Hoe meer ik van stress en overgang begrijp, hoe beter ik ermee om kan gaan

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Hoe meer ik van stress en overgang begrijp, hoe beter ik ermee om kan gaan

Bericht door Desi » do 16 feb 2017 08:49

Goedemorgen dames,

Door de overgang, gecombineerd met een stevige burn-out, heb ik een tijdje bij een psycholoog gelopen. Persoonlijk heb ik daar veel aan gehad, maar de overgangsklachten zijn er niet minder door geworden.... helaas.
Echter, de psycholoog vertelde me wel iets wat mij wel heel erg geholpen heeft om beter te kunnen relativeren.

Ik bleef altijd zo'n stress houden (en nog steeds) als er iets stond te gebeuren. Het maakte totaal niet uit of het iets leuks of juist iets minder leuks was, mijn hele lichaam sloeg/slaat op tilt. Alle overgangsklachten tegelijk in alle hevigheid. Als het gebeuren dan achter de rug was, duurde het een paar dagen en dan was alles weer als daarvoor. Ik raakte dus zowel bij leuke als vervelende zaken uit balans.

Ik vroeg de psycholoog hoe het kwam dat de balans ook zoek was bij leuke dingen. Zij legde het volgende uit:
Door te lang te veel stress gaat je lichaam op een bepaalde manier met adrenaline om. Adrenaline komt in je lichaam bij leuke dingen en ook bij minder leuke dingen (opwinding). Je lichaam (en/of geest) staat op een gegeven moment 'verkeerd' geconditioneerd en gaat op precies dezelfde manier om met leuke als met minder leuke adrenaline (om het maar even zo te noemen). Bij mij staan dan alle spieren (vooral in het bovenlichaam) op 'scherp', wat natuurlijk veel klachten geeft, en ik krijg een opgejaagd, stresserig gevoel. Het resulteerde er vaak in dat ik leuke etentjes met vriendinnen moest afzeggen.
Het haalt de klachten natuurlijk niet weg, maar ik begrijp nu wel wat er gaande is en dat maakt het dan weer iets makkelijker om te accepteren.

Als ik nu het gevoel krijg bij iets leuks, vertel ik mezelf (keer op keer) bovenstaande en probeer me er bij neer te leggen. En dat lukt echt de ene keer heel wat beter dan de andere keer. Maar als het me lukt het over me heen te laten komen en het gewoon te nemen, heb ik er wel minder lang last van. En, het belangrijkste misschien wel, ik kan dan wel naar dat etentje met vriendinnen. Alleen weet ik van te voren wat het me 'kost' en kan ik per keer beslissen of het me waard is op dat moment. Heeft er vaak ook mee te maken hoe de voorliggende periode is geweest.

Of het blijvend is? Geen idee. Dat kon de psycholoog me ook niet vertellen. Ik weet wel dat hoe meer ik begrijp hoe mijn lichaam en geest omgaan met deze fase van mijn leven, hoe meer ik tot de kern kom zeg maar, hoe beter ik met de klachten kan om gaan. En nog steeds is het niet leuk (zacht uitgedrukt), maar ik kan er wel iets beter tegen zo.

Natuurlijk zal dit niet bij iedereen hetzelfde zijn / hetzelfde werken, maar wellicht dat iemand hier iets aan heeft.

groetjes, Desi

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51
Onderwerpen van Ffpauze51
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 54

Re: Hoe meer ik van stress en overgang begrijp, hoe beter ik ermee om kan gaan

Bericht door Ffpauze51 » vr 17 feb 2017 10:00

hallo Desi,

dank je wel voor deze tip.
Heldere en duidelijke uitleg van jouw psychologe, wat zou het fijn zijn als zij kon zeggen dat dit overgaat he?
dat het ooit minder strak afgesteld staat.

Gespannen bovenlichaam; loop ik met de honden in t bos kan ik gewoon moeilijk doorademen.
dan moet ik even op een bankje gaan zitten en mn ademhaling onder controle krijgen en spieren ontspannen, meestal gaat het dan wel weer.
jij ook sterkte

groetjes,
Ffpauze

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » ma 12 jun 2017 07:58

toch meiden

hoewel ik er ook midden in zit.. kan ik me niet voorstellen dat dit niet minder wordt...tuurlijk hebben we een bepaalde aanleg maar het zal makkelijker worden daar vertrouw ik.op!!
sterkte meiden!!

Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Hoe meer ik van stress en overgang, begrijp hoe beter ik ermee om kan gaan

Bericht door Madu » ma 12 jun 2017 08:58

Hallo allen,

Ik ga er ook nog vanuit dat het minder zal worden. Die hoop houdt me op de been. Nu zit er ook nog innerlijke stress van de overgang bij denk ik zo maar. Als dat gaat luwen dan scheelt dat hopelijk.

Overigens Desi helpt het bij mij ook als ik iets 'snap'. Dan kan ik er rekening mee houden en inderdaad ook een afweging maken of iets het waard is om te gaan doen. Het lukt me dan ook wat beter om het mezelf toe te staan. Ik sta er daardoor ook wat steviger in naar de omgeving. Dat is wel nodig want het geeft veel weerstand als je niet meer echt mee kan doen.

Sterkt dames,
Madu

Yvo2008
Berichten van Yvo2008
Onderwerpen van Yvo2008
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Yvo2008 » zo 16 jul 2017 08:57

Hallo

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit soort klachten!! Bij de doktoren kom je er vaak niet verder mee! En op een gegeven moment denk je dat je je verstand verliest en nooit meer normaal wordt. Ik heb ook sinds mijn 18de reuma en dan is spanning op spieren en gewrichten helemaal funest. Ik ben dus veel thuis en kan weinig ondernemen. Ik hoop dat het langzamerhand beter gaat worden!

Yvo

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » zo 29 sep 2019 16:17

Dag meiden...

Nog steeds heb ik regelmatig last van een opgefokt gevoel..zit daar vandaag weer midden in...angstig, vliegende rare gedachtes bang voor Controle verlies druk op borst spanning hoge ademhaling enz... ik ben nu 58... sjonge het duurt en het duurt maar.. tja innerlijk onbalans.. wat het ook moge zijn ..ik heb het nog steeds... wie helpt me ff uit de put...

Grtjs Troelaatje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht