Jong in de menopauze

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Mutti
Berichten van Mutti
Onderwerpen van Mutti
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Jong in de menopauze

Bericht door Mutti » di 16 feb 2010 20:11

Hallo dames,

Ik ben 43 en zit al in de menopauze, sinds meer als 1 jaar ben ik niet meer ongesteld geweest.
Zelfs mijn huisarts is er verbaasd over. Ik heb geen vriendinnen die in dezelfde fase zitten als ik.
En kan met hen niet over de problemen praten die met de overgang te maken hebben, bijvoorbeeld de verandering van het lichaam in korte duur.
En nu vraag ik me af of iemand al net zo jong in de menopauze is gekomen.
Alvast bedankt!

Groetjes Mutti

Caro
Berichten van Caro
Onderwerpen van Caro
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd nu: 50

Re: Jong in de menopauze

Bericht door Caro » wo 17 feb 2010 10:46

Hai,

Ook ik ben jong in de menopauze ben 42 jaar en ben sinds 2 jaar niet meer ongesteld.
De overgang is vastgesteld een half jaar nadat mijn dochter geboren is (toen was ik 39)
In het begin was ik vooral geschokt, maar vond het niet zo heel erg. Pas toen de klachten kwamen begon ik ervan te balen.
Mijn klachten zijn vooral hartkloppingen, angsten (die ik echt nog nooit heb gehad) verandering van mijn lichaam (dikker) en gevoel van overspannenheid.
Op zich volgens de huisarts allemaal niet vreemd omdat met een jong gezin er erg veel verwacht wordt van mij en ik juist het nodig heb om af en toe wat rust in te bouwen.
Ben benieuwd waar jij tegenaan loopt en of je de klachten herkent?

Groetjes, Caroline

Kaatje1969
Berichten van Kaatje1969
Onderwerpen van Kaatje1969
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Kaatje1969 » wo 17 feb 2010 21:22

Hallo Caroline

Ik ben 40 jaar en nu al een tijdje aan het kwakkelen, drie maanden geleden te horen gekregen.

Behalve incontinent, heb ik het hele pakket, elke dag is weer een verrassing, leuk is anders en van mijn part mag het morgen voorbij zijn.

Wat zijn de dingen waar jij het meeste last van hebt?

Groetjes,
Karin

Caro
Berichten van Caro
Onderwerpen van Caro

Bericht door Caro » do 18 feb 2010 08:40

Hoi Karin,

yep het hele pakket er zo gratis bijgekregen! behalve incontinent en nachtelijk zweten heb ik dus ook alles. Waar ik vooral heel veel last van heb zijn hartkloppingen, veel pijntjes en bang daarvoor. Vooral dat laatste is zo niet herkenbaar voor mij. Ik was nooit bang dat er met mij of anderen iets zou mankeren, maar sinds een jaar heb ik dat wel. Als ik hartkloppingen krijg of bijv een steek in mijn lichaam, dan rinkelen er allerlei alarmbellen in mijn lichaam. Daardoor schiet ik dus in een vorm van stress en het cirkeltje is rond.
Momenteel heb ik medicatie tegen die gevoelens. ik ben ook tijdelijk gestopt met werken omdat ik ook overspannen werd. Het valt niet te bepalen of de overgang dit teweeg heeft gebracht of dat ik door mijn overspannenheid veel meer last heb van de overgang.
Mijn referentie in deze is mijn moeder, die was ook vroeg in de overgangen heeft dezelfde klachten gehad als ik. oo vooral het gevoel dat je soms toeschouwer bent van je eigen toneelstuk.

Het psychische stuk vind ik ook wel lastig, gewoon zo jong nog zijn, maar de klachten hebben van een oudere vrouw.

Het maar een raar en lastig iets die overgang. Er is toch echt iets mis gegaan met de schepping van de vrouw!

Groet, Caroline

Kaatje1969
Berichten van Kaatje1969
Onderwerpen van Kaatje1969
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Kaatje1969 » do 18 feb 2010 22:40

Hallo Caroline,

Mijn moeder was tien jaar ouder dan ik, verder zei ze er niet veel over, nu kan ik het helaas niet meer vragen. Ik leef nu al 11 jaar met 'een eierstok, dus vandaar dat ik eerder ben, helaas.

Die hartkloppingen vond ik in het begin heel erg eng, helemaal omdat ze niets konden vinden en de huisarts me te jong vond voor de overgang, nou helaas, mijn lichaam hield zich niet aan de regels. Ook ik was in het begin radeloos, vorig jaar, kreeg ik anti depri pillen voor, zag het echter niet zo zitten om die te gaan slikken.
De hele overgang kwam meteen hier ook met geestelijke veranderingen, dus het leek wel op overspannen zijn, op zijn minst een burn out. Ik had geen kon niet meer zorgen, kon het gewoon niet opbrengen en altijd maar moe zijn, daar werd ik ook zo moe van....... Lichamelijk kreeg ik nog meer last van pijntjes, nou ja pijntjes, kon soms niet lopen van de pijn.
Mijn omgeving vond me maar een aansteller, de huisarts kon immers niets vinden, totdat ik had, nou ik weet haast zeker dat dit de overgang is en wel hoor.

Het is niet zozeer de lichamelijke klachten wat ik het ergste vind, maar de geestelijke klachten, de vele dromen 's nachts, zo bezig zijn met de dood, het overvraagd worden, de emoties die me overvallen. Kan soms dagen huilen en de volgende dag kan ik weer lachen, gek wordt ik ervan dat ik geen controle heb wat mijn lichaam aan het doen is.

Ik drijf trouwens wel 's nachts mijn bed uit, mijn lichaamsgeur is veranderd, mijn smaak, tja wat niet eigenlijk?

Dat ik zo jong ben, vind ik eigenlijk nog niet zo erg, wat ik wel erg vind is dat mijn jongste nog zorg nodig heeft en die kan ik hem niet elke dag goed geven, in mijn ogen dan, wat heeft hij nou aan een krom lopende moeder? Net als alle klachten me teveel worden, heb ik dan plots weer een goede dag er tussen zitten en dan vraag ik me echt af, is dit om even bij te komen of wat?
Morgen weer dubbel op?

Igg vind ik het wel fijn dat ik nu een diagnose heb voor deze waas.

Sterkte en groetjes,
Karin

Mutti
Berichten van Mutti
Onderwerpen van Mutti
Menopauzejaar:

Bericht door Mutti » wo 31 mar 2010 20:14

Hallo Caroline,

Ik heb vooral last van het dikker worden. Ik was altijd heel dun en woog 47 kg en de afgelopen 6 jaar ben ik 17 kg aangekomen.
Ik denk dat toen ook de overgang is begonnen, zeker weet ik het niet, omdat ik toen nog de prikpil kreeg vanwege migraine en dan wordt men niet ongesteld.
Verder heb ik last van pijnlijke gewrichten en botten (handen, knieën en voeten). Ook hou ik de laatste tijd veel vocht vast in mijn benen en vingers. Hartkloppingen heb ik ook. Opvliegers heb ik in fases, dan 4 maanden lang en dan weer 3 maanden niets.

Mijn humeur is heel wisselvallig. Ik kan nu goede zin hebben en een uur later kan ik agressief zijn.
Een voordeel is, dat mijn migraine minder is geworden.
Je ziet, dat ook ik heel veel overgangsverschijnselen heb. Ik probeer er het beste van te maken.

Groetjes Mutti

Sascha1
Berichten van Sascha1
Onderwerpen van Sascha1
Menopauzejaar:

Bericht door Sascha1 » wo 07 apr 2010 19:42

Hallo allemaal,

Ik ben 43 en ook in de menopauze maar dan door het verwijderen van de eierstokken (1 eierstok 5 jaar geleden en de andere 3 weken geleden)
Ben nog druk bezig met herstellen van de operatie (buikoperatie) maar de overgangsperikelen zijn in alle hevigheid losgebarsten.
's Nachts constant wakker van de opvliegers, akelig dromen, belabberd wakker worden.
Overdag opvliegers, huilbuien, ik voel me helemaal niet meer goed met mezelf, heb het gevoel dat ik na de operatie een ander mens ben.
Mijn gyn wil dat ik aan de hormonen ga omdat ik nog te jong ben, maar daar heb ik niet zo'n goed gevoel bij.
Heb nog een dochtertje van 5 dus die hele overgang is zo dubbel voor me, wil gewoon een leuke energieke moeder zijn en niet zoals ik me nu voel.
Bij de gedachte dat dit nog een hele tijd ga duren krijg ik al hartkloppingen en opvliegers.
Blij dat ik mijn verhaal even kwijt kon, mijn omgeving kan dit allemaal niet begrijpen en da ga ik aan mezelf twijfelen.

Groetjes, Jada

Caro
Berichten van Caro
Onderwerpen van Caro

Bericht door Caro » di 16 nov 2010 15:03

Hai Jada,

ik snap wat je schrijft, vooral het stukje over jonge energieke moeder zijn. Ik stond net op schoolplein en zie daar moeders dan echt lachen en leuk staan doen met hun kinderen. Ik daarentegen stond daar met het gevoel, laten we snel naar huis toe gaan, want ik heb last van hartkloppingen en dan kan ik andere prikkels er niet bij nemen.

Het is zwaar vervelend dat alles wat je eraan probeert te doen gewoon niet werkt. Rust is lastig in een jong gezin (ik heb zoontje van 7 en meisje van 4). Vooral de hartkloppingen vind ik het ergst. Die maken me onzeker en ongerust. Uiteindelijk toch maar tijdelijk aan de hormonen om te kijken of dat de hartkloppingen vermindert, en na 1 maand dus nog niet!

Succes in ieder geval,
groetjes Caroline

Livi
Berichten van Livi
Onderwerpen van Livi
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 53

Bericht door Livi » do 18 nov 2010 09:06

Hallo allemaal,

Het is nu intussen zo'n twee jaar geleden dat alles begon, heel onregelmatig menstrueren, soms slechts twee dagen en een andere maand dan weer 10 tot 12 dagen.
Verder waren er op dat moment nog niet veel andere klachten...
Maar sinds vorig jaar, niet meer gemenstrueerd, kilo's cadeau gekregen :roll: en vaak het gevoel dat ik haast niet vooruit kom! Het nachtzweten waar ik me dan vaak zo ellendig door voel, haaruitval, pijnlijke gewrichten... maar vooral de hartkloppingen, benauwdheid en de daarbij horende ongerustheid vind ik het moeilijkste om dragen :S

groetjes
Livi

Fiene
Berichten van Fiene
Onderwerpen van Fiene
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 53

Bericht door Fiene » do 18 nov 2010 12:28

Hallo Caroline en alle anderen,

Ik herken me zo in jou stukje van het schoolplein.
Ik ervaar het hetzelfde. Wil zo snel mogelijk weer naar huis in mijn veilige wereldje.
Mijn zoontje is 6 en moet dus ook gebracht en gehaald en alle zorg die nodig is voor een kind.
Soms voel ik me zo bezwaard omdat ik zo graag een leukere moeder voor hem zou willen zijn maar het gewoon af en toe niet kan opbrengen.
Met de zenuwen en hartoverslagen sta ik dan op het schoolplein en of hij maar zo snel mogelijk met me mee wil.

Sterkte allemaal en fijn te lezen dat ik niet de enige ben.
Groetjes Fiene

Marlena
Berichten van Marlena
Onderwerpen van Marlena
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd nu: 54

Bericht door Marlena » do 02 dec 2010 01:10

Hallo,

Bij mij stopte mijn menstruatie 'gewoon' toen ik 39 jaar was. Ik werd wat dikker, wat er met geen mogelijkheid meer afging, maar eigenlijk zit ik pas de laatste 3 jaar gevoelsmatig in de overgang met klachten varierend van hartflubbers, niet slapen, niet vooruit te branden, boosheid, opvliegers (nu redelijk onder controle) het gevoel dat er iets ergs boven mijn hoofd hangt, het gevoel dat ik iets moet doen enz.

Vroeg in de overgang dus... En heel vervelend als ik met een klacht bij mijn huisarts kom zegt ze: wanneer ben je voor het laatst ongesteld geweest? en dan zeg ik: toen ik 39 was, de eerste keer dat ze dat vraagt, maar na een keer of vier denk ik weet je het nou nog niet? Kan ik 'zo boos over worden.... en dan zegt ze doodleuk: Ik denk dat het de overgang is :roll:
Nou ja mopper de mopper (ook al zo'n klacht)

Marlena

Bianca73
Berichten van Bianca73
Onderwerpen van Bianca73
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 45

Bericht door Bianca73 » di 07 jun 2011 16:35

Hallo dames,

ik ben 38 en meen sinds begin dit jaar last te hebben van overgangsklachten. Op deze website de zelftest gedaan, dat was ook weer een bevestiging. Ik heb (nog) niet alle klachten maar heb veel meer last van de menstruatie, deze is ook anders dan voorheen. Ik heb last van opvliegers, zij het niet heel erg vaak. Het meeste last heb ik van mijn schommelende hormoonspiegel: ik ben de tweede helft van de cyclus niet te genieten, sneller neerslachtig en niet vooruit te branden. En ik ben verschrikkelijk vergeetachtig. Arme man en kinderen.

Ik probeer deze fase maar gewoon mijn leven binnen te laten komen er niet te veel tegen te vechten. Tegenhouden doe ik het tenslotte toch niet. Mijn moeder was ook rond de 40. De arts heeft haar toen geadviseerd om de overgang uit te stellen met medicatie.

Ben benieuwd naar meer van jullie verhalen.

@Marlena: heb je voordat je de laatste menstruatie had aanwijzingen gekregen van je lijf dat je in de overgang zat?

Bianca

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd nu: 63

Bericht door Ruchama » di 07 jun 2011 19:07

Bianca,

Ik was 41 jaar en ik merkte het aan verandering van mijn menstruatiepatroon, aan meer last hebben van PMS-achtige klachten en zweterig zijn zowel 's nachts als overdag.

Opvliegers kreeg ik pas nadat de menstruatie (ik was toen 47 jaar) helemaal stopte en die heb ik nog steeds. Vergeetachtig idem dito, zijn me voor mijn 47e niet opgevallen. Ik heb nooit hormonen gebruikt.

Sterkte er mee,
Ruchama

Nathalie42
Berichten van Nathalie42
Onderwerpen van Nathalie42
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Nathalie42 » di 07 jun 2011 19:44

Hallo,

Ik ben zelf 39 en sinds enkele maanden ook aan het "kwakkelen"
Heel onregelmatige menstruatie.. voor de moment om de 14 dagen!! :(
Bloedtest wees uit, tekort aan hormonen..
Mijn moeder was net geen 40 toen het helemaal stopte bij haar!

Klachten,allerlei, maar vooral die gejaagdheid ( zoals de meesten vrouwen hier) is soms om zot van te worden, je wilt je rustig houden maar... dat lukt niet altijd :roll:

groetjes
Nathalie

Jose
Berichten van Jose
Onderwerpen van Jose
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Jose » wo 08 jun 2011 12:14

Hallo allemaal.

Ik was 28 jaar toen de overgang bij mij begon.
Slik nu femoston voor de opvliegers.
Kan daar door ook geen kinderen krijgen.
Misschien zijn er meer mensen op deze site die door de overgang ook geen kinderren kunnen krijgen?

groetjes Jose.

Sinbad
Berichten van Sinbad
Onderwerpen van Sinbad
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 45

Bericht door Sinbad » wo 08 jun 2011 22:12

Hoi,

Ik kreeg met 35 jaar te horen dat ik in de overgang ben. We waren met onze kinderwens bezig en ik werd maar niet ongesteld. D.m.v. bloedprikken is het ontdekt, daarna heb ik nog een onderzoek gehad waaruit bleek dat het genetisch bepaald is. Momenteel ben ik 2 jaar bezig om d.m.v. eiceldonatie zwanger te worden. Tot op heden is dit nog niet gelukt. In september beginnen we aan onze laatste poging. Achteraf gezien denk ik dat ik het al langer heb, aangezien ik al heel lang last heb van opvliegers en nachtzweten. Maar ja daar denk je niet aan als je rond de 30 bent. Het is wel heel frustrerend omdat mijn vriendinnen allemaal nog jonge kinderen hebben, en je er verder met niemand over kunt praten.

Groetjes Sinbad

Dani
Berichten van Dani
Onderwerpen van Dani
Menopauzejaar:

Bericht door Dani » vr 10 jun 2011 12:40

Hallo allemaal,

Ik was 36 toen ik de eerste klachten van de overgang ervaar, toen was mijn menstruatie nog normaal. Weet nu sinds 2 jaar door middel van een bloedtest dat ik bezig ben met de overgang. Ik krijg nog steeds mijn menstruatie soms iedere maand dan weer met tussenpozen van 3 a 4 maanden.

Groetjes
Dani

La71
Berichten van La71
Onderwerpen van La71
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Bericht door La71 » vr 17 jun 2011 21:34

Hallo allemaal,

Ik ben al sinds 2004 met de overgang bezig en zit er nog volop in. Het is begonnen toen ik 33 jaar was, maar weet pas sinds begin dit jaar dat al die klachten vanaf 2004 al bij de overgang hoorden.

Ik weet nu waar ik aan toe ben en dat het ergens bij hoort en niet dat het tussen mijn oren zat, de laatste jaren.
Ik ben nu begonnen met hormonen (de pil) en zo heb ik minder klachten.

Groetjes Lammy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht