Jong in de menopauze en hartkloppingen

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Inge76
Berichten van Inge76
Onderwerpen van Inge76
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Jong in de menopauze en hartkloppingen

Bericht door Inge76 » wo 22 aug 2018 21:58

Hallo dames,

Ik ben nog maar 42 jaar en sinds een 6tal weken heb ik veel last van overslagen. Ik ben eerst naar de huisarts gegaan. Die gaf aan dat ik stress had en hij stelde geen overslagen vast bij een onderzoek. Ik ben toen naar de cardioloog gegaan. Hij heeft mijn hart onderzocht (echo en fietsproef) maar ook hij stelde geen overslagen vast.
Ik beeldde het me misschien wel in. Hij zei dat ik eens goed op vakantie moest gaan en dat het dan wel voorbij zou gaan. Op vakantie heb ik de overslagen nog steeds gevoeld.
Na mijn vakantie moest ik een holter dragen. Nadien belde ik voor de uitslag en toen bleek dat mijn hart 900 x oversloeg op 1 dag. Dat was teveel. Ik zei tegen de dokter dat ik het me dus niet inbeeldde en hij zei me dat de overslagen wel aanwezig waren. Dit luchtte me natuurlijk op. Ik voelde wel degelijk dat er iets mis was met mijn lichaam. Ik moet nu bètablokkers nemen.

Ik had op vakantie veel gelezen over overslagen en had ook gelezen dat je in de premenopauze last kunt krijgen van overslagen. Ik dacht dat ik te jong zou zijn maar er stond ook bij dat de periode voor de menopauze 8 tot 10 jaar ervoor kan starten.
Ik heb dit aangehaald bij de cardioloog. Hij lachte het weg. Ik was nog veel te jong voor de menopauze.

Ik heb toen gemaild naar mijn gynaecoloog en die beaamde dat het wel eens kon zijn maar dat er bloed moest genomen worden om dit te onderzoeken. Ik ben nog aan het wachten op mijn uitslag.
Ik vind het erg dat dokters niet voldoende weten over de premenopauze en de symptomen.
Er zijn natuurlijk nog wel heel wat symptomen waar ik ook last van heb: ik ben heel chagrijnig, voel me niet lekker in mijn vel, heb sinds een paar dagen ook geregeld zweetuitbarstingen (of ligt dat aan het warme weer?).
Ik weet niet of ik nog menstrueer omdat ik een spiraal heb.
Ik vind het vervelend dat ik niet weet wat er met mijn lichaam aan de hand is.
Zijn er nog vrouwen die op jongere leeftijd dit hebben meegemaakt? En die me tips kunnen geven om hiermee om te gaan?

Inge

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Re: Jong in de menopauze en hartkloppingen

Bericht door Lee64 » za 25 aug 2018 00:46

Hallo Inge

Je hebt nog geen antwoord gekregen zie ik. Waarschijnlijk komt dat omdat de vraag al velen malen eerder gesteld is: kan je begin 40 al in de overgang zijn? En het antwoord is overduidelijk: ja. Daar is erg veel over te lezen hier. Dus vrouwen die zelf ook allemaal in de overgang zitten hebben dan geen puf om te antwoorden. Wat ik dan weer vreemd vind is dat jonge veertigers die zelf onlangs dezelfde vraag stelden je geen antwoord geven. Jullie zouden elkaar kunnen steunen met er en herkenning. Maar dat kan jij ook onder hun berichten ;)

Jong in de overgang?
We weten allemaal dat we vanaf 35 jaar minder makkelijk zwanger worden en minder vruchtbaar zijn vanaf die leeftijd. En dat is dus hetzelfde als het begin van de overgang! Eureka. Maar op de een of andere manier leggen we zelf die link niet hoewel het zo logisch is eigenlijk.
Ik vond mezelf destijds (uit toen nog onwetendheid) met 47 ook te jong voor de overgang, best een giller eigenlijk :mrgreen:

Ook over de houding van artsen is hier erg veel over te lezen als ook bloedtesten. Verdiep je er alsjeblieft in (zoekterm FSH bovenin) anders word je nog veel meer in de war gebracht door de heren en dames doktoren. Op 42 jarige leeftijd schommelt je FSHwaarde nog erg namelijk en bloedonderzoek zegt dan helemaal niets. Bizar hoe artsen met die bloedtesten schermen.

Dan over je hartoverslagen. Je schrijft dat je er veel over gelezen hebt. Dan heb je ongetwijfeld ook gelezen dat ze vrijwel altijd onschuldig zijn. De hartstichting is daar heel duidelijk in evenals andere websites. Ook hier kan je erover lezen. Veel vrouwen schrijven er over.

900 overslagen per 24 uur is overigens niet zoveel. Stel je hart klopt 80 slagen per minuut dat is 4.800 keer per uur maal 24 uur is 115.000 keer dus je hart klopt veel vaker regelmatig dan onregelmatig. :P Hoe meer je je er op focust hoe naarder het voelt en hoe meer je er krijgt, wist je dat?
Ik had er zelf meer dan 8000 per 24 uur. In de premenopauze had ik ze ook maar toen heb ik er nooit onderzoek naar laten doen, omdat ze zo overduidelijk bij de premenopauze 'horen'. Ze zijn ook vanzelf weer weggegaan toen en jaren weggebleven.
Nu ik ze in de postmenopauze ineens weer heb nam ik ze wat serieuzer. Mijn moeder is hartpatiënt namelijk en zoiets kan familiair zijn vandaar. Ik ontdekte per toeval eigenlijk dat mijn hart weer onregelmatig klopte en heb een ecg laten maken ter uitsluiting van pathologie. Helaas bleek het ecg afwijkend en moest ik een holter en daar kwamen die meer dan 8000 uit. En nu moet ik naar de cardioloog. Maar ze kunnen nog steeds onschuldig zijn hoor. En het gekke is ik voel ze veel meer dan toen ik nog niet wist dat het er zoveel zijn. Ach ja.
Ik drink overigens vrij veel koffie en cafeïne kan hartoverslagen uitlokken evenals cola en thee want daar zit ook cafeïne in. Cola drink ik bijna nooit maar koffie en thee ga ik nu dus maar cafeïne vrij proberen. Misschien voor jou ook een tip. En voor de rest veel lezen hier.

Vr gr Lee

Leni57
Berichten van Leni57
Onderwerpen van Leni57
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Leni57 » za 25 aug 2018 09:32

Hallo Allemaal

Heb ook last van die vervelende hart overslagen.
Vind dat zo irritant.
Je kunt geen kritiek van andere mensen hebben want mijn humeur slaat meteen om.
Het gaat dagen goed dat ik nergens last van heb en in een keer is het er weer.
Denk wel is bij mezelf wanneer houd het is een keertje op.
Je hebt gewoon geen zin om iets te ondernemen.
Ben dan het liefst gewoon thuis.
Als ik iets aan het doen ben gaat het wel maar als ik ga zitten begint de ellende weer.
Wat kan ik er tegen doen of hoe doen jullie het als je die hart overslagen hebt???

M.V.G.Leni

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » za 25 aug 2018 12:12

Hallo,

Bij mij werd de overgang op mijn 38/39e ingeluid met hartoverslagen. Holteronderzoek gehad; onschuldige systolen. Het is een naar gevoel. Uiteindelijk vanzelf weer geminderd en verdwenen.

Een paar maanden geleden waren ze weer aanwezig. Ik begreep hier op het forum dat magnesium zou kunnen helpen en daarom ben ik dagelijks een banaan gaan eten. Het heeft mij geholpen; de hartoverslagen waren na ca. 8 weken zo goed als weg. Heel af en toe heb ik ze nog. Maar ja, altijd lastig of het door de banaan komt of dat mijn lijf zelf weer een andere hormoonbalans heeft gevonden..... Vooralsnog houd ik het even vol om er nu ca. 4 per week te eten als een soort onderhoudsdosering ;) .

Groetjes,
Claire

Inge76
Berichten van Inge76
Onderwerpen van Inge76
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bericht door Inge76 » wo 29 aug 2018 20:55

Hallo,

Ik heb de uitslag van mijn bloed. Volgens de gynaecoloog zit ik niet in de premenopauze :oops: . Mijn eierstokken zijn rustig zegt ze. Heb haar enkel aan de telefoon gehad.
Wat is het dan? Heb zoveel symptomen... en toch zegt mijn bloed iets anders.
Had het graag geweten.
Is er nog iemand die dit meemaakt?

Inge

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Kimberley » wo 29 aug 2018 21:13

Hallo Inge

Een bloedtest zegt niets. Je was er al voor gewaarschuwd zie ik ;)
Lee64 schreef:
za 25 aug 2018 00:46
Ook over de houding van artsen is hier erg veel over te lezen als ook bloedtesten. Verdiep je er alsjeblieft in (zoekterm FSH bovenin) anders word je nog veel meer in de war gebracht door de heren en dames doktoren. Op 42 jarige leeftijd schommelt je FSH waarde nog erg namelijk en bloedonderzoek zegt dan helemaal niets.
Hormonen schommelen nogal in de overgang, soms een hoge waarde in het bloed en soms een lage. Jouw gynaecoloog zag nu toevallig die lage waarde. Daarom zegt zo n bloedonderzoek in het begin van de overgang niets.
Als jouw intuïtie zegt dat je in de overgang zit en je herkent jezelf in de verhalen van de andere vrouwen hier dan zit je dus in de overgang. Gewoon veel lezen hier, dat helpt.

Groetjes Kimberley

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » wo 29 aug 2018 21:57

Hallo Inge,

Klopt helemaal wat Kimberley zegt!

Laat je niet van de wijs brengen door deze test. Veel vrouwen maakten precies hetzelfde mee, als jij. Jammer dat de gynaecologe niet uitlegt dat het een momentopname is. Mijn huisarts wist dat bijvoorbeeld wel en zei dat een bloedtest daarom niet altijd duidelijkheid geeft, behalve als hij positief is.

Zelf had ik ook veel last van overgangsklachten rond 38-39 jaar en nu ik begin over te slaan met de menstruaties gaat het eigenlijk veel beter met de klachten.

Houd je maar vast aan de ervaringsverhalen hier van lotgenoten, hoor.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht