Hoe meer ik van stress en overgang begrijp, hoe beter ik ermee om kan gaan

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 57

Hoe meer ik van stress en overgang begrijp, hoe beter ik ermee om kan gaan

Bericht door Desi »

Goedemorgen dames,

Door de overgang, gecombineerd met een stevige burn-out, heb ik een tijdje bij een psycholoog gelopen. Persoonlijk heb ik daar veel aan gehad, maar de overgangsklachten zijn er niet minder door geworden.... helaas.
Echter, de psycholoog vertelde me wel iets wat mij wel heel erg geholpen heeft om beter te kunnen relativeren.

Ik bleef altijd zo'n stress houden (en nog steeds) als er iets stond te gebeuren. Het maakte totaal niet uit of het iets leuks of juist iets minder leuks was, mijn hele lichaam sloeg/slaat op tilt. Alle overgangsklachten tegelijk in alle hevigheid. Als het gebeuren dan achter de rug was, duurde het een paar dagen en dan was alles weer als daarvoor. Ik raakte dus zowel bij leuke als vervelende zaken uit balans.

Ik vroeg de psycholoog hoe het kwam dat de balans ook zoek was bij leuke dingen. Zij legde het volgende uit:
Door te lang te veel stress gaat je lichaam op een bepaalde manier met adrenaline om. Adrenaline komt in je lichaam bij leuke dingen en ook bij minder leuke dingen (opwinding). Je lichaam (en/of geest) staat op een gegeven moment 'verkeerd' geconditioneerd en gaat op precies dezelfde manier om met leuke als met minder leuke adrenaline (om het maar even zo te noemen). Bij mij staan dan alle spieren (vooral in het bovenlichaam) op 'scherp', wat natuurlijk veel klachten geeft, en ik krijg een opgejaagd, stresserig gevoel. Het resulteerde er vaak in dat ik leuke etentjes met vriendinnen moest afzeggen.
Het haalt de klachten natuurlijk niet weg, maar ik begrijp nu wel wat er gaande is en dat maakt het dan weer iets makkelijker om te accepteren.

Als ik nu het gevoel krijg bij iets leuks, vertel ik mezelf (keer op keer) bovenstaande en probeer me er bij neer te leggen. En dat lukt echt de ene keer heel wat beter dan de andere keer. Maar als het me lukt het over me heen te laten komen en het gewoon te nemen, heb ik er wel minder lang last van. En, het belangrijkste misschien wel, ik kan dan wel naar dat etentje met vriendinnen. Alleen weet ik van te voren wat het me 'kost' en kan ik per keer beslissen of het me waard is op dat moment. Heeft er vaak ook mee te maken hoe de voorliggende periode is geweest.

Of het blijvend is? Geen idee. Dat kon de psycholoog me ook niet vertellen. Ik weet wel dat hoe meer ik begrijp hoe mijn lichaam en geest omgaan met deze fase van mijn leven, hoe meer ik tot de kern kom zeg maar, hoe beter ik met de klachten kan om gaan. En nog steeds is het niet leuk (zacht uitgedrukt), maar ik kan er wel iets beter tegen zo.

Natuurlijk zal dit niet bij iedereen hetzelfde zijn / hetzelfde werken, maar wellicht dat iemand hier iets aan heeft.

groetjes, Desi

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51
Onderwerpen van Ffpauze51
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd: 55

Re: Hoe meer ik van stress en overgang begrijp, hoe beter ik ermee om kan gaan

Bericht door Ffpauze51 »

hallo Desi,

dank je wel voor deze tip.
Heldere en duidelijke uitleg van jouw psychologe, wat zou het fijn zijn als zij kon zeggen dat dit overgaat he?
dat het ooit minder strak afgesteld staat.

Gespannen bovenlichaam; loop ik met de honden in t bos kan ik gewoon moeilijk doorademen.
dan moet ik even op een bankje gaan zitten en mn ademhaling onder controle krijgen en spieren ontspannen, meestal gaat het dan wel weer.
jij ook sterkte

groetjes,
Ffpauze

Hannah
Berichten van Hannah
Onderwerpen van Hannah
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 56

Bericht door Hannah »

Hoi Desi,

Heel herkenbaar! Heb ook in het verleden een burn-out gehad en daar een chronische stress aan overgehouden, samen met makkelijk depri worden.
Het klopt helemaal wat jouw psycholoog zegt. Bovendien heb ik heel sterk het gevoel dat burn-out verleden en overgang elkaar heel makkelijk versterkt. Het is ook logisch omdat het beide zo hormoongerelateerd is.
Ik heb veel baat bij regelmatige een ontspanningsoefening (het beste dagelijks op vast moment, bijv. voor het slapengaan), yoga 1 a 2 keer per week en regelmatig bewegen (ik wandel want ben geen sporter). Als je hier streng in bent en het in je leefstijl probeert op te nemen (best moeilijk!! voor mij ook altijd nog een strijd) dan wordt het een verschil van dag en nacht v.w.b. de onrust in je lijf!! Je voelt je dan echt stukken beter!! Kan het aanbevelen!! Wel heb ik altijd tussendoor tijden dat ik lakser word en minder braaf mijn oefeningen etc. doe. Dat is een beetje een eeuwige strijd, maar dat is mijn persoon.
Ik weet dat wanneer ik mijn oefeningen en yoga inbouw, dat het echt helpt!! Volhouden dus!! :-))

Groetjes
Hanna

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Claire »

Hallo dames,

Het is zo dat de bijnieren in de overgang de hormoonbalans op zich gaan nemen.

Stress (negatief en/of positief) zorgt ervoor dat de bijnieren voorrang geven aan de aanmaak van stresshormonen. Stress gaat dus in dat geval ten koste van de hormoonbalans.

Overgang en stress zijn geen goede combinatie. Vandaar dat rust en je draaglast aanpassen in de overgang zo belangrijk zijn.

Een burn-out is een uitputting van de bijnieren en legt nog eens extra beslag op de hormoonbalans, omdat de bijnieren het nu niet meer kunnen bolwerken. Herstellen van deze bijnier-uitputting kan heel lang duren. Bovendien kan doorgaan op de oude voet in de overgang zelfs een burn-out in de hand werken.

Je lichaam raakt dus van slag door stress in de overgang. Rust, rust en rust gaat dan helpen; al kan het effect langer op zich laten wachten afhankelijk van hoe ver en hoe lang je over je grenzen bent blijven gaan.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht