Zo bang voor mijn hart

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Zo bang voor mijn hart

Bericht door Claire » zo 03 mar 2019 19:49

Hoi Diana,

De on(ge)rust(heid) straalt van je berichtje af.

Je hoofd neemt een loopje met je, vanwege de nare hartfladder. Dat is herkenbaar voor mij. Het is ook echt niet fijn om te ervaren. Het went nooit, zeg ik weleens. Erg beangstigend en dat is heel iets anders dan een angststoornis.

Bij mij kondigt een hartfladder soms een opvlieger aan of een wegtrekker aan (dan voel ik me enorm beroerd en wil mijn lijf niet meer). Zo'n wegtrekker is zo heftig, dat ik achteraf soms moet huilen van de schrik en daarna krijg ik het koud.

Je kunt er echt vanuit gaan dat wisselende hormonen invloed hebben op je gestel en de boel flink in de war kunnen schoppen. Je hart is volledig getest, dus ik kan me niet voorstellen dat dat het is. Maar als een extra controle je rust geeft, zou ik dat zeker doen. Stress maakt het alleen maar erger.

Mss kun je een multivitamine gaan gebruiken (mocht je dat al niet doen); het kan ook zijn dat je een tekort hebt aan bepaalde mineralen of vitamines. Mij helpt een dagelijkse banaan om de hartoverslagen te verminderen, het duurde wel een poosje voordat ik het effect merkte.

Veel sterkte.

Groetjes,
Claire

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Diaantje » ma 04 mar 2019 08:52

Hoi Claire,

Dankjewel voor je fijne reactie.
Ik kan om 11.00 uur terecht, dat is fijn.
Bloed is gecheckt. Heb alleen ijzertekort, niet veel maar toch. Hier heb ik nu tabletten voor. Over 6 weken weer prikken. De banaan doe ik ook sinds twee weken. Dit n.a.v. jouw eerdere tip.
Heb nog zoveel meer klachten, echt, ik ben mezelf niet meer. Wordt daar zo verdrietig van. En dan zo'n huisarts hebben, pfff.
Ik wordt weer verwezen naar een psych, dat wil ik best proberen hoor maar weet niet of dat gaat helpen. Ik ga er maar open in.
Nogmaals dank voor je antwoord.

Diana

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Claire » ma 04 mar 2019 09:51

Hoi Diana,

Fijn dat je straks terecht kan. Laat je weten hoe het is gegaan?

Ik las hier ooit een post van iemand die iets zei van: Na alle ellendige lichamelijke rompslomp iedere keer, ben ik er jaren later nog steeds.... Het gaf mij een frisse blik op mijn eigen malaise; ik kon het wat relativeren.

Heel eerlijk gezegd krijg ik uit je bericht de indruk (je geeft het zelf ook al aan trouwens) dat je met een bezoek aan de psych alleen maar verder van huis raakt.

Ik denk dat het beter is te gaan accepteren dat het echt de overgang is die jou zo dwars zit. Ik snap dat dit makkelijker is gezegd, dan gedaan. Je geeft anders zoveel energie weg aan een oplossing die je lichaam beter kan gebruiken voor een betere hormoonbalans.

Rust, rust, rust. Dat was voor mij (en veel vrouwen met mij) het belangrijkste. Je huisarts kan hier aan bijdragen door je serieus te nemen en evt. onderzoek te laten doen om je stress over klachten weg te nemen.

Ik ben destijds zelfs van huisarts veranderd, omdat ik ten onrechte de diagnose angststoornis kreeg opgeplakt. De nieuwe huisarts nam mijn lichamelijke klachten wel serieus en onderkende dat hormonen echt veel klachten kunnen geven. Uiteindelijke kreeg is daardoor meer rust. De klachten waren niet weg, maar kregen een plaatsje. Dat wens ik jou ook.

Groetjes,
Claire

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » ma 04 mar 2019 18:45

Hoi Claire,

Gelukkig was alles goed. Ben bij de hartkliniek geweest, zo fijn daar en zo vriendelijk en je kunt altijd snel terecht.
Had een erg fijne cardioloog die de tijd nam en we hebben ook over waar mijn angsten vandaan komen gehad.
Een angststoornis heb ik wel hoor, helaas.
Ik ben jaren geleden niet serieus genomen geweest door mijn toenmalige huisarts. Ik spreek van geluk dat ik hier nog zit.
Die angst die ik krijg wanneer een arts mij niet verder wil zien/doorverwijzen komt dus ergens vandaan. Daarvoor is het misschien wel goed om met een psych te praten. Niet eentje die mij allerlei nare gevoelens laat opwekken om zo te ervaren dat er niets gebeurt maar eentje die mij gaat leren weer vertrouwen in mijn eigen lijf te krijgen en met de oude angst om te leren gaan. Dit wil ik echt nog wel een keer proberen hoor.

Ook heb ik, na overleg met mijn man, besloten maar eens op zoek te gaan naar andere huisarts. Deze die ik nu had, heeft me in het begin op mijn hart gedrukt altijd te mogen komen als dit mij gerust stelt. Vandaag belde ik en werd in eerste instantie bij collega ingepland omdat zij geen ruimte had. 5 minuten later werd ik terug gebeld met de opmerking dat ik toch niet bij die ander mocht. Toen ik nogmaals aan de assistente uitlegde waarvoor ik kwam moest ik eerst maar naar een fysio en dan evt. terugbellen. Ik nog zeggen, ja maar waar ik last van heb, baart me zorgen, nee hoor, kon geen afspraak maken. Nou zeg ik je, dit maakt me zo boos. Had jij miss de zelfde huisarts als ik :lol: ?

Het zal lastig worden, na wat gegoogeld te hebben, zitten alle praktijken vol. Ga morgen maar eens een paar belletjes wagen.

Nogmaals dank voor je woorden in interesse.
Diana

Door66
Berichten van Door66
Onderwerpen van Door66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Door66 » za 27 apr 2019 10:49

Diana,
is het niet het werk dat te zwaar is?

Hartelijke groet,
Door

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » zo 28 apr 2019 14:04

Hoi Door,

Ik ben sinds april dit jaar gestart met ander werk. De sfeer op mijn vorige werk was inderdaad slecht voor me. Heb in dec ook overspannen thuis gezeten en mijn baan toen opgezegd. Werk 24 uur. Nog wel wat spannend maar dat gaat steeds beter.
Helaas is volledig stoppen met werk geen mogelijkheid voor ons.

Groetjes,
Diana

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » do 06 jun 2019 17:26

Dag dames,

Dinsdag wezen lopen met therapeut. Eerste rondje veel kletsen, sjeezz, dat was lastig. Liep te snel, moest tempo aanpassen. Daarna ff gezeten en toen nog een rondje. Nu moest ik niets zeggen. Daar ging het mis. Ga te veel in mijn hoofd. Geleerd dan meer om me heen te kijken. Te aarden, aandacht naar de voeten. Hartslag steeg maar bij rust daalt ie ook weer en dat is goed. Volgens haar verder weinig aan de hand. Veel blijven oefenen.
Vrijdag naar hartkliniek voor uitgebreider onderzoek. Ik heb dat nodig. Wil echt zeker weten dat alles ok is. Ik blijf bang nl. Begin soort van bewegingsangst te ontwikkelen, en dat wil ik echt niet. Ik blijf veel last van angst en paniek houden.

Hoop dat het met jullie vandaag beter gaat.
Diana

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht