Worden overgangsklachten steeds erger?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Re: Worden overgangsklachten steeds erger?

Bericht door Lenie » wo 14 dec 2011 18:54

Hallo Leentje

Waardeloos dat het met jou ook slechter gaat en vreemd nadat het een paar jaar goed is gegaan, dan zou je toch denken dat de overgang voorbij is. Het lijkt mij erg moeilijk voor je. Ik weet nog dat je toen ging minderen met de hormonen en dat het daarna goed met je ging.

Ik ben bij veel artsen en therapeuten geweest, mijn huisarts denkt dat je door de overgang alleen opvliegers kan hebben en verder geen klachten.
Net zoals jij kan ik ook niet tegen medicijnen of homeopathische middelen, ik voel mij daar ook erger naar van in mijn hoofd. Dit heb ik gekregen sinds de overgang en ik hoop heel erg dat na de overgang ik er wel weer normaal op reageer. Het maakt het daardoor extra moeilijk want ik kan dan ook niets uit proberen en jij dus ook niet. Erg is dat toch he.
Die hitte is echt verschrikkelijk, vooral 's morgens is dat helemaal heel erg, pas na 12.00 uur krijg ik het wat kouder en ik voel mij er zo ontzettend slecht door. De rest van de dag en avond heb ik het ook erg warm of soms koud, gek word ik van die hitte.
Ik hoop toch zo dat ik aan het eind zit van de overgang, dat zou je toch verwachten ook, ik ben al zo lang bezig en nu 60 jaar, dus wordt het echt wel eens tijd dat het ophoudt.

Jij veel sterkte en ik hoop dat je klachten heel gauw weer over zullen zijn.
Groetjes
Lenie

Bibi
Berichten van Bibi
Onderwerpen van Bibi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Bibi » do 05 jan 2012 20:26

Hallo,

Zijn er ook vrouwen die iedere dag de zelfde klachten hebben.
Ik hoor vaak dat het bij de meeste vrouwen wisselt met de klachten, maar bij niet.
Ik heb iedere dag de zelfde klachten.
En zijn er vrouwen die opvliegers krijgen en dan zo naar in hun hoofd kunnen worden, tot haast flauw vallen toe.

Ik zal een paar van mijn klachten op schrijven.
Overal pijn, en vooral boven in de rug.
Vreselijk moe.
Eng naar beroerd gevoel in mijn lijf.
Futloos, nergens zin in.
Opvliegers waar ik naar van in mijn hoofd word, en dat mijn hoofd haast uit elkaar spat.
Benauwd, opgejaagd, en toch niet veel kunnen doen door het moe zijn.

Dit is nog niet alles, maar een groot deel wat ik het ergst vind. :cry:

GR, Bibi.

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » vr 06 jan 2012 12:53

Hoi Bibi

Ik heb ook sinds kort dezelfde klachten steeds. Het is nog maar kort geleden begonnen en ik heb net de ovulatie gehad. Ik ben er achter gekomen dat het de vorige keer ook rond de menstruatie was. Ik kreeg toen ineens een drukkend gevoel op borstbeen, werd misselijk, gevoel dat ik flauw viel als ik de trap op liep en de dagen daarvoor pijnscheuten in oksel, voet, rugpijn.
Ik heb geen baarmoeder meer maar wel altijd een regelmatige cyclus gehad en altijd migraine (2 dagen rond de ovulatie en 2 dagen rond de menstruatie), vandaar dat ik altijd precies wist wanneer ik normaliter menstruatie zou hebben. Sinds 2 maanden zijn de migraine aanvallen minder rond deze periodes maar wel met andere bijkomende klachten zoals inderdaad slap flauw gevoel alsof je door je benen kan zakken, soms grieperig gevoel (niet elke dag) en steken onder mn linkerborst, richting borstbeen en daarbij af en toe het gevoel dat ik licht warm word. Ook last van angstgevoelens.

Josephine

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Palma » za 20 jul 2013 10:26

Maaike ,

Ik ben 65 en loop ook nog met al die klachten die jij opnoemt. ik ben al 11 jaar niet meer ongesteld maar de laatste drie jaar zijn een ramp. Ben wel iets opgelucht dat ik dezelfde klachten bij jou teruglees. Raar hoofd zomaar ineens een knallende hoofdpijn en paniek en ook niet kunnen auto rijden vanwege dat nare gevoel dat je er niet helemaal bij bent. Soms roep ik wel eens help me.

Palma

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Christine » do 15 aug 2013 18:07

Palma schreef:
za 20 jul 2013 10:26
Soms roep ik wel eens help me.
Hallo Dames

ik roep dit iedere dag.

Groet Christine

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma

Bericht door Palma » ma 04 nov 2013 11:28

Hallo Christine,

Heel erg voor je, gaat het nog niet beter ? Bij mij niet, ik zie dat jij ook al 62 bent.
Ik ben 65 hoelang gaat dit nog duren? Ik weet onderhand niet meer waar ik het zoeken moet. Geeft me wel enige steun dat jij het ook hebt.

Veel sterkte ermee.
Palma

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Annechyn » ma 04 nov 2013 16:01

Goeie hemel, Palma, Christina...

Ik ben 52 en zit er al zo doorheen. Jullie zijn 10 jaar ouder en ik lees ook al heel lang niet meer ongesteld (ik was al hoopvol toen het 4 maanden wegbleef :S ), maar toch nog zoveel akelige klachten!
Wat erg!
En wat schrik ik er ook van, om maar eerlijk te zijn, dat ik zomaar nog 10 jaar voor de boeg kan hebben met deze narigheid.
Ik weet gewoon niet wat ik verder moet zeggen, het zou allemaal nutteloos klinken.

Annechyn

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Christine » di 05 nov 2013 17:11

Hallo,

Helaas is het met mij niet beter Palma.
Ik had al weer weken de ene na de andere klacht, maar vannacht was een hel.
Ik werd plots wakker met de meest akelige duizelingen, alles draaide in mijn hoofd en moest me vasthouden aan een stang achter mijn bed.
Ik raakte in paniek, hart sloeg op hol, zweet brak me uit.
En....enorme nekpijnen, die heb ik al jaren maar is nu weer erger.
Pijnen die zich verplaatsen, dan weer links, dan weer rechts, dan weer in het midden, schouders doen ook mee.
Pijnen die ik niet benoemen kan
Er is iets met mijn nek, maar welke onderzoeken ik ook heb gehad.....er komt niks uit.
En geen enkele therapie helpt, integendeel, het maakt het vaak erger.
Maar zo raar....het kan ook allemaal ineens weg zijn.

En eng in mijn hoofd, soms allemaal gepaard met hoofdpijnen/oogmigraine.
Ik loop al zo lang met al die klachten.
Zoals het nu weer is functioneer ik helemaal niet, ben er zo verdrietig van, te begrijpen is het ook allemaal niet meer.

We gaan maar door met volhouden.

Sterkte en groet, Christine

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 69

Bericht door Gerrie » do 07 nov 2013 20:42

hallo Annechien,

ik wil je graag wat moed geven met mijn antwoord. Ik heb heel erge klachten gehad. Tot 3x opvliegers per uur, :mrgreen:
Maar alles wordt in de jaren milder en milder. dat merk je eigenlijk pas al het echt mild is denk ik.
De overgang is weliswaar bij iedereen anders, maar van de meeste vrouwen lees je dat hier niet. Soms gaat er een weg met de mededeling dat het echt beter gaat en ze daarom hier afscheid nemen.

Maar ook ik kan hier uit ervaring vertellen dat het echt overgaat. Dat wil niet zeggen dat er niet iets is veranderd door die hormoonhuishouding hoor. Maar het kan ook ten goede hoor.
Zo ik bijv. die "na de overgang" geestelijk een stuk milder en rustiger ben geworden en daarom heel andere dingen ben gaan doen waarvoor mij de rust ervoor ontbrak, en dit zie/hoor ik ook bij vriendinnen.

Ook is het zo dat bij stress en heftige emoties alles extra aankomt.
Die moet je proberen te vermijden als het kan.
Beter is om goed voor jezelf te zorgen.

Maar echt waar hoor: het gaat bij de meeste vrouwen echt over.

Groet, Bep

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Annechyn » do 07 nov 2013 23:18

Dank je Bep,

Dat je me moed wilt inspreken.
Het zal ook vast wel een keer beter gaan. Ooit. Maar als ik lees van Palma en Christine, dan denk ik wel: stel dat ik er ook nog minstens 10 jaar mee door moet, na alle ellende die ik de afgelopen 10 jaar al gehad heb!
Maar je hebt gelijk denk ik als je zegt dat we niet horen van de vrouwen met wie het goed gaat, omdat ze dan geen behoefte meer hebben aan het forum.
Ik probeer nu toch maar een beetje bij de dag te leven.
Momenteel betekent dat, dat ik na amper 2 weken al weer ongesteld ben geworden. En nu ik ga vloeien, is de onrust in mijn lijf en hoofd weer wat minder en kan ik de dag wat makkelijker door. Ieder nadeel heeft z'n voordeel ;)

Annechyn

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma

Bericht door Palma » vr 08 nov 2013 11:40

Hallo Christina , Bep en Annechien,

Natuurlijk zijn er zat vrouwen die er door heen zijn en veel die niet zoveel klachten hebben. Mijn vriendinnen en schoonzusjes lopen allemaal zonder problemen door de overgang heen. Dan voel ik mij nog eenzamer dan denk ik al gauw ben ik zo n zeurpiet?
Maar de klachten gooien allemaal roet in mijn dagelijkse leven.
Ik ben doodmoe blijf het liefst in bed liggen en heb elke dag wel wat. Pijnen in mijn hoofd met migraine weer en raar in mijn hoofd ik weet precies wat je daar mee bedoelt Christine, het is erg naar. Ik word er doodsbang van wat natuurlijk ook niet echt helpt. Het liefst stop ik mijn hoofd onder mijn kussen.
Gisternacht had ik vreselijke kramp op mijn borst kon niet blijven liggen, ben rondjes gaan lopen ook mijn rechterkant van mijn ribbenkast was in de kramp ik moest erg boeren en kreeg ook zere schouders.
Ben naar de huisarts geweest die heeft een ecg gemaakt die was goed maar krijg nu een gesprek en onderzoek van een cardioloog. Maar 's avonds kreeg ik weer een zere borst en mijn middenrif deed heftig mee kon ook niet eten. Ik heb ook mijn bloed op van alles laten testen was goed ook een echo van bovenlijf leverde niets op.

Nu zegt iedereen je bent gezond hou eens op met die gedachten dat je wat zou hebben, ja makkelijk praten denk ik dan ik voel het jullie niet.

Ik laat het maar over me heenkomen en probeer als ik me wat beter voel dan heel rot maar iets te doen wat ik kan. Maar ik vind het heel moeilijk en ben ook kwaad op mezelf dat ik zoveel niet kan.
Vaak denk ik 65 en je dan zo rot voelen door nog de overgang kan dat wel?
Ik hoop dat ik me snel weer wat fijner ga voelen dat wens ik jullie ook toe.

Palma..

Teresa
Berichten van Teresa
Onderwerpen van Teresa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Bericht door Teresa » ma 11 nov 2013 14:15

Hallo Dames,

ik ben toch wel weer blij met een forum zoals dit, is al wel een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar het lezen van al jullie verhalen, de herkenning en het feit dat er hier naar je 'geluisterd' wordt doet goed, juist als je niet goed weet hoe er mee om te gaan.
Ik loop momenteel ook vast in de wereld wat overgang heet..
vind het nog steeds een vreemd fenomeen, het is niet te stoppen, en je hebt gewoonweg geen controle over je lichaam en geest, erg frustrerend..

groetjes Teresa

Marretje57
Berichten van Marretje57
Onderwerpen van Marretje57
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Marretje57 » vr 08 aug 2014 22:42

Hallo,

ik ben 56 en sinds december 2012 niet meer ongesteld geweest heb nu best veel last van opvliegers ik word dan rood en dat gaat vanaf me hoofd naar me borst en ga hevig transpireren zodat het vocht van me gezicht en nek zo naar me borst loopt.

Ik heb in Oktober 2013 een echo laten maken omdat ik zo pijn in me buik had en ze kwamen tot de ontdekking dat ik een paar kleine vleesboompjes heb de arts die bij mij de echo deed vroeg wanneer ik ongesteld was geweest en zei hem dat het de laatste keer was in dec 2012 toen zei hij nou het zit er toch weer aan te komen weet alleen niet wanneer.

Nu zitten wij in augustus 2014 en ben nog steeds niet ongesteld geworden maar heb wel meer opvliegers en nachtelijk transpireren dus zit ik nu wel of niet in de overgang.

Groetjes Marga

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » za 09 aug 2014 08:39

Natuurlijk zit je in de overgang Marretje!

De overgang is een jarenlange periode die begint ver voor je laatste menstruatie (fase heet premenopauze) en eindigt ver na je laatste menstruatie (fase heet postmenopauze).

Vr gr lee

Marretje57
Berichten van Marretje57
Onderwerpen van Marretje57
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Marretje57 » za 09 aug 2014 20:38

Dankjewel Lee,

heb gelezen dat er drie fase zijn als ik het dam goed begrijp zit ik in fase twee, nu ben ik 56 en hoor de meeste zeggen jeetje wat ben je laat, ik kan het niet na gaan bij mijn moeder omdat die op jonge leeftijd haar baarmoeder al kwijt was dus al vroeg in de overgang, weet jij misschien of er testen bestaan om te kijken hoeveel je in de overgang zit.

Vriendelijke groet Marga

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 45

Bericht door Dorien73 » za 16 aug 2014 20:14

Hoi Marretje,

Je zit duidelijk in fase 3 de post menopauze. Je geeft nl zelf aan dat je in 2012 voor het laatste ongesteld bent geweest. Dat is twee jaar geleden.

Groetjes Dorien

Arenda
Berichten van Arenda
Onderwerpen van Arenda
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 59

Bericht door Arenda » di 05 mei 2015 11:48

Dag dames,

Komt het jullie ook zo bekend voor dat alles wat je belangrijk vond {behalve je man en kinderen} niet meer zo interesseert? Vind dit raar heb het gevoel dat mijn leven totaal op de kop staat gevoelsmatig dan. Ben nu 55 jaar en voor het laatst 7 terug menstruatie gehad. Veel lichamelijke klachten gehad maar me nog nooit zo gevoeld als nu. Vreemd voel me niet meer mezelf met mijn gedrevenheid voor mijn werk enz.

Ik kon altijd zo intens genieten van alles en nu?? Ben mat mijn gevoel is soms weg en dat terwijl ik een gevoelsmens ben. Heb het gevoel dat ik nu aan het overleven ben en niet deelneem aan het leven raar toch?

Zou dit beter worden?

En na 7 jaar niet meer gemenstrueerd te hebben? Heb ook tegelijkertijd een scherpere blik op alles. doorzie mensen of situaties ook beter. zou dit inderdaad met de overgang te maken hebben? Of is dit iets anders?? B.V. gewoon het ouder worden?

Groetjes van Arenda

Marielle
Berichten van Marielle
Onderwerpen van Marielle
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Marielle » ma 15 jun 2015 10:16

Hallo dames,

Wat goed dat er een forum als dit bestaat, geen blijf met jezelf, warmteopwellingen, angst die opkomt tijdens je slaap, emotioneel geladen zijn met buien en onweersbuien; zaterdag, gewoon uit het niets een ontploffing met mijn echtgenoot, weer mijn belangrijke spulletjes ingeladen, op het bed gaan snikken, weg willen lopen, onmenselijk gevoel!!

Totdat ik plots zie dat mijn gsm is afgegaan en een belangrijke oproep heb gemist!
De man van mijn vriendin, hij die belde om te zeggen dat het zeer slecht ging met haar, ze heeft leukemie en hoe banaal is mijn bovenstaand verhaal dan!
En al die tijd lag ik daar te mokken, door te drammen over akkefietjes terwijl 30 kilometer verder mijn goede vriendin ligt te vechten voor haar leven!!

Al mijn ongemakken verdwijnen heel even als sneeuw voor de zon!

groetjes, van Marielle

SaraRita
Berichten van SaraRita
Onderwerpen van SaraRita
Menopauzejaar:

Bericht door SaraRita » za 18 jul 2015 18:03

Beste mensen,

Ik werd de eerste keer ongesteld op de middelbare school. Ik was net 12 en we hadden op dag 2 "gymles"
Mijn moeder had een briefje geschreven dat ik wegens ongesteldheid niet kon deelnemen. Die juf heeft me voor mijn klasgenootjes belachelijk gemaakt en gezegd dat dit geen excuus was. Bij haar algemene vraag bleken nog 3 klasgenootjes ook hun eerste regels gehad te hebben.
Helaas voor mij werd ik elke "eerste dag" ziek. Ik heb mezelf heel mijn leven kleinzerig gevoeld hierover en heel eenzaam. Elke eerste dag naar huis moeten gebracht worden, ... ik kon wel door de grond zakken. Toen ik met de pil begon zijn die klachten naast buikkrampen verschoven naar een migraine.
In de loop der jaren heb ik verschillende artsen raad gevraagd, maar nooit een passende remedie gekregen. Tot ik toevallig een vrouwelijke arts trof die hetzelfde meemaakte. En na 32 jaar, 13 x per jaar 2 dagen "ziekte" kon ik met een eenvoudig pilletje een normaal leven leiden. Het was een hormoon dat ik tijdens de pilstop kon doornemen. (Ik was toen 44)

Tot vorig jaar had ik nog heel regelmatig bloedingen, enkel veel minder en nog slechts op 1 dag. Na een enorme stress-boost op het werk, niets meer. Ben toen op aanraden van de dokter met de pil gestopt en heb na enkele maanden bloed laten nemen. Resultaat : ik ben dus duidelijk "menopauzaal" (ik kende dit woord niet in deze vorm).
We zijn een jaar verder en ik heb geen klachten. Niets. Dacht ik. Maar is de pijn in mijn knieën, heup en ellebogen wel gewoon "de ouderdom" ? De knagende hoofdpijn, de pijnlijke spieren zijn die van stress op het werk ?
Ik merk dat mijn huid droger is en vlekjes krijgt.
De zweetaanvallen 's nachts gaan gepaard met nachtmerries, meestal te linken aan stress op het werk.
Hartkloppingen steek ik ook op de stress. Het gevoel dat er een knoop ergens midden in mijn borstbeen ligt. Ik laat het regelmatig controleren bij de dokter, maar deze vindt niets verdachts. Dus in mijn ogen weer een gevolg van de stress, of van de slechte houding aan mijn bureau op het werk ?

Tot hier toe ben ik blij dat ik geen ernstige klachten heb.
Maar laat me 1 ding duidelijk stellen : er zullen vast wel mensen zijn die vol onbegrip reageren. Maar wie nooit iets meegemaakt heeft, heeft geen recht van spreken.

Omdat ik zelf ooit het slachtoffer was van een taboe (ongesteld zijn en zich ziek melden), hoop ik wel dat we ondertussen zo volwassen geworden zijn dat we erover durven praten. Net zoals ik geen complexen kan hebben om mijn brede heupen, want ik ben vrouw en moeder, net zoals weinigen het "perfecte figuurtje" hebben, zo is het in het leven niet altijd redelijk verdeeld.
Als ik echt klachten krijg te wijten aan menopauze, dan ben ik dit forum ontzettend dankbaar. Vrouwen mogen toch vrouw blijven, ook al is het niet altijd leuk en vragen we niet om de ongemakken.

Voor diegenen die mijn reactie tot het einde hebben gelezen, wil ik nog een extra bedankje geven. Ik heb niet echt bijgedragen aan het onderwerp.
Ik hoop dat ik dan kan troosten en zeggen, er zijn inderdaad vrouwen die (nog) geen klachten hebben. Tja, goed voor hen. Maar niet iedereen veroordeelt jullie, die het mis getroffen hebben. Respect, temeer dat in de huidige maatschappij veel verwacht wordt van de mensen : als werknemer, als moeder, als grootmoeder, als "moderne" vrouw, enz ....

Dank jullie, om de stilte te doorbreken.
SaraRita

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » zo 19 jul 2015 03:25

Palma schreef:
vr 08 nov 2013 11:40
Natuurlijk zijn er zat vrouwen die er door heen zijn en veel die niet zoveel klachten hebben. Mijn vriendinnen en schoonzusjes lopen allemaal zonder problemen door de overgang heen. Dan voel ik mij nog eenzamer dan denk ik al gauw ben ik zo n zeurpiet?
Hoi

Behalve dat zie/hoor ik nogal eens dat vrouwen hun eigen overgangsklachten niet (h)erkennen. Soms willen ze er niet aan en soms weten ze niet dat de hormoonomslag die ze doormaken innerlijke stress veroorzaakt. Elke cel, alle organen in je lichaam moeten na de menopauze anders gaan leren werken, waarbij het zenuwstelsel flink onder druk komt staan = Innerlijke Stress!!
Alleen al van die innerlijke stress kun je klachten hebben, van allerlei aard.

Als je zonder de stress van buitenaf geen noemenswaardige klachten ervaart door die innerlijke (hormonale) stress, ervaar je die wel als er stress van buitenaf bijkomt. Die valt immers op de al instabiele basis van de overgang en op dat zenuwstelsel dat al onder druk stond.

Het is jammer dat daar zo vaak aan voorbij wordt gegaan en er nog zoveel de neiging bestaat de oorzaak buiten zichzelf te zoeken.

De overgang met de instabiliteit van de hormonenveranderingen, die er ook na de menopauze nog lange tijd kan zijn, vormt de basis waarop je leven plaatsvindt.

Het is niet of/of.
Het is en/en!

Anette

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » zo 19 jul 2015 09:50

Dag SaraRita

Je hebt wel degelijk bijgedragen aan het onderwerp: je hebt pijnlijk duidelijk gemaakt hoe weinig vrouwen weten over de overgang an sich en hoe weinig over hun eigen overgangsklachten en de oorzaak dan wel triggers daarvan.

Groetjes Susan

SaraRita
Berichten van SaraRita
Onderwerpen van SaraRita
Menopauzejaar:

Bericht door SaraRita » zo 19 jul 2015 11:22

Hallo Anette en Suzan,

Nadat ik het forum had bewandeld, heb ik pas ontdekt dat er eigenlijk een hele informatie-site aan voorafgaat.

Ik begon te lezen, te lezen, en steeds meer verwonderd te zijn. Oh, dat ook ?

Deze informatie heeft me heel veel duidelijk gemaakt en vermoedelijk ook beschermd voor verkeerde beslissingen.
Dat ik de stress op het werk moeilijker aankan, niet alleen de schuld is van mijn demotiverende baas. Dat het organiseren van mijn werk steeds moeilijker wordt, dat het vergeten van de namen van collega's, dat ik denk op een burn-out af te stevenen, .... Dat alles niet opgelost zal zijn door mijn ontslag te geven en ander werk te zoeken.

Dat de behoefte aan permanente vakantie, uitkijken naar pensioen, niet opgelost wordt door een stekje in Zuid-Frankrijk te kopen. (eigenlijk woon ik best wel goed en heb ik een mooie tuin, woon ik rustig, ....)

Ik voel soms een pijnlijke heimwee naar het verleden.

Ik heb behoefte om sportief en creatief te zijn, maar het ontbreekt me aan energie. (ik dacht door de stress)

Het internet heeft voordelen, zoals dit forum en de informatie die we gemakkelijker vinden, maar het werkt ook afstompend (o.a. facebook en de drang om "ge-liked" te worden)

In mijn actie-plan ben ik nog niet verder geraakt dan een kleurboek voor volwassenen en kleurpotloden te kopen en als een klein kind mandala's in te kleuren. Misschien neem ik binnenkort wel de stap om taichi te volgen en zo wat meer evenwicht te vinden.

Dat ik mijn eigen hart voel kloppen, al jaren lang, wordt natuurlijk weggelachen. "gelukkig maar, anders was je dood". Langs mijn rechter oor hoor ik precies constant een mug zoemen (dat vond ik niet terug in de lijst met verschijnselen), en aan mijn linkeroor heb ik steeds suizingen. Ik draag nu 5 jaar gehoorapparaatjes. Maar daar is niet alles met opgelost. Ik versta soms woorden of zinnen niet. Alsof het geluid niet tot mijn hersenen doordringt. De specialist zei dat daar niets aan gedaan kon worden, wegens mogelijk concentratieproblemen. Oh en ik concentreer me zo hard op wat mensen zeggen en toch ontgaan er me flarden van verhalen, gesprekken, en opdrachten (op het werk)

Het is best wel logisch dat dit tot angst aanvallen leidt. Maar van nature uit probeer ik me te verzetten, wil ik perfect zijn, niet toegeven, logisch blijven denken, niet verward geraken want voor alles is een verklaring en bovenal : niet opgeven. Dat gevecht op zich is een energievreter. Soms denk ik , laat het los, je begrijpt het zelf niet (na de informatie al wel veel beter), wat wil je dat anderen het begrijpen en het past al helemaal niet in de bedrijfswereld en de cultuur bij ons op het werk staat sowieso al 50 jaar achter. Het is echter een feit dat ik niet naar behoren functioneer op het werk en indien ik mijn ontslag zou krijgen, zou ik dit terecht vinden, maar het zou zo vernederend zijn.

Wanneer houdt de menopauze op ? Dit moet ik even checken, misschien is dit reeds aan bod gekomen.

SaraRita

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht