Hyperventilatie

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 54

Hyperventilatie

Bericht door Mymi » do 08 dec 2016 10:28

Hallo dames,

Ik wil even mijn verhaal kwijt over wat mij gisteren is overkomen.
's Morgens was er nog niks aan de hand, ik heb nog van alles gedaan ook buiten de deur.
Maar s,middags werd ik in 1 keer niet goed, mijn handen gingen verkrampen, ik voelde ze ook niet meer, hetzelfde met mijn benen die voelde ik ook niet meer, zwarte vlekken voor mijn ogen, drijfnat van het zweet, raar hoofd, ik dacht of ik krijg een beroerte of er is iets met mijn hart of ik ga dood, gelukkig kon ik nog gauw mijn man bellen, binnen een paar minuten was hij er.
Hij zei wat moet ik doen, ik zei bel de huisartsenpost maar en vraag of we mogen komen, dat mocht. Het was al later in de middag dus we waren de enige nog, de huisarts heeft me onderzocht en wat testjes gedaan. Hij zei dat het dus een hyperventilatieaanval was overgaand in paniekaanval, hij maakte zich geen zorgen, als het vaker terug zou komen wil hij dat ik terug kom.
oke toen waren we weer thuis, ik moet er even bij vermelden dat ik sinds gistermiddag ook ineens de buikgriep had, aangestoken door min man, Ik ging aan het eten beginnen maar voelde dat ik weer naar het toilet moest maar ook die zwarte vlekken kwamen weer terug, terwijl ik op het toilet zat werd het zo erg dat ik mijn man weer riep, ik was net klaar stond weer op en toen mijn man kwam kon hij me nog net opvangen, toen ik bij kwam hij zei dat het maar 3 seconde duurde lag ik op de grond, nou.... vreselijk......ik was helemaal van slag, en nog een beetje eigenlijk.
Dit verhaal wilde ik even kwijt, ik lig nu op de bank en doe rustig aan, heb nog steeds buikgriep, schijnt te heersen?
Dames die dit herkennen?
Ik hoor graag!

Groetjes Mymi

Sandra42
Berichten van Sandra42
Onderwerpen van Sandra42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Hyperventilatie

Bericht door Sandra42 » do 08 dec 2016 20:28

Beste Mymi.

Nu ik in de overgang zit, heb ik ook meer last van hyperventilatie. Gewoon uit het niks, paniek angst bijna flauw vallen.
Daarna krijg ik de zenuwen over mijn hele lichaam.
Huisarts zegt ook dat het allemaal met de hormoonhuishouding te maken heeft.

Ik heb nu ad voor geschreven gekregen. Ik durf nergens meer naar toe. Zo maar uit het niks.
Ba die overgang. Ik ben nu al zo lang bezig lijkt steeds erger te worden.

Maar ik wens je ook sterkte met alles.
Maar probeer rustig te blijven al valt het niet mee.

Groetjes Sandra

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » vr 09 dec 2016 14:48

Hoi Sandra,

Dank voor je antwoordt, het is waar wat je zegt het komt zomaar vanuit het niets opzetten, als je nou nog in een stressvolle situatie zou zitten...maar ook dat is niet zo en dat maakt het zo eng,
bang dat het bijvoorbeeld ook een keer in de auto gebeurd.
Afijn ik houd me nog steeds rustig, ben ook nog niet helemaal van mijn buikgriep af dus ben nog steeds bankhanger :D
Jij ook sterkte met alles.

Groet Mymi

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 09 dec 2016 16:27

Mymi schreef:
vr 09 dec 2016 14:48
als je nou nog in een stressvolle situatie zou zitten...maar ook dat is niet zo en dat maakt het zo eng,
Beste dames,

Stress komt niet altijd alleen maar vanuit omstandigheden van buitenaf waarin je zit.
De overgang is in zichzelf al een proces waarbij het zenuwstelsel onder spanning staat.

Het komt dus niet vanuit het niets. Een stressreactie is wat het is, een reactie op stress, en niet een reactie op niets.

Hormonen die volop bezig zijn met de overgang, dat is alleen al een behoorlijk stressvol gebeuren voor je lichaam.
Dat is stress die van binnenuit komt, omdat je zenuwstelsel (nog) niet adequaat genoeg kan reageren door de verander(en)de hormonen.
Deze innerlijke stress moeten we niet onderschatten.
Meer begrip en bewustzijn daarvan maakt minder eng, en kan eraan bijdragen dat je lichaam minder overspannen hoeft te reageren.

(Ook andersoortige ontregeling in ons lichaam, zoals buikgriep bijv. voegen nog wat toe aan die innerlijke stress, en teveel van jezelf verwachten doet dat natuurlijk ook, of het nou leuke of niet leuke dingen zijn)

Anette

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » vr 09 dec 2016 22:17

dag Annette..en anderen,

wat geef je toch altijd wijze antwoorden...kan ik iig zeker wat mee...maaruh wat is nu eigenlijk innerlijke stress.....
wat wordt door innerlijke stress getriggerd hetzelfde als stress die je bv van je omgeving ervaart?

groetjes, Troelaatje

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » za 10 dec 2016 01:10

Beste Troelaatje

Het autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen die samen de organen in ons lichaam sturen; namelijk het (ortho)sympatisch en het para sympatisch zenuwstelsel. Deze hebben een tegengestelde werking.
Het ene zorgt ervoor dat bij inspanning bijv je hartslag en ademfrequentie omhoog gaan, en het andere dat die bij vermindering van inspanning weer omlaag gaat.

Oestrogeen zorgt onder andere voor een evenwicht van para sympatisch en sympathisch zenuwstelsel.
Dus schommelingen in de hormonen verstoren dat evenwicht = Stress

Bij stress van buitenaf, geven je bijnieren voorrang aan stresshormonen, en schroeven de aanmaak van oestrogeen terug.
Wat dan net als innerlijke stress ook zijn uitwerking heeft op het zenuwstelsel.
Beide vormen van stress beïnvloeden het zenuwstelsel en worden dan merkbaar in manier waarop je lichaam reageert.
Ieder orgaan heeft een tak van het ortho sympatisch en een tak van het para sympatisch zenuwstelsel.

Zenuwstelsel

Anette

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » za 10 dec 2016 09:04

Wauw wat een duidelijk betoog Anette dankjewel....
Dus als ik het goed begrijp zijn onze bijnieren overactief door onbalans hormonen waardoor die het e.e.a. willen compenseren? dus harder werken en stofjes doorgeven waardoor je innerlijke stress ervaart?
Tja daar is maar een remedie ...het over je heen laten komen. Wat mijn valkuil is dat je je er. tegen verzet waardoor er nog meer stress ontstaat en de bekende vicieuze cirkel.is rond.
Nogmaals dank...weer stof tot nadenken!!
dankjewel Anette en een fijn weekend allemaal!!

Troelaatje

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » za 10 dec 2016 11:57

Nee Troelaatje,

Het is andersom, de stress ontstaat niet door overactieve bijnieren, de bijnieren reageren op de stress die er al is en die mede door de verander(en)de hormonen wordt veroorzaakt en waardoor het zenuwstelsel onder druk komt.

Om die stress niet onnodig op te voeren is het de boodschap in de overgang om jezelf in acht te nemen en niet aldoor maar jezelf een schop onder de kont te geven en door te gaan. Want dan moeten die bijnieren overuren maken en komen ze niet toe aan de hormoonaanmaak die ze geacht worden over te nemen, en neemt de druk op het zenuwstelsel extra toe.

Maar ik vertel niets nieuws. Het staat hier al tijden allemaal op deze website.

Anette

Amavel81
Berichten van Amavel81
Onderwerpen van Amavel81
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 37

Bericht door Amavel81 » wo 14 dec 2016 23:25

Fijne reactie weer Anette!

Groeten, Amavel

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » di 02 mei 2017 14:02

Hallo dames,

Nou vandaag ben ik bij de cardioloog geweest voor de uitslag van holteronderzoek en fietstest, de fietstest was goed, bij het holteronderzoek zag hij dat ik 300 overslagen in 24 uur had, dat is volgens hem niet veel, ik vond van wel omdat ik het natuurlijk de hele dag voel en dan lijkt het ook veel, maar als je het door 24 deelt zijn het er 12 per uur, dus nou ja...Hij zag verder geen hartritmestoornissen het zijn dus puur onschuldige overslagen, ik blij natuurlijk.
Ik vroeg nog wel even of het kwaad kon dat mijn hart af en toen zeer doet, toen zei hij als je geen druk voelt dan hoef je je geen zorgen te maken.
Nou hier kan ik wel mee leven, ik moet zeggen dat de overslagen minder worden en nu ik weet dat het onschuldig is maak ik me geen zorgen meer.

Groet Mymi

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » wo 12 jul 2017 08:03

Hallo dames,

Ik heb weer wat engs, ik heb sinds gisteren om de paar uur steken onderaan mijn linkerborst en dan rechts ervan, dus tussen de borsten en dan de rechterkant van linkerborst.
Het is net of er met spelden in geprikt wordt, zo voelt het.
Herkent iemand dit ook?
Gaat het weer over ? Want als dit blijft ga ik natuurlijk naar de huisarts want ik wil wel weten waar dit vandaan komt.
Ik hoop op reacties.

Groetjes Mymi

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » zo 20 aug 2017 21:03

Hallo dames,

Hebben jullie dat ook wel eens dat zomaar ineens je hart zeer doet, dat duurt dan ongeveer 1 minuut en dan stopt het weer even en dan begint het weer, heel akelig.
Geen idee of het misschien de spieren erom heen zijn. Het voelt als een soort steek die aanhoudt en daarna weer over gaat.
Ik had het zojuist en heb er wel eens vaker last van gehad.
Ik ben in Mei naar cardioloog geweest en hart was goed maar toch schrik ik hier altijd weer van.

Groetjes Mymi

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » ma 18 sep 2017 18:55

Hallo dames,

En weer heb ik die steken bij mijn borst om de zoveel uur, ik had hier in Juli al over geschreven daarna is het weggebleven en nu dus weer sinds gisteren
Het zit dus rechts onder mn linkerborst het lijkt wel op het bot wat je daar voelt, herkenbaar? Het is een soort pijnscheut.
En Mrsx jij had toen gereageerd heb jij nog wel eens last?

Groetjes Mymi

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » vr 20 okt 2017 15:02

Hallo dames,

En weer heb ik die steken bij mijn borst om de zoveel uur, ik had hier in Juli al over geschreven daarna is het weggebleven en nu dus weer sinds gisteren
Gek is dat toch he om gewoon vertrouwen in mijn lichaam moeten hebben en het toch niet lukt.
Min hart is in mei nagekeken door cardioloog en was goed, nu heb ik sinds vannacht steeds weer soort steken bij mijn hart, doodeng en word er weer moedeloos van.
Vanmiddag was ik bij fysio.
Ik vertelde haar dat mijn hart weer steeds zeer doet en zei zij dat ik vertrouwen moet hebben in mijn lichaam, waarom lukt mij dat dan niet?
Ik zou mijn hart wel iedere week door een cardioloog na willen laten kijken. :D

Groet Mymi

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » za 02 jun 2018 17:48

Hallo dames,

Ik ben bekend met hyperventilatie, gelukkig heb ik de laatste tijd niet zoveel last meer en als ik het heb weet ik hoe ik moet ademen om het weer minder te laten worden.
Maar nu....ik had net ook hyperventilatie dus ging meteen weer zo ademen om het minder te laten worden maar het voelde heel gek, pijn onder mijn borsten naar de achterkant rug zelfde hoogte, en met ademen doet het daar pijn, de ademhaling heb ik onder controle nu maar het blijft onder mijn borst richting rug zelfde hoogte wel pijn doen met ademen, wie herkent dit, hoort dit ook bij hyperventilatie of is het wat anders? Ik loop weer te denken dat het misschien was anders is. Het doet trouwens ook pijn als ik niet inadem.
Ik hoop op reacties.

Groetjes Mymi

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » vr 08 jun 2018 14:23

Mymi,

het is mogelijk dat er een wervel is vast komen zitten in je bovenrug. Mocht je ademhaling dan wel weer goed zijn dan blijft de pijn bestaan zolang deze blokkade er zit. De oplossing is dan bij een manuele therapeut even een behandeling aan te vragen om dit gebied los te laten maken en als het goed is verdwijnt dan ook de pijn. Je kunt hierheen zonder verwijzing van je huisarts.

Ruchama

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi » di 03 sep 2019 08:18

Hallo dames,

Lang geleden maar helaas is het me vannacht weer overkomen, hyperventilatie.
Ik werd wakker met een bonzend hart, ik dacht even op te meten hoe snel per minuut het ging maar dat was niet bij te houden dus, vervolgens gingen mijn handen verkrampen en kon ik bijna geen adem halen, hyperventilatie dus.
Ik meteen mijn man wakker gemaakt want het is best angstig.
Ik heb op dit forum wel eens gelezen dat je dan hard moet gaan hoesten en water drinken, heb ik gedaan en na paar minuten werd het weer minder.
Ik hoopte er vanaf te zijn maar helaas.....
Ik had gisteren wel een hele drukke dag, ik pas 1 dag op mijn kleinzoon die nu net 1 jaar is, een leeftijd dat je de hele dag in de weer bent met hem en in avond hadden we nog een verjaardag, is eigenlijk te veel.
Hoe gaat dat bij jullie? Krijgen jullie ook last na veel drukte of ook gewoon als het niet druk is ?

Groetjes Mymi

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Diaantje » di 03 sep 2019 14:59

Hoi,
Na veel drukte heb ik veel klachten idd. Ben dan erg onrustig, nerveus en soms laat mijn ademhaling me dan ook in de steek. Moet dan echt heel bewust ademen. Mijn man helpt me daar vaak mee. Soms lukt dat en soms niet. Probeer het rustiger aan te doen maar helaas kan dat niet altijd.
Sterkte.
Liefs,
Diana

Adriana1970
Berichten van Adriana1970
Onderwerpen van Adriana1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Adriana1970 » vr 06 sep 2019 19:24

Hallo

Bij mij heeft het ook zeker met drukte te maken. Ik werk nog fulltime en ik moet daarnaast heel erg rustig aan doen. Als ik veel stress heb op het werk of hele intense dagen dan beginnen mijn klachten heel erg op te spelen. Ik word dan licht in mijn hoofd, ben moe, zit slecht in mijn vel en bij elke dingetje die ik voel komen er paniek gedachten op die ik normaal wel kan onderdrukken. Het is de draagkracht die zo veel minder is tijdens de overgang, als ik even teveel geef dan is het foute boel en ben ik er weer een tijdje mee bezig om de paniek gevoelens onder controle te krijgen en erop te vertrouwen dat er niets ergs gebeurd. Op dit moment lig ik op de bank, duizelig, druk op mijn borst en super slap. Dan pak ik dit forum erbij als een soort troost.

Adriana

Jonie
Berichten van Jonie
Onderwerpen van Jonie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Jonie » vr 13 sep 2019 08:47

Hallo allemaal!

Ook ik heb gisternacht een zware hyperventilatie aanval gehad. Ik heb wel drie enorm stressende weken achter de rug. Een veels te zware baan waardoor ik momenteel pijnlijke nek en rug spieren heb, nu gesolliciteerd bij een andere werkgever en dat is me gelukt. Wel spannende dagen allemaal. Toen ik gister hoorde dat ik aangenomen was viel er een hele last van mij af. En toen gebeurde het snachts dat ik enorm verkrampte bij mijn middenrif. Snel mijn man wakker gemaakt. Ik ben van de angst en pijn heel even weggevallen daarna gutste het zweet van mij af en kreeg ik t enorm koud. Ook nog gespuugd. Wat is dit angstig en pijnlijk. Ik dacht dat ik dood ging. Eindelijk na anderhalf uur werd ik wat rustiger en viel ik doodmoe in slaap. Gister de hele dag geslapen. Nu gaat t iets beter mmaar ben zo bang dat t terugkomt.
Ik zit in de postmenopauze en heb al vele klachten gehad maar dit vond ik wel heel heftig. Hopelijk gaat t snel weer beter. Ik heb wel veel aan dit forum. Gelukkig zijn hier vrouwen die je wel serieus nemen

Jonie

Sylvia124
Berichten van Sylvia124
Onderwerpen van Sylvia124
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sylvia124 » wo 18 sep 2019 09:28

Hallo Allemaal,

Nou hier ook weer volop met hyperventilatie
7 jaar na laatste mensruatie, en de klachten er weer volop
Heb tussendoor vrij rustige periode gehad, maar laatste weken weer vreselijk veel last.
Paniek en hyperventilatie, daardoor in denken gaan ziten iets wel niet goed zal zijn
Hart de hele dag voelen, of het heen en weer gaat sls de slinger van een klok.
Daardoor ademhaling verkeerd en zo is het cirkeltje weer rond.
Loop elke dag te huilen, hoe ik me voel, ben je 57, het lijkt wel geen einde aan komt.
Ben steeds ziek, ene virus na het andere volgt zich op
Veel stress om een dochter, mijn moeder in 2018 overleden, voelt als zo leeg van binnen
Fijn om weer op dit forum te lezen, de herkenning in de andere berichten, doet ook weer goed
Heb zeker betere tijden gehad, vertrouw er maar op, dat die ook weer gaan komen
Moet hier maar weer doorheen

Sterkte voor jullie allemaal
Sylvia124

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht