Hartfladders, hartkloppingen

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Hartfladders, hartkloppingen

Bericht door Marian57 » vr 05 aug 2011 17:07

Hoi Ans,

Op momenten dat het hart als een razende tekeer gaat schiet ik in de stress, het lijkt dan of er een gespannen elastiekje in mijn lichaam zit...zo gespannen ben ik dan.
Ik heb die klachten toch al lang... maar het lijkt wel of ik het op het moment niet kan loslaten pfff.
Toch doet je berichtje me goed:) zal nu proberen het los te laten. (maar die vervelende hormonen ook, gieren ook door je lichaam).
De pijn in je zij die je schrijft, ken ik ook.
Bij mij zit er dan lucht in mijn darmen, kan ontzettend zeer doen.
En soms wordt ik daar ook wel weer bang van.

Laten we hopen dat de overgang gauw over is, en ik zal toch proberen om leuke dingen te doen:)
Heel erg bedankt voor je berichtje, het doet me goed om dit met iemand te delen die weet waar ik het over heb.
Jij ook nog heel veel sterkte, en groetjes van

Marian.

Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 » za 27 aug 2011 12:22

Hallo dames,

Wie kan mij helpen of heeft hetzelfde.
Ik zit er op dit moment helemaal doorheen.
Heel veel last van rare hartsensaties zoals kloppingen, fladders, overslaan enz. En vooral als ik net in bed lig, begint het ook weer, waardoor ik ondanks de medicatie bijna niet in slaap kan komen.
Gevolg: bang, veel opvliegers, overal pijn, om gek van te worden. Mijn hele lichaam staat gespannen, en heb nu het advies gekregen om magnesiumtauraat te slikken. Dit doe ik nu sinds 4 dagen, weet niet hoe snel dit helpt....hoop gauw.

Ik durf bijna niets, zit maar op m'n hart te letten. Wel veel spanningen gehad de laatste paar jaar, misschien komt er nu alles uit, samen met de overgang waar ik al een hele tijd in zit.
Hopelijk krijg ik reacties, word ik meestal wat rustiger van...
Dit is echt niet leuk meer, en vergalt mijn hele dag (en nacht)
Alvast bedankt, en iedereen ook sterkte in de strijd met die vervelende overgang pfff...

Groetjes,
Marian.

JolandaB
Berichten van JolandaB
Onderwerpen van JolandaB
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 63

Bericht door JolandaB » za 27 aug 2011 18:55

Hoi Marian,

Ik heb met je te doen hoor.
Ikzelf heb deze hart sensaties ook, alleen tot nu toe in mindere mate, ik heb wel eens een nacht wakker gelegen met een snelle hartslag en zeer gespannen gevoel, maar dan de volgende nacht wel weer heerlijk geslapen.
Als ik 's morgens wakker word de afgelopen 4 weken dan slaat mijn hart ook een paar keer over, op de dag als ik bezig bent gaat het wel, maar 's avonds als ik lekker lui op de bank zit heb ik er ook last van.
Ik probeer het maar te negeren wat best moeilijk is, maar als ik thuis ben is dit veel gemakkelijker dan als ik ergens onderweg ben zoals winkelen enz,

Nu ga ik op vakantie volgende week en dan hoop ik er juist helemaal geen last van te hebben, want in zo'n vreemd land ben ik toch wat sneller onzeker of bang, krijg ik gevoelens van ik wil naar huis en dan is genieten er niet meer bij. Mijn partner wil toch erg graag op vakantie daar doe ik het voor.

veel sterkte
Jolanda

Kaatje48
Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 56

Bericht door Kaatje48 » za 27 aug 2011 19:08

Hoi Marian,

Meid toch. Ik herken het heel goed, zit hier ook te fladderen en over te slaan. Ik raak er gelukkig niet meer door van slag, kan weleens even heel erg schrikken.
Je zou ook rescue spray kunnen gebruiken, schijnt te helpen in stressvolle situaties.
Maar ook een bètablokker, om je gehele zenuwstelsel wat tot rust te brengen inclusief de hartfladders heb ik me laten vertellen.
Als ik die fladders voel, voel ik ook even mijn pols, die slaat dan wel over, maar fladdert niet echt zoals ik het in mijn hart zelf voel, dat stelt dan wel wat gerust.
Het helpt mij soms ook wel om wat te bewegen. Beetje op en neer springen, heupen naar voor en naar achteren bewegen. met je armen zwaaien en draaien. Dat leidt even af en het helpt om de ademhaling wat naar beneden te laten zakken.

Ik heb heel wat therapieën gedaan nu, vandaar.
Voor mezelf heb ik besloten oke, komt wat komt, ik zie wel wat er gebeurd. goed of slecht. Ik wil mijn leven er niet door laten bepalen. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.
Maar ik ben het goed zat en leef erg met je mee. Hoop dat je er wat mee kan.

Succes ermee en ik denk aan je.

Groet Kaatje

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 69

Bericht door Kee » zo 28 aug 2011 15:31

Hoi Marian,

Heb het ook zo erg gehad.
Ik had aanvallen van hartoverslagen en fladders.
Vooral als ik s 'avonds in bed lag.
Ben ervoor naar de cardioloog geweest en met mijn hart was gelukkig niets aan de hand.
De Cardioloog adviseerde mij om de bètablokker af te bouwen.
Wat ik van de huisarts dus niet mocht.
Had ook een bètablokker voorgeschreven gekregen die ik inmiddels 5 jaar had gebruikt voor een verhoogde hartslag vanaf het begin van de overgang. Door mijn huisarts wel te verstaan.
Nu inmiddels 5 en half jaar later moest ik door bezuinigingen bij de huisartsen apotheek overstappen op een andere bètablokker...............
En wat dacht je... de hartoverslagen, fladders en hartjagen zijn voor mij op dit moment verleden tijd.
Ik denk zelf 2 dingen...... het vorderen van de overgang en de verandering van medicijnen
mij hebben geholpen.
Het is nu veel rustiger van binnenin mij.
Ik ben niet meer bang, dat is inmiddels tot een nullijn beperkt.
Soms voel ik het hart nog wel overslaan............maar dat staat niet in verhouding tot wat ik in het begin van de overgang had.
Ik vertel je mijn verhaal in de hoop dat je er wat mee kunt.
Houd moed het komt goed.

Met vriendelijke groet Kee.

Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 » zo 28 aug 2011 16:27

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties, doen mij goed. Wat kan ik in de put zitten door zoiets.
Het is nu gelukkig wat rustiger in mijn lijf, maar er is geen pijl op te trekken, vanavond kan het wel weer anders zijn pfff.

Kee: ik slik nu sinds 3 en een half jaar een bètablokker. Helpt wel bij de vlugge hartkloppingen (soms ook niet hoor), maar niet voor de hartfladders, extra slagen enz.
Ik heb ook weleens het idee dat het sinds de bètablokker die ik slik erger is geworden met de fladders, maar weet het niet zeker, omdat alles tegelijk valt: stress-overgang-spanningen.
Ik zit maar te piekeren, ik moet straks ook afbouwen van slaapmedicatie. Zie ik tegenop, wil dit pas doen als ik lekkerder in mijn vel zit. Als ik ook nog niet kan slapen, kunnen ze me straks opvegen. Is ook niet de bedoeling.
Fijn dat ik hier mijn "hart" kan luchten...en je elkaar kunt steunen.
Dames, jullie ook sterkte.

Jolanda: hopelijk heb je een fijne vakantie zonder klachten...

Bedankt voor jullie steun.

Groetjes,
Marian.

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005

Bericht door Greta51 » zo 12 apr 2015 19:37

Hallo dames,

Dit is een oud topic wat ik door aan het lezen ben omdat ik weer zoveel last heb van vreemde hartsensaties, zoals hartoverslagen, fladderend gevoel, benauwd en druk op de borst, vrij trage hartslag.

Ik zie dat ik dezelfde klachten in 2009 ook al had en het gaat sinds die tijd op en neer hiermee. Het kan maanden weg zijn en dan zomaar terug zijn. Ik heb holterkastjes, fietstesten en zo gehad (een paar jaar geleden weliswaar) en daar waren alleen de extra overslagen te zien. Geen zorgen dus volgens de cardioloog.

Ik zit nu ruim 9 jaar in de postmenopauze en ben er zo klaar mee........ :(

Waar ik nou benieuwd naar ben, hoe gaat met de dames die in 2009 en erna deze berichten hebben geschreven? Is het bij jullie ook nog steeds aan de orde, of is het weg misschien?

Groet
Greta.

Kaaatje
Berichten van Kaaatje
Onderwerpen van Kaaatje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Kaaatje » ma 13 apr 2015 18:38

Hallo dames,

Ik heb ook al jaren geleden al geschreven over mijn hartkloppingen, hartbonzen, hartfladders en ritmestoornissen. Ik ben nu 61 en heb er al 15 jaar last van.
Ik weet dat dat niet opbeurend klinkt, maar het is wel onschuldig zegt de cardioloog. En dat zeggen ze steeds weer, na ieder onderzoek, om de paar jaar.
Het vreemde gevoel na het ontbijt is nooit verklaard. Ligt niet aan de suikerhuishouding, niet aan de schildklier, niet aan de bloeddruk, o.i.d..
Mijn klachten buiten de hartklachten zijn dan: hongergevoel na het eten, een raar wiebelend hoofd, alsof mijn nekspieren niet willen ontspannen, zweverig gevoel in mijn hoofd met oorsuizingen of sterk het geluid van bloed dat door mijn aderen ruist, het gevoel alsof overal een dun plastic laagje omheen zit; ik ben er niet helemaal bij, vreemde lichte tintel sensaties op de huid, koude rillingen en warmte aanvallen, hevig transpireren vooral 's morgens, niet echt goed uit mijn woorden kunnen komen en geen "zomaar" gesprekjes kunnen voeren (weet gewoon niet waar ik het over moet hebben), over gevoelig voor harde plotselinge geluiden, voor geuren (bakluchtjes) en sterke lichtbronnen, somberheid en ongerust.
Al deze klachten horen niet bij mij en kunnen van het ene moment op het andere optreden en ook weer verdwijnen.
Ik weet wel dat ik diverse medicijnen gebruik die dit kunnen veroorzaken maar het kan dus ook hele periodes weg zijn. De artsen kunnen m'n klachten niet verklaren en dan wordt al snel het etiket stress opgeplakt.
Ik ben er wel helemaal klaar mee, na al die jaren! Ook omdat ik er zelf helemaal niks aan kan doen! :cry:

Kaatje

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005

Bericht door Greta51 » ma 13 apr 2015 18:45

Hallo dames,

Soms vraag ik me af hoe we het volhouden allemaal....... :(
Het gaat over zeggen ze....wanneer dan??? Als ik 75 ben?? :evil:

Greta

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 67

Bericht door Christine » ma 13 apr 2015 19:25

Hallo Kaatje,

Ik slik geen medicijnen maar heb alle klachten die je noemt, behalve oorsuizen.
Wel heb ik er ook duizelingen bij, komende vanuit de nek, waar alles verkrampt is.
Ook ik ken periodes dat al die klachten weg zijn maar komen vanuit het niets weer terug.

Mijn leefplezier is daardoor al jaren weg en ben zo blij als het weer even beter is.
Ik heb er geen grip op.

groet, Christine

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 65

Bericht door Sunny » za 02 mei 2015 09:27

Dag Kaatje en Christine,

Ook ik heb dezelfde klachten wat jij (Kaatje) schrijft,
behalve dat warm en koud zijn! En net als Christina slik ik geen medicijnen.
Sinds een paar dagen heb ik, als ik in de rust ga, dat mijn hart op hol slaat,
ik voel dat ook aankomen. Ik heb zeer drukke dagen achter de rug gehad en ook nog eens family kwestie's, kortom stress!
Het ergste is dat ik soms zo moeilijk uit mijn woorden komt, en dat duizelig en druk in m'n hoofd dat vanuit mijn nek komt, dan ben ik zo erg gespannen !
Ik sport sinds 2 weken, voor de ontspanning, in de hoop al de spanningen in mijn lichaam los te krijgen.
Het was een lange tijd rustig geweest, en het komt en het gaat :(

Wens jullie heel veel sterkte en maar hopen dat we weer lekker in onze vel gaan zitten.
Groet, Sonja

Tassie19
Berichten van Tassie19
Onderwerpen van Tassie19
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Tassie19 » vr 14 dec 2018 12:32

Hallo dames,

Het is al een tijd geleden dat hier wat geschreven is maar ik zat dit zo door te lezen omdat ik ( 43 jaar) er middenin zit..
Wat hier geschreven staat zijn precies mijn klachten nu al 3 jaar, ik vraag me af hoe het nu met jullie gaat?

Groet tassie.

Mar65
Berichten van Mar65
Onderwerpen van Mar65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Mar65 » wo 19 dec 2018 08:59

Hallo dames

Wat ben ik blij ik deze site tegen kwam via google zocht ik naar hartkloppingen
heb nu al 3 dagen heel veel last van / opvliegers / hoge bloeddruk / en de hartkloppingen en bloedheet
Ben gelukkig een beetje gerust gesteld nu. Ik heb alleen 1 groot nadeel, heb toen ik 29 was nl een hartstilstand gehad
als de ambulance 5 minuten later er was dan kon ik dit niet meer typen ..ben nu precies een jaar in de overgang
dus zie nu waarom ik me al 12 maanden beroerd voel. 2 weken geleden begon bij mij de hoge bloeddruk dus ik bel 112
ik weet dat ik gelijk mee moet en geloof me ik heb er een hekel aan de hartbewaking. ik slik dus wel veel medicijnen
2 bètablokkers 1 sintrom 1 lisinospril 1 simvastine 1vitamine d en 1 pil voor mijn maag en alles was goed.
Ik moet alleen wel in januari een hartspieronderzoek alweer doen
Dus vannacht helemaal in paniek want hart ging te keer 3 uur lang bloeddruk veel te hoog ook omdat ik daarvoor juist 2 bètablokkers heb
Had me tas alweer klaarstaan en d8 daar gaan we weer tot ik dit forum las ... het kalmeerde me gelijk want tja als je ook nog eens
in paniek raakt worden de klachten alleen maar erger / nu ik weet dat het die ver.... overgang is geeft me weer wat hoop
wel blijf ik voorzichtig. Dus hoop dat jullie ook nu weten dat als je in de overgang bent dit er dus blijkbaar bij hoort
Lang leve het vrouw zijn haha Maar ik zeg erbij beter even een ecg maken voor je eigen gerust stelling

Groeten, Marjolein

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht