Niet op adem komen

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Danie101268
Berichten van Danie101268
Onderwerpen van Danie101268
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Niet op adem komen

Bericht door Danie101268 »

Hoi allemaal,

Ik ben bekend met paniekaanvallen enz. Van de week liep ik uit de supermarkt met mijn kar boodschappen toen ik opeens beetje benauwd werd. Ik was achter adem. Net of je conditie bar slecht is. Dit kan ook wel kloppen maar normaal heb ik dit niet. Moest echt in auto zitten en zuchten. Dan weer gapen om ademhaling goed te krijgen. Nu heb ik dit eigenlijk al paar dagen constant. Met dit probleem erbij dat ik bijna niks durf te doen. Stukje lopen, boodschappen doen enz. Winkel binnengaan is weer probleem enz. Dan krijg je ook nog steekjes aan linkerkant of schouderblad links en is de paniek compleet. Maar ik ben nu constant bezig met die ademhaling. Zelfs 's nachts word ik wakker happend naar adem. Herkent iemand dit?

Danielle
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 56

Re: Niet op adem komen

Bericht door Mymi »

Hoi Danielle,

Zou het kunnen dat je aan het hyperventileren bent ?
Ik ben er zelf bekend mee, gaat nu gelukkig beter, maar als ik het kreeg kon ik dus ook niet meer ademen en raakte in paniek waardoor het nog erger werd.
Wat ik nu doe als ik het voel onmiddellijk 3 seconden diep inademen en 4 seconden langzaam uit, en dat net zo lang tot het weer over is.
Daarna gaat het dan weer beter.
Sterkte ermee!

Groetjes Mymi
Catootje
Berichten van Catootje
Onderwerpen van Catootje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Catootje »

Mymi schreef: za 06 mar 2021 12:31Zou het kunnen dat je aan het hyperventileren bent ?
Hallo,

Het klinkt inderdaad als paniekaanvallen met hyperventilatie.
Helaas heb ik het ook met regelmaat. De trigger is vaak onbekend. Direct op de ademhaling letten is heel belangrijk maar wat is het moeilijk soms om dat te regelen. Je schiet zo ongewild in de paniek.
Vooral ’s nachts is het moeilijk te doorbreken, ik ril er dan ook nog erg bij waardoor het goede ademen niet makkelijker wordt.
Afleiding is het beste.
Het is me wat die overgangskwalen....

Groetjes,
Catootje
Amaya12
Berichten van Amaya12
Onderwerpen van Amaya12
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Amaya12 »

Hoi Danielle,

ik heb soortgelijke klachten het afgelopen jaar gehad en wist dat er iets niet klopte. Na vele onderzoeken( long, maag, 2x hart) ben ik onlangs eindelijk door Radboud onderzocht en kwam men tot de conclusie en het bewijs was er, dat ik last heb van coronaire spasme. Dit veroorzaakt benauwdheid, pijn tussen schouderbladen, zij, borst en verminderde kracht omdat het hart zuurstof tekort komt. Ik vertel mijn verhaal niet om jou te laten schrikken maar om het e.e.a. uit te sluiten want niet alle klachten zijn overgangsklachten. En feit is dat doodsoorzaak nummer 1 hart en vaatziekte is onder de vrouwen. Vele medici waaronder cardiologen weten hier weinig van en vermoeden vaak stress. Volgens de 2 eerste hart onderzoeken CT en PET was ik 13 jaar jonger, goede hart conditie. Het laatste onderzoek was ook normaal maar bij de kleine haarvaten was het probleem. Bespreek het met je arts en lees er meer over..

Weetje: Oestrogeen beschermt de hartvaten maar als het afneemt, gaat de bescherming weg!

Groetjes en beterschap,
Amaya

Hoe is jouw magnesium inname? Dit mineraal is zeer goed voor hart en bloedvaten.
Plaats reactie