Voor of na de menopauze.....

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Voor of na de menopauze.....

Bericht door Troelaatje » za 10 mei 2014 09:55

beste meiden,

ik heb een vraagje......wanneer zijn de klachten van de overgang het ergst....voor de menopauze of erna?
Of is dit bij iedereen verschillend?

Groetjes troelaatje.

Hildje
Berichten van Hildje
Onderwerpen van Hildje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Voor of na de menopauze.....

Bericht door Hildje » za 10 mei 2014 10:12

Hoi Troelaatje,

mijn ervaring ''er na''
Ik heb allerlei klachten sinds 1 jaar en half.
Ben 4 jaar niet meer ongesteld.
Bloed pas weer gecontroleerd postmenopauze.

succes! Hilde

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » za 10 mei 2014 11:43

dankjewel voor je reactie Hilde....

Nog een vraagje kunnen je bloedwaardes aangeven in welke fase je zit? bij mij is namelijk voor 4 jaar terug de baarmoeder verwijderd?

groetjes Troelaatje

Beba63
Berichten van Beba63
Onderwerpen van Beba63
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 56

Bericht door Beba63 » za 10 mei 2014 12:02

Dag Troelaatje !

ik heb het gevoel dat het echt schommelt, maar mijn idee is dat de tijd rond het stoppen van menstrueren en de 1e jaar zonder het moeilijkste is.
Althans zijn de schommelingen het meest voelbaar.
Ik ben nu 1 jaar helemaal niet meer ongesteld en ik vond de laatste 2 jaar de meest zware jaren van mijn leven, mn gek genoeg de lente is zo heftig.
2 Jaar geleden , vorig jaar en dit jaar was de lente een nachtmerrie, en daarna kwam het weer tot rust.
Misschien is het inderdaad de opgewekte energie in de natuur, de toename van allergieën en de toename van activiteiten wat het met zich meeneemt daarom voor ons zo voelbaar.
Dus als mijn kalender het goed heeft moet het nu steeds beter gaan.

Groet, Bea

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » za 10 mei 2014 14:05

Hoi dames

Ik heb zelf het idee dat het voor iedereen verschillend is. Met toch wel een nadruk op de premenopauze. Het is maar een idee natuurlijk en geen ervaring, want ik ben zelf nog niet postmenopauze, maar dat idee krijg ik als ik hier lees en dat doe ik regelmatig ;)

Voor veel vrouwen zijn de gevoelens van paniek, het gevoel van jezelf kwijt zijn, de schok van wat gebeurt er allemaal met me geestelijk en lichamelijk, het gevoel gek te worden, de schok van het niet meer kunnen wat je eerst allemaal wel kon en de weemoedige somberheid het allerergst volgens mij en als ik het zo lees komen die gevoelens het meest voor bij vrouwen die nog menstrueren (al dan niet onregelmatig). Maar correct me if I'm wrong!
En uitzonderingen daargelaten natuurlijk want sommige vrouwen ervaren deze gevoelens geloof ik pas als ze niet meer menstrueren. En wellicht dat pil/ hormoongebruik en AD in heden of verleden daarbij ook nog rol spelen?

Daarna komt er een soort van begrijpen wat er allemaal gebeurt, min of meer begrijpen van het doel ervan en er mee om leren gaan voor jezelf als vrouw en voor de omgeving. En daar zit volgens mij misschien ook een deel van het verschil in hoe erg je de verschillende fases ervaart....

Ik lees best veel van vrouwen, die maar blijven vechten en maar blijven doorgaan of maar blijven focussen op elke lichamelijke klacht, zo ben ik zelf ook geweest, maar nu denk ik als ik zulke dingen lees: stop daar nou eens mee! Sorry als ik iemand op haar hart trap nu.

Want nu begeef ik me op glad ijs natuurlijk want ik wil absoluut niemand het gevoel geven van eigen schuld dikke bult! Echt niet!! maar volgens mij maakt het wel degelijk verschil of de overgang er MAG zijn van jezelf en van je omgeving.
Het is absoluut niet fijn als het niet meer lukt alle ballen in de lucht te houden en het is logisch dat we daar ontzettend van balen met zn allen, ik dus ook soms, maar blijf er niet in hangen want als je wat ballen laat vallen kan dat uiteindelijk een gevoel van opluchting en rust geven.

Ik vond dat zelf een verschrikkelijk moeilijk en langdurig proces om die overgang er te mogen laten zijn! Maar tegen mezelf ingaan en maar blijven proberen om op de oude voet door te gaan maakte alles nog veel moeilijker! Pas op de plaats dus!!
(Ook ik vind dat nog weleens moeilijk natuurlijk en heb nog steeds het forum nodig want als je ergens met de overgang kan leren omgaan is het hier, maar dan moet je wel openstaan voor de berichten van vrouwen die veel overgangservaring hebben)

vervolg hieronder...

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » za 10 mei 2014 14:06

vervolg:

Verder heb ik gemerkt dat de omgeving echt een grote rol speelt ook! Mijn klachten waren het hevigst op de momenten dat ik me van mijn omgeving niet terug mocht trekken in mijzelf en wanneer de omgeving maar een beroep op mij bleef/blijft doen. (al dan niet bewust, want de omgeving doet dat ook niet altijd expres denk ik, maar zijn net als jijzelf een andere vrouw gewend). Maar voor die omgeving is er dus ook werk te doen! En bij de ene vrouw valt dat kwartje bij de omgeving in de premenopauze en bij de andere vrouw pas in de postmenopauze denk ik.

En buiten dit hele verhaal heb je ook nog de hormonen op zich. Hormonen bepalen nou eenmaal voor een groot deel hoe je je voelt. Dat is een autonoom proces waarop je geen invloed hebt. Dus is het nog maar de vraag hoe mijn hormonen me me laten voelen als ik postmenopauzaal ben, dat realiseer ik me wel. Pas dan kan ik echt een zinnig antwoord geven op de vraag wat is erger voor of na de menopauze? Ik zal het jullie t.z.t. laten weten :roll: ;)

Vr gr Lee

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » za 10 mei 2014 14:13

Troelaatje schreef:
za 10 mei 2014 09:55
Of is dit bij iedereen verschillend?
Ja Troelaatje,

Daar is geen eenduidig antwoord op mogelijk.
De een heeft klachten vanaf het begin, halverwege de 30.
Er zijn ook vrouwen die pas klachten krijgen als hun menstruatie al is gestopt.
Troelaatje schreef:
za 10 mei 2014 11:43
Nog een vraagje kunnen je bloedwaardes aangeven in welke fase je zit?
Nee, want je weet niet wat iemands postmenopauzale waarden gaan worden. Die zijn niet voor iedereen hetzelfde.

Rian

PS: Mooi bericht Lee van je!!

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » za 10 mei 2014 18:52

Hallo dames,

wat een waardevolle verhalen allemaal van jullie zeg...dankjewel!
Het blijft voor mij altijd gissen wanneer ik mijn premenopauze overgaat naar postmenopauze.
Daarom vroeg ik me af welke periode is nu erger....ik begrijp nu dat dat voor iedereen verschillend is en geen pijl op te trekken valt....
Ik vind idd dat geestelijke proces erg vervelend...bang voor controle verlies, idd het gevoel van gek worden, malende gedachtes enz.....en het gekke is, plotseling zijn ze weer weg....zo bijzonder. Idd over je heen laten komen, niet verzetten das de beste remedie maar echt als je bovengenoemde klachten weer ervaart dan zit je er weer helemaal midden in en dan is alle vertrouwen weer verdwenen.

Nogmaals dank en... we houden elkaar op de hoogte...doet mij erg goed...
Voor de moeders onder ons een fijne Moederdag en geniet van ons welverdiende weekend.

troelaatje.

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » za 10 mei 2014 19:32

Beste dames,

Nee, een een duidend antwoord is hier niet op te geven. voor een ieder is het anders.
De premenopauze is erg, je word er zo in gedonderd, weet niet wat er met je aan de hand is en voordat je daar achter bent, tenminste bij mij, ben je jaren verder.
De post is naar omdat je er vanuit gaat, dat het eindelijk NU eens beter zal gaan, en dat gebeurt dus niet 1-2-3, dus ook zwaar, ben nu 19 maanden post en heb goede dagen, maar nog geen goede langere periodes.
na elke goede dag heb je hoop, zal het nu eens afgelopen zijn?? en dan steeds weer die terugslag te moeten accepteren is zwaar voor mij. het beste lijkt mij, je niet te druk maken over wat nog komen gaat, je zult er doorheen moeten dus, leg je erbij neer.

Groetjes,
Dorothea.

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 69

Bericht door Gerrie » di 13 mei 2014 21:36

Dorothea,

Bemerk je niet (ook) nog een cyclus, dan kun je het nl een beetje inbouwen..
Ik heb nl. nog steeds een .

Ik kijk bijv. naar de maan (228 dagen) en kan een beetje voorspellen wanneer ik meer last en ongemak ervaar tijdens de kleine opvliegers die ik nog heb.
En die vorm van opvliegers voelen dan niet fijn, maar omdat ik weet dat het tijdelijk is en wanneer heb ik er meer vrede mee want het gaat na een paar dagen weg.

Groet, Bep

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » vr 16 mei 2014 12:13

Bep,

nee, jammer genoeg niet, hou al 7 1/2 jaar, een dagboek bij met een cijfer voor die dag, er is bij mij geen peil op te trekken.

De ene dag kan het een 3 zijn, als ik paniek, angst of huilbuien heb, de dag erna kan het zomaar een 6 zijn als ik me prima en vol energie ben.

Dank voor je meedenken.

groeten, Dorothea.

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 69

Bericht door Gerrie » zo 13 jul 2014 19:14

Dorothea:

Voor mij was/is er geen dag : nu is het afgelopen gekomen.
Bij mij verliep het geleidelijker. Steeds langere periodes dat ik me heel heel goed en tevreden en gelukkig voelde en dan waren er weer dagen dat het minder ging. Maar dat minder werd wel minder vervelend voelen.

Natuurlijk ben ik nog wel een normaal mens, en als er wat gebeurt wat helemaal niet prettig is, dan word ik daar niet blij door.
Maar die val in dat diepe zal ik maar zeggen verdween..

Ik ben ook een late ..heb hst gebruikt en die jaren lees ik hier kun je erbij tellen. Mijn huidige ha zegt dat ook...

Mijn laatste mensis was ongeveer 55 (weet het niet precies) en jaar geleden kon ik dat echt niet vertellen zo.

Sterkte meis!

Ik sla even een arm om je heen...trouwens om iedereen die het hier zo moeilijk heeft.
Terwijl ik ook glimlachend besef dat ik dat in die tijd zelf weer helemaal niet wilde...
Rare tijd die overgang : maar het zal daarom ook wel de naam : overgang gekregen hebben??

Groet, Bep

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » ma 14 jul 2014 15:40

Dank je wel Bep,

Ben blij dat je nog meekijkt en schrijft op dit forum, dus jij zal er ook wel bijna 10 jaar in, want ik zie dat je nu 64 bent.

Dorothea.

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » ma 14 jul 2014 16:39

Hallo dames,

Bij mij is na 5 jaar postmenopauze de conclusie voor mij persoonlijk: postmenopauze is het ergste.
De premenopauze is eigenlijk achteraf bekeken vrijwel ongemerkt voorbijgegaan.

Niemand had mij ook ooit verteld dat er een premenopauze was.
Dus psychisch speelt het toch ook wel een beetje denk ik.

Nu ik er op terugkijk waren er wel migraine aanvallen met blinde vlek, en overvloedige menstruaties.
Maar nooit de link gelegd dat dit het begin van het einde was. ;)

Dus mentaal voelde ik bij niet anders dan anders denk ik.

Maar het is voor iedereen anders. Dat is als ik hier lees wel duidelijk.

Groet Wiske

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » za 15 nov 2014 11:01

beste meiden,

Mijn baarmoeder is 5 jaar geleden verwijderd wat voor mij nog steeds voelt als een super aangename bevrijding.....tis natuurlijk nu wel zo dat ik niet weet wanneer ik mijn laatste menstruatie krijg of zou gehad hebben.

sterkte allemaal
troelaatje...

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht