Klachten 3 jaar na menopauze

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 65

Klachten 3 jaar na menopauze

Bericht door Bloesem » di 10 apr 2007 13:37

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 53 die al een jaar of 3 niet meer menstrueert, dit hield van de een op de andere dag zomaar ineens op, heb nooit enige problemen mee gehad, het was gewoon over, klaar.
Tot enige maanden geleden ik van allerlei vage klachten begon te krijgen, maagklachten, paniekaanvallen, druk in hoofd, koude rillingen, veel geeuwen, nare smaak in mond, vermoeide voetzolen en meer van die vreemde klachten. Heb hiervoor al vele onderzoeken gehad, maar er is niets uitgekomen.
Nu kom ik jullie in dit forum tegen en denk bij mezelf kan ik na al die jaren misschien toch nog overgangsklachten krijgen.

Bedankt bij voorbaat voor jullie antwoord.

Groetjes Bep-53

Con
Berichten van Con
Onderwerpen van Con
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Klachten 3 jaar na menopauze

Bericht door Con » di 10 apr 2007 16:27

Hoi Bep,

Ik ben nog maar een overgangsbeginneling, maar volgens mij kan dit wel hoor. Ik denk niet dat er vaste fases zijn waarin je de overgang doorloopt. Volgens mij zijn er helaas geen vaste regels voor, dan wisten we in ieder geval waar we aan toe waren toch?!

Sterkte gr Con

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » di 10 apr 2007 18:13

Hallo Con

Bedankt voor je reactie, ben blij dat ik het eventueel op de overgang kan gooien, al die klachten.
Ik wist er even geen raad meer mee.
Het is erg vervelend dat de genoemde klachten komen en gaan wanneer ze willen, zo gaat het goed, en dan ineens, alsof een knop omgaat, heb ik weer van die verelende problemen.
Misschien kan ik proberen om ze wat te relativeren, en dan wat rustiger worden, want ook dat is momenteel een groot probleem.
In ieder geval bedankt,

Groetjes Bep-53

Con
Berichten van Con
Onderwerpen van Con
Menopauzejaar:

Bericht door Con » di 10 apr 2007 19:47

Hoi Bep,

Troost je hoor, dat niet kunnen relativeren is op het moment ook mijn probleem! Is ook 1 van de problemen van de overgang denk ik

Gr Con

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » wo 11 apr 2007 08:54

Hoi,

Het valt ook allemaal niet mee, ben al een jaartje bezig met allerlei klachten, en dat maakt het alleen maar erger natuurlijk, (dat malen) ben daarom echt blij dat ik op deze site terecht gekomen ben, en gelijkgestemde tegenkom.
Ben tegenwoordig druk met mezelf bezig om te leren ontspannen, zo ga ik wekelijks, aqua-joggen, nordic walking, en ga ik tegenwoordig naar yoga.
Je ziet ik probeer veel van me af te zetten, maar nogmaals de klachten overvallen je.
Ben ook erg nerveus want ik mag eerdaags oma worden van mijn eerste kleinkind, spannend.

groetjes
Bep-53

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » do 12 apr 2007 12:41

Hallo,

daar ben ik weer, rot nacht achter de rug, begon gisteravond al met druk op oren/hoofd, met veel kabaal.

Ben om 11 uur naar bed gegaan en heb volgens mij heel de nacht wakker gelegen, een raar bruisend gevoel in hoofd en aderen, waardoor ik het idee heb dat ik van binnen heel licht aan het beven ben.
Terwijl ik lig voel ik al mijn vermoeide voetzolen!!

Ben nu natuurlijk hastikke moe en ga maar proberen of ik wat kan rusten op de bank.
Zonde van het mooie weer eigenlijk, zou liever buiten zijn maar heb geen fut.

Groetjes Bep-53

JokeB
Berichten van JokeB
Onderwerpen van JokeB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door JokeB » vr 13 apr 2007 08:17

Hallo

Als jij die druk op je hoofd/oren hebt voelt dat dan alsof je hoofd wil exploderen?
Ik ben daar mee opgestaan en het is een akelig gevoel.

Groet
Joke

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » vr 13 apr 2007 08:30

Hoi Joke

Ja, het is inderdaad een vreemd drukkend gevoel alsof alles wat er in mijn hoofd zit eruit wil komen, ik ga dan ook aan mijn oren rausen en prutsen om te proberen zo wat verlichting te krijgen, maar natuurlijk helpt dat niet.

groetjes Bep-53

Con
Berichten van Con
Onderwerpen van Con
Menopauzejaar:

Bericht door Con » vr 13 apr 2007 12:42

Hallo dames,

Het is niet te geloven die druk op de oren en in het hoofd had ik gisteren ook direct na het eten. Het was voor mij de eerste keer dat ik deze klacht had en had nu niet gelijk weer z,on gedachte van overgang. Zo zie je maar ben blij dat ik ook dit weer in mijn rijtje rare klachten kan zetten! ;)

Gr Con

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » vr 13 apr 2007 18:21

Hallo,

De druk in het hoofd gaat bij mij niet tijdens bepaalde tijdstippen, werkzaamheden of wat dan ook, het overvalt me gewoon, zelfs in mijn slaap waardoor ik er wakker van wordt.
Heb er ook vaak een irritant geluid bij, een draaiende afzuigkap , zo omschrijf ik het maar.
Ik ben wel blij dat al mijn klachten terug te vinden zijn op deze forums, het geeft me toch wat rust.

gr. Bep-53

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » zo 22 apr 2007 13:48

Hallo dames,

Wil eens vragen of jullie ook van deze enge klachten hebben
n.l.
druk in hoofd, pijnlijke voetzolen, aanvallen akelig zijn en lichte druk op borst.
s-nachts wordt ik wakker en dan is het net alsof ik, inwendig, op borsthoogte tril !!!! heel eng allemaal.

Kan dit ook met overgang te maken hebben ?

Bep-53

Lisa63
Berichten van Lisa63
Onderwerpen van Lisa63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Lisa63 » zo 22 apr 2007 14:53

Hoi Bep,

druk op het hoofd heb ik ook sinds ik met de overgang begonnen ben. En ook af en toe het gevoel dat het in mijn borst trilt ja, alsof er een scheerapparaat binnen in aanstaat of zoiets.
Ben er al een keer op onderzocht, niet te vinden. Ha dacht toch aan overgang

Groetjes Elisa

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » zo 22 apr 2007 15:33

Hallo Elisa

Fijn om te horen ( niet dat jij die klachten heb natuurlijk ) dat er ook andere zijn die deze akelige dingen herkennen.
Ben hier ook al vaak voor bij de huisarts geweest, en die heeft eerlijk gezegd al menig onderzoek uit laten voeren, zoals bloedonderzoek, ct-scan, gastroscopie en longfunctie.
Alles wijst steeds uit dat alles goed is, daarom ben ik blij dat ik misschien eindelijk de klachten een plaatsje kan geven, n.l. de overgang.
Als je niet weet wat je mankeert en je voelt je eigen alles behalve goed, is dat echt niet bevorderlijk voor je gemoedsrust toch ??

Groetjes Bep-53

Lisa63
Berichten van Lisa63
Onderwerpen van Lisa63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Lisa63 » zo 22 apr 2007 16:26

Hey Bep,

ik heb het hier al vaker gelezen hoor, dat trilgevoel op borsthoogte.
Ik ben wel blij met dit forum en die herkenning vaak.

Groetjes Elisa

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » zo 22 apr 2007 19:37

Hoi Elisa,

Wat de druk/kabaal in mijn hoofd betreft, dat vergelijk ik altijd met een afzuigkap, nu nog dat scheerapparaat van jouw erbij, en we hebben onderhand een hele machinefabriek in ons lichaam zitten. Ha ha.

Groetjes Bep-53

Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Joce » zo 22 apr 2007 22:41

Hoi Elisa en andere vrouwen,

Dat trilgevoel en die lichte druk op mijn borst heb ik ook, maar dat had ik eigenlijk nog niet in relatie met de overgang gebracht, hoewel het inderdaad daarna pas begonnen is. En ook die pijn onder mijn voetzolen, soms ook onder mijn tenen. Ik heb zelf wel het gevoel dat het veel erger is als ik moe ben en dat lichte drukgevoel ook. Dus is dacht eigenlijk dat het daardoor kwam.

Of die moeheid is ook een van de verschijnselen van de hormonenschommelingen? Herkent iemand dat die klachten erger zijn op dagen dat je je ook erg moe voelt? En hebben jullie dat drukgevoel ook wel eens onder de borsten (alsof ze veel te zwaar tegen je huid drukken?)

Groetjes, Joce

Wilhelmina1961
Berichten van Wilhelmina1961
Onderwerpen van Wilhelmina1961
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Wilhelmina1961 » ma 23 apr 2007 12:48

Hallo dames,

Ik las dat jullie ook last van druk op het hoofd hebben, hier heb ik ook last van, maar ook van tintelen, prikkelen, branden, en dat al ruim 1 1/2 jaar, ik slaap met een sterk natuurlijk slaapmiddel, anders doe ik geen oog dicht, zo'n last heb ik dan hiervan.

Soms het gevoel dat het iets beter gaat, maar na een paar dagen is het er weer in ergere vorm. Ik hen het idee dat als ik vlak voor de menstruatie zit het iets beter wordt en na de menstruatie de hormonen weer volop aan het werk zijn, mijn menstruatie zij heel onregelmatig, dan 2 x per maand dan om de 7/8 weken, dan zit er 4 maand tussen, geen peil op te trekken.

Ik merk ook dat als een erge opvlieger krijg dat mijn hoofd dan erger wordt, net alsof er een badmuts over getrokken wordt, zo strak is mijn hoofdhuid dan.
Ja, Ja het is wat die overgang.

Groetjes Willeke

Jansje
Berichten van Jansje
Onderwerpen van Jansje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Jansje » di 24 apr 2007 10:25

Hallo dames,

Ja hoor, gisteren liep ik in de stad en kreeg ook trillingen op de borst, vond het reuze eng, maar gelukkig ging het gauw over. De meeste klachten heb ik trouwens op het moment dat normaal gesproken mijn menstruatie zou komen

Gr Jannie

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » do 26 apr 2007 12:55

Hallo dames

Nu sta ik voor een dilemma, na weer maar eens een bezoek aan de ha, wil hij me hormonen voorschrijven voor overgangsklachten, druk/kabaal in hoofd, slecht slapen, inwendige trillingen, moe, nachtzweten, e.d. Wat moet ik hier in godsnaam mee.

Ha heeft zelfs geen test laten uitvoeren op overgang, dit baseert hij alleen op vraag/antwoord over mijn klachten, snap zelf ook wel dat ik in de overgang zit, maar kan hij niet gewoon testen, zodat ik daar zekerheid over krijg, en misschien dat dan beter kan handelen, dan heb ik volgens mij echt die hormonen niet nodig.

Groet Bep-53

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » do 26 apr 2007 19:22

Bloesem schreef:
za 14 apr 2007 18:53
Ik ben wat ouder 53 en menstrueer al een paar jaar niet meer, maar misselijk dat ik laatste tijd steeds ben, het komt en gaat met golven, alsof ik zwanger ben.
Hallo Bep,

Dit schreef je eerder. M.a.w. het staat als een paal boven water dat je overgang is begonnen.
Het heeft geen zin een overgangstest te doen om te weten of je menopauze in aantocht is, want die ben je al voorbij. Je weet namelijk al dat je in de overgang bent. Wijzer kan een overgangstest je niet maken.

Je schrijft dat je het gevoel hebt dat je helemaal geen hormonen nodig hebt. Kennelijk zat er al voldoende zelfvertrouwen in je, en werd je door het voorschrijfgedrag van je arts effe bij dat zelfvertrouwen weggetrokken.

Je lichaam is nog druk bezig met het maken van allerlei aanpassingen.
Merk zelf ook dat er ook na mijn laatste menstruatie nog periodes komen waarin dat met horten en stoten gebeurt.
Vertrouwen houden in het natuurlijke proces, daar draait het om denk ik.
En dat valt niet mee in een wereld die niets liever doet dan alles medicaliseren.

Rianne

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » do 26 apr 2007 22:22

Bedankt,

die oppeppende woorden had ik weer even nodig.

Groetjes Bep-53

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » wo 02 mei 2007 16:20

Hallo,

Door dat ik de deur bij de ha platloop met van allerlei rare klachten,
hoofdsuizen, akelig zijn, vreemde smaak in mond, aangeslagen tong, soms gevoel alsof mijn hoofd splijt, zere voetzolen, geeuwen, moe zijn, idee niet aanwezig te zijn, zere nek, inwendige trillingen en ga zo maar door, dit meer wel als niet hebbende, heeft hij na vele onderzoeken te hebben laten doen, nu voor 1 week hormonen voorgeschreven.
Hierbij zei de ha, dit is puur om te kijken of het klachten van de overgang zijn. Als dit zo is, dan verdwijnen de klachten naar een week gebruik van hormonen.
Wat moet ik hier nu mee ???

groetjes
Bep-53

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:

Bericht door Rina50 » wo 02 mei 2007 20:23

Hallo Bep,

Ik heb 2 weken hormonen geslikt, voorgeschreven door de Gynaecoloog, waar ik voor een echo-uitslag kwam en enorme darmklachten, na wat doorvragen van haar kant zat ik al rap in de overgang, en schreef zij hormonen voor, dan zou ik na 4 weken geen klacht meer kunnen herinneren.

Omdat ik er een raar gevoel bij kreeg, alsof ik in een ander lichaam zat ben ik na 2 weken gestopt hiermee, en toen begon de ellende pas goed.
Ik ben weer gestopt omdat ik mij steeds beroerder voelde worden, na het stoppen echt alle denkbare overgangsklachten tegelijk kreeg.
Voor mij nooit geen hormonen meer.

Nog nooit zo ziek geweest, of dit toeval is ik weet het niet, maar had echt alle overgangsverschijnselen tegelijk.

Vele vrouwen om mij heen waaronder mijn eigen moeder heeft destijds ook een aantal weken hormonen geslikt, ook gestopt omdat zij pijnlijke borsten kreeg, maar geen centje lastmeer daarvan na het stoppen, dus.....

Ik wens je succes met je beslissing.

Rina

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:

Bericht door Rianne » do 03 mei 2007 11:59

Beste Bep,

Diezelfde vraag heb je hierboven ook al gesteld.

Feit is dat andere dingen door je huisarts zijn uitgesloten.
Vast staat ook dat je in je postmenopauze zit.
Je huisarts heeft bevestigd dat je klachten van de overgang afkomstig zijn.

Niets lijkt je twijfel te verminderen.
Je arts kan toch moeilijk telkens dezelfde onderzoeken, waar niets uit kwam, maar weer gaan herhalen. Dat kan hij niet maken.

Noch je arts, noch een ander kunnen jouw overgang doen.
Het enige wat die arts nog kan doen, in een laatste poging je gerust te stellen, is er dan maar hormonen opzetten om te kijken of die invloed hebben. Immers, je blijft bij hem aankloppen en vragen.

Je arts kan je alleen een dienst aanreiken, waarmee jij jezelf vervolgens gerust kunt stellen.
Hij kan niet jouw overgang doen Bep, dat kun je alleen zelf!

Rianne

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » do 03 mei 2007 12:16

Hoi Rianne,

Je hebt helemaal gelijk, wat mijn onzekerheid betreft.
Op goede dagen kan ik tegen mezelf zeggen, maak je niet druk, je weet dat dit alles met de overgang te maken heeft, maar op de slechte dagen, en het lijkt wel of die er steeds meer komen, kan ik het niet goed relativeren, en denk dan in mijn achterhoofd, stel dat het toch iets anders is !!!
Moet inderdaad proberen deze doemdenkerij uit mijn hoofd te zetten.

groetjes Bep-53

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » za 05 mei 2007 11:28

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of jullie ook denken dat ik zwaar in de overgang zit.
Ik heb vele vage klachten,
hoofdpijn midden bovenop, (steken)
kabaal in hoofd en oren
stijve nek
smerige witte tong met vieze smaak
inwendig trillend gevoel
zere vermoeide voeten
slecht slapen, veel wakker worden
akelig gevoel, alsof ik zwanger ben
koude rillingen.
Nou een aardig waslijstje is het geworden, en ik heb er ook heel veel last van, is het niet de ene klacht, dan de andere, maar iedere dag wel iets.
Herkennen jullie misschien hier iets in ???
O ja, ik ben al meerdere jaren niet meer ongesteld.

gr. Bep-53

Nelleke
Berichten van Nelleke
Onderwerpen van Nelleke
Menopauzejaar: 2004

Bericht door Nelleke » za 05 mei 2007 13:44

Hoi Bep

Ja hoor heel herkenbaar jouw klachten.

Ik menstrueer vanaf april 2004 niet meer en mijn klachten zijn:
duizelig
stemmingswisselingen
spier en gewrichtspijnen
vooral nek en schouderpijn. (rechts)
vermoeidheid
gewichtsverlies.
Ik ben 1.72 en weeg nu 72 (ik woog 74) en ben in 6 weken tijd 2 kg kwijt.

Dat is een prima gewicht op zich maar ik val af terwijl ik meer eet dan anders.

Iemand adviseerde me om aan de hormonen te gaan, maar dat doe ik toch liever niet vanwege vervelende ervaringen met hormoonkuren in het verleden.

ik ben dit nog vergeten
darmklachten ,zere buik, (spierpijn in mijn darmen zeg ik altijd) wel elke dag gewone ontlasting.
Oorsuizen in rechteroor en lawaai het hoofd, ik kan ook slecht tegen geluiden.

gelukkig kan ik nog behoorlijk goed slapen zo`n 6-7 uur op een nacht.

niet dat ik uitgerust wakker wordt ,maar dat is weer een ander verhaal.

Groetjes Nelleke

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » za 05 mei 2007 13:58

Hoi Nelleke,

Inderdaad wat een herkenning dat afvallen, dat doe ik ook al enige maanden terwijl ik normaal eet.
Had nog nooit in verband gebracht met de overgang.
Kan ik dat ook weer aan mijn lijstje toevoegen.
Evenals mijn cholesterolwaarde, die is behoorlijk gestegen volgens de ha.
Van het kabaal en suizen in mijn hoofd wordt ik `s-nachts wakker.

gr. Bep-53

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » za 05 mei 2007 14:30

Hallo dames,

Vraag mezelf af of jullie ook van die pijnlijke steken bovenop het hoofd hebben af en toe.
Het lijkt dan net of ze er met iets in zitten wroeten, soort scherpe steken.
Het is echt midden-bovenop mijn hoofd, ik zou er zou een vinger op kunnen leggen om het aan te wijzen.

gr. Bep-53

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem

Bericht door Bloesem » za 05 mei 2007 14:30

Sorry ben een beetje aan het rommelen op deze site.
Is niet de bedoeling. Nogmaals sorry.

Bep-53

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht