Postmenopauze minder klachten?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Postmenopauze minder klachten?

Bericht door Lientje74 » zo 07 jul 2019 09:41

Beste dames,

Wat ik hier lees op het forum dat voor sommige vrouwen juist de pre en peri menopauze jaren lang veel klachten geven en als eenmaal de menstruatie gestopt is de post meno pauze veel minder klachten geeft. Nu dacht ik het kan toch zijn dat juist voor ook voor oa Pippo deze fase dus het zwaarst was? Ondanks ook haar pilgebruik. Misschien is mijn redenering wel niet juist. Graag leer ik hier op het forum.
Zelf heb ik nu ook heel veel klachten juist in de pre/peri meno pauze en dan met name juist rondom de tijd van de menstruatie en de tijden van dat mijn lichaam weer een eisprong wil bewerken. Ik voel aan mijn lichaam en geest hoe de hormonen invloed daar op hebben. Ik las bijv. ook in de nieuwsbrief over angst hoe een mevrouw daar beschrijft hoe ze veel angstige onrustige gevoelens had als haar lichaam telkens een eisprong probeerde te maken. Door de oestrogeen aanmaak. Eenmaal in de post menopauze zwakte dit gevoel bij haar erg af. Ik herken me hier zelf wel in wat zij schreef.
Daarom hoop ik eigenlijk als ik in de post meno pauze kom ( duurt misschien nog wel erg lang voor mij ) dat de klachten dan milder zullen worden. Dat ik nu mijn meest moeilijke jaren heb. Er zijn dames bijv oa Claire die schreef toen ze 7 maanden geen menstruatie had ze zichzelf een stuk beter voelde. En nu weer meer klachten heeft sinds ze weer een menstruatie heeft gehad.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en of het ook juist is voor mij.

Groetjes Lientje

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Postmenopauze minder klachten?

Bericht door Lia » zo 07 jul 2019 13:15

Er is geen echt houvast Lientje,

Sinds ik zoveel jaar al zoveel verhalen heb gelezen moest ik wel concluderen dat hoop meestal de enige strohalm is.

Het klopt wel dat een aantal vrouwen zich beter gaat voelen als de menstruatie stopt. Andere juist weer niet.
Er valt niks over te zeggen. De eierstokken stoppen met hormoonaanmaak en de schommelingen gaan verminderen.
De hormonen zijn vanaf de menopauze dan blijvend lager.
Lichaam en geest moeten zich daarop nog wel verder gaan aanpassen. Hoe soepel dat deel voor iemand verloopt blijkt ook niet te voorspellen.
Net zomin als eerder de last van de premenopauze van iemand is te voorspellen

Rond eisprong en menstruatie gaan de hormonen oestrogeen en progesteron naar een piek. In jouw overgang geeft dat schommelen veel last, in de overgang van een ander veel minder. Maar bij beiden bestaan die schommelingen. Het ene moment hoog het andere moment laag.

Bij pilgebruik is dat anders. Krachtig als pilhormonen zijn, gaan ze dwars tegen de natuur in. Ze creëren een eigen (vervangende) cyclus waarbij geen eisprong en geen menstruatie plaatsvinden. Er is een vaste en constante aanvoer van hormonen. De overgang wordt tegengehouden.
De eigen hormonen schommelen niet, overgang, premenopauze ze krijgen geen kans.
En dat is misschien maar goed ook, want stel je voor......... je denkt dat je beschermd bent voor een zwangerschap en de overgang zou er wél zijn, de eigen hormonen zouden wél schommelen ..... en hup er is zomaar een piek in je eigen oestrogeen met als gevolg een eisprong.
Daar had de farmacie met de pil als anti-conceptie toch ook niet mee weggekomen.

Lia

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » zo 07 jul 2019 20:40

Lientje74 schreef:
zo 07 jul 2019 13:15
Heb zomaar even op het sub forum over pilgebruik zitten lezen. Daar lees ik dat dames schrijven toch ondanks pil gebruik op een gegeven moment overgangs klachten krijgen
Hallo Lientje,

Ik had geen zin in die hectiek daar Lientje, dus heb even een rustiger plekje opgezocht en gekopieerd naar hier.
Je plaatste er een aantal quotes bij van oude berichten, waarin hormonale klachten tijdens pilgebruik optraden. De dokter die gezegd heeft: Mevrouw u kunt niet in de overgang zijn, want u slikt de pil. Daartegenover de vrouw die voelt dat er iets hormonaals dwars zit
Hormonaal wordt als eerste vaak geassocieerd met vruchtbaarheid en overgang en dan is er gauw het etiketje overgangsklachten opgeplakt.

Wat kan het dan zijn wat die vrouwen door de pil heen gaan voelen? Ik ben het een aantal jaar geleden mezelf gaan afvragen en naar gaan zoeken

Ik zie het zo:
In de genen ligt van het begin tot het eind vast hoe onze vruchtbaarheid verloopt. Met hoeveel eitjes je wordt geboren, wanneer je menstruatie op gang komt,wanneer die stopt, hoe lang je vruchtbaar blijft en wanneer die weer begint af te nemen > dus wanneer het proces zich begint voltrekken
Zonder ingrepen van buitenaf, verloopt het volgens dat vastgelegde patroon. De genen lopen synchroon met de processen

Stel in je genen ligt vast dat je op je 12e vruchtbaar bent. Zo wordt het dan uitgevoerd. Tenzij je ingrijpt en er de pil op zet. Die zegt dan: Dat plan kunnen jullie wel hebben maar ik ga zorgen dat dat programma niet wordt uitgevoerd. Weg eisprong, weg menstruatie weg vruchtbaarheid.
De genen kunnen proberen wat ze willen, hun plan gaat niet door. Pas als ze stopt zal ze vruchtbaar zijn
Twee tegenovergestelde signalen vechten met elkaar, de pil is het sterkst

Stel in je genen ligt vast dat jouw hormonen begint als je 36 bent. Je systeem voert die taak uit en pakweg 12 jaar later stopt je menstruatie. Ook daarvoor komt de opdracht van de genen en het lichaam voert het uit. Tenzij de anticonceptiepil in het spel is, want die zegt. mooi niet beste genen, dat feest gaat niet door. Ik verhoog je hormonen zodanig dat je hormonen op hetzelfde peil zolang ik er ben. Weg overgangsproces.
Twee tegenovergestelde signalen vechten met elkaar, de pil is het sterkst.

Het aanhoudend spanningsveld waarin je dan leeft lijkt me duidelijk. Jong en nog lenig, is die stress nog niet zo'n probleem en trekken we die pil wel
Gaat de tijd optellen, of zitten omstandigheden tegen, dan kan dat zomaar anders zijn, dan trek je hem niet meer en gaat ie klachten geven.

Dat vrouwen onder die pil dan klachten gaan voelen en meer stress gaan ervaren, vind ik niet zo gek

Anette

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » zo 07 jul 2019 20:46

Hallo Lientje,

Het lijkt erop dat je nu in de premenopauze veel last hebt van de schommelende hormonen. Zoals Lia aangeeft komen pieken voor op de momenten dat je vooral veel last hebt. Dat lijkt mij geen toeval.

In de postmenopauze zijn die schommelingen volgens mij minder en ga je langzaam naar een lager/ander hormoonniveau. Dat heeft bij mij in die 7 maanden goed uitgepakt qua klachten, omdat de erge schommelingen wegbleven. Tijdens mijn zwangerschappen voelde ik mij veel beter zonder cyclus; ook een periode van stabiele hormoonlevels. Gold dat mss ook voor jou?

Ik denk wel dat je voorzichtig de hoop mag hebben dat het voor jou zo zal zijn dat je minder last hebt in de postmenopauze, omdat je gevoelig lijkt voor de schommelingen die dan veel minder zijn. Ik houd die hoop ook voor mijzelf. Op dit moment ga ik elke dag weer een beetje stabieler en blijft mijn menstruatie tot nu toe ook uit. Ook geen toeval, volgens mij.

Ben net als jij benieuwd of er meer dames zijn die het zo ervaren.

Groetjes,
Claire

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Lientje74 » ma 08 jul 2019 14:47

Beste Claire,

Fijn dat het bij jou heel langzaam aan weer wat beter mag gaan. Laat die menstruatie maar weg blijven !!

Het begin van mijn zwangerschappen was ontzettend zwaar. Dag en nacht braken, viel dan ook af en ook mijn darmen raakte de eerste maanden compleet van slag, verstoppingen, koliek pijn etc.. Duidelijk de hormonen. Met medicijnen tegen de misselijkheid was het te dragen. Na ongeveer 16 weken voelde ik me bij mijn zwangerschappen een heel ander mens worden. Super gelukkig, voelde me super goed, had weer veel energie.
Bij al mijn 5 kinderen heb ik heel lang borstvoeding gegeven. Bij de oudste 4 ongeveer een jaar telkens, had dan ook heel de tijd geen menstruatie. Voelde me dan echt heel goed. Bij de jongste bijna 2,5 jaar borstvoeding gegeven. Het 2e jaar begon de menstruatie er weer door heen te komen. Toen ik eenmaal definitief was gestopt met de borstvoeding zijn achteraf al langzaam de klachten van de overgang gekomen. Ik was dan ook tegen de 40 jaar rond die tijd.

Dat ik gevoelig voor hormoonschommelingen ben klopt wel. Ik kan me herinneren dat ik na de bevallingen na een week ongeveer altijd 2 dagen heel erg moest huilen. Dit huilen heb ik nu altijd ongeveer 2 dagen begin van mijn menstruatie en ook nu rondom, net na mijn eisprong. Dus telkens die wisseling van hormonen.

Daarom heb ik een stille hoop dat de meno pauze wat draaglijker mag worden. Stel me wel in dat het miss nog wel 5 ,6 jaar kan duren eer dit plaats vind. Merk wel dat mijn menstruatie telkens erg wiiseld van hevigheid , duur, kleur etc.. Maar ook dit kan nog lang duren lees ik hier op het forum.

Groetjes Lientje

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Wendy » ma 08 jul 2019 14:56

Claire schreef:
zo 07 jul 2019 20:46
Zoals Lia aangeeft komen pieken voor op de momenten dat je vooral veel last hebt. Dat lijkt mij geen toeval.
Hoi dames,

Ja en die oestrogeen pieken doen zich juist voor in de premenopauze.

Een gynaecologische site schrijft:
Anticonceptiepil voorkomt hormoonschommelingen

De anticonceptiepil onderdrukt de eisprong en voorkomt hormoonschommelingen. De pil zorgt voor een constante hormoonspiegel van oestrogeen en een progestativum.

De pil stopt dus de schommelingen of brengt ze sowieso tot een minimum terug.

Ik weet dat dat men in Amerika experimenteert met hormoongebruik in de overgang. Veel vaker prikken telkens dosis aanpassen....... dat idee. Om te komen tot iets dat de overgang niet stagneert en wel veilig is
In hoeverre de pil daarbij betrokken is weet ik niet. Dat is een veel zwaarder middel. 12x Zwaarder schrijft die site zelfs.

Je moet er toch niet aan denken dames, dat het zo zou zijn dat ondanks de pil de hormoonschommelingen met al die pieken ook gewoon doorgaan.
Dat leidt tot veel kans op levensgevaarlijk hoge waarden.......al die vrouwen die de pil gebruiken, vaak niet eens weten dat ze feitelijk al premenopauzaal zijn.
Dan wordt er Russische roulette gespeeld met vrouwen..dat zal toch niet?

Of zou dat wel zijn waardoor ik steeds vaker meen te horen van vrouwen die tia's krijgen, dat hart- en vaatziekten onder vrouwen zo toenemen en borstkanker een epidemie is geworden?

Wat ben ik blij dat ik voor mezelf niet meer over pil- of ander hormoongebruik hoef na te denken en geen dochter heb.

Wendy

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » ma 08 jul 2019 15:19

Hallo Wendy,,

Het zou zeker fijn zijn, als ze met een veilige methode de hormoonschommelingen kunnen voorkomen. Maar ik zie dat nog niet snel gebeuren en vast niet voordat ik door de overgang heen mag zijn.

Hoe lastig ook; ik zet vooralsnog door zonder medicatie. Nu voel en weet ik ook dat mijn lijf het uiteindelijk zelf kan oplossen. Bovendien denk ik, omdat ik hormoongevoelig ben, dat HRT mij helemaal niet goed zou bevallen. De overgang is wel zwaar, maar ik begin lichtpuntjes te zien.

Ben jij er al goed doorheen? Gezien je leeftijd zou je dat toch verwachten.

Groetjes,
Claire

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » ma 08 jul 2019 16:03

Beide periodes zijn zwaar en naar, wel heel verschillende van elkaar.
Zo weet je in de pré fase niet wat je overkomt, tenminste ik wist van niets, toen ik op m'n 50ste ineens vreemde klachten kreeg, vreselijke huilbuien, zo erg dat m'n zoon de crisis dienst heeft gebeld, ik kon gewoon niet meer stoppen met huilen.

Tsja, nu zoveel jaren later, kan ik het plaatsen, dokter dacht natuurlijk gelijk dat mens is depressief en schreef pillen voor, daar werd ik pas echt "gek"van, hij had bleek achteraf pillen voorgeschreven die geschikt zijn voor een bouwvakker en ik ben maar een klein vrouwtje. Toen ik van dit pillen was afgekickt, konden we verder zoeken, wat er aan de hand was.

toen mijn man en ik opperde dat ik misschien in de overgang zou zijn, was dat vanwege de menstruatie niet waar, hij lachte ons gewoon uit, je begrijpt deze huisarts hebben we niet meer, en heb een argwaan gekregen van alles wat maar met een huisarts te maken heeft.
vreselijk heb ik me gevoeld, vooral het niet snappen wat er aan de hand was, de gynaecoloog streef de pil voor, ik toen nog geheel onwetend, braaf de pil geslikt, en yes ik knapte binnen 6 weken op, voelde me weer als vanouds.
Totdat na een half jaar, m'n lichaam het welletjes vond en ik kreeg een beroerte.
Gelukkig heb ik een sportief verleden en knapte ik geheel op, maar de overgang ging verder.
Ik kreeg ontzettende bloedingen, zo erg, dat m'n ijzergehalte zo laag was, dat er een coma kans ik zat, na vele kleine operaties, nova sure o.a en lucrin injecties, moest er helaas besloten worden om de baarmoeder te verwijderen. (54 jaar)

Ja, toen waren de bloedingen voorbij, het probleem is dan wel, wanneer kom je in de post?. Na een tijdje ging het echt een stuk beter met me, ging weer ergens naar toe en had weer zin in dingen, tjonge dan zou er toch nog een eind aan komen. Had ik zelfs wel eens een weekje achter elkaar dat ik me super voelde.
Totdat ik een jaar of 60 was, en ik me slechter begon te voelen, zou toen de post zijn intrede hebben gedaan, zeker weten doe ik natuurlijk niet (bekend is wel dat je er zo'n 10 jaar over kunnen doen voordat de menstruatie stopt) , er zijn overigens op dit forum als je zoekt meerdere post te vinden hoe vrouwen zich voelen in de postmenopauze.

hoe gaat het nu? Fijn om te merken dat ik af en toe wel een goed dagje heb, dat geeft me weer moed om het vol te houden.
Dus nog even terug komen om de vraag: Nee bij bij ging het niet beter in de Post, maar ook dat zal bij iedereen verschillend zijn.
Dames, we houden vol en we komen er vast ooit wel uit.

Liefs, Dorothea.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht