Als de overgang voorbij is?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Cobie
Berichten van Cobie
Onderwerpen van Cobie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Als de overgang voorbij is?

Bericht door Cobie » zo 22 mar 2015 17:02

Hallo dames,

Als de overgang voorbij is, voel je je dan weer fit in plaats van moe? Is de pijn in je gewrichten dan weg? Ben je dan niet meer misselijk? Val je dan weer af?

Nu doet alles pijn en ik ben moe en misselijk en ik word steeds dikker, maar als ik de overgang accepteer en naar mijn lichaam luister en bijna niet meer ga bewegen, tja, hoe ben ik dan over een aantal jaar als de overgang voorbij is? Ik moet mijn lichaam toch in conditie houden?

Ik ben dagelijks zoekende naar bewegingen die me fit kunnen houden, maar die geen pijn doen en me niet overbelasten. Het is echt niet veel meer wat ik kan. Mijn voeten doen pijn, mijn rug, mijn heup, mijn knieën, mijn polsen, mijn vingers.

En als ik me een dag wat fitter voel en ga wandelen krijg ik weer de ellende dat ik onverwachts verschrikkelijk naar de wc moet en het niet op kan houden. Om dat te voorkomen blijf ik maar weer binnen. Zelfs een korte wandeling naar de supermarkt is vol risico, dus ga ik met de fiets. Soms moet ik mijn winkelwagen laten staan en zo snel mogelijk naar huis. Als ik ergens heen wil of moet eet ik zo weinig mogelijk van tevoren, in de hoop dat ik dan niet hoef.

oke, ik kan best accepteren dat ik me nu rot voel en dat ik nooit meer zo slank, fit en soepel word als vroeger, maar als de overgang voorbij is wat is er dan nog van me over en word ik weer slanker?

Cobie

Jurina
Berichten van Jurina
Onderwerpen van Jurina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Als de overgang voorbij is?

Bericht door Jurina » zo 22 mar 2015 18:28

Hallo Cobie,

Ik denk dat als je jezelf de hele overgang lang zoveel geweld blijft aandoen, en alsmaar over je grenzen heen gaat, dat dat sporen achter laat.
Of je na afloop nou slank bent of niet.

Jurina

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 69

Bericht door Gerrie » zo 22 mar 2015 21:17

hoi Coby,

Plotseling naar de wc moeten en misselijkheid is niet per definitie een overgangsklacht.

En na de overgang...
Ja hoor. Ik voel mij weer goed. Rustiger ben ik wel geworden. En afgevallen. 10 kilo vanzelf. Hoefde er niets voor te doen. ( wel 5 kilo zwaarder dan vroeger)

Belangrijk voor mij is : gezonde voeding. niet veel suiker/koffie/alcohol, zoveel mogelijk stress vermijden.
Maar heus: het gaat weer over.

Groet, Bep

Cobie
Berichten van Cobie
Onderwerpen van Cobie
Menopauzejaar:

Bericht door Cobie » ma 23 mar 2015 09:43

Hoi Bep,

Oh, heerlijk om te horen. Ik hoopte dat al.

Nu goed naar mezelf luisteren (dat heb ik altijd gedaan) en accepteren wat is.

Een week geleden was ik opeens 's nachts redelijk misselijk. Vreemd genoeg dacht ik meteen dat het de overgang zou kunnen zijn en toen heb ik de volgende dag dit forum opgezocht om te kijken of misselijkheid bij de klachten stond, en ja, misselijkheid las ik overal.

Mijn ontlasting niet goed kunnen ophouden had ik inderdaad al. Dat is denk ik ontstaan na een bezoek aan een chiropractor in 2010 die mij nogal ellendig behandeld heeft.

Nou, ik mag dus nu legaal dik zijn. Ik bedoel, het is niet mijn schuld. Nee, het is ook niet mijn schuld, want ik ben altijd mager en slank geweest, ik heb veel bewogen en eet heel gezond en snoep zo goed als niet. Ik ben de afgelopen anderhalf jaar van 66 kilo (wat ik vier kilo te veel vond, maar ja, wat maakte het uit, ik voelde me fit en was gezond en nooit ziek) naar 78 kilo gegaan...

Maar goed, nu die pijn in mijn gewrichten. Gaat dat weer over? Ik moet wel bewegen, want ik word alleen maar stijver en strammer als ik niet beweeg. Ik merkte een week of zes geleden opeens dat ik niet meer op de grond op mijn knieën kan zitten. Mijn knieën zijn zo stijf dat ik mijn billen niet meer op mijn hielen krijg. Rust roest, dus als ik nu een aantal jaar geen oefeningen doe ben ik straks zo stijf als een robot. Ook mijn spierkracht zal ik moeten onderhouden en hart en longen is belangrijk om fit en sterk te houden.

Een paar weken geleden ging ik voor mijn conditie in het park wandelen en ik besloot heuvel op wat pittiger door te lopen om zo hart en longen even te laten werken. Ik heb daarna drie hele weken een zere kuit gehad. Nee, het is geen lolletje.

Wat is de oorzaak van die gewrichtspijn? Als je de oorzaak weet, weet je wat je wel en niet kunt doen en of het over gaat zonder schade.

Groetjes, Cobie

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » ma 23 mar 2015 09:59

Hoi dames,

helemaal eens met Bep,

Na 5 jaar post, zijn er meerdere dagen dat het goed gaat.
Wel goed opletten wat je eet en drinkt. Niet te veel suikers en vetten. Zeker naar je lichaam leren luisteren.

Over de grens gaan wordt cash betaald. En recupereren duurt een paar dagen langer dan vroeger.

Je moet gewoon leren leven met je nieuwe ik. Bij mij soms nog onvoorspelbaar.
Vooral emotioneel dan.
De ene moment in zak en as en de andere toch weer een lichtpuntje zien.

groet, Wiske

Cobie
Berichten van Cobie
Onderwerpen van Cobie
Menopauzejaar:

Bericht door Cobie » di 24 mar 2015 11:32

Cobie schreef:
ma 23 mar 2015 09:43
Wat is de oorzaak van die gewrichtspijn? Als je de oorzaak weet, weet je wat je wel en niet kunt doen en of het over gaat zonder schade.
Hallo dames,
Als de gewrichtspijn komt door de overgang, dan is het geen artrose of artritis, toch?

Maar waar komt de pijn en stramheid dan vandaan?

Groetjes,
Cobie

Cobie
Berichten van Cobie
Onderwerpen van Cobie
Menopauzejaar:

Bericht door Cobie » di 24 mar 2015 16:32

Dank je, SusanL.

"Na de menopauze is de laag kraakbeen blijvend dunner, de smering minder en de gewrichtsvlakken veranderen van vorm. Dit proces kan pijn geven of de beweging beperken."

Dus gewrichten (kraakbeen) slijten en dat doet pijn. Slijtage komt niet meer goed...

Cobie

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » di 24 mar 2015 20:20

Beste dames

Voor de dames die het nog niet ontdekt hebben: links op de pagina bij OVERGANGSVERSCHIJNSELEN staan alle verschijnselen die je kan hebben in de overgang stuk voor stuk super goed uitgelegd.

Groetjes Susan

Cobie
Berichten van Cobie
Onderwerpen van Cobie
Menopauzejaar:

Bericht door Cobie » wo 25 mar 2015 09:40

Dank je wel, Susan.

Ik had het al ontdekt door je link. Fijn al die duidelijkheid.

Ik had deze website nog niet doorgespit, omdat ik liever communicerend op het forum tot antwoorden wilde komen, maar dat is natuurlijk onnodig als er veel al gewoon beschreven staat. Ik ga eerst wel veel lezen.

Groetjes, Cobie

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rina50 » za 28 mar 2015 10:04

Hoi dames,

Ook ik voel mij vaak 80!
Ik heb het hierboven geschreven gelezen en begrepen hoe het komt.
Maar er staat echt niet bij dat het overgaat.
Minder collageen en dunner kraakbeen is dan toch blijvend?
Hoop dat ik het fout heb.
Ben sinds kort met Yoga begonnen, maar heb hier zo,n moeite mee.
wat een krammenakkig gedoe!
Na de les voel ik mij goed, maar moet wel 3 dagen bijkomen.
En dan met name s,morgens, loop dan krom.
ik moet toch wat, maar wist niet dat Yoga fysiek zo zwaar was, pfff
Elke avond doe ik wat lichte rek en strek oefeningen om het bij te houden.
En verder hou ik mij rustig, heel rustig!
Maar de angst dat ik mijn 80 jaar gevoel niet meer kwijtraak overheerst momenteel.
ik ben 57 en heb net weer een heerlijke menstruatie achter de rug, ben dus nog steeds niet menopauzaal, wat staat mij nog te wachten, bah!

Rina

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » za 28 mar 2015 14:27

Hoi Rina,

Ik doe ook weer aan yoga sinds kort maar in het verleden het ik het veel gedaan.
Er zijn verschillende soorten yoga. Sommige soorten zijn echt heel actief en ben je alleen maar bezig met oefeningen doen. Soms zijn de oefeningen echt nog ingewikkeld en zwaar ook.
De yoga die ik doe heet Raja yoga. Hierbij doe je wel wat oefeningen maar het is allemaal vrij rustig en de ademhaling staat hierbij centraal.
Daarnaast gaat het om meditatie en visualisatie.
Ik ben er ook wel moe van maar dat komt met name doordat ik EDS heb. Sporten kan ik niet maar dit lukt me toch wel.

Ik weet dus niet welke soort yoga jij doet, misschien is deze vorm toch te pittig voor je.

Succes en groeten
Babsi

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:

Bericht door Rina50 » za 28 mar 2015 17:17

Hoi Babsi,

Ik doe aan Hatha Yoga.
Ben er eigenlijk zonder na te denken op gegaan,via een collega die er veel baat bij heeft.
ik vind het gewoon bizar dat ik zo,n moeite heb met op het oog simpele oefeningen.
Iets waar ik vroeger in uitblinkte,was altijd heel soepel!

Rina

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » za 28 mar 2015 19:47

Hi Rina,

Ik heb ook Hatha yoga gedaan, dit is wel de meer fysieke variant van yoga. Vond het destijds toch ook wel pittig hoor en toen was ik nog jong :D
Maar je kunt natuurlijk bepaalde oefeningen niet meedoen als het je teveel wordt. Ik doe het ook op die manier en dat maakt toch ook verder niet uit.

dag Babsi

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » zo 29 mar 2015 10:58

Dag dames

Het lijkt me ook niet verkeerd als we een beetje realistisch blijven met ons allen: de extra spier en gewrichtsklachten tijdens de overgang zijn verklaarbaar en heel vervelend, maar we kunnen denk ik ook niet verwachten dat we altijd zo soepel blijven als we waren.
Even los van de overgang: we worden ook gewoon ouder dus of we willen of niet.....ons lichaam slijt en we worden minder lenig of je nou vrouw bent of man. Ooit een bejaarde gezien die zijn of haar benen nog in de nek kan leggen? :)
En tijdens de overgang is alles nog eens extra stijf vanwege de hormonen dus jezelf geen geweld aan doen lijkt mij.

Groetjes Susan

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:

Bericht door Rina50 » ma 30 mar 2015 08:51

Hoi Susan,

Helemaal met je eens hoor.
Lichte spieroefeningen doen en niet overbelasten.
Anders is de lol ook hier er weer snel van af.
Maar de vraag blijft natuurlijk, of het 80 jaar gevoel na de overgang minder word.
Helemaal over zal denk niet lukken, we worden toch ouder.
Het is natuurlijk ook geestelijk een proces waar je mee moet leren omgaan en/of accepteren.
Wij allen zijn al jaren bezig met heel veel klachten, die inderdaad minder zijn geworden of zelfs verdwenen, maar het toetje is dan ook niet prettig.

Groetjes Rina

Cobie
Berichten van Cobie
Onderwerpen van Cobie
Menopauzejaar:

Bericht door Cobie » di 31 mar 2015 10:39

Hallo allemaal,

Als ik (nu met 49 jaar al) pijnlijke gewrichten heb en daarom minder ga bewegen word ik stram en ook minder gezond. Die slijtage in de gewrichten komt dus niet meer goed. Als over 5 of 10 jaar de overgang voorbij is ben ik een wrak...

Nou, dan beweeg ik maar met pijn, dat vind ik het minst kwalijke in dit verhaal. Ik zal niet overdrijven, want ik heb sowieso weinig zin in bewegen, maar ik ga er niets om laten en ik blijf er wel voor zorgen dat ik fit blijf.

Liever zere gewrichten dan een groot overgewicht, zwakke longen en een zwak hart.
Ik kies er zelf voor wat de zwakste schakel gaat worden.

Groetjes,
Cobie

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » vr 01 apr 2016 09:22

Dag dames,

Puur uit nostalgie en om een hart onder de riem te steken, voor diegene die het nu zwaar hebben, keek ik nog eens op deze site.

Wat waren het zware jaren "de overgang" nu na 12 jaar merk ik, dat het zowat een jaar geleden is dat ik hier nog gepost heb.
Dat wil maar een ding zeggen. Het gaat beter. Het ergste heb Ik gehad.

Voor alle dames hier op het forum. De storm wordt minder. Bij de ene wat vlugger dan bij de andere.
Maar beterschap komt er zeker.

Veel sterkte en de raad is: op de moeilijkste dagen ga er gewoon in mee. Ook deze gaan voorbij.

groet Wiske

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » vr 01 apr 2016 13:10

Ha Wiske,

Wat goed om te horen dat het beter gaat!! En bedankt voor je bemoedigende woorden, ik hoop ook dat ik dat over een jaartje kan zeggen! Veel succes verder! Leuk om nog eens van je te horen!

Groetjes, Janet

Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Iris69 » vr 01 apr 2016 16:09

Hallo Wiske,

Wat fijn om ook eens een positief verhaal te horen! Dat geeft een burger moed! :D IK heb nog heel wat jaren te gaan maar ben altijd blij om verhalen te lezen waarin staat dat het uiteindelijk weer goed komt! Dat is iets om aan vast te houden en naar uit te kijken, zelfs al duurt het nog jaren!
Bedankt voor de reactie!

Groetjes,
Iris

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht