Pijnlijke heup en been

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Pijnlijke heup en been

Bericht door AdB » vr 16 aug 2019 17:03

Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Ik heb al een paar jaar last van een pijnlijke heup en bovenbeen. Hoe meer ik het belast, hoe meer pijn ik heb.
Ben al een half jaar niet meer ongesteld.
Foto's en echo aan heup hebben niets opgeleverd.

Herkent iemand dit? Zou het een overgangsverschijnsel kunnen zijn?

Groetjes,
Angelique

Mummie
Berichten van Mummie
Onderwerpen van Mummie
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 53

Re: Pijnlijke heup en been

Bericht door Mummie » za 24 aug 2019 19:46

Hallo,

ik heb nu precies hetzelfde als u bij mijn rechter heup en rechterbeen kan er vaak niet op liggen.
Ga nu sinds een maand of drie gymen bij een fysiotherapeut onder begeleiding doe oefeningen voor heup en rechterbeen en de fysiotherapeut zegt het zelfde als de huisarts dat het te maken heeft met de overgang welkom bij de club.

Mummie

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » wo 28 aug 2019 11:41

Bedankt Mummie voor je reactie!

Heb nu inmiddels ook foto's van mijn rug laten maken, deze waren ook goed.
Alleen constateert huisarts en fysio dat heupkop en pees die daaruit loopt ontstoken zijn.
Hoe dat komt weten ze ook niet.

Moet nu naar fysio om gemasseerd te worden en krijg dan ook oefeningen mee.
Maar over de overgang hebben ze het niet.
Zal de volgende keer dat ik moet het eens in de groep gooien......

Groetjes,
Angèlique.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 28 aug 2019 15:22

Beste Angelique,

Ik loop er al bijna 3 mee, in meer en mindere mate. Niets hielp. Sinds ik hormonen slik is het een stuk minder. Tot nog toe dan. Niet helemaal weg overigens. Latent aanwezig met af en toe nog een lichte opvlamming. Ik ga uit van zenuwpijn plus ontstekingen. Ik had geen hernia. Wellicht door spierspanning waardoor er een zenuw knel komt te zitten. Iets wat ernstig toegenomen is tijdens de overgang helaas.

Sterkte ermee, ik hoop voor je dat het snel de goede kant op gaat,

Madu

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » wo 28 aug 2019 18:02

Beste Madu,

Bedankt voor je reactie.
Jij ook van alles geprobeerd zo te lezen?
Ik heb ook al twee cortisone spuiten gehad maar dat hielp helemaal niets.
Fysio helpt, maar het is maar voor even.
Wandelen, trap omhoog lopen en hurken is het pijnlijkst.
Fysio had t nu over naar orthopeed gaan en misschien stelt die voor om het via een operatie schoon te mkn.
Maar dat is een behoorlijke ingreep en of het helpt is.nog altijd een vraagteken.
Zijn ontstekingen niet in je bloed te zien?

Groetjes,
Angelique.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 28 aug 2019 19:28

Hoi Angelique,

Geen idee. Ik heb eigenlijk heel lang aangenomen dat ik lang last bleef houden van een soort spit. Daarna gaf ik de hormonen de schuld. Na 1,5 jaar, massage, fysio, oefeningen, yoga wist ik het niet meer. Toen MRI voor hernia. Ik dacht; wie weet doe ik alles wel verkeerd als er wel iets anders aan de hand is dus laat maar eens checken. Geen hernia.

Nu ik hormonen slik en het zoveel minder is, klopt die versie denk ik gewoon. Ik kan wat beter ontspannen en dat lijkt het dan toch te zijn. Dat lukte mij zonder niet. Mijn spier en gewrichtssysteem lijkt een eigen leven te leiden. Ik ben een keer 2 weken vol continue bezig geweest met ontspannen. Ik merkte dat ik dat dan om de paar minuten bewust moest gaan navoelen want dan spande ik ongemerkt alles alweer. Dat ga je niet volhouden natuurlijk. Ook voel ik nu dat het met hormonen nu zonder moeite wel lukt. Soms met moeite als ik externe spanningsfactoren erbij heb.

Maar niemand is hetzelfde dus kijk wat voor jou werkt. Ik wil alleen maar laten weten dat het iig wel kan komen door de hormonen.

Sterkte,

Madu

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » wo 28 aug 2019 20:17

Hoi Madu,

Dank je wel voor je reactie.
Het is vervelend dat je niet precies weet waar die ontstekingen vandaan komen en ook zo weer terug opspelen.
Goed natuurlijk dat foto's en echo goed zijn, maar probleem wordt er niet mee opgelost.
Ik zal het vrijdag als ik naar de fysio ga eens vermelden, kijken wat die er van zegt.

Groetjes,
Angelique.

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » wo 30 okt 2019 10:26

Hallo allemaal, hier een update....

Probleem pijnlijke heup en been nog steeds niet opgelost.
Inmiddels foto's laten maken, echo, uitgebreid bloed laten trekken, fysio
maar nog niets gevonden.
Aan huisarts nogmaals gevraagd of het echt niet van de overgang kan komen,
maar met het woordje NEE is voor hem de kous af.

Volgende week moet ik naar de reumatoloog van hem.....

Groetjes,
Angèlique.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 30 okt 2019 14:04

Hoi Angelique,

Ik ben benieuwd. Ik ben het ook goed zat maar probeer het maar te accepteren. Doordat de heftigheid fluctueert denk ik toch aan de overgang. Ik ben al meer dan 3 jaar onderweg met deze klacht. Vermoed trouwens dat het door bekkenproblemen komt. Wat toch echt hormoongerelateerd is dan. Baal ook als een stekker.

Sterkte en laat het aub weten als je de uitslag hebt.

Grt, Madu

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 54

Bericht door Mymi » wo 30 okt 2019 16:33

Hallo dames,

Ook ik heb last van mijn heup, aan 1 kant, ik heb er al jaren last van.
Mijn fysiotherapeute zegt dat mijn heup helemaal vast zit, ze heeft het al verschillende keren los gemasseerd wat vreselijk pijn deed en ze gaf oefeningen mee.
Die deed ik dan wel en dan werd het wel weer minder of ging weer over voor korte periode maar het kwam altijd weer terug.
Bij mij trekt het door naar mijn bil en onderbeen.
En ook voor de overgang had ik nooit last van dit soort klachten, zal er dus zeker wel mee te maken hebben.
Ik heb mijn matje weer in de woonkamer liggen voor mijn oefeningen, helpt toch altijd wel wat.
Jullie ook weer sterkte met alles.

Groet, Mymi

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » do 31 okt 2019 16:05

Hoi Madu,

Wat voor hormonen slik je dan? Heb je die via je huisarts gekregen of gewoon in de apotheek?

Mijn huisarts vindt het onzin met je kunt alles wel op de overgang steken wordt die
veronderstelling van de tafel geveegd.
Misschien ook wel goed dat ze verder kijken maar om nu daar een definitief nee tegen
te zeggen is ook vooruit lopen.

Ik laat zeker wat weten....

Jij ook sterkte met je klachten.

Groetjes,
Angèlique.

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » do 31 okt 2019 16:10

Hoi Mymi,

Dank je wel voor je reactie.

Dat is bij mij ook al dikwijls los gemaakt allemaal door de osteopaat, dan voelt het
weer een paar dagen goed, maar al vrij snel is het weer van hetzelfde.
Je kan toch moeilijk om de paar dagen naar de osteopaat gaan!
Oefeningen heb ik ook meegekregen, doe ik braaf elke dag maar volgens mij
doen die niet veel.

Heb je ook veel last als je het meer belast of wanneer doet het bij jou pijn?

Jij ook sterkte met je klachten....

Groetjes,
Angèlique.

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 54

Bericht door Mymi » do 31 okt 2019 19:18

Hoi Angelique,

Ik heb het meeste last als ik te veel loop, met de trap oplopen en als ik op mijn kleinzoon van 1 gepast heb, ik pas 1 dag in de week op hem, hij wordt steeds zwaarder, hij kan sinds kort los lopen dus als het even kan laat ik hem lopen.
Ik slik wel bijna iedere dag magnesium dat is goed voor je spieren.
Ik denk ook wel eens misschien moet ik eens een foto laten maken, kijken of ze wat zien.
Jij sterkte weer, hoe ging het vandaag, nog veel last gehad ?

Groet,
Mymi

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » do 31 okt 2019 19:42

Ha Dames,

Wandelen verergert de pijn, mijn grote hobby dus dat is zeker niet fijn. Ik kan nu een paar keer per week 5 km wandelen maar niet zonder pijn. Lang fietsen gaat ook niet. Het lijkt er op dat wandelen de zijkant triggert en fietsen een soort hernia achtige klacht. Met uitstraling door bil naar benen soms tot in de tenen.

Het is nu veel minder dan dat het was voordat ik hormonen slikte. Maar ik kan dus nog steeds geen langere wandelingen doen. Ben al blij met wat ik nu weer kan moet ik zeggen. Dit is beter te verteren dan altijd pijn, dus ook met zitten, liggen. Ik kon heel lang niet op mijn zij liggen rechts en links. Dat had ook effect op mijn slaap uiteraard.
Ik slik femoston, kijk maar bij hormonen op het forum. Heel laag gedoseerd en via de huisarts maar op eigen verzoek uiteindelijk. Ik had geen reserves meer. Nu slaap ik beter(durf het bijna niet op te schrijven eerlijk gezegd) mijn algemene niveau van functioneren is beter. Was dan ook wel bar slecht. Ik was gewoon altijd ziek durf ik wel te zeggen. Fluctuaties zijn er nog steeds maar in zijn algemeenheid gaat het echt beter.

Ik slaap nu echt vaak 6 a 7 uur. Dat is ongekend voor mij. Slik er nog wel een lage dosis AD bij maar ook dat staat beschreven in het deel over hormonen. Tot nog toe red ik het er op. Ik spring nog steeds niet over tafels hoor en ben nog vaak gevloerd door migraine of andere toestanden maar nogmaals het is op een ander niveau. Komt denk ik vooral doordat ik beter slaap overigens. Ik vraag me wel vaak af in hoeverre ik nog ga herstellen van deze jarenlange stress.

Sterkte ermee,
Madu

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » vr 01 nov 2019 09:03

Hoi Mymi,

Jij hebt dus ook het meeste last van wandelen en trap lopen, dat is bij mij ook.
En als ik een tijdje gezeten heb en dan moet opstaan, pfff dan is het ook even op gang komen.
Waarschijnlijk is dat natuurlijk vanzelfsprekend omdat dan je heup het meest belast wordt.
Ik slik ook al magnesiumtabletten en calciumtabletten, heeft de huisarts al een paar jaar geleden voorgeschreven.

Gisteren was het niet zo bar, donderdags doe ik na het werk mijn boodschappen, ik zit
achter de laptop een hele dag en dan een rondje door de winkel vindt mijn lichaam
niet zo fijn blijkbaar.

Ik wandelde eigenlijk elke dag, een kilometer of drie, maar dat gaat niet meer sinds een maand.

Een foto nemen kan natuurlijk nooit geen kwaad, kunnen ze op zien of er veel artrose te zien is.
Bij mij was dat maar een beetje, normaal voor een 50-jarige i.i.g.

Strakjes weer naar de fysio, pijnlijk maar goed.....het zal wel ergens goed voor zijn zeker.... ;)

Groetjes,
Angèlique.

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » vr 01 nov 2019 09:13

Hoi Madu,

Zo te lezen was jij er nog erger aan toe....pfff klinkt helemaal niet zo best.
Gelukkig kan ik goed slapen, ik voel af en toe mijn heup wel als ik er op lig
maar dan draai ik mij op mijn andere kant.
Als je goed kan slapen heb je toch reserves voor de dag.....

Goed om te lezen dat je toch al weer 5 km kunt wandelen, er is nog hoop dus.... ;)
Vond het altijd zo fijn om langs de zee te wandelen, woon ik twee kilometer vandaan,
maar dat is nu te ver om naar toe te lopen.

Twee weekjes geleden ging ik een dagje winkelen, had ik voltaren-K geslikt, dat
hielp heel goed, kon het een hele dag volhouden, maar daar wil ik ook geen
gewoonte van maken, dan kan de fysio ook niet meer voelen waar het pijn doet.

Groetjes,
Angèlique.

AdB
Berichten van AdB
Onderwerpen van AdB
Menopauzejaar:

Bericht door AdB » za 09 nov 2019 13:21

Hoi Mymi, Madu,

Gisteren naar de reumatoloog geweest, allerlei onderzoeken gehad en daar kwam uit dat het geen reuma is.
Alleen hij concludeerde dat mijn linkerheup en bovenbeen ontstoken zijn, hij denkt dat er in de pees die op de kop van de heup naar het bovenbeen naar beneden loopt, scheurtjes zitten en dat die door belasting gaan schuren en dan gaan ontsteken.
Om dat zeker te weten moet ik onder de scan over drie weken.

Op mijn vraag of dat door de overgang kan komen zei hij dat stijve gewrichten, ik heb wel eens last in armen, handen ed dat dat door de overgang kan komen maar scheurtjes in pezen dat dat geen direct gevolg daar van kan zijn.

Dus over drie weken de scan, een weekje later de uitslag.
Hoe is het met jullie?

Groetjes,
Angèlique.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht