Geestelijke klachten van de overgang

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Hanny64
Berichten van Hanny64
Onderwerpen van Hanny64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Geestelijke klachten van de overgang

Bericht door Hanny64 » za 17 jan 2015 17:41

Hallo,

Ben vorig jaar 50 jaar geworden en vanaf die tijd ook flink in de overgang, en niet alleen lichamelijk heel erg maar ook geestelijk. Neerslachtig, futloos, moe, ongerust, onzekerheid. Heb van de huisarts een kalmeringsmiddel gekregen en hij had mij doorgestuurd naar een psychiater. Altijd leuk om even te checken of ik niet helemaal gek aan het worden bent. Maar hij stelde toch een antidepressiva voor, en daar zit ik toch wel mee, ik heb ze nog niet ingenomen omdat ik toch mijn twijfels heb of het wel werkt tegen die klachten wat duidelijk te maken hebben met mijn overgang,

Groetjes Hanny

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Re: Geestelijke klachten van de overgang

Bericht door Greta51 » za 17 jan 2015 19:01

Hoi Hanny,

Als je hier eens flink gaat lezen zal je zien dat veel vrouwen in de overgang kampen met dezelfde klachten, het hoort er allemaal bij (helaas).
De overgang is een heftige tijd waarin er veel verandert op lichamelijk en geestelijk vlak.

Je mag best eens toe geven aan je vermoeidheid, pak tijd voor jezelf als dat kan en probeer zo goed mogelijk naar jezelf te luisteren.

Greta.

Hanny64
Berichten van Hanny64
Onderwerpen van Hanny64
Menopauzejaar:

Bericht door Hanny64 » za 17 jan 2015 19:50

Hoi Greta

Bedankt voor je reactie, vind hier inderdaad veel lotgenoten met veel dezelfde klachten.
Ik wil het dan ook zoveel mogelijk te accepteren, met vallen en opstaan!

Groetjes Hanny

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » zo 18 jan 2015 10:02

Hallo Hanny,

Heel cliché maar ondergaan vind ik nog het beste, blij als ik blij ben (zelden) droevig, opstandig, boos, slechtgehumeurd enz allemaal toelaten.
Zonder me al te schuldig te voelen.
Het moet echt allemaal uit mijn systeem voor ik weer iets kan opbouwen
Na 5 jaar post menopauzaal voel ik het aan als het afbreken van de jonge ik.......door het leven wijs geworden.
Iemand die elke ballast overboord mag gooien.
Al wat me gekwetst, onzeker, pijn en blij gemaakt heeft in het leven kan de revue passeren en geëvalueerd worden.
Wil ik dit nog mee of laat ik dit achter.
Dit gaat gepaard met veel emotie.

Maar stilaan komt mijn nieuwe ik tevoorschijn. Minder afhankelijk van wat anderen van mij vinden. (Als het hen niet zint het zij zo, als het mij niet zint omdraaien en vergeten)
Harder (beter of niet weet ik nog niet) Minder over me heen laten lopen. Me aanpassen aan wat ik nu aankan
Kortom MIJN LEVEN is belangrijk (voor mezelf en dat een ander zijn leven belangrijker vind is niet meer dan normaal. Maar ik heb nu het mijne en daarmee basta)

Een heel proces, maar je moet erdoor
En de inktzwarte dagen gaan ook voorbij.

Veel steun
Wiske

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Flurry » zo 18 jan 2015 13:57

Hallo Wiske,

heel mooi verwoord....het ondergaan lukt al redelijk , nu nog accepteren dat ik met een nieuwe 'ik' bezig ben , daardoor super onzeker en nerveus ben.

Het vastklampen aan anderen is iets wat ik het lastigste vind, dat doe ik (voor mijn gevoel) nog teveel....durven loslaten heet dat geloof ik... :S

Pfff, wat een gedoe dat geestelijke, maar ik wil niet terug naar mijn oude ik met al zijn overlevingsmechanismen, dat past nu ook al niet meer bij me.

Groet en fijne zondag nog.

Angelique

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Carola51 » zo 18 jan 2015 22:10

Hallo Hanny,

Laat je niet te snel verleiden tot gebruik van antidepressiva (en de dus de nodige bijwerkingen). Dat is namelijk het (enige) antwoord van artsen op de overgang. Er moet iets "gedaan" worden dus maar pillen voorschrijven.

Wat mij heel goed geholpen heeft: mezelf heel goed informeren. Lezen, lezen en nog eens lezen over de overgang. Dan kun je heel veel plaatsen. Futloosheid, somberen, weerzin tegen alles: het hoort er bij veel vrouwen allemaal bij.
Deze gevoelens mogen er zijn! Er komen ook weer dagen dat je je vrolijk voelt en weer meer energie hebt. Kortom: ik probeer mee te bewegen met mijn gevoelens als een blaadje op de rivier..Ik ben niet gek aan het worden, in tegendeel: ik ben normaal :).

Ik wens je alle sterkte toe.
Carola

Plien
Berichten van Plien
Onderwerpen van Plien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Plien » ma 19 jan 2015 12:42

Hallo Hanny en anderen,

Hier wil ik graag op reageren.
Ik ben namelijk wel antidepressiva gaan gebruiken. En echt niet van harte.
Even kort mijn verhaal. Al jaren kamp ik met geestelijke klachten. Heel slecht slapen, de onrust, en vele huilbuien.
Ik gebruikte slaapmiddelen en zo kon ik het redelijk volhouden. De laatste jaren werd de onrust echter steeds sterker.
Het heeft even geduurd voordat ik de link legde met de overgang. Ik ben verschillende keren bij de huisarts geweest en ook die stelde antidepressiva voor. Dat heb ik steeds geweigerd. (Heb het zelfs op deze site nog ergens genoemd).
Ook andere behandelingen zoals acupunctuur, haptonomie en extra mineralen hielpen niet.
Ik heb het volgehouden tot medio vorig jaar.
De onrust was toen zo erg dat ik het gevoel kreeg gek te worden. Toch weer naar de huisarts.
Zij wilde geen slaap en rustgevende medicijnen meer voorschrijven omdat die naar haar mening slechter waren dan antidepressiva.
Op dat moment had ik het gevoel geen keus te hebben.
Ik wilde zo graag weer rust in mijn leven hebben en slapen.
Ik ben begonnen met slikken met heel veel tegenzin.
En natuurlijk had ik in het begin last van bijwerkingen. Maar naar verloop van tijd begon ik mij steeds beter te voelen.
Het is een middel waar ik rustiger van word en het bevordert ook mijn slaap.

Maar helaas, vorige week kreeg ik na enkele bijna te verwaarlozen menstruaties toch weer een normale menstruatie.
En ja, ik kreeg weer een beetje onrust, maar lang niet zo erg als vorig jaar.
Ik heb dus besloten om toch nog door te gaan met antidepressiva en wacht op een beter moment om te minderen.

Ik wens je heel veel succes met jouw keuze hierin.

Groetjes Plien

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » ma 19 jan 2015 13:51

Hoi

Een paar dagen niet op het forum geweest en nu ik weer inlog vallen me de volgende zinnen op :
Plien schreef:
ma 19 jan 2015 12:42
Ik heb het volgehouden tot medio vorig jaar.
en deze :
Plien schreef:
ma 19 jan 2015 12:42
Op dat moment had ik het gevoel geen keus te hebben.
Ze vallen me gewoon op zonder er verder iets over te willen zeggen.

En de onrust herken ik wel. Toen ik eerder in mijn overgang mezelf zo onrustig voelde wilde ik ook het liefst dat dat ophield. Rust wilde ik!
Dus ik ben gaan lezen hier hoe ik meer rust zou kunnen krijgen, ik had er meer aan dan aan mijn huisarts en het hielp nog ook.

vr gr Lee

Plien
Berichten van Plien
Onderwerpen van Plien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Plien » ma 19 jan 2015 14:23

Hallo Lee,

Natuurlijk heb ik veel gelezen op dit forum.
Wat dacht je !!
Het heeft mij helaas niet geholpen om van de onrust af te komen.
Ik ben door een hel gegaan. Dat gun ik niemand.

Plien

Hanny64
Berichten van Hanny64
Onderwerpen van Hanny64
Menopauzejaar:

Bericht door Hanny64 » ma 19 jan 2015 14:46

Hallo Plien

Ik kan het me heel goed voorstellen dat je toch het besluit hebt genomen om antidepressiva te gebruiken.
Ik heb momenteel ook medicijnen, maar het lijkt wel of de aanvallen nu steeds vaker achter elkaar komen.
Maar vrijdag weer naar de psycholoog kijken wat ze zegt, ik ben er nog niet uit. :roll:

Groetjes Hanny

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » ma 19 jan 2015 15:35

Hoi Hanny,

Mijn uitgangspunt is altijd: onder de verschijnselen die ik heb zit een proces.
In de overgang is dat proces de overgang. Van alles in lichaam en in hersenen verandert er. En dat is blijvend.
Als ik de verschijnselen zodanig onderdruk zodat ik ze niet meer voel of nog onvoldoende voel, komt het proces voor mij niet meer genoeg aan bod. En kan ik niet meer doen wat ik moet doen omdat het dan niet meer nodig lijkt.
Om dat proces te kunnen voltooien heb ik die emoties nodig.
Als mijn lichaam reageert met heftige emoties, weet ik voor mezelf dat ik er ergens iets zit waarin ik teveel van mezelf verlang en waarin ik voorbij ben gegaan aan het feit dat ik er al tegenzin in had.
Als ik van mezelf blijf moeten wat nu niet kan, gaat mijn lichaam zo reageren.

Eigenlijk ben ik in de loopt van de tijd meer gaan denken in 'processen die verschijnselen geven' en niet meer in klachten waar ik vanaf moet zien te komen of vanaf moet willen komen.

Toen ik nog in klachten dacht was ik altijd met klachten bezig en had angst voor die klachten alle gelegenheid.
Sinds ik meer denk in het proces zelf, de overgang is een onomkeerbaar proces, heb ik veel meer rust in die klachten.

Voorheen vaak wel heel heftig. Maar bang zijn daarvoor werd stukken minder.
Ook niet bang meer om soms zo diep te zitten.
Ik zou alleen willen dat ik van tevoren al wist wat het me ging opleveren en wat de verandering zou zijn, maar ja dat is meestal pas na verloop van tijd dat ik me bedenk.....oh, daar was dat dus goed voor

Rianne

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Chrissie » ma 19 jan 2015 18:05

O Rianne!!!

Ik moet even reageren op jouw woorden. :o

Weet je dat ik me ineens bepaalde dingen ga beseffen na het lezen van jouw tekst?
Wat geweldig!! '

Onder de verschijnselen die ik heb zit een proces'

Zo kan ik het dus ook zien.
Voor mij valt er nu heel wat dingen op zijn plaats.

Dank je wel!!!

Groetjes van een vreselijke onrustige Chrissie momenteel.

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Flurry » ma 19 jan 2015 18:11

hear hear Chrissie,

Ik vond dat Rianne het ook errug helder had verwoord!

Groet,
Angelique

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » ma 19 jan 2015 19:27

Hallo Hanny,

Door middel van pilletjes (AD/magnesium/slaap/kalmeringsmiddelen) krijg je schijnrust, dat kan effectief lijken maar op een gegeven moment niet meer.
Je kunt op de lange duur veel beter af zijn met een (tijdelijk) andere leefstijl.

Daarbij komt dat stoppen met antidepressiva beslist niet eenvoudig is.
Het probleem is dat de afkickverschijnselen hetzelfde zijn als de klachten die je had toen je begon met de pillen.
Het is eigenlijk niets anders dan symptoombestrijding

Groetjes
Gaea

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » ma 19 jan 2015 19:33

Hallo Rianne,

Klopt wat je zegt, soms kan ik zelfs verklaren waarom ik nou opeens een klacht (terug)krijg, meestal heeft het te maken met het overvragen van mezelf.

Ik kan wel zeggen dat mijn omgeving mij overvraagt maar ik ben nog altijd degene die aan moet geven dat iets teveel is en dat vind ik soms best nog wel moeilijk.

Groetjes
Gaea

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » ma 19 jan 2015 23:13

Chrissie schreef:
ma 19 jan 2015 18:05
Onder de verschijnselen die ik heb zit een proces'
Zo kan ik het dus ook zien.
Hoi Chrissie,

In de pubertijd voltrekt zich een proces van kind naar volwassen vruchtbare vrouw. Je lichaam en hersenen worden daarvoor in de pubertijd toegerust.
Na de overgang vervalt de vruchtbaarheid en wordt erop nieuw ingericht, een proces.

Ik had er al eens eerder geschreven trouwens hoe ik er naar kijk ;)
Op zichzelf allemaal niets nieuws. Het is niets nieuws natuurlijk. De overgang was altijd al een proces waarin vrouwen hun vruchtbare jaren mochten gaan loslaten. Hun levenservaring werd na dat proces als winst gezien en ervaren. Zij hadden "alles" al meegemaakt.
't Is gewoonlijk de de farmacie en de hulpverlening die er brood in zien en het tot een soort van aandoening neerzetten.

Rianne

Nancy69
Berichten van Nancy69
Onderwerpen van Nancy69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Nancy69 » di 20 jan 2015 12:10

Dag Rianne,

Ik heb vol bewondering je reacties gelezen en ik vind het een mooie denkwijze. Via een kennis die zich al geruime flink verdiept in de Chinese geneeskunde, hoorde ik vergelijkbare verhalen. In de Chinese cultuur wordt gesproken over een transitie en dat lees ik in jouw verhaal ook terug.
Gelukkig heb ik de mogelijkheid om me, naast mijn werk en gezin, terug te trekken en mijn rust in mijn dagelijks leven te kunnen nemen.
Wellicht kan ik door er meer op jouw manier naar te kijken beter mee om leren gaan en het op een andere manier gaan bekijken.

Mijn dank hiervoor!

Hartelijke groet,
Nancy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht