Aan de overgang begonnen. Wat gebeurt er met me?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Krissie
Berichten van Krissie
Onderwerpen van Krissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Aan de overgang begonnen. Wat gebeurt er met me?

Bericht door Krissie » ma 29 jun 2015 15:41

Hi

Ik ben Krissie en ben 38 jaar en net nieuw op dit forum en weet nog niet goed hoe het werkt. Gisteren heb ik een urinetest gedaan en deze was positief (dag 2 van menstruatie de eerste 2 dagen er voor was negatief). Sinds 3 maanden valt het me op dat mijn menstruatie verandert (eerder + tussentijdse bloedingen). Ook zijn mijn borsten opeens een maat gekrompen, heb ik al een dik half jaar last van steken in mijn knieën, ben ik sinds een half jaar ontevreden en voel ik me een zeikerd, deze maand valt het me op dat ik inderdaad last heb van opvliegers (ik dacht dat het gewoon even warm was). Gek en gelukkig genoeg heb ik net dik 1,5 jaar geleden mijn laatste kind gekregen en was zelfs gelijk tijdens de eerste poging zwanger. Gisteren met mijn moeder gebeld, zij stopte met menstrueren toen ze 51 was (en vond dat vroeg) maar mijn tante (vaderskant) was 37!

Ik voel me zo intens verdrietig en loop keihard te janken, ben in totale verwarring en kan het slecht weg rationaliseren. Wat staat me te wachten, wordt ik nu heel snel oud? Ik ben de enige van mijn vriendinnen die flink wat rimpels heeft maar voor de rest zie ik weinig verschil. Wat gaat er met mijn lichaam gebeuren. Ik heb nu een jeugdig en slank uiterlijk. Wat gebeurd daarmee, krijg ik een buik, haarverlies? Middelbaar uiterlijk Help!! Ik ben bang om nu heel snel oud te worden me een buitenstaander te voelen bij mijn vrienden. Me zorgen te maken of een man van mijn eigen leeftijd me nog wel aantrekkelijk vindt. Ik geniet nog vol van het jonge leven ik hou van stappen ga naar festivals en heb ook veel jongere vrienden. Mijn moeder heeft enorm last van botontkalking en al haar heup gebroken toen ze 58 was.

Als ik de dame hierboven zie dan zie ik een prachtige vrouw maar daar val ik toch nog niet tussen? Wie kan me hier wat over vertellen het liefst iemand die ook jong in de overgang is gekomen. Thanks!!!
Overigens heb ik vandaag een bloedtest laten doen maar de huisarts had i.v.m drukte geen tijd voor mij :(

Krissie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Aan de overgang begonnen. Wat gebeurt er met me?

Bericht door Anette » ma 29 jun 2015 17:06

Beste Krissie,

Ik zal proberen of ik je fantasie een beetje een halt toe kan roepen, want die lijkt er nogal met je vandoor te gaan.
De overgang begint niet pas tegen je 45e of tegen je 50e. Zeker niet. Die begint veel en veel eerder.

Vrouwen beginnen aan hun overgang als ze halverwege de 30 zijn. Vanaf begin 30 kun je als vrouw de overgang verwachten.

Veel vrouwen merken dan nog niets van die veranderende hormonen.
Maar andere vrouwen merken al wel van alles.
Vaak bestaan dan de eerste signalen uit het gevoel hebben van niet goed in je vel zitten, of het gevoel hebben dat alles teveel lijkt te worden.
Soms merken ze ook al (meer of minder) veranderingen in hun menstruatie patroon.
Toch stopt hun menstruatie pas op de normale leeftijd tussen 45-55 jaar.

Halverwege de 30 je overgang merken betekent dus meestal niet dat je met een vroege menopauze te maken hebt.
Of je vroeg, gemiddeld, of laat in de menopauze bent kun je feitelijk pas vaststellen als de menstruatie definitief is weggebleven.

Anette

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » ma 29 jun 2015 22:51

Hoi Krissie,

Ik sluit me volledig aan bij Anette (die het altijd weer zo duidelijk en helder weet te verwoorden), maak je geen zorgen, je bent echt niet ineens een "oude dame", ook al heb je al wat overgangssymptomen. Blijf lekker stappen en feesten en genieten!

Greta.

Krissie
Berichten van Krissie
Onderwerpen van Krissie
Menopauzejaar:

Bericht door Krissie » di 30 jun 2015 12:00

Bedankt beide!

Ik ben inderdaad wellicht wel heel hypochondrisch bezig, maar het komt zo als slag bij heldere hemel. Jammer dat er zo weinig voorlichting wordt gegeven over zoiets. Hoe dan ook voel ik me nog te jong voor deze klachten. Ik heb momenteel knetterende hoofdpijn en wil het liefst keihard huilen, droge geïrriteerde huid en mijn menstruatie voelt zwaar aan. Het past zo niet bij mij ik ben een stoere chick, nooit hoofdpijn en huil alleen bij een goede film.
Wel ben ik een helse pubertijd door gegaan en kon ik de pil/spiraal altijd slecht verdragen, dus dat ik gevoelig ben voor hormoonschommelingen is een feit.

Jullie woorden hebben me wel goed gedaan. Ik ga eerst maar eens de uitslag van de bloedtest afwachten. Ik vind het alleen moeilijk dat ik niet met een deskundige kan praten. De vervangende huisarts heeft namelijk geen tijd voor mij i.v.m drukte voor de vakantie. En laten we nu even eerlijk zijn de gemiddelde vrouw op dit forum is 10-20 ouder het voelt niet eerlijk. (jaja ik weet het in de natuur is niks eerlijk)

Krissie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » di 30 jun 2015 13:00

Krissie schreef:
di 30 jun 2015 12:00
En laten we nu even eerlijk zijn de gemiddelde vrouw op dit forum is 10-20 ouder het voelt niet eerlijk.
Beste Krissie,

Toch Krissie zijn dat wel de vrouwen waarvan je erkenning kan krijgen. Een deel van hen heeft hetzelfde doorgemaakt en weet waar je doorheen gaat. Zij weten en hebben ervaren dat de overgang veel eerder begint dan ons wordt geleerd.
Het is maar zeer de vraag of je huisarts die erkenning zal geven. Huisartsen wordt ook nog steeds geleerd dat de overgang er nog niet kan zijn op jouw leeftijd.
Als de uitslag van de bloedtest toevallig negatief uitvalt (en dat gebeurt nogal eens in deze fase van de overgang, want het is maar een momentopname) is de kans groot dat de 'deskundige' je overgang zal ontkennen. Houd in gedacht dat een negatieve uitslag geen enkel uitsluitsel geeft. Het betekent alleen maar dat je overgang op dat specifieke moment niet kon worden aangetoond. Het betekent niet dat het niet je overgang is die je voelt.

De vrouwen die je noemt, zijn ook de vrouwen die jou deze website, de informatie, de ervaringen, de kennis aanbieden, en die dit hebben opgezet om onder vrouwen meer bekend te maken dat de overgang veel eerder begint en dat het veel meer is dan wat de reguliere sector verkondigt.
Al zijn ze nu wat ouder, zij schreven dikwijls ook over hun overgang en hun vragen in de periode dat ze jouw leeftijd hadden, want ook zij werden ooit overvallen.

Ik snap heel goed dat je uit een andere belevingswereld komt dan waarin deze vrouwen zich nu bevinden. Zoals ik me er ook van bewust ben dat je eerdaags kan gaan aanlopen tegen het feit dat het ook moeilijk is om bij leeftijdsgenoten hierin aansluiting te vinden, omdat die zelf dikwijls nog nergens wat van merken en niet weten dat hun overgang is begonnen.
En dat is best moeilijk, Het was alsof ik overal buiten viel en voor mijn gevoel nergens meer 'bij hoorde'

Huil maar keihard Krissie, laat je verdriet maar los bij een goede film......... het maakt je in mijn ogen niet minder stoer. Integendeel zou ik haast zeggen, ik denk dat het kan helpen om de boosheid die je nu voelt over wat je overkomt, te verwerken.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Anette

Krissie
Berichten van Krissie
Onderwerpen van Krissie
Menopauzejaar:

Bericht door Krissie » wo 01 jul 2015 12:40

Hallo dames,

De bloedtest was idd negatief. Een FSH van 8,4 op dag 3 van mijn menstruatie was ok volgens de huisarts. Hoe dan ook heb ik een plotseling schommelende menstruatie met tussentijdse bloedingen en ben ik emotioneel van de kaart. Ook die ene positieve FSH test is niet weg te poetsen. Helaas heeft de huisarts nog steeds geen tijd voor mij en ga ik 3 weken op vakantie.
Ik ga nu de boel laten bezinken. Ik probeer nu positief te denken: Ik ben gewoon 38 en het is normaal dat mijn vruchtbaarheid in reuze stappen afneemt en gooi het er op dat dat is wat ik nu lichamelijk voel en ik daardoor uit balans ben.
Daarbij dat ik zeer gevoelig ben voor de bijbehorende schommelingen maar dat de menopauze voorlopig nog even buiten beeld blijft. Maar ik ga wel na mij vakantie met mijn arts praten. Misschien helpt het om tijdelijk de pil te nemen om mijn balans terug te vinden.

Krissie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht