pijn ook een beetje. Het lijkt wel een andere vorm van migraine (ik heb al 27 jaar hormonale migraine). Rond de tijd dat normaal mijn menstruatie of eisprong komt heb ik ook meer pijn aan mijn tand(en). Heel vreemd dit. Hopelijk komt er later rust na de overgang en verdwijnt de pijn. Het gaat nu vooral om 1 voor-, en hoektand.

De tandarts zei dat zwangere vrouwen ook soms gebitsproblemen en pijnen hebben dus hij sloot niet uit dat hormoonschommelingen tijdens de overgang klachten kunnen geven. Hij kan me alleen niet verder meer helpen. Ik zit ook te denken aan cbd-olie, misschien geeft dat verlichting. Als er iemand tips heeft hoor ik het graag :D Ik heb al 5 jaar last van deze overgangsklacht. Sterkte allemaal.

Linda 1970 (50 jaar, 8 mnd menstruatie-vrij)

Anonima
Berichten van Anonima
Onderwerpen van Anonima
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Anonima »

Hallo allemaal,

Ik ben nu al weer een tijdje verder, met bitje, en ik moet zeggen dat het redelijk rustig is in mijn gebit. De laatste 'aanval' was afgelopen maart. We gingen op vakantie in corona-tijd en door alle stress die dat gaf ben ik blijkbaar weer vreselijk gaan klemmen. Met bitje en al. Mijn gehemelte deed zo'n zeer dat ik kort voor de vakantie nog bij de huisarts terecht ben gekomen. Die liet de kreet 'burning mouth syndrome' vallen en stuurde me weer weg. Gelukkig is de pijn eenmaal op vakantie na een aantal dagen weg gezakt. Wel bleef ik het gevoel van 'brandplekken', wondjes, in mijn mond houden.

In mei ben ik weer op controle bij de tandarts geweest en heb dit besproken. Tandarts erkende nu -eindelijk!- dat mijn klachten wel degelijk hormoon gerelateerd kunnen zijn. Ze heeft iets aan mijn bovengebit een stukje afgeslepen, zodat ik niet meer zo druk zet op 1 plek. Helaas kun je nl met een bitje ook klemmen, alleen verdeelt de druk wat meer. Daarnaast heeft ze aangeraden om een tandpasta zonder schuimmiddel (SLS) te gebruiken; dat spul kan de mondslijmvliezen irriteren. Ben uitgekomen op Zendium Classic; die schijnt ook aangeraden te worden bij aften.

En ik moet zeggen; sindsdien ben ik behoorlijk klachtenvrij. Hoe is het ondertussen met jullie?

Anonima

Hel01411
Berichten van Hel01411
Onderwerpen van Hel01411
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Hel01411 »

Hallo dames

Wat een herkenning allemaal ook ik heb regelmatig veel pijn in mijn kiezen inmiddels sinds 1 jaar een bitje voor de nacht. Afgelopen maandag voor controle tandarts geweest die heeft mij doorgestuurd wegens een ontstoken wortelpunt. Na maandag afwisselend op diversen plekken pijn. Doe al veel ragen en poets met sensodyne. Kan ook zomaar weken geen last hebben dat is het rare ervan.

Hel01411

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht