Onregelmatige hartslag, rillingen, kwaaltjes

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 53

Onregelmatige hartslag, rillingen, kwaaltjes

Bericht door Gijsje66 »

Hallo allemaal,

ik heb de afgelopen dagen al heel wat af zitten lezen hier en vind veel herkenning.
Ik ben 42 jaar en weet sinds vorig jaar dat ik in de overgang zit. Alleen toen had ik nog nergens last van. Ik was zelfs bezig met vruchtbaarheidsbehandelingen om zwanger te worden toen werd ontdekt dat mijn FSH-waarde veel te hoog was (56).
Daarna nog een tijd regelmatig ongesteld geweest en sinds een maand of 3 wordt dat onregelmatiger. Waar ik vorig jaar nog heel erg ongesteld was, stelt het nu nauwelijks meer wat voor. Voorheen rond de 25e dag ongesteld, nu 1x in de 2 maanden.

Inmiddels begin ik ook allerlei klachten/kwaaltjes te krijgen, waar ik redelijk onzeker van word. Ik ben telkens zo bang dat er iets ernstigs aan de hand is en durf al bijna niet meer naar de huisarts te gaan.

Sinds 2 weken heb ik last van een onregelmatige hartslag. Soms voelt het alsof ik hartkloppingen heb, maar dan heb ik toch een normale hartfrequentie. Mijn hart slaat ook regelmatig een slag over, wat heel beangstigend is. Ik heb alleen 's avonds last van rillingen (koud). De rillingen zitten alleen niet over mijn hele lijf, maar rondom mijn borst. Dit houdt de hele nacht aan. Af en toe heb ik het ook heel warm, maar dat duurt niet lang.

Ik word er echt gek van. Vooral van de onzekerheid en de angst. En ik heb er best moeite mee dat ik op mijn 42e al deze klachten heb. Ik had dit toch meer rond mijn 50e gepland. De overgang voelt als het begin van je laatste levensfase.
Ik heb 2 kleine kinderen (5 en 3) en ik ben echt niet te genieten. Ik ontplof om niks en vind mezelf echt geen leuke moeder. Daar voel ik me weer schuldig om. Ik ben ook futloos/moe terwijl ik altijd veel energie had. Kortom, ik herken mezelf niet meer.

Nou ja, het zal allemaal herkenbaar zijn, maar ik wilde even mijn verhaal kwijt.
Marianne

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 70

Re: Onregelmatige hartslag, rillingen, kwaaltjes

Bericht door Kee »

Goedemorgen Marianne,

Die onregelmatige hartslag en dan die overslagen erbij, zijn voor mij heel herkenbaar.
Ik ben dan weliswaar geen 40 jaar meer. Ik word over een week 59 jaar.
En ik heb vanaf het begin dat de overgang begon al hartoverslagen gehad.
Vanaf mijn veertigste voelde ik het overdag nogal. En nu heb ik het bij aanvallen.
Gisteravond had ik ook weer zo'n aanval.
Word van te voren erg onrustig, net of de hormonen door mijn lijf gieren. Krijg dan ook een raar gevoel in mijn buik een soort stuwing. En dan krijg ik hartoverslagen. Ook koude rillingen krijg ik er soms bij.
Het kan soms een uurtje zijn maar ook wel de hele avond.
En dat als ik op bed lig voel ik het ergste. Onregelmatige hartslag en overslagen afwisselend.
Ben al een paar keer mee naar de huisarts geweest. Het een ecg-holterfoon om gehad. De overslag is geregistreerd. Huisarts heeft mij ook naar het ziekenhuis gestuurd voor een ecg.
Hij heeft zelf met de bloeddruk meter een paar onderzoeken gedaan. Er valt niets te horen aan mijn hartslag of er iets mis is met mijn hart. Bij die aanvallen van overslagen stijgt mijn bloeddruk, allemaal heel vervelend.
En ik weet mij er dan soms ook geen raad mee. Krijg medicijnen voor de bloeddruk. Mijn bloeddruk is ook gestegen sinds mijn veertigste jaar.

Marianne ik leef met je mee want ik weet wat het is en hoe het voelt. Je hebt er zelf geen invloed op en je moet maar afwachten tot het weer overgaat. Ik zie het zelf als een heftige schommeling van de hormonen.
Meer als een stelletje cilinders van een auto die gaan ook nogal op en neer.
Ik probeer rustig te blijven tijdens een aanval, maar wennen doet het nooit. Ik vind het ook nog steeds beangstigend en heel vervelend. En ik hoop ook voor jou en alle dames die hier ook last van hebben dat het heel gauw overgaat.

Met vriendelijke groet Kee.
Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Alies39 »

Hoi Marianne,

Het was vast een hele schok te horen dat je in de overgang zat, terwijl je probeerde zwanger te raken. Ik kan me voorstellen dat dat wel even omschakelen is.

Je klachten herken ik en ook dat je er zo onzeker van wordt en angstig. Ben zelfs al eens op de EHBO terecht gekomen en een aantal keer de huisartsenpost gebeld, omdat ik hartoverslagen had. Het is nogal wat, wat die hormonen allemaal teweeg brengen.

Zelf ben ik 39 jaar en sinds ik vorig voorjaar opvliegers kreeg, weet ik eindelijk wat ik heb: overgangsverschijnselen :) . Mijn klachtenlijstje bestaat o.a. uit: hartoverslagen, opvliegers (soms kort, soms lang), koud tot op het bot, misselijk (kokhalzen), soms ontzettend moe, pijn in gewrichten (heup, enkels, knieën), zomaar ineens geïrriteerd.
Met twee kinderen van 2 en 7 jaar vind ik het lastig te combineren die overgangsverschijnselen. Een opvlieger overvalt je zomaar op ieder ongewenst moment en dat geldt ook voor die vermoeidheid en hartoverslagen. Gelukkig heb ik een begripvolle man en dat helpt enorm.

De hartoverslagen vind ik het vervelendst. Het is een naar gevoel (je voelt je er ook lichamelijk zieker door als je het vaak achter elkaar hebt). Wel kan ik er wat beter mee omgaan, omdat ik nu door ervaring weet dat het bij mij zomaar komt en gelukkig ook weer overgaat.

Die veranderende hormonen is iets waar we doorheen moeten, maar wat je zegt, ik had ook gedacht dat ik pas veel later last zou krijgen van de overgang
Ik wens je veel sterkte en wellicht helpt het te weten dat je niet alleen bent.

Groetjes,
Alies
Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Marian57 »

Hallo dames,

Hier nog zo eentje die 't weekend volledig in paniek was (en nog is).
Zit ik zaterdag rustig t.v. te kijken, begint ineens mijn hart weer raar te doen (fladderen, huppelen, bonzen) Schrik weer compleet. Toch weer wat rustig kunnen slapen. Zondagnacht was 't weer raak. Lig ik net in bed, begint mijn hart weer zo raar te doen.
Angst-prikkels door mijn buik en heel onrustig, extra bètablokker genomen want ik kwam niet meer tot rust.
Ik ben pas na 4 uur in slaap gevallen, en voel me nu wat raar en heel moe.
Het ging de laatste weken hartstikke goed, wel wat fladders, maar niet zo veel als afgelopen nacht.

Herkennen jullie dit ook: gaat 't even goed, slaat opeens de angst en paniek weer toe. Ik kan er gewoon niet aan wennen als mijn hart raar doet, is vorig jaar wel onderzocht(onschuldig), maar ik kan er soms niet mee omgaan.
Herkent iemand dit ook: alsof je hart huppelt, fladdert, 't gevoel hebben dat ie naar beneden rolt, kortom: hij vliegt alle kanten op, behalve de goeie.
Is er ook iemand die een tip kan geven i.v.m. de angst om naar bed te gaan i.v.m. hartfladderen?

Dames, jullie ook sterkte en groetjes van
Marian.
Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:

Bericht door Alies39 »

Hoi Marian,

Wat je schrijft is heel herkenbaar voor mij. Ook dat fladderen van je hart. Het is heel angstig: je hart moet toch vooral normaal doen!

Het gaat een poos goed en dan ineens heb ik weer een hartoverslag of fladder. Het went nooit, maar ik leer er wel beter mee omgaan. Ik probeer rustig te blijven en dat lukt meestal wel aardig. Vaak zet ik me wel schrap voor een volgende fladder, maar blijf rustig doorademen en probeer de paniek wat te onderdrukken door te denken: het is niets ernstig en het gaat weer over.

Inmiddels heb ik veel gelezen (m.n. op dit forum) over dit onderwerp. Een tip van AnnaH: hoesten zet een soort tegendruk op je hartspier, waardoor het fladderen kan stoppen. En de opmerking van een andere lotgenoot: "Ik heb het al een aantal jaren en ik ben er nog steeds!" heeft mij echt geholpen om het wat te relativeren. Maar ondanks alles blijf ik wel zeggen: wennen doet het nooit.

Lees anders ook eens het bericht "Schrik om het hart" met de vele reacties in de rubriek "Lichamelijke overgang". Je vindt er veel ervaringen van lotgenoten.

Marian, ik weet hoe het voelt en het valt niet mee. Het kost enorm veel energie om die fladders te doorstaan. En ook om daarna door de opgebouwde angst heen weer "gewoon" je dingen te doen. Veel sterkte toegewenst.

Groetjes, Alies
Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 »

Hoi Alies,

Bedankt voor je reactie, dat doet me echt goed. Op dit moment gaat 't iets beter, probeer ook te denken dat 't onschuldig is, maar soms is er zo'n onrust in mijn lijf, dat de angst me de baas is, heel vervelend.
Ik heb de homeopaat ook gebeld, 't zou ook nog kunnen dat 't een reactie is (begin verergering) van 't middel wat ik heb gehad voor de klachten die ik heb, moet na een paar dagen beter gaan. Vrijdag moet ik even terug bellen hoe 't dan met me is. Ik ben nu ook nog verkouden, doet er natuurlijk ook geen goed aan.

Maar 't hartfladderen blijf ik toch 't engste vinden, inderdaad wat jij ook zegt: 't went nooit. Hoesten of kuchen probeer ik ook, maar soms gaat ie ook fladderen als ik hoest, raar he, waarschijnlijk ook omdat er spanning op je middenrif staat. Nu die overgang en verkoudheid erbij, doet er allemaal niet goed aan.
Alies, heb jij dat dan ook, de angst als je naar bed gaat, dat 't dan weer komt. De afleiding is dan toch moeilijker, ik probeer dan maar aan andere dingen te denken maar dat lukt niet altijd. Wat een gevecht he, en het kost ook zoveel energie. Word ik ook weer zo moe van.

Alies, jij ook sterkte, en de groetjes van Marian.
Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Leeftijd: 53

Bericht door Gijsje66 »

Dames,

Bedankt voor de antwoorden, ervaringen enz.
Ik maakt mij momenteel ook erg ongerust over mijn hart. Het lijkt alleen maar erger te worden.
Gisterenavond ook weer. Zo'n uur na het eten, hartkloppingen, hartbonzen, fladders, overslaan, echt om gek van te worden. Hierdoor heb ik dus ook weer erg slecht geslapen. Het is echt de hele avond en nacht doorgegaan.
Wel in slaap gevallen, maar rond 04.30 uur wakker geworden. Toen had ik het naast het onregelmatige hartritme ook nog een vreselijk koud. Om 06.30 uur mijn bed uit en onder de douche ging mijn hart weer tekeer alsof ik een marathon had gelopen.

Ik ben vorige week bij de huisarts geweest. Op dat moment had ik nergens last van. Hij heeft bloeddruk en hartslag gemeten en dat was toen perfect. Hij vertelde dat het een veel voorkomend overgangsverschijnsel is. Maar of ik er nou geruster op ben geworden ... ?
Ik kijk het nog even aan en als het zo blijft als nu dan ga ik gewoon nog een keer terug naar de arts. Misschien toch een keer een hartfilmpje laten maken. Mogelijk overbodig, maar het stelt mij hopelijk wat meer gerust, want ik word er echt gek van en erg angstig.

Groeten, Marianne
Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 »

Hoi Marianne,

Wat naar he, dat je er zoveel last van kunt hebben, van hartfladders, bonzen enz.
Ik heb 't vandaag ook weer 'n beetje meer dan gisteren. Ook vooral na 't eten, het is dan zo onrustig in je
lijf.
Vorig jaar heb ik 3 weken met een holter gelopen om de hartkloppingen te registreren. Hartslag was bij mij ook aldoor zo hoog. Alles was goed, was onschuldig, ook de hartfladders. Ik heb wel 'n bètablokker gehad van de huisarts, helpt wel voor 't op hol slaan van mijn hart, maar jammer genoeg niet voor de fladders.
Hopelijk gaat 't nu wat beter met je. Ik hoop dat we op een dag kunnen zeggen dat 't bijna weg of minder is geworden. De vlag gaat dan bij mij uit hoor.

Marianne, jij ook heel veel sterkte toegewenst.

Groetjes Marian.
Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:

Bericht door Alies39 »

Hoi Marianne,

Echt rot voor je dat je hart zo onregelmatig slaat. Ik heb dat vorig jaar ook een periode gehad en dan ook langere tijd. Ik voelde mij er ook echt slecht onder en daarnaast maakte ik mij ook zorgen om mijn hart net als jij.

Volgens mij is het belangrijk dat je de zekerheid hebt dat er met je hart niets mis is. Want die onzekerheid en zorgen maken het er niet beter op. Een hartfilmpje is dan ook een goed idee. Heb ik zelf ook gehad.

Ook heb ik via de huisarts een holteronderzoek gehad. Daaruit bleek dat ik zgn. extra systolen had, maar dat ik daarmee absoluut NIET naar de cardioloog hoefde. Onschuldig dus. En dat maakt het natuurlijk veel draaglijker: de wetenschap dat het de hormonen zijn en niet je hart. Hoewel het altijd rot blijft als je hartoverslagen hebt. Het went gewoonweg niet.

Veel sterkte hoor en laat je nog even weten hoe het verder gaat?

Groetjes, Alies
Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Jetje »

Hallo,

Ook ik weet nu, sinds een dag of twee, wat jullie bedoelen met het fladderen van je hart :S. Het voelt raar en is best wel eng. Gelukkig had ik er al een beetje over gelezen hier op het forum.
Ik kijk het even aan en als ik het erger krijg of me zorgen ga maken dan ga ik naar de huisarts.
Fijn dat je hier kunt lezen zodat je niet alleen staat met je "rare" klachten.
Dit soort dingen had ik echt niet verwacht van de overgang, ging er altijd vanuit dat het onmerkbaar voorbij ging, paar opvliegers misschien.....

Jetje
Carly
Berichten van Carly
Onderwerpen van Carly
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Carly »

Hoi dames,

Dat fladderen en zo van jullie hart, gaat dat (of ging dat in het begin) ook weleens gepaard met een drukgevoel bij je hart of borstbeen? Daar heb ik dus af en toe last van en ik vind dat ook wat eng.

Gr van Carly
Birgit
Berichten van Birgit
Onderwerpen van Birgit
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Birgit »

Hoi Marianne,

Ik heb net sinds gisteren gehoord dat ik in de overgang zit. Heb al een tijd lang last van kwaaltjes die eigenlijk steeds maar erger werden.
Net als bij jou leek het weleens alsof mijn hart uit mijn keel wilde springen.
Ik had dan toch een normale hartslag.
Ook soms het vreselijke bonken van mijn hart, en soms dacht ik dat het oversloeg.

Ik ben 47, en had zelf op een gegeven moment wel het idee dat het dat moest zijn, maar heb er nog een tijd mee gewacht om naar de dokter te gaan.
Hopelijk duurt het allemaal niet te lang. Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in en tijd voor.
Nou succes voor jou en je kindjes, maar een ding staat voor mij vast; het gaat over!

Groetjes Birgit :D
Birgit
Berichten van Birgit
Onderwerpen van Birgit
Menopauzejaar:

Bericht door Birgit »

Carly schreef: wo 18 mar 2009 19:29Dat fladderen en zo van jullie hart, gaat dat (of ging dat in het begin) ook weleens gepaard met een drukgevoel bij je hart of borstbeen ?
Hoi Carly,

Wat jij schrijft heb ik ook, een druk op het borstbeen.
Ik had bijna het idee of mijn hart te groot was geworden voor mijn borstkas.
Raar toch, ik sport nogal veel en een vriend van ons had een vergroot hart door het sporten.
Daardoor dacht ik dat ik dat ook misschien had en dat dat de pijn bij mijn borstbeen was.
Wat een fantasie en dat terwijl ik gewoon, blijkt nu, in de overgang zit.
Sporten gaat trouwens ook al een tijdje niet zo lekker meer.
Maar ik vond dat ook eng.
Nu hoort het er gewoon bij, wel vervelend nog steeds hoor, maar het stelt me wel wat gerust.

Groetjes Birgit :D
Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 66

Bericht door Sunny »

Hallo Marianne,

Dit komt mij ook allemaal heel bekend voor, ik ben een bekende hier in deze site.
Ook ik heb nog van die dagen dat mijn hart overslaat, niet meer zoveel als vroeger, maar het komt er zo nu en dan..

Ik heb de afgelopen 2 weken heel erg in spanning gezeten, mijn zus is getroffen door een hersenbloeding.
Door de spanning gaat mijn lichaam weer raar aan het werk, alsof de overgang verschijnselen weer naar boven komen,
vanochtend had ik even dat mijn hart bleef hangen...een heel bekende gevoel, maar ik heb geleerd te gaan hoesten,
of heel diep adem te gaan halen, het gaat dan over en dat helpt bij mij heel goed.
Ik besef nu dat ik spanningen moet vermijden, het lukt niet altijd, maar probeer het toch.
Het valt mij wel op dat in de loop van de jaren de overgangsklachten sterk verminderen, dat is voor mij een
goed teken en een goed gevoel hebben, kan nu veel meer dingen doen dan in het begin, ben ook minder angstig en zo,
ik lees ook veel in deze forum, en kom ik al die bekende klachten tegen, dan ben ik er gerust in, je maakt het
niet alleen mee er zijn veel vrouwen die dit hebben, dus staan we er niet alleen voor...ja dat geeft me echt
een gerust gevoel...ik heb/ben leren omgaan met mijn overgangsklachten.

Op dit moment geniet ik van mijn leven, en ik bid en hoop dat ik er nog lang mee door mag gaan.
Heb ik weer zo'n aanval....dan leest ik in deze forum, het is fijn dat je die klachten kan vinden in deze forum.
Marianne, ik wens je heel veel sterkte, je staat er niet alleen voor, hier zijn er tig vrouwen met de zelfde
klachten als jij en ik.

Groet Sonja Ch
Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Leeftijd: 47

Bericht door Dorien73 »

Hallo dames,

Een oud onderwerp haal ik weer naar boven omdat ik op zoek was naar herkenning.
Ik werd zojuist weer wakker met hartkloppingen, hartoverslagen, een misselijk gevoel, ontzettend koud en ontzettend rillerig. Had het heel druk vandaag gehad en het lijkt wel of dan s avonds als ik ga zitten de hartklachten erger worden.

Ik ben moe maar durf niet te slapen, mijn ogen zijn erg zwaar, droge mond. Heb vanavond al een half kalmeringstablet genomen maar dat is allang uitgewerkt.
Worden deze klachten bij jullie ook erger na stress? spanning ?

Groetjes Dorien
Teresa
Berichten van Teresa
Onderwerpen van Teresa
Menopauzejaar:
Leeftijd: 41

Bericht door Teresa »

Hallo Dorien.

Heel herkenbaar wat je zegt, ik kan i.d.d bemerken dat als er een drukkere planning voor de boeg staat ik extra last heb van hartkloppingen, raar gevoel in het hoofd, opgejaagd, droge mond....
Gisteren had ik wat meer dingen op mijn planning staan en nu heb ik erg last van lage rugpijn, tillen is not-done.. daarbij ben ik overigens ongesteld, dus dubbel op, en is niet handig met een kleine spruit van 17 maanden.. :roll:

groet, Teresa
Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73

Bericht door Dorien73 »

Hallo,

Teresa, dat valt inderdaad niet mee met een kleine van 17 mnd erbij. Gebruik jij nog wel.de pil ? Hoe zijn ze erbij jou ook weer achter gekomen dat je in de overgang zit, je wordt nog ongesteld. Bij mij bleef dat toen nl weg tijdens de stopweek maar ik had jaren ervoor ook klachten. De hartkloppingen, bonken enz is echter pas in de postmeno gekomen.

Op het moment ook weer van die rare overslagen, bonken er tussendoor. Heel anders dan de hartkloppingen die ik wel eens heb. Vindt dit heel vreemd en eng. Terwijl ik vandaag toch rustig aan heb gedaan naar mijn idee.

Herkennen anderen dit ook ?
Ik zit nu 5 jaar postmeno, ik hoop dat mijn.hormonen onderhand hun balans vinden en dat wens ik alle vrouwen hier ook toe.

Groetjes Dorien
La71
Berichten van La71
Onderwerpen van La71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door La71 »

Hallo allemaal,

Ook hier weer een, met verschillende klachten. Drukke en gespannen periode achter de rug. En merk dat ik nu weer van alles voel. Rugklachten, hoofdpijn, niet op gang kunnen komen, enz. Heb deze week een migraine aanval gehad, denk dat het komt van de fysio.
Maar het was een week om gauw te vergeten. Merk echt dat het komt in tijden van drukte en spanningen.

Iedereen het beste ermee en hopelijk dat we er snel van af zijn.

Groetjes Lammy
Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73

Bericht door Dorien73 »

Hallo,

Momenteel slaat de angst mij letterlijk om het hart. Het drukkende gejaagde gevoel is er weer.
Mijn cholesterol is verhoogd en de angst op iets aan mijn hart is nu compleet.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Groetjes Dorien
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 56

Bericht door Lee64 »

Hoi Dorien

Ik lees vaker dat je zo'n angst om je hart hebt. Vind het rot voor je! Heb je je al eens uitgebreid laten onderzoeken? Je kan even langs de huisartsenpost als dat je gerust stelt. Komt er niets uit dan is het toch echt de overgang.
Niet dat het dan minder naar is maar misschien ervaar je minder angst dan.
In periodes van angst heb ik overigens zelf veel gehad aan oxazepam.

sterkte!
groet, Lee
Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73

Bericht door Dorien73 »

Hallo Lee,

Dank je voor je reactie. Ik heb een aantal keten een hartfilmpje gehad. Dat was gelukkig telkens goed, ook mijn bloeddruk. Waar ik nu dus alleen wat onzeker van wordt is dat het cholesterol verhoogd is. Het zit ook in de familie hart en vaatziekten.
Ik gebruik ook 2x half kalmeringstabletje per dag en dat helpt mij toch wel door de ergste angst heen. Het is gelukkig al niet meer zoals ik me voelde en ik kan ook weer wat genieten !

Groetjes Dorien
Roelanda
Berichten van Roelanda
Onderwerpen van Roelanda
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Roelanda »

Hallo dames

ik lees al jaren met regelmaat hier het forum, en heb echt zoveel klachten, wat hier allemaal gezegd word..
Overslaand hartritme heb ik al sinds mijn 30e. Ook bij cardioloog geweest, door de hele molen geweest, maar niks geen bijzonders. Hij zei toen wel het is een vrouwending, je zult er nog wel jaren last van houden.. Negeer het en doe gewoon je ding. Ga er niet over lopen prakkiseren..

Nou is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want ik voel zelf steeds dat het gebeurt.
Ik kan het aardig relativeren, en denk altijd wanneer ik het erg heb...rustig ademhalen..op mijn rug gaan liggen, buikademhaling gaan doen en rustig blijven. Ik heb het jaren wat minder gehad, maar zit nu volop in de overgang, en het is nu het laatste jaar een drama betreffende hartoverslagen.

Opvliegers, als ik die krijg, dan gaat mijn hart als een dolle tekeer, het is een eng gevoel, je went er nooit aan. Ik heb het al dik 18 jaar, maar het blijft een dikke ellende.

Roelanda
NienkeL
Berichten van NienkeL
Onderwerpen van NienkeL
Menopauzejaar:

Bericht door NienkeL »

Hallo,

Alle berichten: erg herkenbaar: hartfladderen en extreme kou. Ik vind het zo raar, lig je onder een donzen dekbed, je voelt de warmte van het dekbed, maar je hele lijf zit onder het kippenvel. Voor het naar bed in bad gaan helpt wel, maar soms word ik wakker van de kou. Gek hoor, als je toch in een warm bed ligt....

Momenteel heb ik ook 'gebrubbel' in de spieren van m'n linkerarm. Waarschijnlijk door een een vervelende zenuw vanuit m'n nek. De neuroloog gaat dat nog onderzoeken (vermoeden van een nekhernia). Maar als ik het zo op het forum lees, kunnen al die klachten ook nog weleens bij de overgang horen. De pijn in m'n linkerarm is overigens wel erg vervelend en is volgens mij toch echt een gevolg van die vervelende zenuw en overbelasting.

Nou, iedereen maar het allerbeste gewenst. Je zou bijna willen dat je 10 jaar verder was. Maar dan ga je echt richting oud... :lol: (niet beledigend bedoeld hoor...).

Groetjes, Nienke
Kokkie
Berichten van Kokkie
Onderwerpen van Kokkie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Kokkie »

Hallo dames,

Ongelooflijk, ik zat net in een ander topic over hartkloppingen, maar ook hier is het weer een 'feest' van herkenning.
Nee het is allemaal helemaal geen feest die klachten, het is inderdaad juist vaak beangstigend.
Het gefladder, bonken, steken en ja zelfs het hier gelezen woord 'gebrubbel' is exact allemaal ook van toepassing op mijn klachten.
Van mijn huisarts en van mijn cardioloog nooit iets gehoord dat dit met de overgang te maken kan hebben, maar gelukkig heb ik nu al deze verhalen gevonden wat mij wel gerust stelt.

Natuurlijk niet 'gelukkig' dat zoveel vrouwen dit soort klachten hebben, zeker als ik lees dat er forumleden zijn die dit al langer dan 10 jaar hebben :cry: maar wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Dat bedoel ik en voor de rest iedereen sterkte en beterschap.

Kokkie
Dit onderwerp is 11 jaar en 6 maanden oud. Er kan niet meer op gereageerd worden.
Maak en nieuw onderwerp aan, of reageer in een ander soortgelijk onderwep
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht