Geen kind geen oma en wel de overgang

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Mindel
Berichten van Mindel
Onderwerpen van Mindel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Geen kind geen oma en wel de overgang

Bericht door Mindel » za 11 mar 2006 14:09

Ha dames van het forum,

Zijn er ook ongewenst kinderloze vrouwen, die dus geen oma worden, op het forum?

De kinderloosheid heb ik verwerkt al kan het soms nog onverwacht even pijn doen. Maar nu ik een jaartje of 3 in de overgang zit, kom ik steeds meer mensen tegen in mijn omgeving die voor het eerst oma worden. En tja dat zit er dan ook niet in he. Zijn er hier vrouwen die in dezelfde situatie zitten?

Wat het meeste pijn doet is dat ik zelf geen leven heb kunnen doorgeven en dus ook geen nageslacht heb die leven kan doorgeven.
Een echte troost en een hoopvol iets als je zelf moet aanvaarden ouder te worden. Ik probeer zo "vruchtbaar" mogelijk te leven met er zijn voor anderen en in mijn lesgeven aan volwassenen. Terwijl ik genoeg tijd overhoud om goed voor mezelf te zorgen. Maar soms schrijnt het zo.

Groetjes,

Mindel

Net
Berichten van Net
Onderwerpen van Net
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Re: Geen kind geen oma en wel de overgang

Bericht door Net » za 11 mar 2006 19:36

Hallo Mindel,

Ik ben geen kinderloze vrouw en heb een prachtzoon van nu 23 jaar. Waarom ik wel reageer op jouw vraag over het dus ook geen oma worden is dat het absoluut niet als vanzelfsprekend is dat als je wel kinderen hebt gekregen deze kinderen 'kleinkinderen' op de wereld willen zetten.
In het geval van mijn zoon herinnert hij mij er altijd fijntjes aan dat zijn carrière voorrang heeft en daar dus voor de komende jaren geen partner c.q. kinderen bij passen. Ik heb daar respect voor en hoe ik ook zie hoe lief hij met andermans kinderen omgaat ergens zit er ook een klein stemmetje in mijn hoofd dat ik misschien ik wel nooit oma mag worden.

Dus of je nu wel of niet kinderloos bent....................je ziet dat het niet automatisch betekent dat als je kinderen hebt ze voor nageslacht zorgen.
Ook ik heb nu een vriendin die nota bene 42 jaar is en in juni voor het eerst oma word en ik moet je eerlijk zeggen dat het soms bij mij steekt in de vorm van: zij wel en ik niet (of nog niet) Snap je wat ik bedoel Mindel? Het is een kwestie van accepteren, maar wel heel moeilijk af en toe.

Net

Mindel
Berichten van Mindel
Onderwerpen van Mindel
Menopauzejaar:

Bericht door Mindel » zo 12 mar 2006 13:16

Hallo Net,

Met respect voor je gevoelens die af en toe steken: de kans is er dat je zoon eenmaal op de rit met zijn carrière toch nog partner en kids wil. Jij kunt dat natuurlijk ook niet afdwingen, maar je kunt wel hoop houden.

Zonder een al te beklagenswaardig verhaal te houden over de diepe pijn die kinderloosheid kan veroorzaken en waar je jaren over doet om te verwerken, valt het mij momenteel wel op dat niet-oma worden nu leeft bij me. En met de overgang is het laatste restje hoop ook vertrokken. Accepteren is een worsteling en een proces waar ik nu inzit. Het is niet van pats boem het is nu eenmaal zo dus ik accepteer het.

Ik zocht ruimte om dat proces te bespreken. Net als de hele overgang een proces is van afscheid nemen en aanvaarden dat je ouder wordt. Ik hoop dat er nog reacties komen.

Mindel

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door PetraS » zo 12 mar 2006 17:45

Hi Mindel,

Ben een vrouw van 50, in de overgang en kinderloos. Ja, ik ook.
Ik heb gelukkig jouw verdriet nu niet. Dat had ik wel een jaar of 15 geleden, verlaten door mijn man waardoor ik (terecht) mijn laatste kans op een kind verkeken zag. Lieve hemel, wat had ik het erg! Kon geen zwangere vrouw meer zien. Heb er zelfs een vriendschap door verloren.
Denk dat ik er daardoor nu geen verdriet meer mee heb; mijn kinderloze verdriet heb ik toen verwerkt, heb de ruimte ook genomen (alsof ik een keuze had). Dat is mijn ervaring.

Nee, het niet oma worden voel ik niet. Misschien om dezelfde reden als ik hiervoor vertelde?

Petra

Martina
Berichten van Martina
Onderwerpen van Martina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Martina » zo 12 mar 2006 20:12

Hallo Mindel,

Mijn naam is Maartje en ik ben 45 jr, ook ik heb geen kinderen de reden (nu noemen ze het zinloos geweld) toen dit gebeurde was ik bijna 17 jr.

Natuurlijk heb ik daar heel veel verdriet over gehad, maar mede door heel heel veel praten met mijn man, heb ik het een plek kunnen geven.

Als iemand mij ook wel eens vraagt mis je het? is mijn antwoord nee ik weet niet beter, maar ik kan wel heel goed begrijpen dat er vrouwen zijn die een kinderwens hadden of hebben en het dan niet lukt.

Ik zelf heb een heel mooi leven met mijn man dieren het schilderen en schrijven wat ik doe, en vooral de rust die ik voel.

groet Martina

Mindel
Berichten van Mindel
Onderwerpen van Mindel
Menopauzejaar:

Bericht door Mindel » ma 13 mar 2006 14:05

Hallo Petra en Martina,

Dank voor jullie openhartigheid! Verlaten worden op je 35e: bah. En ik kan me levendig voorstellen dat je geen zwangeren kon zien toen. Dat had ik ook. Maar jij had dubbele rouw, daar je man ook nog eens weg was. e een vriendschap verloren. Poe he... Mag ik vragen Petra hoe je nu je leven hebt ingevuld? Ben je er tevreden mee?

De kinderloosheidspijn heb ik ook wel doorgeworsteld. Gelukkig. Maar ik merk dat ik me bij de verse oma's een beetje op de vlakte houd. Ik kan hun blijdschap wel aanzien hoor gelukkig, maar toch schrijnt het een beetje. Ik heb met man, 3 poezen en werk een gevuld leven. Over het algemeen ben ik tevreden. Manlief en ik hebben afgelopen donderdag de knoop doorgehakt weer op zoek te gaan naar een grijze kitten. Het is geen compensatie voor een kleinkind maar ik heb weer behoefte aan wat jongs in mijn leven, wat ik mag opvoeden. En dit is wel haalbaar voor ons. Een dier is geen kind, dat weet ik als geen ander, maar kan je wel veel liefde teruggeven.

Apart in jouw verhaal vind ik je zinnetje dat je ruimte hebt genomen voor je verdriet. Heb ik ook gedaan en kon inderdaad ook niet anders. Ik had dan ook het idee dat ik de overgang moeilijker zou beleven. Alleen die verse oma's in mijn omgeving blijk ik moeilijk te vinden. En het ouder worden nu ik 51 ben. Worstel ook met het afscheid van mijn jeugd. Het enige echt positieve aan mijn overgang is dat mijn vleesboom niet meer opspeelt! De artsen voorspelden al dat ie zou krimpen met de overgang en dat is gezien het wegblijven van buikpijn, inderdaad gebeurd. Bedankt voor je reactie! Ook met de overgang blijkt dat je moet voelen wat er te voelen valt en je verwerkt het! Dat positieve onthoud ik maar.

Maartje: wat erg op zo jonge leeftijd zinloos geweld waardoor je geen kids meer kon krijgen! Goed dat je zoveel hebt kunnen praten met je man! Heerlijk zo'n partner die je heeft geholpen het een plekje te geven. En fijn dat je een mooi leven hebt. Een cadeautje vind ik inderdaad ook de rust die ik voel nu met de overgang. Ik heb nog ambities zat, maar het hoeft allemaal niet meer meteen. Jij ook bedankt voor je reactie.

groetjes,
Mindel

Kathinka
Berichten van Kathinka
Onderwerpen van Kathinka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Kathinka » ma 13 mar 2006 17:42

Hallo Mindel en de andere dames,

Dat sterke gevoel weer iets jongs, dat op moet groeien, te willen koesteren, verzorgen, beschermen enz. herken ik heel goed. Ik heb wel kinderen. Een dochter van 31 en een zoon van 26. Zelf ben ik 53. Maar ik heb nog geen kleinkinderen. Mijn dochter, druk met carrière en studeren, twijfelt al een paar jaar of ze wel kinderen wil, mede ook veroorzaakt door haar vriend, een paar jaar jonger en nog niet zo bezig geweest met het nadenken over deze keuze

Ik ben er absoluut op tegen kinderen te beïnvloeden in hun keuzes uit egoïstische ouderlijke motieven. Maar mijn kinderen zijn nu natuurlijk volwassen en zeer wel in staat eigen keuzes te maken. Daarom heb ik voor het eerst van mijn leven mijn wens duidelijk laten blijken. N.l. kleinkinderen. Ik zou het ook voor mijn dochter een gemis vinden, de ervaring van het moeder zijn, niet te kennen. Het voelt helemaal verkeerd om me met de eventuele kinderwens van mijn dochter te bemoeien, maar ik kan het gewoon niet tegenhouden.

Sorry Mindel, misschien heb je weinig aan deze reactie. Misschien doet deze reactie je zelfs pijn, maar het lijkt me echt moeilijk om ongewenst kinderloos te zijn. Natuurlijk zal je het na al die jaren een plek hebben kunnen geven, maar nu er zo veel vrouwen om je heen oma worden, weet je weer, dat die plek wel degelijk bestaat, lijkt me.
Zelfs ik, met kinderen, voel nu een gemis.

Veel sterkte en plezier met je "jonge" dieren. Het is een idee. Misschien is het ook iets voor mij.

Kathinka

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:

Bericht door PetraS » ma 13 mar 2006 17:47

Hi Mindel,

Wat een mooie reactie van je terug! Mijn eerste gevoel: moest erg grinniken om jouw verhaal over poes. Heeft te maken met mijn antwoord op jouw vraag hoe mijn leven ingevuld is: dus ook met een poes! Heb dat gekke beestje een (soort van) kind rol gegeven. Een levend wezen waar ik mijn liefde, zorg en aandacht aan kan geven en inderdaad, liefde terugkrijg.
Weet je, misschien is het een beetje raar, maar ik doe er niemand kwaad of tekort mee, zo bekijk ik het maar.

Verder heb ik het goed met mijn Lief. Nee Mindel, mijn gevoelens van kinderloosheid en daardoor geen oma zijn, gelukkig heeft het zijn plekje.
Ben het dus helemaal eens met wat je schrijft: voelen wat je voelt. Dat recht hebben we, vind ik.

Petra

Mindel
Berichten van Mindel
Onderwerpen van Mindel
Menopauzejaar:

Bericht door Mindel » za 18 mar 2006 14:29

Hallo Kathinka en Petra,

Fijn dat jullie reactie gaven. Ik moest wel lachen om jou Kathinka dat je je dochter je wens tot kleinkinderen hebt verteld. Ben benieuwd hoe ze reageerde... En nee je hebt me geen pijn gedaan met je opmerking en ik ben blij dat je een en ander herkende. Zo zullen vast meerdere ouders zonder kleinkinderen zich hierin herkennen. Fijn dat je begrip kunt opbrengen voor mijn standpunt en gevoelens.

Petra: hahaha ja die kinderlozen met hun dieren! Ik herken het. Jij dus ook! Inderdaad doen we er niemand kwaad mee, zelfs goed voor de dieren. Voelen wat er te voelen valt heb ik in therapie geleerd. Durfde dat eerder nooit goed. Ik ben er nu heel blij mee want veer altijd weer terug na ellende.

Groet
Mindel

Kathinka
Berichten van Kathinka
Onderwerpen van Kathinka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Kathinka » za 18 mar 2006 21:40

Hallo Mindel,

Bedankt voor je aardige reactie. Mijn dochter heeft toch opeens een wat duidelijker omlijnt plan. Ze maakt nu een carrièrevlucht, maar over drie jaar wil ze kinderen. Wat een ouderlijk duwtje toch kan doen. We zullen over drie jaar wel weer zien.

Groet
Kathinka

Else
Berichten van Else
Onderwerpen van Else
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Else » za 22 jan 2011 16:30

Hallo

Mijn man en ik zijn kinderloos. We lieten gewoon de natuur zijn gang gaan, en er kwamen geen kinderen.
Dat vonden we niet erg. We hadden genoeg aan elkaar.

Maar nu ben ik in de overgang.
Opeens worden al mijn vriendinnen en leeftijdgenoten oma. En ik betrap mezelf erop dat ik vaak denk : "wat zou dat leuk zijn, een kleinkind hebben".
Maar dat kan er natuurlijk nooit komen.
Misschien is het een heel klein beetje de angst om eenzaam oud te worden...?
Al kan dat evengoed gebeuren als je wel nageslacht hebt, ik weet het, en dan is het nog erger. :(

Else

Zwijntje
Berichten van Zwijntje
Onderwerpen van Zwijntje
Menopauzejaar:

Bericht door Zwijntje » za 22 jan 2011 21:01

Hallo Dames,

Hier nog een kinderloze vrouw in de overgang. Ik heb ook geen partner en vind wel dat ik veel heb gemist in het leven. Ook ik zie vrouwen van mijn leeftijd die oma zijn en heb daar echt weleens een potje om moeten janken.
En ik heb het ook een tijd gehad dat ik er moeite mee had dat anderen wel een baby kregen en ik niet. Dan ging ik dat uit de weg. Nu niet meer hoor. Mijn buurmeisje kan elk moment bevallen en ik verheug me er op om de baby te zien. Het blijft wel altijd een beetje pijn doen, maar ik heb mijn huisdieren en dat zijn voor mij mijn kinderen. En mijn moeder beschouwt zich ook als oma van mijn dieren. Ze heeft dan van mij wel geen kleinkinderen maar "klein-dieren".

Het is nou eenmaal zo gelopen en soms heb ik er veel moeite mee, vooral met dagen zoals de Kerst. Ik wil het hebben van kinderen en kleinkinderen niet teveel idealiseren, want dat is ook niet altijd rozengeur en maneschijn, maar toch mis ik als vrouw wel de ervaring van een zwangerschap en het krijgen en opvoeden van een kind.
Vooral toen ik in de overgang kwam knaagde dat erg aan mij. Dan weet je dat het echt niet meer kan en dat het dus een gemiste kans is.

Het voelt alsof ik een groot deel van mijn leven heb overgeslagen, en ik vraag me vaak af wat de zin van mijn leven is. Maar ik weet dat vrouwen die wel kinderen hebben zich dat ook soms afvragen. Volmaakt is het leven nooit. Ik ben heel dankbaar voor het feit dat er dieren zijn. Ze kunnen een kind niet vervangen maar wel een stuk leegte opvullen.

Wildzwijntje ;)

SaskiaP
Berichten van SaskiaP
Onderwerpen van SaskiaP
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door SaskiaP » zo 23 jan 2011 01:07

Hallo dames

Ah, ik kan me voorstellen dat je je nu wat meer melancholiek voelt... Ik ken zelf veel vrouwen die ongewenst kinderloos bleven en mijn hart brak altijd als ik weer eens een bericht las als een moeder de zorg voor haar kind niet aankon en dan de meest verschrikkelijke beslissing nam... ik dacht dan altijd... ''geef'' het dan weg...

Ik heb zelf een zoontje van net 13 jaar. Daarna nog een dochter gekregen die is overleden en daarna een miskraam in een ver ''stadium''. Echter mijn zoon heeft het syndroom van Down en we zijn zielsgelukkig met hem en hij telt absoluut voor 10 in elk opzicht maar 1 ding weet ik zeker... ook wij zullen nooit Opa en Oma worden.

En zo is het nu eenmaal, maar misschien is dit ook niet helemaal eerlijk naar jou want met dit ''geval van mij'' ;) blijf ik me waarschijnlijk wel heel lang moeder voelen en dat is iets wat jij nu mist in je leven. Weet je wat het is, je moet nooit spijt hebben van je beslissingen of hoe het ''lot'' gelopen is, dat heeft geen zin en je zou alleen maar je eigen leven eraan ondergeschikt maken.
Het loopt zoals het loopt en vergeet vooral niet zelf door te ''lopen''!

Saskia

Ineke
Berichten van Ineke
Onderwerpen van Ineke
Menopauzejaar:

Bericht door Ineke » zo 23 jan 2011 03:40

Hallo Saskia,

Voor mij is dit wel degelijk een tijd om terug te kijken naar mijn 'lot', naar hoe mijn leven verliep, naar beslissingen die ik ooit nam. Om over het een wel spijt te hebben en over het ander niet.
Daar wordt mijn leven ABSOLUUT niet ondergeschikt van. Die angst oproepen vind ik nergens voor nodig.
Integendeel, door terug te kijken en stil te durven staan zet ik mijn leven op de voorgrond.
Ik hoef niet altijd maar door te lopen en mee te lopen. Altijd dat gejaag en door moeten, niet stil mogen staan om over jezelf na te denken, ik vind het zoiets onzinnigs.
Het loopt toch wel zoals het loopt en het leven gaat toch wel verder. Ook als ik erbij stilsta

Ineke

Zwijntje
Berichten van Zwijntje
Onderwerpen van Zwijntje
Menopauzejaar:

Bericht door Zwijntje » zo 23 jan 2011 12:12

Hoi Saskia en Ineke,

Jullie hebben allebei een punt. Natuurlijk gaat het leven door en moet je zelf ook doorgaan, maar af en toe moet je ook even stilstaan bij de feiten en je verdriet toelaten. Als je dat nl. niet doet dan hoopt het zich op en komt het toch later een keer naar boven. De overgang is toch al een periode van de balans opmaken volgens mij, dus zijn allerlei gevoelens sterker aanwezig. Die kun je niet wegduwen. En ze laten zich ook gewoon niet wegduwen bij mij. Ik probeer wel dingen te relativeren maar het lukt niet altijd.

Wildzwijntje

Daantje69
Berichten van Daantje69
Onderwerpen van Daantje69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Daantje69 » vr 10 jun 2011 18:51

Hallo dames,

Voor mij is het de eerste keer dat ik op dit forum wat schrijf. Ik dacht de afgelopen periode dat ik dit niet nodig zou hebben maar niks is minder waar. Ik ben 41 jaar en al heel ver in de overgang. Dit is een maand geleden geconstateerd doordat mijn menstruatie al 4 maanden weg was gebleven. Ik heb 2 bloedtesten laten doen die beiden uitwezen dat ik in de overgang zit.

Door mijn jarenlange pilgebruik heb ik er niks van gemerkt. Ik ben nu ongeveer 3 maanden met de pil gestopt en nu merk ik dat ik toch wel psychisch er veel last van heb. Ik heb altijd een hele sterke kinderwens gehad, maar door moeilijke relaties is dit er nooit van gekomen en nu kan het sowieso niet meer. Dat geeft me eigenlijk ook wel rust. Ik probeer te kijken naar de dingen die ik wel heb maar dikwijls lijkt het wel alsof het maar niet wil lukken.

Ik heb veel last van onrust in mijn lijf en in mijn hoofd (ik dacht dat het niet goed met me ging) maar nu weet ik waardoor het komt. Ik heb altijd met veel plezier geschilderd en in de kunsten gewerkt maar ik vind er nu helemaal niks meer aan! Het voortdurende gevoel afgerekend te kunnen worden op iets wat je zelf gemaakt hebt maakt me boos en ik kan dat gevoel niet negeren. Dus nu schrijf ik artikelen voor mijn weblog, dat vind ik leuk, maar stiekem hoop ik dat het Kunstzinnige nog terug komt. Maar nu kan ik er niks mee.

Ik vind het fijn om te lezen dat jullie zo gevoelig en eerlijk schrijven. Wellicht zien jullie me vaker terug, sterkte gewenst allen,

Daantje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht