Stress en de overgang?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Souraya
Berichten van Souraya
Onderwerpen van Souraya
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 31

Stress en de overgang?

Bericht door Souraya » di 08 jun 2010 19:12

Hallo allemaal,

Ik ben een 21-jarige meisje en ik heb niet zo lang geleden te horen gekregen dat ik in de overgang zit. Ik ben hier pas nieuw en heb nu al heel veel dingen gelezen waarin ik mezelf kan herkennen. Dat is natuurlijk fijn, maar waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat jullie ideeën zijn van de oorzaak van de vroegtijdige overgang. Bij 70% van de gevallen is de oorzaak onbekend. Als je in deze categorie valt dan kan de arts je vraag over de oorzaak niet beantwoorden, maar misschien kunnen we hier onze ideeën met elkaar delen en meer dingen leren.

Dus hebben jullie in de periode voor de overgang iets ingrijpends meegemaakt, of hadden zeer druk met het werk waardoor je een stressvol leven leidde enz.?
Alle ideeën zijn van harte welkom

Groetjes,
Souraya

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Re: Stress en de overgang?

Bericht door Ruchama » do 10 jun 2010 18:59

Souraya,

jij zit in een moeilijke situatie (vervroegde overgang), want je valt niet in de normale overgangsgroep. Er is weinig bekend over de oorzaken van zo'n vroege overgang.
Wat bekend is, is dat in je genen ligt opgeslagen wanneer je menstruatie stopt

Sterkte!!
Ruchama

Marjah
Berichten van Marjah
Onderwerpen van Marjah
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Bericht door Marjah » di 27 jul 2010 20:13

Hoi,

ik ben helemaal nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen!
Ik ben Marja en ik ben dus in de vervroegde overgang. Helaas al op 32 jarige leeftijd.
We zijn erachter gekomen doordat het kinderen krijgen niet zo mag lukken, dus de gynaecoloog ging op onderzoek uit. Ik ben druk, maar mijn vroegtijdige overgang is niet gekomen door een periode van stress. Waarom wel??? geen idee.

groetjes.
Marja

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » di 27 jul 2010 20:22

Hallo Marjah,

Ik denk niet dat overal een antwoord op te geven is.
Wij mensen zitten zo in elkaar dat wij overal antwoord op willen hebben maar helaas is dat niet altijd mogelijk.

Bijv.: de ene mens wordt oud en een ander met dezelfde levenswijze en omstandigheden wordt dat niet en waarom?
Hetzelfde geldt voor overgang: de 'een is vroeg en een ander krijgt bij wijze van spreken met 45 nog een kind.
Soms zal er wel een oorzaak gevonden kunnen worden maar vaak ook niet.
Ik vind het heel erg voor je vooral omdat je nog een kinderwens hebt.

Sterkte,
Gaea

PatriciavanG
Berichten van PatriciavanG
Onderwerpen van PatriciavanG
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door PatriciavanG » wo 28 jul 2010 10:35

Hallo Marjah,

Wat verschrikkelijk voor je. Helemaal omdat je nog geen kinderen hebt, maar die wel wil.

Gelukkig waren wij er vroeg bij. Ik heb 2 kinderen (van 5 en bijna 8) en dan komt de boodschap minder hard aan, in ieder geval bij mij.

Ik hoop voor je dat je het een plek kunt geven en dat je er in je omgeving over kunt praten. Dat vind ik zo lastig, want mijn vriendinnen hebben hier nog geen last van. Ze luisteren wel naar me, maar begrijpen het niet helemaal aangezien ze het niet zelf herkennen.

Groeten en sterkte,
Patricia

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » wo 28 jul 2010 17:00

Hallo Souraya en Marja,

Zo jong in de overgang en ook nog een kinderwens is heel zwaar, ik wens jullie beide dan ook heel veel sterkte.
De overgang is al niet je makkelijkste levensfase maar al helemaal niet als je die diagnose zo jong gesteld krijgt.

Groetjes, Cornelie

Marjah
Berichten van Marjah
Onderwerpen van Marjah
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Bericht door Marjah » di 03 aug 2010 20:36

Hee meiden, bedankt voor jullie reacties :)

Tja, ik wordt af en toe ook moe van "vriendinnen". Ze zullen het wel goed bedoelen, maar begrijpen dat ik in de overgang zit... nee dat doen ze niet. Ze denken alleen maar dat ik er mee zit dat ik geen kinderen kan krijgen. En dat ik daar niet al te veel bij stil bij moeten blijven staan...

Maar dat ik dus moe ben, nee nee dat wil er niet bij ze in.

Sorry, heb gisteren weer eens grote frustratie opgelopen :(, vandaar mijn geklaag.

Groet Marjah

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht