Moeilijk ademen

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Martina1
Berichten van Martina1
Onderwerpen van Martina1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Moeilijk ademen

Bericht door Martina1 » ma 20 mei 2019 14:43

Hallo dames,

Ik ben 39 en sinds vorig jaar in de overgang. Dus geen menopauze maar de tijd waarin al die rare klachten plaatsvinden. Ik merk dat veel vrouwen dat door elkaar halen dus daarom mijn uitleg omdat ik wil dat jullie weten dat ik dus nog steeds elke maand ongesteld word. Dat is vastgesteld door de gynaecoloog. Mijn probleem duurt al 9 mnd en dat ik heel moeilijk ademen.
Ik heb al een aantal onderzoeken gehad en heb dus geen astma, geen copd, mijn foto's zien er prachtig uit en heb geen last van allergieën. Ook geen poliepen in de neus en/of keel. De artsen weten niet wat ik wel heb.
Ik hier hier dus elke dag last van, constant. Heb dit ook nooit eerder gehad.
Het begon op een ochtend. Ik was tosti aan het maken en uit het niks kreeg ik een aanval waarbij ik niet op adem kon komen. Ik dacht dat ik dood ging. Het duurde heel kort maar leek een eeuwigheid. Nog een paar aanvallen gehad die dag en daarna niet meer. Maar sinds die dag heb ik in die 9 mnd nooit meer normaal kunnen ademen.
Herkent iemand dit? Ik hoop heel erg op herkenning en hoop dat het bij de overgang past want ik vind dit heel eng en hoop dus op geruststelling.

Alvast bedankt!
Martina

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Moeilijk ademen

Bericht door Diaantje » ma 20 mei 2019 16:08

Hoi,

Is het geen hyperventileren wat je doet?
Ik krijg mijn ademhaling ook niet onder controle, ben vaak kortademig.
Sterkte.

Groetjes,
Diana

Martina1
Berichten van Martina1
Onderwerpen van Martina1
Menopauzejaar:

Bericht door Martina1 » ma 20 mei 2019 19:03

Hoi!

Daar had de arts wel aan gedacht maar ik denk niet dat dát het is. Mijn haptonoom zegt ook dat ik goed adem via de buik dus ik adem ook niet verkeerd. Wanneer is dit bij jou begonnen? Ook in de overgang of eerder en hoe ga jij hiermee om?
Nog iets. Dit is ook niet wat bij mij komt en gaat maar is altijd aanwezig. Heb daarnaast ook vaak het gevoel alsof ik door een gaas adem. Mijn neus voelt als verstopt maar dat is die niet.

Groetjes...
Martina

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » di 21 mei 2019 14:13

Hoi Martina,

Ik hyperventileer chronisch, heel lang geen last gehad maar na stressvolle periode weer super erg terug.
Ik ga vanmiddag naar ademtherapeut. Het maakt me angstig en nog meer hypochonder dan ik al ben :(

Bij de intake zag ze direct dat ik alle spieren standaard aan span. Heb ik zelf niet in de gaten.....

Het gevoel door gaas te ademen ken ik niet.

Sterkte,
Diana

Martina1
Berichten van Martina1
Onderwerpen van Martina1
Menopauzejaar:

Bericht door Martina1 » vr 24 mei 2019 21:29

Hoi Diana,

Ik zag net pas je bericht.....
Dus je begint nu pas met de ademtherapeut. Ben benieuwd of het gaat helpen. Ik hoop van wel! Ik ga woensdag voor de eerste keer naar de logopeed die naar mijn ademhaling gaat kijken. Wat voor klachten heb jij precies? Ik kan niet genoeg adem in en uitademen dus ben ik er heel bewust mee bezig en vind het heel eng omdat ik soms bang ben dat het erger wordt en dat ik ga stikken. En ik ben zelf ook een hypochonder hoor. Altijd al geweest 😁. Ik adem dus kort en oppervlakkig. Ik probeer zo veel mogelijk door mijn buik te ademen i.p.v. door mijn borstkas maar mijn ademhaling wordt er niet veel beter van. Af en toe heb ik zelfs momenten dat het ineens erger wordt. Duurt zo'n tien minuten ongeveer en daarna zakt het maar het wordt nooit zoals het ooit is geweest. Ik ben hier bijna constant mee bezig.
Wat ervaar jij precies?

Groetjes,
Martina

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » za 25 mei 2019 17:58

Hoi,

Ik wordt duizelig, opgeblazen gevoel niet goed door kunnen ademen, gespanben keel, last van gespannen borst en hijgen.....alsof je hele conditie weg is. Dood eng......

Groetjes,
Diana

Martina1
Berichten van Martina1
Onderwerpen van Martina1
Menopauzejaar:

Bericht door Martina1 » za 25 mei 2019 20:36

Hoi Diana

Ja, dat ken ik zelf ook. Is ook eng. Ik hoop dat het met de therapie beter wordt!
Sterkte!

Martina

Martina1
Berichten van Martina1
Onderwerpen van Martina1
Menopauzejaar:

Bericht door Martina1 » vr 14 jun 2019 10:47

Hoi Diana,

Hoe is het nu met je? Heeft de therapie geholpen?
Ik ben al drie keer bij de logopeed geweest om goed te leren ademen maar merk nog geen verschil.

Groetjes, Martina

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » vr 14 jun 2019 17:01

Hoi,
Het gaat af en aan. Moet goed blijven letten op juiste ademhaling. Ben steeds bang voor mijn hart ook al is allrs gechecked en schijnt daar niets mis mee te zijn.
Vorige week zijn we gaan kopen. Ging redelijk en heb wat tips gekregen.

Jammer dat het met jou nog niet beter gaat.
Wat leer je van de logopedist?

Groetjes,
Diana

Martina1
Berichten van Martina1
Onderwerpen van Martina1
Menopauzejaar:

Bericht door Martina1 » vr 14 jun 2019 22:11

Hoi,

Ik leer om via mijn buik te ademen en ook wanneer ik adem moet halen tijdens het praten. Thuis moet ik ook veel oefenen maar dat heb ik er voor over als het gaat helpen. Misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben. Fijn om te lezen dat het met jou toch ietsje beter gaat! Stap voor stap.....

Groetjes, Martina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht