Kwakkel al een aantal jaar

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Marielle40
Berichten van Marielle40
Onderwerpen van Marielle40
Menopauzejaar:
Leeftijd: 39

Kwakkel al een aantal jaar

Bericht door Marielle40 »

Hallo,

Ik ben nieuw. Ik word in maart 40. Alle vrouwen aan mijn vaders kant zijn in de 40 helemaal klaar met de overgang.
Ik zelf kwakkel al een aantal jaar, maar de laatste tijd wordt het erger. Veel last van spier en gewrichten. Frozen shoulder gehad.
Soms bijna een week later menstruatie. Heel veel of weinig.
Soms voel ik mij zo rot dat het lijkt alsof ik weer een burn out en dan ineens een paar dagen later is het als sneeuw voor de zon verdwenen.
Of heel vrolijk dat kan ineens omslaan.

Nu heb ik begrepen dat een vader het 100% kan doorgeven. Ik word er een beetje moedeloos van. Soms ben ik ontzettend energiek en dan de volgende dag weer moe, en loom. Wie herkent de vervroegde overgang. Ik menstrueer nog steeds overigens. O ja, en soms de ene maand echt alle ons kwalen en de andere maand heb ik nergens last van dan wandel ik zelfs zonder problemen door mijn menstruatieweek heen.

Marielle

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Re: Kwakkel al een aantal jaar

Bericht door Esmetje »

Pfff lijkt mee heerlijk om er zo vroeg vanaf te zijn.
Ben bijna 44 en enige maanden bezig vermoed ik.
Nu voor het eerst 6 dagen te laat en het voelt ook niet alsof de menstruatie eraan zit te komen..
Wel geestelijk mega veel klachten en hondsmoe

Marielle40
Berichten van Marielle40
Onderwerpen van Marielle40
Menopauzejaar:
Leeftijd: 39

Bericht door Marielle40 »

Vreselijke fase vind ik het hoe ervaar jij het?

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Anette »

Hallo Marielle,

Onder een vervroegde overgang wordt verstaan dat je menstruatie ruim voor je 40e definitief gestopt is.

Je hormonen zijn nog volop in beweging en krijgen nog geregeld een menstruatie voor elkaar. In theorie kan het, maar het lijkt er niet op dat die vanaf nu wegblijft.
Dus het ziet er niet naar uit dat je de genen van je vaders kant hebt geërfd.

Je erft ze of je erft ze niet.
Mijn moeder had de genen van vaders kant en stopte met menstrueren toen ze 37/38 was. Haar 4 zussen hadden die niet en kwamen op de normale leeftijd in de menopauze. Zo ook hun dochters.
Ik erfde de genen van mijn moeder (was 35 toen het stopte). Mijn 2 zussen erfden ze niet.

Ik heb zelf twee zonen. Die hebben nog geen kinderen, ik heb ze verteld dat zij niet perse erfelijk belast hóeven te zijn, maar dat het kán zijn dat zij het op hun beurt weer doorgeven.

Je verhaal klinkt natuurlijk aan alle kanten wel als dat van een vrouw die volop aan haar overgang begonnen is. En wanneer je menstruatie stopt, ja je weet het altijd pas achteraf.
Ik hoop voor jou dat het nog een poosje duurt. Het is absoluut geen fijne tijd natuurlijk, ik weet er alles van, maar er zitten ongunstige kanten aan als je al zo vroeg al je hormonen definitief kwijt bent.
Dat is echt allemaal niet zo heerlijk hoor Esmetje..!

Succes met je overgang Marielle

Anette

(Aan de rechterkant naast elk bericht vind je de link naar iemands berichten/ervaringen)

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Bericht door Esmetje »

Ik ervaar het als de hel op aarde..
Wat erg dit, denk ik alles gehad te hebben, alles op de rit, m'n gezin m’n werk familie het kan eigenlijk niet beter zou je denken en dan overvalt de overgang me en zit ik hier in een dikke depressie of zoiets dergelijks.

Jamaba1970
Berichten van Jamaba1970
Onderwerpen van Jamaba1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Jamaba1970 »

Beste allemaal,

Ik heb geen ervaring met een vroege overgang. Ikzelf ben 49 jaar. Maar wat ik wel herken zijn de verschillende klachten waar je allemaal last van kunt krijgen. Je word er angstig en onzeker van. Ik heb de oplossing helaas niet maar merk wel dat erover praten helpt en daarbij is het niet erg om emotioneel te zijn. Ook dat kan opluchten. Dus maak van je hart geen moordkuil. Je krijgt dan ook meestal wat herkenning te horen. Verder mag je toegeven dat je je even wat minder voelt. Plan even niets, doe ontspannende dingen en dan gaat het langzaam over.

Heel veel sterkte voor alle vrouwen op dit forum.

Groetjes
Mariëlle

Plaats reactie