Begin van de overgang?

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Mohjito
Berichten van Mohjito
Onderwerpen van Mohjito
Menopauzejaar:
Leeftijd: 39

Begin van de overgang?

Bericht door Mohjito » di 24 apr 2018 22:51

Goeden.a.vond,

Ik ben Anja, en bijna 39 jaar. De laatste tijd heb ik vage klachten die ik niet echt kan plaatsen. Al een aantal jaar is mijn menstruatie korter, zo ongeveer 3 dagen, met soms erg veel pijn, en soms ook hevig bloedverlies. Een andere keer is het milder. 4 weken geleden werd ik ineens een soort van ziek. Begon op zondagavond. Vreselijke spierpijn in nek, schouders. Daarbij flinke hoofdpijn en ik heb nooit hoofdpijn, temperatuur de ene keer 35.8, daarna weer verhoging. De vrijdag daarop werd ik ongesteld. Weg klachten. Maar afgelopen zaterdag wat krampen in mijn buik, maar geen vooraankondiging. In de agenda gekeken en dacht, nee, het kan nog niet, zit nog maar op 21 dagen. Blijkt een anderhalf uur later dat alles er onder zit, dus toch ongesteld geworden.

Nu, wederom op zondagavond dezelfde klachten als vier weken terug, inclusief een temperatuur die de ene keer 35.8 is, de andere keer 38.4. Geen peil op te trekken. Voelt als griep, maar er ontbreken veel symptomen. Daarnaast de volgende klachten:

- vroeg wakker, en dan maar liggen draaien
- soms zeiknat van het zweet wakker worden
- waar mijn collega's nu klagen dat het koud is (ik was altijd degene die het koud had), heb ik het nu warm, in aanvallen
- 30 keer per dag moeten plassen, maar er komen maar 4 druppels, zo frustrerend
- haaruitval
- altijd kunnen eten wat ik wilde, nu in een jaar 5 kilo zwaarder, alleen op de buik. Niet zo erg, want ik ben 1.80 en van 62 naar 67 gegaan, maar het is er wel bij
- jankbuien, maar waarom? Meestal tijdens menstruatie
- als ik 's ochtends opsta mag ik pas kuchen als ik op het toilet zit, of ik doe in mijn broek. Heb ik overdag een volle blaas en moet hoesten dan sta ik met benen gekruist anders gaat het ook fout
- opgeblazen gevoel, winderigheid. Afwisselend diarree (meestal), dan weer (verstopping).
- en zo nog wel wat meer vage dingen...

Mijn moeder was midden 40 toen ze in de overgang was. Weet nog dat ze het altijd over Ymea had. Helaas kan ik haar en mijn vader niet meer vragen naar symptomen e.d, want beide zijn overleden. Ik heb het vermoeden dat bij mij ook een en ander aan de gang is. Maar weet het ook niet zeker. Verder heb ik overal wel zin in, werk 40 uur, en ben best gelukkig. Voel me soms alleen lichamelijk vreselijk.

Is dit herkenbaar? Zo ja, hebben jullie tips?

Hoor het heel graag!

Wat ik nog vergeet te vermelden is dat ik maandelijks mijn eisprong enorm kan voelen. Het kruist elke maand, de ene maand links, de andere rechts. Soms zo erg dat ik wel eens heb gedacht dat ik een blindedarmontsteking heb. Dit ervaar ik sinds een jaar of 3-4.

CatherineF
Berichten van CatherineF
Onderwerpen van CatherineF
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Re: Begin van de overgang?

Bericht door CatherineF » wo 25 apr 2018 10:41

Hi Anja,

Ja, hoor, helemaal in de overgang. Ik herken alles, bij mij begon het ook rond mijn 38e. Nu nog steeds aan het menstrueren, momenteel om de twee weken. Geen peil op te trekken. Ook enorm veel emotionele wisselingen gehad, heb het idee dat het iets rustiger wordt. Burn-out gehad dacht ik, depressie dacht ik, en allebei toch weer niet. Want er zijn ook enorme topdagen tussen.

Lees veel op dit forum, dan leer je heel veel. Ik heb me bij vlagen wanhopig gevoeld, maar ben niet aan de pil of andere hormonen gegaan. Ook dat leerde ik hier: je lichaam moet je hormoonlevels de komende jaren zelf naar beneden 'werken' zeg maar. dat gaat met schommelingen, en bijgaande klachten. Hormonen houden het hormoonlevel kunstmatig stabiel, maar zodra je stopt moet je lichaam het alsnog zelf doen. Dus er is geen enkele manier om die route met hormonale schommelingen te omzeilen.

Maar het scheelt heel veel te weten dat alles wat je mankeert (geestelijk en lichamelijk) normaal is. En dat die hormonen uiteindelijk vanzelf hun balans weer vinden. Zorg ondertussen gewoon goed voor jezelf, dat is het allerbelangrijkste!

Succes!!
Catherine

Mirjam1967
Berichten van Mirjam1967
Onderwerpen van Mirjam1967
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Mirjam1967 » wo 25 apr 2018 16:06

Hallo

Ook ik ben, met de “wijsheid” die ik nu heb al rond mn 40ste begonnen met kwakkelen.
Als ik nu terugkijk is het begonnen met ineens hevige menstruaties met stolsels erin. (Sorry voor het beeld!).
Nooit in verband gebracht met de premenopauze. Pas toen ik 's nachts mn bed uit begon te zweten voor elke menstruatie pas gaan denken aan deze lijdensweg.
Ik heb ook een paar jaar om de 18 dagen gemenstrueerd. Fijn hoor. (Not).
Nu is er totaal geen peil meer op te trekken wanneer het zich weer aankondigt.

Groetjes, Mirjam

Chris79
Berichten van Chris79
Onderwerpen van Chris79
Menopauzejaar:

Bericht door Chris79 » do 21 jun 2018 13:41

Hallo allemaal.
Ik weet niet of iemand nog reageert, maar ik schrijf toch maar mijn verhaal.
Ik ben Chris. Bijna 39. Ik menstrueer als sinds mijn 10e. Heftige bloedingen gehad. Mijn eerste bh droeg ik toen ook al.
Mijn vader stierf toen ik jong was( ik was 9) Mijn moeder was raakte eind 40, begin 50 in de overgang. Geen idee of zij al klachten had. Ze leeft inmiddels niet meer.
Sinds een paar jaar heb ik vreemde lichamelijke maar ook geestelijke klachten.
Ik herken veel wat hier allemaal omschreven staat, maar heeft dit met de premenopauze te maken. Mijn huisarts zegt; "zolang er een eisprong is, ben je niet in de overgang.."
Oke...Ik menstrueer nog regelmatig maar niet maandelijks exact dezelfde lengte van menstruatiedagen (ik heb een app waar ik het op bijhoud)
Maar waar komen die vreemde angsten(die ook maar in mijn hoofd blijven zitten), onzekerheden, rare wegtrekkers, teruggetrokkenheid, voelen dat je lijf veranderd, prikkelbaarheid, slecht slapen en soms heel vast slapen, vermoeidheid, zweten, hartoverslagen ,stemmingswisselingen(enorm!), voelen dat je in een lift staat die op en neer gaat, surrealistisch gevoel in je hoofd(alsof je wegvalt).
Kan je vroeg menopauzeren? Bestaat er een lange aanloop hiernaar toe?
Kan je het laten bepalen door bloedonderzoek?
Ik heb piekdagen dat ik mij fantastisch voel... maar dat zijn er een paar per maand. In mijn vruchtbare dagen zeg maar... :D

Zo heb ik nog meer lijstjes. Ik heb de mogelijke symptomen gelezen op de site. En ik denk... tja.. dat past natuurlijk bij meer aandoeningen. Lastig!

Iemand nog meer ervaringen hiermee?

Dank alvast!
Mvg Chris
Moeder van 2 jongens van 9 en 7
Verpleegkundige

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Claire » do 21 jun 2018 14:48

Hallo Chris,

Het kan zeker zijn dat je last hebt van de premenopauze. Een vrouw is immers ook steeds minder vruchtbaar vanaf eind dertig. Daarnaast zijn sommige vrouwen gevoeliger voor de hormoonschommelingen.

Ik herken in ieder geval je klachten. Bij mij begonnen deze ook rond mijn veertigste.

Bloedtesten kunnen erg verwarrend zijn, omdat het een momentopname is en de hormonen juist erg schommelen. Meer info hierover vind je in de informatiebalk bovenaan.

Fijn dat je intuïtie je op de overgang wijst en je deze site hebt gevonden. Huisartsen zijn helaas vaak ook niet goed op de hoogte van de klachten die bij de overgang horen. Als je de informatie en nieuwsbrieven hier leest, wordt je vast een stuk wijzer.

Sterkte en groetjes,
Claire

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Anette » do 21 jun 2018 14:52

Chris79 schreef:
do 21 jun 2018 13:41
Mijn huisarts zegt; "zolang er een eisprong is, ben je niet in de overgang.."
Hoi Chris,

Voordat je definitief geen eisprong meer hebt, zijn je hormonen natuurlijk al wel aan het veranderen.
We weten allemaal dat onze vruchtbaarheid na 30/35 jaar steeds sneller minder wordt.
Dat is omdat je hormonen dan al veranderen, en dat is het begin van de overgang.

Ja er bestaat dus een lange aanloop naar de menopauze toe. Menopauze is maar één dag in je gehele overgang, en wel de dag van de laatste menstruatie nadat die definitief is weggebleven. Die dag weet je dus altijd pas achteraf.

De aanloop daar naar toe wordt premenopauze genoemd. En ja die kan makkelijk 10-15 jaar duren.
Sommigen vrouwen hebben daar vanaf het begin verschijnselen/klachten van. De een minimaal, de ander veel. Al of niet afgewisseld met perioden dat het rustiger is.

Het wil allemaal zeker niet zeggen dat je menstruatie dan ook vroeg zal stoppen en dat je dat je per definitie dan een vroege zou menopauze krijgt.
Dat komt ooit voor, maar is beslist geen regel.

Heeft bloedonderzoek zin?
Bloed onderzoek is maar een moment opname. De waarden zullen nog heel vaak "normaal" zijn.
En dus is de kans dat er in deze fase nog geen overgangswaarden gevonden worden betrekkelijk groot.
De huisarts zal daar dan zijn foute veronderstelling in bevestigd zien, terwijl het jouw met nog meer verwarring zal opzadelen.
Dit bloedonderzoek geeft ook nooit aan hoe ver je in de overgang. Het definitief wegblijven van je menstruatie is het enige ijkpunt.

Persoonlijk denk ik dat je heel goed zit met je gevoel en interpretatie van je verschijnselen.
Wat ik lees is het het verhaal van een vrouw voor wie de overgang begonnen is.

Anette

Chris79
Berichten van Chris79
Onderwerpen van Chris79
Menopauzejaar:

Bericht door Chris79 » do 21 jun 2018 17:08

Dank Claire en Anette !

Is het niet zo gezegd dat wanneer je vroeg menstrueert je ook eerder in de overgang komt?

Ik denk ook altijd maar; je kan er lang of breed over praten, je moet er doorheen. Feit is dat ik veel van deze gevoelens niet accepteer. En ze ga negeren op een of andere manier. Woedeaanvallen... Ik kan zo onwijs makkelijk en hard uit mijn slof schieten... niet gezond en pijnlijk voor anderen. Om de kleinste dingen. Ook kwaad op mijzelf worden.
Hoe ga je er mee om? Geen idee. Ben al 2 psychologen verder, de een ging graven naar en in mijn jeugd en de ander ging gericht te werk met mijn klacht. Aan beide heb ik iets gehad maar niet genoeg. Het blijft me raken.
Ik loop hard om mn hoofd leeg te maken. Niet vaak genoeg helaas.
Iemand nog tips?

Gr en dank alvast!
Chris79

Judith41
Berichten van Judith41
Onderwerpen van Judith41
Menopauzejaar:
Leeftijd: 42

Bericht door Judith41 » ma 30 jul 2018 16:07

Hallo Chris74

Ik heb ook de klachten die jij beschrijft.
Denk dat jij 'wegtrekkers' bedoeld met opeens heel raar stil in hoofd worden en opgefokt tegelijk?? Ik heb daarna vaak hartbonzen en hele angstige gedachtes en gevoelens...bang dat er iets staat te gebeuren..
Altijd angstig... onrustig.
Bang voor de toekomst, voor de dood.. veel piekeren wat anders kan.
Heb veel kuitpijn vooral in de ochtend.
Verder menstrueer ik veel om de 23 dagen met veel stolsels..
Mijn (vrouwelijke) huisarts wil ook niets weten van de overgang... ik ben nog ongesteld en maar pas 41.. zucht

Judith

Chris79
Berichten van Chris79
Onderwerpen van Chris79
Menopauzejaar:

Bericht door Chris79 » do 25 okt 2018 18:10

Hoi Judith

Ja... die wegtrekkers heb ik idd zo. Alsof al mijn vaten openstaan en ik voel het in mn hoofd wegtrekken. Vlak voor mn menstruatie heb ik ze. Soms ook tussendoor. Net alsof je weg dreigt te vallen...maar dat gebeurd dan niet... licht warm krijg ik het daarvan.

Menstruaties verschillen per maand. Vorige maand 6 dagen en dan weer 3 dagen... en korter op elkaar lijkt wel.

Groet en sterkte ermee!
Chris

Judith41
Berichten van Judith41
Onderwerpen van Judith41
Menopauzejaar:
Leeftijd: 42

Bericht door Judith41 » wo 28 nov 2018 07:54

Hallo Chris,

Sorrie van de late reactie
Je beschrijft het herkenbaar..
T is toch fijn om te horen dat je niet de enigste bent.
Ik heb ook vaak als ik bv de kraan aanzet, (dan is er iets in beweging) dat ik het dan krijg... het wegtrekken. Heel apart, je zou zeggen dat het te maken heeft met centrale zenuwstelsel.

Bedankt voor je berichtje aan mij.
groet,
Judith41

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht