Overslagen, ritmegerommel

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Sarah1963
Berichten van Sarah1963
Onderwerpen van Sarah1963
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 57

Overslagen, ritmegerommel

Bericht door Sarah1963 »

Hoi,

Ik heb al jaren last van overslagen, ritme-gerommel, maar eigenlijk alleen als ik 's avonds in bed lig.
Herkent iemand dit?
Het gaat soms maanden goed en dan ineens is het er weer.
Inmiddels 2 jaar geen menstruatie meer maar wel opvliegers (nog steeds).
Wat een gedoe hè dat vrouwenlichaam,

Sarah
Babs63
Berichten van Babs63
Onderwerpen van Babs63
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 58

Re: Overslagen, ritmegerommel

Bericht door Babs63 »

Hallo Sarah

Ik heb de laatste tijd ook weer vaker last van hartkloppingen zoals ik ze noem. Ik voel m’n hart dan duidelijker en in een iets sneller tempo.
3 jaar gelden een hartonderzoek gehad, niets bijzonders.
Wat ik wel weet dat in die periode veel stress had. Van de overgang. Door de overgang en andere problemen.

Ja stress maakt t er niet makkelijker op.
Ik heb ook best angsten ontwikkeld in die tijd. Nu schrik ik daar dan soms weer van. Ben ik wel oke? Je leest dat vrouwen in de overgang meer kans op hartaandoeningen kunnen krijgen.

Ook voeding kan een verandering in hartslag geven. Ik drink geen koffie, cola en te veel chocola. Daar gaat mijn hart zo van te keer. Of als ik erge honger heb en dan ga eten.
Ook bij opstaan in de ochtend een verhoogde hartslag. Of ’s nachts er mee wakker worden. En tijdens een opvlieger dan wil t ook nog wel gebeuren.

Er zijn veel meer vrouwen die deze bekende symptomen hebben. Hier op t forum genoeg over te lezen. Toch maak ik me er te vaak druk om. Wat mijn gemoedstoestand ook weer niet ten goede komt :roll:
Dan ontstaat er een vicieuze cirkel. Je zou denken dat ik er van leer en vertrouwen krijg dat t er bij hoort. Maar zo zit mijn persoontje nou net ff niet in elkaar! ;)
Hoe ga jij hier mee om? Met dat hartgerommel?!

Groetjes Babs
Monjaque
Berichten van Monjaque
Onderwerpen van Monjaque
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Re: Overslagen, ritmegerommel

Bericht door Monjaque »

Hoi Sarah,

Die harttrillingen heb ik ook lang gehad.
Ik noem het altijd een soort gefladder van je hart.
Ik heb een 24 uurs onderzoek gehad voor de zekerheid maar het blijkt echt door de overgang te komen.
Toen ik wist dat alles goed was gaf dat een wat rustiger gevoel als mijn hart weer eens "fladderde".
Ook dit hoort bij de overgang...schijnbaar.

Monjaque
Plaats reactie