Ademhaling omlaag krijgen

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Ademhaling omlaag krijgen

Bericht door Friesje » wo 30 jul 2014 20:33

Hallo dames,

De laatste weken gaap ik en zucht ik wat af. Probeer steeds om 'achter' mijn adem te raken wat dan meestal niet lukt.
Doodeng.
Als ik 'rustig' op een stoel zit dan lukt het me nog wel om mijn ademhaling omlaag te krijgen en dan gaat het redelijk. Maar zodra ik beweeg en zeker me in meer of mindere mate inspan dan begint het gedonder weer. Ik voel het niet echt als benauwdheid maar ik merk dat ik dan volledig de controle over mijn ademhaling verlies (sneller) en dan begin ik dus weer te zuchten en gapen. Als ik dan ga zitten bekomt het weer na een tijdje (en zeker als het me lukt er niet aan te denken :roll: )

Maar omdat ik het dus vooral krijg na 'inspanning' (lees bijv.: opstaan uit een stoel)
ben ik als hypochonder toch bang dat het iets met mijn hart is of zo..?
Of is het toch weer een streek van de hormonen??
herkenbaar??

Friesje

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Onderwerpen van Stimpylok
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Ademhaling omlaag krijgen

Bericht door Stimpylok » wo 30 jul 2014 20:45

Hoi Friesje,

ik heb het ook als ik ga staan net of ik geen adem kan pakken
voelt zwaar en vooral eng ik durf ook niet meer alleen
thuis te blijven.

Als ik zit gaat het goed kan dan door de buik diep inademen
en met staan ...word ook alles strak in de maag.

Heb een echo gehad van de torax en longfoto zuurstof gehalte alles was goed
dus zal wel een hormonen kwestie zijn het komt bij mij vanuit de maag
die voelt niet ontspannen en zeker niet als ik mij inspant of stress / spanning of kwaad word dan versteen ik ook...

gr, Susan

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Friesje » wo 30 jul 2014 21:33

Hoi Susan,

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik denk idd dat het bij mij ook wel een kwestie is stress/spanning/hormonen enz.
Ik kan niet echt zeggen dat ik een strak gevoel heb in mijn maag maar ms is dat wel zo omdat ik wel moeite heb om mijn adem laag te houden...

Heb jij op alleen op basis van deze klachten een torax en longfoto gehad?
En heb je deze klachten al langere tijd?

Wat een ellende he? Deze klacht vind ik wel bijzonder beangstigend en vervelend trouwens :S . Maar ja, dat vind ik van al mijn klachten op dat moment....

Friesje

Nel52
Berichten van Nel52
Onderwerpen van Nel52
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Nel52 » wo 30 jul 2014 21:40

Hallo Friesje,

Heb hier ook erg last van, vooral de adem er niet door kunnen krijgen.
En als ik probeer er niet op te letten dan lukt het weer.
En zo gaat dat dagen,weken maanden door met af en toe een adem pauze en dan ook letterlijk een adem pauze.

Denk dus dat het echt met de overgang te maken hebt, en als je hier zoekt op ademhaling en benauwd kom je veel tegen waar wij nu last van hebben.

Sterkte! Groetjes Nel 53

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Onderwerpen van Stimpylok
Menopauzejaar:

Bericht door Stimpylok » wo 30 jul 2014 21:57

Hoi Friesje

Ja met name deze klacht deze onderzoeken
het begon bij mij 4 jaar geleden met een band om mijn middenrif
en alle spieren maag / buik waren erg gespannen en ik was dat gevoel zo gewend
dat ik onbewust ook steeds met ingetrokken buik/maag ging lopen
nu gaan de spieren ontspannen ook met behulp van de oxazepam die ik 4 weken heb geslikt niet veel hoor een kwartje want ik slik nooit iets dus werkte bij mij wel
maar ontspannen spieren voelde bij mij ook eng daar ontstond dit uit ben nu bezig met mijn buik / maag zoveel mogelijk ontspannen te houden wat wel lukt en moet mij bezig houden met afleiding zodra ik alleen thuis zit word ik angstig van dat gevoel wat de klacht versterkt ....ik drink veel water en wandel veel oxa gebruik ik niet meer.. Het komt bij mij echt van de spieren af maag/middenrif is te lang gespannen geweest

heb dat overgehouden na een kijkoperatie kwam uit de narcose en voelde gelijk die band om mijn middenrif

ik heb ook weleens een druk ( gevoel van uitzetten } onder de ribben
maar moet wel zeggen gaat steeds iets beter nu mits ik geen spanning hebt of inspanning...met lopen gaat het nu veel beter de angst word nu iets minder en dat scheelt veel

Susan

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » do 31 jul 2014 08:59

Hoy Friesje,

Bij mij is het dikwijls na een heel stressvolle periode.
Ik heb het eigenlijk al chronisch. Loop met opgetrokken gespannen schouders en een heel hoge ademhaling. Enkel bij zo een aanval merk ik dat en moet ik mij er voor inspannen om de schouders en ademhaling naar beneden te brengen.

In het begin was het heel angstaanjagend en nu nog soms twijfel ik. Is het mijn hart of mijn maag. Mijn borst wordt gewoon dichtgeknepen.
Soms ook mijn middenrif zodat ademen quasi onmogelijk wordt.

Al van alles geprobeerd. Relaxatie oefeningen e.d.
Mij helpt het best regelmatig massage. Het brengt mij tot rust.

Het rustige ademhalen is voor mij een inspanning in die periode van aanvallen.

Toch veel sterkte
Wiske

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » do 31 jul 2014 12:14

Hallo

Al vanaf het allereerste begin van de overgang had ik ook dergelijke stress-klachten. Een paar jaar is het weg geweest doordat ik kalmerende middelen slikte maar op den duur wilde de arts ze niet meer voorschrijven.
Dus toen kwam het dubbel zo hard terug.

Mijn overgang is getriggerd door veel stress en mede daardoor denk ik dat het nu in die hele overgang heel moeilijk onder controle te krijgen is. Maar ik blijf zoeken en soms gaat het wat beter, gelukkig.
Het is beslist een reactie op de hormonen want ik heb het in de puberteit ook gehad. Ben er dus waarschijnlijk gevoelig voor. Ik ben op moment weer koffie aan het minderen, dat maakt mij ook rustiger.
Overdag heb ik het minste last en ik probeer beweging af te lossen met rust. Stress probeer ik uiteraard te vermijden maar dat gelukt natuurlijk niet altijd. Ook ik heb relaxatieoefeningen gehad en probeer die af en toe te doen. Mijn rugpijn en dat strakke-buik-gevoel is in de nacht het ergste, echt waardeloos.

Ik zit in totaal nu 18 jaar in de overgang, er zal nu toch wel eens een keer een einde aan komen, hoop ik.

Ruchama

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Janet » vr 01 aug 2014 21:00

Hallo Dames,

Volgens mij gaat het samen althans bij lokt een opvlieger deze stressreactie uit. Herkent iemand dit? Ik krijg dit maar niet onder controle en kan dan ook niet relativeren. Dit heb ik met name 's avonds en in mindere mate in de ochtend. Wat kun je je rot voelen. Ik ben dan ook vreselijk blij met dit forum.

Janet

Beba63
Berichten van Beba63
Onderwerpen van Beba63
Menopauzejaar: 2013

Bericht door Beba63 » za 02 aug 2014 10:38

Dag Janet !

Welkom op het forum, ik wil je graag gerust stellen dat wat je voelt hoort echt bij, maar het zo met periodes ook veel beter gaan.
De hitte van de opvlieger veroorzaakt de onrust en is het een sneeuwbal effect.
Ik moet zeggen dat toen ik met koffie en alcohol en ook rood vlees ben gestopt is de hitte minder geworden en dus ook de opvliegers en paniek.
Dat wil niet zeggen dat het altijd goed gaat o echt niet !maar echt beter dan nog half jaar geleden. Ik gebruik ook chinese kruiden voor de overgang.
Ik wens jou heel veel sterkte, hoe meer wij het proberen te accepteren hoe beter het gaat. Dat is een nieuwe fase en ook dat kan wennen, ja.......

Groet, Bea

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Janet » za 02 aug 2014 19:56

Hoi Bea,

Dank je voor je bemoedigende antwoord.

Ik ben zo beperkt geworden hierdoor en angstig. En die sneeuwbal blijft maar rollen,
denk ik. Vorige zomer heb ik een infectie gehad op mijn evenwichtsorgaan aan beide kanten en ook nog (maanden later hoge antistoffen in het bloed) klierkoorts. Ik heb effectief 4 maanden platgelegen. En gek genoeg overlapten de klachten van de menopauze dit. Maar werken kan ik nog steeds niet en hoop dat ik inderdaad weer kan functioneren binnenkort.
Ik ben van de zuiderburen en helaas is hier gewoon geen enkele "hulpverlener" bekent met de overgang. Ze lachen ermee en ik kan alleen AD krijgen. Maar ik ben niet depressief en ik weiger dat aan te nemen.
Ik reageer inderdaad verkeerd op bepaalde voeding en pas dat aan. Ik drink geen koffie en alcohol maar zelfs mijn groene thee lokt uit. Pfff, aanvaarden blijft lastig en verandering heeft zijn tijd nodig, ik weet het maar het blijft een strijd.

groetjes,
Janet

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht