Overgangsverschijnselen door niet goed werkende eierstokken

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Amavel81
Berichten van Amavel81
Onderwerpen van Amavel81
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 37

Overgangsverschijnselen door niet goed werkende eierstokken

Bericht door Amavel81 » di 12 mei 2015 20:53

Hallo dames,

Ik ben een meid van 33,ik lees al een tijdje mee op dit forum sinds ik vorig jaar oktober de diagnose POF (prematuur ovarieel falen) heb gekregen.Het is begonnen voor mijn 30ste maar ik slikte tot vorig jaar mei de pil.

Ik heb aardig wat research op internet gedaan en moet zeggen dat ik de meeste informatie op Amerikaanse website's heb gevonden, lang leven het internet want mijn arts heeft mij eigenlijk aan mijn lot overgelaten ! Kort werd er meegedeeld dat ik in de overgang ben en dat ik moet overwegen om hormonen te gaan slikken, that's it.
Ik heb inmiddels begrepen dat Pof dezelfde klachten geeft als de overgang maar dat het niet helemaal hetzelfde is als een vervroegde overgang, want iemand met pof die kan gedurende de jaren nog wel een aantal keren een eisprong krijgen met dus een normale cyclus, dit is bij mij het geval geweest afgelopen 5 maanden na 4 maanden geen ene menstruatie te hebben gehad.
Na een emotionele en zware tijd te hebben gehad weet ik nu ook niet zo goed wat te doen.
Ik loop rond met vervelende klachten zoals flinke gewrichtklachten in mijn rug en vermoeidheid, ook veel angst dat ik iets mankeer speelt weer de kop op (altijd al wel hypochondrisch aangelegen geweest) maar dat is jaren goed gegaan en nu in alle hevigheid weer terug helaas.
Mij zo klote voelen terwijl ik nog zo jong ben doet mij veel verdriet en vooral omdat bijna niemand mij begrijpt :( ik wilde mijn verhaal hier met jullie delen omdat ik het gevoel heb dat ik hier van mij af kan schrijven, we zijn toch allemaal lotgenoten.

Gr. Amavel

Dee84
Berichten van Dee84
Onderwerpen van Dee84
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 34

Re: Overgangsverschijnselen door niet goed werkende eierstokken

Bericht door Dee84 » di 12 mei 2015 21:05

Hoi Amavel,

Ik zit zelf vanaf mijn 26ste in de vervroegde overgang. Ik ben inmiddels 31 jaar. Het was een grote schok voor mij toen ik het te horen kreeg. Ik had destijds nog een kinderwens. In een klap is heel je leven anders.
Ik zelf werd helemaal niet meer ongesteld en heb ook geen eicellen meer in mijn eierstokken.

De arts die mij de diagnose gaf had totaal geen inlevingsvermogen. Ik werd meteen aan de overgangspil gezet die ik jaren geslikt hebt. Voor lange tijd wist ik niet echt wat ik ermee aan moest en door de medicatie kon ik weer redelijk normaal leven buiten de bijwerkingen. Ik heb in die tijd wel meteen een second opinion laten doen. Ik was bewust naar Belgie gegaan voor de second opinion, maar kreeg ook hier precies dezelfde onderzoeken en diagnose. Ik heb me er toen bij neergelegd en ben gewoon verder gegaan met mijn leven.

De jaren gingen voorbij en merkte toch allemaal vage klachten, de bijwerken van de medicatie stonden me niet aan en ben me het afgelopen jaar pas eigenlijk gaan verdiepen in mijn situatie. Maar er is heel weinig informatie te vinden over de vervroegde overgang. Vooral over het emotionele aspect. Ik merk echt wel ontwikkelen bij mezelf op die niet echt passen bij mijn levensfasen of die me het gevoel geven anders te zijn. Je staat in de bloei van je leven, maar voel me vaak van binnen anders..... Ik zou daar graag meer over willen weten. Ervaringen van andere vrouwen die vervroegd in de overgang zijn gekomen en het effect op hun leven.

Qua medicatie ben ik inmiddels overgestapt op een ander hormoon. Ik ben speciaal opzoek gegaan naar een onafhankelijke gynaecoloog die meer tijd voor mij nam. Maar we zijn nog steeds bezig met het zoeken naar de juiste hormonen voor mij. In die zoektocht heb ik ook weer last gekregen van overgangsklachten en ik vind dat echt pittig. Het zijn in eerste instantie allemaal van die vage klachten, tot dat het kwartje ineens valt.
Als je zo vroeg in de menopauze komt, is dat toch een hele andere situatie dan dat het pas op latere leeftijd is. Ook dat vind ik soms moeilijk. Mijn lichaam wilt eigenlijk van nature een bepaald proces doorlopen en ik houd dat met hormonen natuurlijk tegen.

Groet,
Dominique

Amavel81
Berichten van Amavel81
Onderwerpen van Amavel81
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 37

Re: Overgangsverschijnselen door niet goed werkende eierstokken

Bericht door Amavel81 » za 23 mei 2015 17:38

Hallo Dominique ,

Bedankt voor je reactie .
We moeten het er maar mee doen, het is niet anders. Ern stukje acceptatie helpt ook bij het verwerken denk ik dan maar , het leven bestaat uit ups en downs.

Gr amavel

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht