Verschijnselen die je krijgt in de overgang

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Verschijnselen die je krijgt in de overgang

Bericht door Lucienne » wo 06 feb 2013 13:48

Hallo allemaal

Ik ben in april 2012 acuut geholpen door het verwijderen van mijn baarmoeder, eileiders, eierstokken, vleesbomen, cyste 13 cm en vele verklevingen.
Dus gelijk in de overgang.
Maar nu krijg ik heel veel mankementen zoals, pijn op me borst, als ik slik voel ik een klik, erg moe, zweten, en dergelijke dingen allemaal
Loop nu bij de menopauze consulent van het ziekenhuis, krijg van haar pillen. Maar
ik voel met ... Normaal ben ik een vrouw van gaan, maar nu heeft de overgang mij in de greep.
Kom net weer uit het ziekenhuis, ik ben zo erg moe dat mijn h.a me door gestuurd het naar een internist, hij dacht dat het me schildklier was.
NEE OVERGANG.
Alles wat je krijgt heeft te maken met je OVERGANG.
Ik kan niet eens meer volledige dagen werken.
Wie maakt dit ook mee.

verdrietige Lucienne

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Verschijnselen die je krijgt in de overgang

Bericht door Alies39 » wo 06 feb 2013 14:34

Hoi Lucienne,

Uit je berichtje spreekt wanhoop en dat kan ik goed begrijpen. De klachten die je opsomt zijn zeker in verband te brengen met de overgang. Als je op deze site leest, kom je ze veelvuldig tegen.

Doordat alles bij jou operatief is verwijderd, is in een keer je hele hormoonhuishouding door de war geschopt. Voor je lijf een hele klus om dat bij te gaan benen.

Ik heb geen operatie gehad, zoals jij. Bij mij ging het geleidelijker en ik vond het ook heel moeilijk te geloven dat alle (vaak heftige) klachten door mijn hormonen werden veroorzaakt.

Als je goed geïnformeerd bent en weet wat er allemaal bij de overgang komt kijken, krijg je hopelijk wat meer rust en duidelijkheid voor jezelf. Dat heeft het mij ook gebracht toen ik uiteindelijk deze site vond.

In ieder geval veel sterkte, hoor. Enne... welkom bij de club.

Groetjes,
Alies

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Ankie » wo 06 feb 2013 15:45

Lucienne schreef:
wo 06 feb 2013 13:48
Normaal ben ik een vrouw van gaan, maar nu heeft de overgang mij in de greep.
Hoi Lucienne,

Hormonen bepalen heel veel functies in je lichaam. Ze besturen je zenuwstelsel, spelen een rol in hoe organen met elkaar samenwerken, bepalen je belevingswereld enz.
Bij de overgang hoort een andere manier van "gaan"
Van jezelf blijven verwachten weer door te kunnen op de oude voet, omdat je meent dat dat zou moeten kunnen en altijd de norm kan zijn, frustreert het proces waarin lichaam en geest moeten gaan leren omgaan door lichaam met de veranderde hormoonaanmaak.
Sowieso is dat proces voor je lichaam al stressvol en geeft dat meestal verschijnselen/klachten. In jouw geval werd je lichaam ook nog eens voor de leeuwen gegooid. Een hormoonval van alles naar niks.
Des te belangrijke om minder eisen aan jezelf te stellen, stappen terug doen..... om de klachten zo min mogelijk aan te jagen.

Dergelijke serieuze klachten zoals die ook door andere vrouwen hier op het forum veelvuldig beschreven worden voorkom je daarmee niet, het helpt wel om het nog verder oplopen van klachten te beperken.
Dat is het enige wat we zelf kunnen doen als we voelen dat we niet op de oude voet verder kunnen, ons realiseren dat wat vroeger als "normaal" bij ons hoorde, nu opnieuw invullen naar ons huidige kunnen.

Groetjes
Ankie

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » wo 06 feb 2013 16:16

Hallo Alies en Ankie

Fijn jullie berichtje te lezen.
Maar toch nog even een reactie.

Soms denk ik dat ik dood ga.
Als ik weer eens me niet lekker voelt of pijn elders heb denk ik dat ik K heb.
Informatie over de overgang, ja dames wat noem je informatie.
Zo van : Je komt na de operatie in de overgang, maar niemand heeft ook tegen mij gezegd dat ik niet meer de mens wordt die ik er voor was.
Ik werkte elke dag, ging fluitend naar me werk, kon de hele dag naar de stad winkelen, kon heel de dag wandelen. Maar nu??? Soms voel ik me 80 jaar.

zie graag uit naar jullie reactie
vr vg Lucienne

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 57

Bericht door Desi » wo 06 feb 2013 16:42

Hallo Lucienne,

Ja hoor, ik heb in het begin van mijn overgang ook heel vaak gedacht dat mijn laatste uurtje geslagen had. Het kon toch niet dat ik me echt zo ziek kon voelen en dat dat dan 'alleen' maar de overgang was? En ook ik was voorheen alles wat jij ook schrijft. Ik ging fluitend naar mijn werk, uit het werk nog even sporten, huishouden of gewoon gezellig wat met mijn man of een vriendin doen? Ik was van de partij! En nu? Ik ben al blij als ik het einde van de werkdag haal, bij wijze van spreken. Daarna is het echt op en moet ik bijtanken.

Ik voel me soms ook 80. Spier- en gewrichtspijnen, hartkloppingen, druk op, in en onder de borst, benauwd gevoel, prikkels, steken, raar hoofd en ga zo maar door. Wat ik in mijn hoofd al niet allemaal voor ziektes heb gehad ... Ik ben voor van alles en nog wat onderzocht, maar er komt nooit wat uit.

Tja en van al dat naar en rot voelen en bang zijn om iets te mankeren, draai ik in een kringetje rond. Langzaam maar zeker leer ik er steeds beter mee omgaan, maar ik zit dan ook al dik 5 jaar in deze draaimolen. En de onderzoeken hebben natuurlijk ook de nodige rust gebracht. Ik ga nog steeds als ik het niet vertrouw naar de huisarts hoor.

Sterkte met dit proces dat voor jou zo ontzettend plotseling is op komen zetten! Lees maar veel hier, dan zie je de er- en herkenning.

groetjes, Desi

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » wo 06 feb 2013 19:06

Hallo Desi

Ben zo blij dat ik met iemand hier over kan praten.
Maar heb jij informatie gehad over de overgang?
Ik niet. Dus alles is moeilijk.
Ik heb een nicht die ook dit mee gemaakt heb, en dat is nu al 3 jr geleden en nog top ze. Ook steeds naar de dokter als ze iets voelde.
Me dokter zal wel denken, komt dat zeik wijf weer.
Ik schaam me als ik weer langs hem moet.

Maar gelukkig heb ik jou gevonden en je heb mij al zo geholpen
Bedankt

Lucienne

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Leeftijd NU: 46

Bericht door Dorien73 » wo 06 feb 2013 22:49

Hoi Lucienne,

Ook ik stond perplex wat voor klachten allemaal bij de overgang horen. In 2008 is bij mij de vervroegde overgang gediagnosticeerd. Vanaf 2009 niet meer ongesteld geweest. Omdat ik niet wist wat mij te wachten stond want dat is mij niet verteld Ik wilde geen medicatie zoals hormonen i.v.m. de bijwerkingen op langere termijn. Ook wilde ik geen pil, ik wilde de natuur haar gang laten gaan. Maar welke klachten mij te wachten stonden en hoelang, ik had geen idee.

Alle klachten die op dit forum besproken worden heb ik ook gehad. Ook dat met werken. Vorig kwee in een burn-out terecht gekomen van combinatie van factoren maar nu weer aan de slag. Het us een tijdje wat beter gegaan maar momenteel weer overall in mijn lichaam steken en.pijn . Durf me niet bij de dr te melden, ik excuseer me telkens als ik kom.

Loslaten en accepteren is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik probeer het al 5 jaar. Sterkte

Groetjes Dorien

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » do 07 feb 2013 00:25

Dorien,

De overgang loslaten, gaande veranderingen loslaten, een lopend proces loslaten kan ook niet. Dat proberen kost bakken met kracht, gevolg stress onzekerheid en noem het maar op. Elke keer de teleurstelling omdat het niet lukt, gevoel van falen misschien wel, het is ook nog eens niet bevorderlijk voor je zelfvertrouwen.
Je kunt je overgang niet naast je neerleggen. Die is 24 uur per dag aanwezig, ook als je hem even niet voelt.

Wat doen stress, onzekerheid, teleurstelling, verdriet met hormonen die nog niet terug in balans konden komen? Ze ontregelen de boel nog even wat extra.

Rian

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Ankie » do 07 feb 2013 00:43

Lucienne schreef:
wo 06 feb 2013 19:06
Maar heb jij informatie gehad over de overgang?
Ik niet. Dus alles is moeilijk.
Hallo Lucienne,

Je bent zeker niet de eerste of de enige die niet weet wat de overgang inhoudt.
Het wordt vrouwen niet geleerd.
Je komt er alleen achter door jezelf er in te verdiepen. En dan nog is het lastig, want het gros van alle informatie heeft een achtergrond met belangen en is er niet bij gebaat om alle mogelijke overgangsverschijnselen te erkennen, want dat kost de industrie klanten.

Deze website is voor mij de enige plek geweest de afgelopen jaren waarop ik herkenning vond en waar ik wel eerlijke informatie vond.
Ik heb hier geleerd dat ik me 80 mocht voelen, dat dit niet abnormaal was. Dat onzekerheid er mocht zijn.
De geruststelling die herkenning, eerlijke informatie en in de overgang mogen zijn mij gaven, was groot.

Ankie

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Leeftijd NU: 46

Bericht door Dorien73 » do 07 feb 2013 02:01

Hoi Rian,

Bedankt voor je reactie. Je hebt het heel duidelijk verwoord. Kun je me ms tips geven hoe ik er wel mee om kan gaan dat het makkelijker te handelen wordt ?
Ik vermoed dat vrouwen met minder overgangsklachten anders in het leven staan, neem aan dat de hoeveelheden hormonen gelijk zijn die tijdens de overgang vrij komen ?

Alvast bedankt.

Groetjes Dorien

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » za 16 feb 2013 11:53

Dorien73 schreef:
do 07 feb 2013 02:01
Ik vermoed dat vrouwen met minder overgangsklachten anders in het leven staan, neem aan dat de hoeveelheden hormonen gelijk zijn die tijdens de overgang vrij komen ?
Hallo Dorien,

De hormoonhuishouding verschilt van vrouw tot vrouw en is zeker niet voor iedereen hetzelfde. Voor de overgang niet, tijdens de overgang niet en ook na de menopauze beschikt niet iedereen over evenveel hormonen.
Behalve dat de hormoonschommelingen die vrouwen ondervinden niet bij ieder even groot zijn, ervaart ook niet iedereen dezelfde klachten. Er zijn vrouwen voor wie elke minimale verandering al heftige klachten geeft, maar er zijn ook vrouwen die zelfs van sterke hormoonschommelingen niet noemenswaardig veel last hebben. En alles daar tussenin.

Wie weinig klachten heeft houdt kracht en energie over om deel te nemen aan de maatschappij. Wie veel klachten heeft moet zich veel meer terugtrekken.
De gedachte dat overgangsklachten hebben gerelateerd zou zijn aan hoe iemand in het leven staat, is er een die de maatschappij wel heel graag overeind houdt natuurlijk.

Rian

Plaats reactie