Postmenopauze hoelang

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Ans15
Berichten van Ans15
Onderwerpen van Ans15
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 60

Postmenopauze hoelang

Bericht door Ans15 » vr 13 dec 2013 18:04

Hallo dames,

Ik ben nieuwsgierig of er ook andere dames zijn die nog steeds
geestelijke klachten hebben. Bij mij duurt het nu al 3 jaar.
Ik dacht als ik eenmaal in de postmenopauze zit dan zal alles wel beter gaan, maar nee dus.

Ik heb mij wel eens 3 maanden achter elkaar goed gevoeld en dan zou je toch denken dat de hormonen in balans zijn, want hoe kan het anders dat je jezelf dan zo goed voelt? Maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik ben toch weer van slag. Dit had ik vroeger nooit.
Zijn er ook andere dames die hier nog last van hebben, en hoelang zijn jullie al in de postmenopauze.

groet Ans

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:

Re: Postmenopauze hoelang

Bericht door Peetrie54 » vr 13 dec 2013 20:47

Hoi Ans,

Ik ben nu iets langer dan 2 jaar postmenopauzaal en ervaar hetzelfde als jij. Twee lange goede periodes gehad, 3 tot 4 maanden vrijwel zonder klachten om vervolgens weer terug bij af te zijn.
Ik moet zeggen dat ik me lichamelijk vrij goed voel, ook mijn energie is weer terug (en die heeft heel lang op een laag pitje gestaan), dus dat is fijn. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik sla geestelijk op hol, met alle bijbehorende klachten. Het enige verschil met twee jaar geleden is dat ik er nu op kan vertrouwen dat het weer goed komt, en dat is een fijne gedachte waar ik weer steun en moed uit put. Maar vervelend blijft het.

sterkte en groetjes,
Peetrie

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 69

Re: Postmenopauze hoedanig

Bericht door Mmwouters » vr 13 dec 2013 20:59

Hallo Ans,

Ben al 8 jaar in de postmenopauze en heb nog steeds klachten.
Heb ook geregeld goede periodes en dan denk ik iedere keer: nu ben ik erdoor heen.
En bij iedere terugval voel ik me dan weer behoorlijk moedeloos. Wanneer is het nou echt over, gaat het nog wel over?
De enige steun die ik dan heb is dit forum waarvoor ik graag mijn dank wil uitspreken.
Sterkte voor iedereen in dezelfde situatie.

Gr Marian

Ans15
Berichten van Ans15
Onderwerpen van Ans15
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Ans15 » za 14 dec 2013 14:18

Hallo Peetrie en Marian,

Ja zoals jij het beschrijft Peetrie ik heb ook vertrouwen gekregen dat het wel goed komt. Maar toch, het is niet makkelijk allemaal. Ik word nu echt ongeduldig hoor. Vooral om dat het een paar maanden echt super is gegaan.

Elke keer als je weer een terugslag krijgt baal ik ontzettend. Hoelang nog. Maar de goede maanden geven mij wel hoop. Ik weet dan weer hoe het KAN zijn.
2 a 3 jaar gemiddeld postmenopauze. Nou ik hoop dat ik bij het gemiddelde hoor, en niet zoals jij Marian 8 jaar. Bah.
Hoop wel voor jou dat de tijden dat het goed gaat langer zijn, en dat je het ergste gehad hebt.

Ik schreef net in mijn vorige bericht dat ik dacht dat het in de postmenopauze wel beter zou gaan. Ik schreef "nee dus".
Ik besef nu na het lezen van jou bericht Peetrie dat dat niet helemaal waar is. Lichamelijk gaat het met mij nu ook veel beter, en dat is ook veel waard.
Nou sterkte allemaal en

groetjes Ans

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » zo 15 dec 2013 17:01

Hallo Ans,

ja hoelang???, dat zou ik ook wel eens willen weten.
Ben nu "pas" 14 maanden in de post, ging best af en toe wel redelijk, maar lange periodes dat ik me goed voel is er niet bij.
Helaas zit ik nu ook weer in een diepe diepe put, ben het geloof dat het ooit wel goed komt wel een beetje verloren, ben nu totaal al meer dan 7 jaar ellendig.

Ook ik heb gedacht, als ik eenmaal in de post ben, dan gaat het vast wel beter en de huisarts bevestigde dat ook, maar je kunt in de overgang beter geen verwachtingen hebben, want je word steeds teleurgesteld.

Lichamelijk mankeer ik eigenlijk niets, alleen het niet slapen als je dat onder de noemer lichamelijke klachten kan scharen.
Geestelijk is het een ramp, doem denken, warrig zijn, rare/nare gedachtes, mist/watten in het hoofd, vreselijke hoofdpijnen, je gedachten niet meer kunnen ordenen, maar weer geen opvliegers of iets dergelijke. Raar die overgang en bij iedereen verschillend.

hoop voor een ieder dat de hormonen vlug stabiel worden.

groeten van,
Dorothea.

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:

Bericht door Peetrie54 » do 19 dec 2013 22:09

Hallo dames,

Dat hoopte ik dus ook, dat het in de post beter zou gaan, maar het is in mijn geval, en voor veel andere vrouwen, een lange weg die we moeten afleggen voordat de hormonen hun draai hebben gevonden.

Zijn er ook dames die last hebben van oorsuizen? Dat is een klacht die bij mij in de overgang is ontstaan. Ik leer er nu wel mee leven het went, zeg maar - maar nu ik weer een terugval heb, lijkt het erger te worden. Verder, net als jij Dorothea, slecht slapen. Wat een narigheid toch. Allemaal sterkte en hopen op verbetering.

groeten, Peetrie

Yarianna
Berichten van Yarianna
Onderwerpen van Yarianna
Menopauzejaar:

Bericht door Yarianna » vr 20 dec 2013 01:20

Hallo Peetrie

Bijna zolang ik mij kan heugen ben ik bekend met oorsuizen. Deze klachten zijn echter verergerd sinds de menopauze zijn intrede deed.
Was het geluid eerder te vergelijken met een zacht briesje dan staat er nu een straffe wind. Met periodes gekmakend.
Vaak gaat deze aandoening gepaard met een verslechtering van het gehoor.
Ik hoop dat je dat bespaard blijft.
Zeker weten of dit gerelateerd is aan de postmenopauze doe ik niet.
Dit fenomeen kan ook uit het niets ontstaan, of met de leeftijd te maken hebben.
Er zijn immers ook vele mannen die op deze leeftijd hiermee geconfronteerd worden.
Kan een signaal zijn dat de oren minder goed functioneren, hetgeen heel geleidelijk verloopt zodat je zelf nog niet echt in de gaten hebt dat je gehoor aan het verslechteren is.
Een gehoortest zou hierin duidelijkheid kunnen bieden.

Het blijft een zeer hinderlijke aandoening waar je inderdaad mee moet leren dealen.

Mijn ervaring is dat stress het suizen verergerd.
De (post)menopauze is een zeer stressvolle periode dus tel uit je winst.

Groetjes,
Yarianna

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » vr 20 dec 2013 09:33

Ja Peetrie,

dat oorsuizen heb ik ook, soms word ik er gek van, het is iets van van de week ineens opdook, wel ja, dat hadden we nog niet gehad, kan er ook nog wel bij.

dacht ik van de week, ga tussen de middag maar even proberen een dutje te doen, maar dan blijft het dreunen in mijn hoofd, dus dat lukt ook al niet.

maar gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen.

groeten van,
Dorothea.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht