Worden overgangsklachten steeds erger?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Donnie
Berichten van Donnie
Onderwerpen van Donnie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Worden overgangsklachten steeds erger?

Bericht door Donnie » ma 08 aug 2011 13:24

Hallo allemaal!

Ik ben 39 en heb net een overgangstest gedaan, een week terug de 1e en vandaag de 2e en beiden testen waren positief, dus ja, ik zit ook in de overgang. Naar wat ik zelf vermoed zo'n 2 a 3 jaar. Het valt me nog mee eigenlijk, qua klachten, maar heb al langer last van humeurigheid af en toe, (ergernis die vanuit mijn tenen omhoog borrelt, zoals ik nooit eerder gekend heb!) menstruaties die langer duren (i.p.v. 5 dagen vroeger, tegenwoordig 10 dagen en veel heftiger!) duizeligheid, vergeetachtigheid en sinds een paar maanden kleine opvliegers overdag (niet heel erg) en wel veel nachtelijk zweten (echt nat bed) haaruitval en gewrichtspijn in handen en voeten. :(

Mijn vraag is... worden de klachten (over het algemeen) erger naarmate je langer in de overgang zit of is de kans groot dat het hierbij blijft en stabiel blijft? :S

Graag hoor ik ervaringen van anderen! Ik kan het namelijk nergens vinden op internet... :?:

Mandy

Diana59
Berichten van Diana59
Onderwerpen van Diana59
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Re: Worden overgangsklachten steeds erger?

Bericht door Diana59 » ma 08 aug 2011 15:31

Hallo Mandy,

Als je dit forum goed doorleest kom je heel veel dingen tegen, waarvan ik ook niet wist dat het er allemaal bij kan komen.
Had alleen gehoord van de bekende opvliegers.
Maar of het erger wordt na mate je ouder word, dat is denk ik ook niet bekend.
Heeft met jou hormonen te maken, en jou lichaam iedereen heeft meer/minder klachten.

Ik zelf heb van 2001 t/m 2005 geen ongesteldheid gehad, heb daar ook verder geen overgangsklachten van gehad gelukkig,
In 2005 was ons nieuwe huis klaar werd met de nodige problemen opgeleverd en ik werd weer ongesteld teveel stress denk ik, ben tot nu toe nog ongesteld wel wisselvallig, ook tien dagen met een pauze van 5 dagen weer 10 dagen.

Dus ik ben al weer 6 jaar aan het menstrueren, ik heb nu de laatste maanden wel last van duizeligheid, hevige buikpijn concentratieproblemen, gewrichtsklachten, nachtelijk zweten, is nou weer iets minder ben afgelopen, maand weer ongesteld geweest in juni niet, dan worden de klachten misschien ook minder.

Maar ik wens je veel sterke net als de rest van onze dames met jou overgang.

Jana

Donnie
Berichten van Donnie
Onderwerpen van Donnie
Menopauzejaar:

Bericht door Donnie » ma 08 aug 2011 16:36

dank je wel!

Tjonge, dat lijkt me wel een enorme tegenvaller, als je al zo'n poos geen menstruaties hebt gehad en ineens weer opnieuw begint, daar reken je eigenlijk niet op he! Stress is wel veel bepalend ja, eigenlijk moeten vrouwen in de overgang gewoon stressloos kunnen leven, dat zou het beste zijn, maar helaas is dat niet te regelen...
Ik ben me daar trouwens sinds een jaar wel meer van bewust en doe toch op mijn eigen manier aan ontstressen, wat ik nooit eerder deed... lekker onder de zonnebank, regelmatig een gezichtsmasker op en even onderuit op de bank of op bed, rustig muziekje aan, uitgebreid douchen, een haarmaskertje in, lekkere geurtjes op... het helpt toch zeker wel!

Jij ook sterkte en erg bedankt voor je antwoord! Ik ben hier nieuw op het forum en ga zeker eens goed rondneuzen/lezen, ik ben blij een plekje gevonden te hebben waar ik ook met vragen terecht kan en veel kan lezen over dat wat ik toch tegen kom in mijn eigen leven/lichaam!

Mandy

Donnie
Berichten van Donnie
Onderwerpen van Donnie
Menopauzejaar:

Bericht door Donnie » ma 08 aug 2011 17:21

Hallo dames

Ik ben heel benieuwd hoe je van begin tot eind of van begin tot nu de overgang hebt ervaren. En dan bedoel ik... waar merkte je het eerst aan dat je in de overgang was? wat merkte je het eerste jaar? het tweede jaar? na vijf jaar? na tien jaar? Misschien leuk om dat met elkaar te vergelijken?

Ik zal beginnen, maar kom niet zo ver nog. Ik zit namelijk nog maar een jaar of 2 a 3 in de overgang en weet het pas sinds vorige week zeker.

Een jaar of twee a drie terug werd ik onregelmatig ongesteld, niet heel erg, maar een paar dagen verschil. Ik merkte het omdat ik daarvoor tegelijk met mijn dochter ongesteld was, en ineens klopte dat niet meer.

Een jaar daarna kreeg ik dagen of momenten dat ik vanuit mijn tenen een geïrriteerd, chagrijnig gevoel kreeg, waardoor ik zomaar uit mijn slof kon schieten om niks. Zo kende ik mezelf niet!

Het laatste jaar werd het duidelijker. Ik merk dat mijn borstel steeds meer haren vast houd (haaruitval) ik heb wat vaker van die geïrriteerde buien, spier/gewrichtspijn in handen en voeten (met name tijdens mijn menstruatie) mijn menstruaties zijn i.p.v 5 dagen nu 10 tot 12 dagen lang en een paar dagen bijzonder heftig, ik heb het erg warm 's nachts in bed en overdag af en toe opvliegers. Ook voel ik me regelmatig zweverig/duizelig. af en toe tussen de menstruaties ook menstruatiepijn in buik en soms rug.

Wat me helpt? vaker ontspannen, gezichtsmaskertje, onder de zonnebank (of lekker zonnen in de tuin) douchen met lekker geurende zalfjes/shampoo/scrub enz Ook me optutten, leuke kleren aan, zorgen dat ik verzorgd uitzie helpt wel! Een keertje vaker naar de stad om jezelf te verwennen met nieuwe kleren of leuk sjaaltje...

Ben benieuwd naar jullie verhaal, hoe het verliep/verloopt!

Mandy

Marianne306
Berichten van Marianne306
Onderwerpen van Marianne306
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Marianne306 » wo 17 aug 2011 10:15

Hallo Allemaal,

Ik ben nu 46 sins een week last van duizelingen. Ik vind het knap vervellend daar ik ook een gehadicapte kind heb. Wist niet wat me over kwam.
En wist niet dat het ook met je overgang te maken kon hebben. Ik heb het wel verteld tegen mijn schoonzus en mijn man. Hoe gaan jullie daar mee om. En kan iemand mij een paar tips geven hoe ik daar mee kan om gaan.

groetjes Marianne :S

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » wo 17 aug 2011 10:58

Hoi Marianne,

Ik ben nu in totaal 15 jaar in de overgang. Schrik niet, dat komt veel voor maar betekent niet dat het al die tijd even erg was. Ik vond het begin erger dan dat het nu is. Ik werd erdoor overvallen op 41-jarige leeftijd. De eerste jaren waren heftig, had zorgenkinderen en dat vrat aan me, kon me niet goed ontspannen. Na het stoppen van de menstruatie begonnen de echte opvliegers, eerst heel erg maar ook daar vindt een mens wat op, althans ik. Wat middeltjes van de drogist hielpen best wel een poosje. Maar goed ontspannen d.m.v. half uurtje per dag wandelen, lekker, goed opletten wat je eet ( weinig of geen koffie, geen alcohol en geen chocolade) hielpen mij ook. Afijn, je vindt er toch wel een weg in al kan het een hele zoektocht zijn. Deze website geeft best goede tips.

Sterkte! Ruchama

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » wo 17 aug 2011 13:03

Hallo dames

Maar om op de allereerste vraag terug te komen? Wordt het nou steeds erger of niet?

Dit vroeg mijn man namelijk vanochtend: in welke fase zijn er nou de meeste klachten?
En ik weet daar eigenlijk ook geen antwoord op. Ik vind nu (ik zit nog voor de menopauze) vooral de geestelijke klachten het ergst: dat ik zo veranderd ben van een vrolijke, zelfverzekerde sociale vrouw die de hele wereld aan kon in een, tja wat......noem het maar gerust een emotioneel wrak. En het hele nachten wakker liggen vind ik een ramp.
Maar wat me nog te wachten staat....geen idee?! Wordt het nog erger? Misschien kunnen meer vrouwen die in de postmenopauze zijn daar op antwoorden?

bedankt alvast, Lee

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » wo 17 aug 2011 13:26

Hallo Lee,

ja, dat zou ik ook graag willen weten.
Ik heb wel al gelezen, dat het natuurlijk ook verschilt per persoon, sommige hebben nergens geen last meer van en andere hebben juist nog veel mee klachten.

laat ik nou maar hopen dat ik bij de eerste groep hoor, want mijn klachten zijn al 5 jaar erg heftig.

groeten, Dorothea.

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » wo 17 aug 2011 13:40

Hallo dames,

Of ik definitief postmenopauzaal ben is maar de vraag, maar ik ben al ruim anderhalf jaar zonder menstruatie. Het zegt niks weet ik, omdat je hier leest dat sommigen na jaren nog gaan menstrueren, maar goed ik ga er wel vanuit dat het bij mij voorbij is.

Zijn de klachten veranderd? Jazeker! Bij mij wel.
Voor de menopauze had ik vooral problemen met mijn menstruatie en inderdaad geestelijk, nu heb ik veel en veel meer spier- en gewrichtsklachten (van sluimerend aanwezig tot heel heftig), hartkloppingen e.d. en opvliegers (in alle soorten en maten).
Wat me wel opvalt is dat ik veel beter omga met mijn klachten. Een dik jaar geleden konden klachten mij volledig van mijn stuk brengen (ik kon dan echt denken dat mijn laatste uurtje geslagen had). Dat is eigenlijk zo goed als over.
Ik heb wel opvliegers die heel eng voelen, maar ik herken ze nu en weet dat het weer over gaat. Gisteravond in bed had ik erge hartkloppingen en de daarbij (voor mij dan) behorende opvliegers (die voelen dan aan alsof je flauw gaat vallen of zo). Best eng, maar ik weet waar het door komt en dat het ook weer over gaat. Het maakt het niet minder, maar doordat ik er rustiger onder ben is het wel beter te dragen. Sterker nog, ik ben ondanks dat zelfs gewoon in slaap gevallen (nadat de opvlieger over was, maar nog met de hartkloppingen). Maar het heeft wel even geduurd hoor voordat ik er zo mee om kon gaan. Soms heb ik nog wel eens een (korte) periode dat ik slecht in mijn vel zit en niet functioneer zoals ik graag zou willen. Maar ... dat komt steeds minder voor en duurt ook steeds minder lang.

Persoonlijk vind ik de postmenopauze beter te doen dan de premenopauze. Maar ja, dat is waarschijnlijk ook bij iedereen anders.

Veel sterkte allemaal!

groetjes, Desi

Sonja123nick
Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick
Menopauzejaar:

Bericht door Sonja123nick » wo 17 aug 2011 14:47

Hoi dames,

ik zit ook al een paar jaar in de overgang, met veel geestelijke klachten. Vinden jullie nu ook dat je er zo alleen in staat, ik ken niemand in mijn omgeving die ook in de overgang zit. Vooral vandaag voel ik me erg eenzaam.
Ik heb wel veel aan dit forum, lees het ook regelmatig om maar weer bevestiging te krijgen dat ik niet gek wordt.

Groeten Sonja.

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » wo 17 aug 2011 15:39

Hallo Sonja,

Ook bij mij in de omgeving werd er niet over de overgang gesproken en ik dacht ook dat ik de enige was. Ik zeg werd, want ik ben nogal een flap uit en praat overal over, dus ik heb het daar gewoon ook over (zelfs met mannelijke kennissen/vrienden/collega's als het zo uit komt). En wat bleek, op verjaardagen kreeg ik steeds meer bijval van vrouwen die het ook hadden. En hoe meer ik bereid was te vertellen (vooral toen ik er net middenin zat wist ik niet wat me overkwam), hoe meer zij ook over de brug kwamen. En zo kwam ik er achter dat veel familie en vriendinnen hetzelfde hadden, maar er gewoon niet over spraken.

Ik vind het persoonlijk erg belangrijk om bespreekbaar te maken en het uit de taboesfeer te halen (dat zit er gewoon nog steeds op), zowel bij vrouwen als mannen. Omdat het veel vrouwen treft en we moeten ook gewoon blijven meedraaien in de maatschappij. Ik blijf er dus ook 'gewoon' over praten en wellicht dat het ooit (als onze dochters zo ver zijn) een heel normaal onderwerp is.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik tot op heden nog nooit vreemd ben aangekeken als ik dit onderwerp ter sprake bracht, ook niet door de mannen. Daar heb ik misschien dan best wel veel geluk mee.

groetjes, Desi

Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:

Bericht door Sosolala » do 18 aug 2011 07:54

Hallo dames,

ja wordt het erger?
Voor mij zelf wordt het nog wel steeds erger. En dan heb ik het echt over de lichamelijke ongemakken. Hoge bloeddruk, de hele dag door hartkloppingen en pijn in mijn kaak, spierpijn en daarbij dan toch ook wel bang.

Gelukkig kan ik er in mijn omgeving met mijn partner en dochter en vriendinnen wel heel goed over praten en natuurlijk is er ' hier' nog.

Ik probeer zoveel mogelijk mijn normale dingen te doen en meestal lukt dat wel.
Maar om op de vraag terug te komen, denk niet dat er daar een antwoord op is.

Linda

Maaike
Berichten van Maaike
Onderwerpen van Maaike
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Maaike » do 18 aug 2011 14:53

Hallo dames,

De vraag of overgangsverschijnselen erger worden.....
Ja bij mij wel, ik was 41 toen ik overgangsklachten kreeg en op 46 jarige leeftijd stopte mijn menstruaties,
Ik ben nu 59 en de klachten zijn soms heviger dan ooit.

Ik heb allerlei soorten opvliegers van knalrood en warm worden wat uit mijn tenen komt tot ineens kleddernat worden van top tot teen, daarbij gebeuren er vooraf allemaal vervelende dingen van denken dat ik gek word en door mijn hele lijf een raar nerveus gevoel, waarbij ik het gevoel heb dat mijn hart stil gaat staan.
En er zijn momenten dat ik ineens vreselijke hoofdpijn krijg gevolgd door een enorme opvlieger..... mijn hart slaat voortdurend over, duizelingen, mijn ogen doen raar, heb daardoor het gevoel dat ik om ga vallen en ga zo maar door, benauwdheid, je kan het zo gek niet bedenken en altijd in combinatie met paniek want die krijg ik door deze heftige gevoelens......

Nou dit is geen gezellig verhaal maar ik hoop dat ik jullie vraag heb beantwoordt en ik ben er nog steeds en het gaat altijd over soms na een uurtje of ook korter dus dat is ook weer een geruststelling.....

groetjes Maaike

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 18 aug 2011 14:59

Hallo dames

Tjonge Maaike dat is niet mis! Echt rot voor je

Lee

Maaike
Berichten van Maaike
Onderwerpen van Maaike
Menopauzejaar:

Bericht door Maaike » do 18 aug 2011 15:18

Hallo

Ja dat is het zeker Lee, maar je leert er ook mee te leven, ik ben nog wel bang op het moment, maar ik laat er mijn leven niet door beïnvloeden ik ga gewoon dingen doen, als ik het midden in AH krijg ga ik gewoon door en weet ik (niet altijd) dat het weer overgaat....
Dat wat jij hebt , je een emotioneel wrak voelen dat heb ik ook gehad en soms nog steeds, de hele (post)menopauze heeft van mij een ander mens gemaakt....maar ik probeer er ook iets uit te halen, zodat je niet helemaal wegzakt....snap je. Dus ik probeer wel te genieten van het leven.

Helpt dit wel .....hahaha

Groetjes
Maaike

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005

Bericht door Greta51 » do 18 aug 2011 22:42

Hallo dames,

Ik heb toch het vermoeden dat veel vrouwen tussen hun 55e en 60e beduidend minder klachten hebben. Want als je naar de leeftijd kijkt van de vrouwen die hier op het forum komen, er zijn er nauwelijks van boven de 60 en ook niet zo heel veel vrouwen tussen de 55 en 60. Dus je zou dan toch kunnen zeggen dat het langzamerhand toch allemaal beter zal gaan. Als je geen klachten hebt zal je hier namelijk ook niet meer zoveel rondhopsen. :D

Bye!
Greta.

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Miep » vr 19 aug 2011 09:54

Hallo

Dit denk ik eigenlijk ook Greta, maar bedenk me dan wel dat ik vrouwen van die leeftijd zie, die echt niet gelukkig zijn.........die nog "overleven" op hun manier, en nog steeds naar de pijpen van anderen moeten dansen........
Ik denk dat de leeftijd waar wij in zitten ( 45-55) je nog kunt sturen naar een leven wat later meer voldoening geeft..........tenminste als je dat kunt..........
Net als in de pubertijd dat je een opleiding of baan kiest die bij je past..........zodat je ook een fijne "werk of opleidingstijd" hebt en voldoening in je baan vindt.
Zo hebben wij nu de tijd "hoop ik" om voorzichtig vooruit te kijken wat je graag wil met de rest van je leven.

Miep

Maaike
Berichten van Maaike
Onderwerpen van Maaike
Menopauzejaar:

Bericht door Maaike » vr 19 aug 2011 10:01

Hallo

Laten we hopen dat ik dan de enige ben in die leeftijdsgroep 55-60 die daar nog behoorlijk last van heeft......misschien zijn de meeste van mijn leeftijd al zo gewend aan allerlei ongemakken dat ze niet meer op dit soort forums zitten.

Ik moet zeggen dat k die instelling natuurlijk zelf ook heb....en maar af en toe naar dit forum ga...

groetjes Maaike

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:

Bericht door Miep » vr 19 aug 2011 10:42

Hallo

Er zijn veel vrouwen die nog op die leeftijd klachten hebben Maaike, dat zie ik rondom mij wel.........en lees het hier........
Ik hoop net als jij denk ik, en de anderen dat het overgaat, hoe eerder hoe beter.........ja, toch......?!

Miep

Maaike
Berichten van Maaike
Onderwerpen van Maaike
Menopauzejaar:

Bericht door Maaike » vr 19 aug 2011 10:55

zeker Miep,

Ik gun het niemand wat ik al die jaren aan klachten heb....vaak denk ik 3x per dag dat ik doodga maar ik ben er nog steeds
en soms verbaasd het me dat ik 's ochtends wakker word en daar lach ik dan wel eens om....
Mijn man is arts en die kijk er niet eens meer naar om, kan je nagaan....ik probeer er maar zo goed mogelijk mee om te gaan.

Maaike

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » vr 19 aug 2011 12:04

Hallo

Dat zou ik zo graag willen, nog een andere leuke nieuwe baan of opleiding kiezen!
Maar heb er de energie niet voor en ben bang dat het straks te laat is :S

Lee

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:

Bericht door Miep » vr 19 aug 2011 12:16

Hallo

Is het een idee, ik zeg maar iets hoor......
Om iets kleins te gaan doen, iets in de richting die je graag zou willen.......
Soms kan iets kleins, een goed gevoel je net die energie geven die je zo nodig hebt.........
Ik kan soms ook meer dan ik denk, ga dan weer totaal over mijn grenzen.......maar dat moet ik leren......
Ik ben nu aan het "afkicken" van gisteren , maar ga zo nog een klein stukje doen......
Je moet het zelf voelen aan je lijf en je geest wat je aan kan.........
Iets doen kan fijn zijn........misschien geen baan, maar een cursus, misschien geen cursus maar een hobby........ik zeg maar iets, ik weet niet wat jij kunt op dit moment.......
Als je nog nergens aan toe bent, moet je dat accepteren............hoe moeilijk ook.......

Sterkte,
Miep

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:

Bericht door Lia » vr 19 aug 2011 13:41

Miep schreef:
vr 19 aug 2011 12:16
Ik kan soms ook meer dan ik denk, ga dan weer totaal over mijn grenzen.......maar dat moet ik leren......
Ik ben nu aan het "afkicken" van gisteren , maar ga zo nog een klein stukje doen......
Miep

Over je grenzen gaan en daarvoor de rekening krijgen is helemaal niet: "ik kan soms meer dan ik denk"
Over je grenzen gaan en daarvoor de rekening krijgen is juist een teken van: "minder kunnen dan je denkt" en "meer doen dan je kunt"

Natuurlijk geeft het heel even een goed gevoel als je toch gepresteerd hebt wat eigenlijk niet meer kan.
Het leidt je af van waar je feitelijk zo moe van bent en van wat je feitelijk niet meer kunt, en van het gemis aan steun en begrip in je directe omgeving, van al wat er werkelijk toe doet in een mensenleven op leeftijd.
Dat vervang je niet met bezigheidstherapie.

Niets doen kan in tijden van crisis veel effectiever zijn. MenoPAUZE !!!!

Lia

Johanna
Berichten van Johanna
Onderwerpen van Johanna
Menopauzejaar: 2004

Bericht door Johanna » di 27 sep 2011 10:06

Hallo dames,

Wordt de overgang heftiger naarmate het langer geleden is dat je voor het laats ongesteld bent geweest???
Bij mij wel!

In 2004 ben ik voor het laats ongesteld geweest en tot augustus 2008 (ik weet het nog heel goed) had ik eigenlijk nergens last van. Af en toe een klein warmteopvliegertje maar meer niet. in 2008 werd ik 's nachts wakker met kramp in beide benen. Pijnlijk en vervelend. Daar bleef het niet bij helaas. Ik kreeg, zo gauw ik op bed lag, hele rare opvliegers, alsof er een stoot adrenaline door mijn lijf ging. Gevolgd door een raar soort van tintelend gevoel door mijn lijf en vooral mijn benen. Het gevolg daarvan was dat mijn spieren in de kramp wilde schieten. Heel stil blijven liggen en zo gauw het kon het bed uit. Soms ook overdag kramp waardoor ik mij erg onzeker ging voelen.
Mijn huisarts nam mij gelukkig serieus en er is van alles onderzocht: Bloedvaten, zenuwen, spieren en veel bloedtests op allerlei zaken.
In 2010 leken de klachten af te nemen en ik had het gevoel dat ik het ergste gehad had maar dit voorjaar begonnen ongeveer dezelfde klachten weer. De afgelopen dagen nemen ze gelukkig weer wat af maar op de vraag of de overgangsklachten steeds erger worden kan ik alleen maar antwoorden met Ja.

Groetjes, Johanna

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Jetje » za 26 nov 2011 10:26

Hallo,

Ik lees dit allemaal nu pas en dat terwijl ik heel vaak op het forum lees, maar hier dan niet zo vaak...
Nou bij mij is het wel steeds erger geworden en ook al ben ik 55 het lijkt nog steeds wel erger te worden. Vooral de geestelijke problemen.
Veel onzekerheid en onrust, mezelf niet meer herkennen, stemmingswisselingen, eenzaam gevoel, denken dat ik gek word, opgejaagd enz. enz.
En dan ook nog de lichamelijke klachten erbij.....
Ben nu bijna een jaar geleden voor het laatst ongesteld geweest.

Groetjes,
Jetje

Ingrid1960
Berichten van Ingrid1960
Onderwerpen van Ingrid1960
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Ingrid1960 » za 26 nov 2011 15:54

Hallo dames,

wat herkenbaar dat opgejaagde gevoel e.d.
Fijn dat dit forum er is stelt mij toch gerust dan sta ik niet alleen.

groetjes, Ingrid

Ger
Berichten van Ger
Onderwerpen van Ger
Menopauzejaar:

Bericht door Ger » zo 27 nov 2011 20:52

Hallo dames,

Mijn overgangsklachten zijn voornamelijk de soms enorme opvliegers. Mijn man zegt dan wel eens "heb je weer een opstijger" en de vergeetachtigheid. Dat vind ik denk ik wel het ergste, om zo vergeetachtig te zijn. Ik heb gelezen dat het ook weer overgaat na verloop van tijd maar hoelang dat is vraag ik me af.
Soms lijkt het net of ik dement aan het worden ben.
Gelukkig heb ik niet zo'n last van neerslachtige gevoelens e.d. maar dat komt waarschijnlijk omdat ik al jaren antidepressiva slik.

Graag zou ik willen weten of er meer vrouwen zijn die zo vergeetachtig zijn.
Ik schrijf soms dingen op om ze niet te vergeten en dan weet ik niet meer waar het briefje ligt.
Tijdens gesprekken moet ik me ook enorm inspannen om te blijven volgen waar het over gaat.

Groetjes, Ger

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » zo 27 nov 2011 22:28

Hallo,

Ja hoor Ger, ook dat vergeetachtige herken ik. Soms kan ik niet eens op heel eenvoudige woorden komen, erg gênant als dat net tijdens een vergadering is of voor de klas!
@Sonja en Ingrid, ben ook blij dat jullie het herkennen, niet dat ik iemand dat gun hoor, maar het is wel fijn als je begrepen wordt en als je weet dat je niet de enige ben die het heeft.

groetjes, Jetje

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » zo 11 dec 2011 19:03

Hallo dames

Bij mij worden de klachten ook alleen maar erger.
Ik heb het zo heel erg warm, gewoon niet normaal zo heet als ik het heb, soms heb ik het koud of warm, koud en zweterig tegelijk.
Ik heb nog steeds mijn zomerkleren aan en de ventilator vaak aan.
Door die erge hitte heb ik een heel erg naar hoofd waardoor ik haast niets kan doen en wat ik doe kost mij erg veel moeite en door dat nare hoofd heb ik ook vaak moeite met lopen. Ik ben vaak bang voor wat ik voel in mijn hoofd, het is allemaal zo erg eng.
Ook kan ik mij door die erge hitte opeens zo beroerd voelen en soms heb ik het gevoel alsof ik instort of in elkaar zak en ik ben ook vaak uit balans, het zwalkt dan heen en weer in mijn hoofd. Ik ben ook erg moe en ik denk dat die hitte die ik de hele dag heb erg veel energie kost en ook slaap ik al heel lang heel erg slecht.

Ik heb heel veel klachten gehad, maar er zijn er veel verdwenen of een stuk minder geworden, alleen dat nare hoofd is veel erger geworden en de hitte ook. Elk jaar krijg ik het warmer en voel ik mij slechter.
Het is een hel die overgang en alles is de laatste maanden en vooral de laatste paar weken veel erger geworden.
Ik ben al 7 jaar in de postmenopauze (7 jaar geleden ben ik gestopt met de hormoonpleister) en heb al minstens 12 jaar klachten.
Ik ben vaak wanhopig omdat ik mij zo erg slecht voel en kan alleen maar hopen dat er gauw een einde komt aan deze ellende en dat het daarom nu zo veel erger is.

Groetjes
Lenie

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje

Bericht door Leentje » ma 12 dec 2011 10:32

Dag lenie en andere dames

Ik vroeg me gister nog af van hoe zou het met Lenie zijn ? Dit omdat ik toch ook al jaren op het forum kom en steeds met veel belangstelling ( en medeleven ) jouw berichten lees.
Dat jij nog steeds zo een naar hoofd hebt met die warmte , je zou zeggen dat het stilaan betert. Neen dus.
Och arm, ik voel echt met je mee. Wat zeggen de dokters hier eigenlijk van, want jouw innerlijke thermostaat is toch serieus ontregeld.
Ben je wel bij de juiste dokter(s) terecht gekomen ?
Want dit is toch geen leven ?!
Wat doet die overgang toch met ons ?
Ik voelde mij zo goed maar de laatste maanden is het ook weer 'knudde'!
Ook weer veel last van evenwichtsstoornissen. Ik heb een afspraak met de osteopaat gemaakt. Misschien komt het vanuit mijn nek....ben ook onvast op de benen.
I v m je hoofd...van medicijnen kan ik dit ook krijgen. Mijn moeder, 1 broer en ikzelf, wij reageren zeer gevoelig op medicijnen (zelfs op cholesterolverlagers) Krijg dan een heel naar gevoel (vooral i h hoofd)
En een algemeen gevoel van malaise.
Vreemd allemaal. Maar je zit er maar mee.
Laat maar af en toe eens wat van je horen. Het van je af schrijven doet deugd ! (vind ik toch)
Het beste en hopelijk op 'verbetering'!!

Leentje

Ps. Ik heb ook nog steeds warmte-opwellingen, met periodes veel minder en wel verdraagzaam. Maar dat is een hitte die maar enkele minuten aanhoud. Kan me niet voorstellen wat het is als die hitte zou blijven aanhouden.....

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht