Tijdelijke opleving?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Tijdelijke opleving?

Bericht door Anjaw » vr 15 aug 2014 21:22

Hallo dames,

Ik weet niet meer hoe ik het heb, ik voel me al ruim 1 week zoveel beter dan de afgelopen 16 jaar dat ik twijfel aan mijzelf. Ik heb zoveel meer energie, voel me niet meer depri, loop te lachen, heb geen pijn meer in spieren en gewrichten. Zou dit het einde zijn van de overgang of is het maar een tijdelijke opleving? :o :o

O ik hoop zo dat dit voor altijd zo blijft, maar mocht het niet zo zijn dan heb ik dit toch maar mooi meegemaakt.
Zijn er vrouwen die dit ook ervaren?

Groeten Anja

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 53

Re: Tijdelijke opleving?

Bericht door Max » za 16 aug 2014 00:50

Hallo Anja,

Heb het nog niet meegemaakt.
Maar ik gun het je van harte na al die jaren afzien.
Geniet ervan :D
En ik ben best jaloers :oops:

Groet Max.

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » za 16 aug 2014 08:08

Hoi Max,

Ik zou het alle vrouwen gunnen, het is heerlijk om de allerergste klachten zo sterk verminderd te ervaren. Ik hoop dat het voor altijd zo blijft.

Fijne dag, Anja

Wik
Berichten van Wik
Onderwerpen van Wik
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 62

Bericht door Wik » za 16 aug 2014 09:05

Hallo

Ik ken die periodes ook en dan denk ik dat ik eraf ben maar een paar weken later begint het weer dan zak ik gelijk weer in de put ook :(
Hoop voor jou dat het wegblijft nu ;)

groet Wik.
ik blijf ook hopen ;)

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Onderwerpen van Stimpylok
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Stimpylok » za 16 aug 2014 10:01

Hallo

Ik heb dat na een goede periode weer wegzakken pfff
Ik kan nu totaal even niet met spanning en stress kan omgaan dat slaat gelijk op mijn maag die verkrampt dan....
Hoewel ik nu al een week of 6 van de oxza af bent gaat het redelijk als ik mij maar niet te druk maak om alles... heb ze 4 weken geslikt..
Dus na 14 jaar ben ik er ook nog steeds niet... al voelt het nu wel beter ben niet down of depri ...heb geen spier/gewrichtsklachten meer slaap heel goed..
heb nu wel last van de maag als de spanning erop slaat net of ik opzwel totdat op klappen staat pfff en soms een hart wat raar voelt soort van trillingen of overslaan verder geen klachten meer...hoop dat dit de laatste is...

Gr, Susan

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 69

Bericht door Gerrie » za 16 aug 2014 12:53

geniet ervan Anja.

Ik denk zo: als het weer eens even wat terugzakt, weet ik dat het andere ook weer komt..zo ging het mij ook...
De tijden dat het goed ging werden steeds talrijker, en heb zelf zo nu en dan nog wel een terugval. Bijv. rond de tijd dat ik vroeger ongesteld was.

Groet, Bep

Gedy
Berichten van Gedy
Onderwerpen van Gedy
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Gedy » za 16 aug 2014 14:17

Hoi dames,

Die terug vallen weet er alles van het ging zo ontzettend goed had weleens een minder dag maar kon daar goed mee leven.
Jammer genoeg 2 weken geleden kwamen alle klachten weer terug steen op de maag hartoverslagen misselijk licht in het hoofd en mijn cirkeltje is weer compleet.
Sta ermee op en durf nergens meer heen.

Maar het rare is s`avonds gaan alle klachten weg en voel ik me super hebben jullie dat ook.

Gedy

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » za 16 aug 2014 15:01

Hallo dames,

Bedankt dat jullie hebben gereageerd. Dit is mijn eerste opleving in al die jaren dus ik geniet er echt van. Of het nu komt doordat ik veel ben gaan lezen op dit forum of omdat ik de goede kant op ga? Een ding is zeker sinds ik dit forum lees is er zoveel ellende van mij afgevallen, ik twijfel niet meer aan mijzelf, voel me geen zeurpiet meer en al helemaal geen hypochonder. Ik ben niet bang meer voor ziektes, want "het hoort er nu eenmaal allemaal bij".
En komt de terugslag dan weet ik in ieder geval dat het ook veel beter kan zijn.

Heel fijn weekend allemaal,

Anja

Hope12
Berichten van Hope12
Onderwerpen van Hope12
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Hope12 » za 16 aug 2014 20:21

He Anja ,

Geniet van het nu, heerlijk het is je gegunt, echt waar.........

Ga niet meteen morgenochtend je hele lijf monitoren , die neiging heb ik nog well eens....

Ik hoop van harte dat het zo blijft voor je, dat heb je gewoon verdient!

Geniet!!! Fijn dat je weer lacht!

Liv.

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » za 16 aug 2014 20:28

Hoi Liv,

Er valt niets te monitoren, alles werkt redelijk goed op dit moment.
Het allerfijnste vind ik dat ik die emotionele "opvliegers" niet heb (op dit moment). Ik voel me zelfs gelukkig, ben tevreden met mijn leven en met mijzelf.
Dat is heel lang niet het geval geweest.

Fijne avond,
Anja

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Dorothea » vr 29 aug 2014 09:19

Hoi Anja,

Wat heerlijk voor je, hoop dat je nu nog steeds in de goede flow zit.

Ik heb pas 10 dagen redelijk gehad, en dat na 8 jaar ellende, dus dan wel niet juichend, maar ook al een hele stap vooruit vond ik. lag ik 's avonds ik bed en dacht wat voel ik me gelukkig, kon het me niet herinneren, wanneer ik dat gevoel laatst had gehad.

maar helaas met 10 dagen was de koek op, weet ook de oorzaak van de terugval, maar daar kon ik niets aan doen.

helaas bij de terugval komen gelijk al m'n twijfels weer boven drijven, komt het ooit wel helemaal goed, of blijft dat nu zo, bij elke vorm van spanning terugvallen.

Nu maar hopen dat het een korte terugval is en er zo langere periodes van redelijk voelen komen.

Geniet van je fijne dagen.

groetjes, Dorothea

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » za 30 aug 2014 10:18

Hallo

Oh ja heel herkenbaar. Ik heb 5 maanden geen migraine gehad tijdens mijn menstruatie en dat voelde zo goed. Mijn migraine is vervelend en duurt lang. Het begint met hoofdpijn, de dag erna is het zo hevig dat ik echt plat moet en de dag daarna ga ik 24 uur overgeven. Dan zakt het af en zitten mijn nekspieren niet goed of zo strak dat mijn hele hoofd 'raar' voelt en ik ben ook nog misselijk, het kijken doet me zeer, ik heb het bloedheet en zucht wat af. Ik heb jeuk en ben heel vaak aan het gapen maar ik ben niet moe, wel lusteloos. Zo kan ik dus een hele week behoorlijk uit mijn doen zijn. Daarna knap ik op. Nu had ik helaas twee keer achter elkaar dat ik eigenlijk ongesteld moest worden en me zo naar voel en dat valt dan zo tegen!
Het maakt me dan ook even onzeker want mijn afspraken kun ik echt afzeggen, dan ben ik te ziek. Het enige voordeel is dat ik lekker op gewicht blijf zo :roll: Hebben meer vrouwen deze klachten?

Het is wel zo dat het extra lekker voelt als het weer 'over' is, maar van mij mag de overgang klaar zijn hoor!!

Groet
Loutje.

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » wo 03 sep 2014 17:00

Hallo,

De goede periode heeft tot vorige week dinsdag geduurd, toen viel ik letterlijk languit op mijn gezicht. Oei wat is beton hard. Hersenschudding (wat jammer is want mijn hersenen lagen net weer op volgorde), gebroken neus, twee knieën die bont en blauw zijn. Ok, ik weet dus waarom ik me niet zo lekker voel op dit moment dus er is hoop voor de toekomst.
Lees jullie stukjes graag, ook die geven mij hoop, bedankt allemaal.

Gr. Anja

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » vr 05 sep 2014 14:21

Jeetje Anja,

hoe gaat het nu met je?? Dat moet echt pijnlijk zijn! Veel sterkte.

Gr. Loutje

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » za 06 sep 2014 00:45

Hoi Loutje,

Het gaat goed hoor, beetje stijf nog maar dat komt toch echt door de val. Zodra alles weer genezen is voel ik me vast weer beter.
Het is trouwens lekker weer, niet te heet, dus af en toe in het zonnetje zitten en al een beetje genieten van de herfst kleuren en geuren.
Het zit hem tenslotte in de kleine dingen.

Iedereen een fijn weekend gewenst,
Anja

Kippie
Berichten van Kippie
Onderwerpen van Kippie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Kippie » za 06 sep 2014 18:57

Hoi allemaal,

nu ruim 2.5 maand niet meer ongesteld geweest, maar deze week wel gevoel wat erg klote is, en niet alleen klote gevoel, ook de overrompelend onzekerheid is weer terug.
pfff....
Echter ik weet dat het anders kan, en kijk weer naar de periode uit dat het weer beter zal gaan.
Hopelijk blijft de menstruatie nu weg, en kom ik aan de andere kant van de overgang uit, in rustiger vaarwater, want alle problemen die jullie beschrijven, herken ik,
het geeft me veel steun om te lezen dat ik niet de enige ben, die hier door heen ga. Nu nog een reclamemaker die, geen reclame maakt dat je blij en vrij bent als je ongesteld bent of moet worden dat je figuur gered kan worden door een pilletje, maar dat wij vrouwen, sterke wijven zijn, die ondanks al deze kwaaltjes, wijven zijn die kunnen lachen, huilen, relativeren, elkaar kunnen troosten, begrijpen, en heerlijke mensen zijn, en soms onuitstaanbare wezens zijn, maar altijd weer er bovenop komen en doorgaan!!
Beste sterke, onzekere, dappere, bange vrouwen, jullie geven me heel veel steun door allemaal zo open te zijn over de moeilijkheden die de overgang met zich mee brengt

Kippie

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » wo 17 sep 2014 17:42

Update:

De laatste 2 dagen ontzettende spier-en gewrichtspijn gehad. Maar toch.... ik weet nu dat het weer voorbij gaat, er was een hele lange periode dat het zo ontzettend goed ging dat ik er voor 100% van overtuigd ben dat ik me binnenkort weer goed zal voelen.
Heb weer vertrouwen in mijn lichaam gekregen en weet nu dat het hard aan het werk is om de hormonen weer in balans te brengen.
Het voordeel van dit weten is dat ik emotioneel niet meer in de knoop raak en dus rustig kan afwachten totdat het weer beter gaat.
Doe gewoon mijn ding, probeer alles op een rustige manier bij te houden, loop 's morgens in de polder met de honden en de rest van de dag zit ik op mijn gemak te breien.

Gr. Anja

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Dorothea » vr 14 aug 2015 10:06

Hallo Anja,

Ja, o'n opleving heb ik pas ook gehad, heerlijk, wel zeker 4 weken prima gevoeld en kon weer genieten van alles en dat na bijna 9 jaar.

helaas kwam bij mij toen wel de man met de hamer die riep zo is het welletjes geweest, en boem alle echt alle klachten waren terug, dan denk je nog, ach misschien een paar dagen, maar nee hoor, nu toch alweer 4 weken erg beroerd en ellendig.

Hoop voor jou dat het goed is gebleven, want na 16 jaar mag dat ook wel.

groet,

Dorothea.

Martina63
Berichten van Martina63
Onderwerpen van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » vr 14 aug 2015 13:25

Hoi Dorothea

Lees ik dat nou goed, 16 jaar in de overgang, dat ga je toch niet menen, oh help!
Hoe moet je dat volhouden?
Moet er niet aan denken zeg, hoop dat het voor ons niet zolang duurt!

groetjes Tina

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 59

Bericht door Helena » vr 14 aug 2015 13:39

Jee sterkte na die val!

Maar wat die tijdelijke opleving betreft na 16 jaar, dat had ik ongeveer anderhalf jaar geleden. Bij mij duurde die opleving 6 weken! Ik wist echt niet hoe ik het had! Ik kon weer joggen, ik was weer blij, had nergens meer last van! En toen kwam ik er eigenlijk achter dat ik al heel lang veel last had van overgangsklachten. Er zijn echt veel dagen bij dat ik me ziek voelde (en nog steeds).

Enfin, helaas, na die zes weken kwam de terugval.
Ik heb het idee dat die zes weken opleving na mijn laatste menstruatie was, alhoewel ik daarna nog wel wat menstruaties heb gehad maar dat waren volgens mij spottings.

Nu moet mijn lichaam dus opnieuw een evenwicht gaan zoeken. Hoop echt dat het nu niet zo lang meer duurt nu want ben het gruwelijk zat!

Zal maar niet allemaal opsommen wat ik allemaal voor klachten had en nu bijvoorbeeld heb want dan kan ik een A4 volschrijven. Maar slaap bijvoorbeeld amper en zo... onrustig, nerveus, opvliegers, neerslachtig, de hele reutemeteut.
En dan zeggen ze dat je moet blijven sporten. Sorry maar heb altijd heel veel gesport maar dat lukt me de laatste 16 jaar of zo echt niet! Behalve tijdens die korte opleving. En ik doe nu wel mee met het programma 'Nederland in Beweging'. Maar ja dat is slechts 12 minuten of zo.

Ik baal er echt van maar ja kan er verder weinig aan doen vrees ik.
Zie ook veel minder mensen dan vroeger omdat ik dat eigenlijk niet trek. Niet iedereen begrijpt dat even goed geloof ik.. Wel sommigen gelukkig!

en die flauwe excuses die ik lees op websites dat vrouwen last van de overgang kunnen hebben omdat ze er moeite mee hebben dat ze ouder worden en dat hun kinderen uit huis gaan.... nou daar lach ik hartelijk om want KLOPT van geen kanten! ja misschien voor sommigen maar sorry doe eens niet mee aan die onzin!

Sterkte voor iedereen.
Helena

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » vr 14 aug 2015 14:51

Dag Helena,

Ik heb 3x je bericht moeten lezen of ik het juist las maar je opmerking over vrouwen die er moeite mee hebben om ouder te worden en dat hun kinderen het huis uit gaan, valt bij mij, en ik denk bij vele andere vrouwen serieus verkeerd!
Ook dat kunnen diepe geestelijke processen zijn die bij de overgang horen en die een plaats moeten krijgen. Wie ben jij om dat onzin te vinden en er hartelijk mee te lachen? Je beledigd hier veel vrouwen mee.

Groet
Janet

Martina63
Berichten van Martina63
Onderwerpen van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » vr 14 aug 2015 15:41

Hallo dames

ik vind de overgang een soort rouwproces, het leven dat je leefde wordt helemaal op zijn kop gezet, daar hoort ook bij dat je kind of kinderen het nest verlaten, mijn zoon is 23 en begint er nu ook aan te denken om het huis te verlaten, wel als hij erover begint draait bij mij mijn maag rond, moet er echt nu niet aan denken, het is natuurlijk wel normaal, maar als moeder moet je dan toch afscheid nemen, niet alleen omdat hij dan weg is, maar je krijgt dan toch weer een heel andere rol, je hoeft niet meer te zorgen, ik kan me goed voorstellen dat dit een soort van rouwproces is, mijn man denkt hier makkelijker over, hij zegt "je begint met z'n tweetjes en je eindicht met z'n tweetjes", kon ik er ook maar zo makkelijk overdenken.
Maar ik denk dat dat ook komt doordat wij vrouwen ons kind 9 maanden onder het hart dragen, eigenlijk alle zorg voor het kind op ons nemen, zeg maar het NEST GEVOEL, en dat moet je dan allemaal loslaten dat is niet makkelijk, zeker niet als dan ook nog die rot overgang aanwezig is, wel dit is natuurlijk alleen mijn mening, maar kan me goed voorstellen dat dit voor veel vrouwen een probleem is.

groetjes Tina

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena

Bericht door Helena » vr 14 aug 2015 16:15

Oeps ik lees dat het bericht van Anja van een jaar geleden is...
Excuus ik hoop dus dat ze al lang weer hersteld is van die val! En dat ze meer van die betere periodes heeft gehad in de tussentijd.

Beste Janet,

Ik vraag me af of je mijn stukje wel goed hebt gelezen. Sporten lukt me al jaren niet meer! Behalve die ene periode van zes weken!

Bovendien, dat kinderen bijvoorbeeld het huis uitgaan en dat vrouwen het daarmee moeilijk hebben dat staat toch los van de overgang? Van de hormonen dus...Ik snap best dat dit voor veel vrouwen moeilijk is. Maar ik denk zelf dat dit los staat van wat je al allemaal aan rotsymptomen hebt door die overgang.
Misschien dat door de overgang dingen versterkt worden, dat kan, ook in dit verband...zo bedoel ik het meer!

Er zijn ook vrouwen die het over het algemeen wel prettig vinden dat kinderen het huis uit gaan, btw.

Trouwens hoe is het dan voor vrouwen zonder kinderen die geen kinderen hebben die het huis uitgaan?

Maar excuus in ieder geval ik heb het dan iets te direct opgeschreven zonder te relativeren en ik kan/mag natuurlijk niet oordelen over anderen... wil in ieder geval geen vrouwen kwetsen. Dingen /gevoelens en zo kunnen inderdaad door de overgang versterkt worden.

Maar ik vraag me wel af waarom vrouwen zonder kinderen dan met periodes ook heel erg neerslachtig en zo kunnen zijn door de overgang

Helena

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lieke » vr 14 aug 2015 21:00

Helena schreef:
vr 14 aug 2015 16:15
Maar ik vraag me wel af waarom vrouwen zonder kinderen dan met periodes ook heel erg neerslachtig en zo kunnen zijn door de overgang
Hoi Helena,

Ik denk dat dat alles te maken heeft met het feit dat hun hormonen ook schommelen, en onberekenbaar kunnen zijn. Hormonen en stemmingen hebben veel met elkaar te maken.
De veranderingen in mijn hormonen raakten juist die dingen die in mijn persoonlijke leven belangrijk waren en zijn. Welke die precies waren daarop wil en kan ik voor mezelf op dit moment even niet ingaan.

Maar er kunnen allerlei redenen zijn waardoor mensen in zo'n periode moedeloos, somber of verdrietig kunnen worden. Daar hoef je niet perse kinderen voor te hebben

Lieke

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena

Bericht door Helena » vr 14 aug 2015 21:28

Dank Lieke voor je reactie!
En je hoeft als je niet wil er niet over te vertellen natuurlijk!

Ja ik weet er helaas zelf ook alles van... heb periodes van depessiviteit en ook wel dat ik het leven dan echt niet meer zag zitten, komt denk ik toch door de overgang. Nu nog steeds last van trouwens... maar in iets mindere mate, heb nu last van stemmingswisselingen en zo.. onrustig, nerveus, slecht slapen, en al die lichamelijke klachten, ben het best wel zat eigenlijk nu. Kan zelfs geen mensen amper meer helpen..
Enfin we zien het wel ..

Helena

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » vr 11 sep 2015 10:30

Hallo Helena,

Ben volledig hersteld van mijn val hoor. Maar even zo goed ben ik nog niet uit de overgang, de laatste maanden zo ontzettend last van geestelijke klachten. Mijn man deugd natuurlijk voor geen meter en doet er alles aan om mij dwars te zitten, puberzoon is met geen mogelijkheid tot normaal gedrag te bewegen :o :o . Kortom alles is de schuld van mijn gezin en ik ben ontzettend zielig. Zat er maar een uit knop aan mijn hoofd zodat ik een paar uur niet aan het piekeren was. Ben het liefste alleen en heb er dit jaar ook voor gezorgd dat dat mogelijk was. Ben een paar keer alleen op vakantie gegaan en dat is me buitengewoon goed bevallen. Niet mij alleen, mijn man en zoon vonden het ook heerlijk. Af en toe zegt zoon " ma wordt het niet tijd dat je even een weekje weggaat?" Niet erg subtiel en voor mij natuurlijk een reden om weer eens flink in de put te raken ook al zou ik op dat moment inderdaad even alleen weg gaan. Ach ik modder wel door en bekijk het per dag.

Fijne dag allemaal.
Anja

Plaats reactie