Zelfs boodschappen, huishouden en koken wordt nu een belasting

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Limnos51
Berichten van Limnos51
Onderwerpen van Limnos51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Zelfs boodschappen, huishouden en koken wordt nu een belasting

Bericht door Limnos51 » di 15 mar 2016 10:10

Hallo dames,

Ik ben sinds een week nieuw op dit forum en wat is het allemaal herkenbaar die klachten. Momenteel ben ik al 2 maanden depri, paniek, angst, onrust, trillen in lichaam. Ik weet sinds een week dat ik aan het begin van de overgang zit. Nou als dit zolang gaat duren hoe houden jullie dat vol. Nergens zin in en moet mij overal toe zetten. Vluchtgedrag dat ik weg wel en dan ben ik weg wil ik weer naar huis.
Zelfs boodschappen, huishouden en koken wordt nu een belasting....Ik ken mijzelf niet meer terug.
Zijn er dames die dit herkennen? Ik wil zo graag bevestiging dat het weer goed komt.
Mijn vriendinnen hebben niet zo erg last van de overgang en vinden het moeilijk. Ze zeggen joh die opvliegers....alleen bij mij zijn het niet alleen opvliegers net wat ik boven schreef. Zelfs trilhandjes en moeilijk om te typen pfff......

Gisteravond naar yoga geweest en dat ging heerlijk samen met mijn vriendin. In de ochtend wordt ik wakker en dan begint de ellende en dat duurt heel de dag. Je probeert je er dan over heen te zetten alleen dat lukt niet want je bent er constant
mee bezig. Zo raar!!! Ik zie overal tegen op om iets te gaan doen. Ik doe het wel want ik verplicht mij er toe. Het huishouden gaat toch allemaal door en koken in de avond voor mijn man en zoon. Wanneer komt er een einde aan dit rotgevoel.
Laat wat horen zodat ik het gevoel heb dat ik niet alleen ben. Ik lees het wel al die verhalen alleen ik heb toch nog meer bevestiging nodig.

Ik ben zelf kattenoppas en kan mijn werk zelf indelen (een echte kattenliefhebster) en zelfs dat staat mij tegen. Hoe kan dat nou? Heeft dit allemaal met de overgang te maken?
Graag tips....

Groetjes,
Suzan

Suzanna65
Berichten van Suzanna65
Onderwerpen van Suzanna65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Zelfs boodschappen, huishouden en koken wordt nu een belasting

Bericht door Suzanna65 » do 17 mar 2016 10:32

Hallo dames,

Na veel gelezen te hebben en veel herkenning, reageer ik op de laatste reactie van Suzan. Die om bevestiging vroeg, en zich af vroeg of ze alleen was met deze gevoelens. Nou, ik kan je zeggen, je bent echt niet alleen hoor !!!! Weet precies wat je bedoelt en ook ik doe wat ik moet doen, maar er zijn soms dagen dat ik er wel klaar mee ben. Ik werk 3 dagen in de week, dat vind ik fijn maar als ik op mijn werk ben, dan wil ik naar huis en andersom. Nu de zon schijnt, denk ik, ik moet naar buiten, even wat lichaamsbeweging, maar ik kom er niet toe om me aan te kleden en te gaan. Dus zit ik nu moed op te brengen om dit te gaan doen. Je ( her ) kent je zelf niet meer. Bah...
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, en dat we op een dag dit alles achter ons kunnen laten.
Gebruik jij iets tegen deze klachten ? Heeft de yoga iets geholpen ??
Ondanks alles wens ik jou en iedereen hier op het forum een mooie dag toe.
Ongeveer anderhalf jaar in de overgang nu. Slik nu Ymea en Valdispert totaal overgang, en bezoek regelmatig de osteopaat, dat geeft wel verlichting.

Groet
Suzan

Limnos51
Berichten van Limnos51
Onderwerpen van Limnos51
Menopauzejaar:

Bericht door Limnos51 » do 17 mar 2016 11:31

Hallo Suzan,

Wat leuk een naamgenoot. Ik gebruik al jaren antidepressiva na de geboorte van mijn zoon 18 jaar geleden. Ik heb tal van keren geprobeerd af te bouwen echter het kwam helaas altijd weer terug (depressie). Ik slik nu sinds 5 weken een tabletje erbij en het doet nog niet veel. Ik heb gehoord dat ik in het begin van de overgang zit met allerlei klachten wat ook lijkt op een depressie. Dus ja wat is het de overgang of de depressie er is niets gebeurt in mijn leven de laatste tijd en het ging goed. (half pilletje) afgebouwd omdat het goed ging.
Ik slik nu ymea voor de overgang sinds 9 dagen begonnen met 1 tabletje en nu sinds gisteren 2 tabletjes en nu maar hopen dat het wat gaat doen. Ik heb heel veel baat bij de yoga en het is gewoon lekker om even zen te zijn en het is nog goed voor je lichaam en geest.

Ik verzorg mijzelf goed en sta altijd op dezelfde tijd op en ga vroeg naar bed (22.00 u). Douchen en aankleden ook al heb ik geen zin.
Ik ben zelf kattenoppas dus ik kan mijn eigen tijd indelen alleen dat staat mij zelfs tegen om te doen. Ik doe het wel want ik ben een kattenliefhebster en het is liefdevol werk.

Ik vind het wel fijn om te horen dat ik gelukkig niet de enigste ben want dat denk ik wel want om mij heen heeft niemand zoveel klachten........het is een hele strijd hoor..... Ooit zal het over gaan of in ieder geval minder worden. De opvliegers neem ik voor lief echter die paniek, angst, hartkloppingen, vluchtgedrag, depri enz. dat is heel moeilijk om er mee om te gaan voor mij.

Groetjes en een fijne dag. Ik ga ook proberen om er op uit te gaan.
Suzan

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » do 17 mar 2016 11:43

Hallo dames,

Ik zit mezelf ook weer in de weg. Dus ga ook maar even van mij aftikken. Tergend moe, en waarvan???

Gelukkig belde er net een vriendin om te wandelen, dat is een goede stok achter de deur om er toch op uit te gaan en te bewegen. Ik begin me wel zorgen te maken over hoe lang dit nog gaat duren zeg. Al jaren bezig en steeds komt er iets bij.

Sorry,voor de moppermodus maar die is er nogal vaak de laatste tijd. Ik moet eigenlijk van alles doen maar kom nergens toe. Beetje huishouden net gedaan, dan denk ik na een paar dingetjes gedaan te hebben; 'nee, ik ben moe ik kan niet meer'. Zo voelt het ook echt. Ik ben net een dweil maar wel een inactieve.

Ik heb wel de laatste dagen weer last van spotting met toch de bij behorende klachten van een menstruatie. Zou ik daar wat hoop uit kunnen putten? Ik zal bij zijn als het avond is en ik weer mijn bed in mag om te slapen.

Nu ja, sterkte allemaal.
Madu

Limnos51
Berichten van Limnos51
Onderwerpen van Limnos51
Menopauzejaar:

Bericht door Limnos51 » do 17 mar 2016 12:29

Hallo Madu,

Je bent helemaal geen mopperkont hoor!!! Ik kan het mij helemaal voorstellen dat je er moedeloos van wordt. Ik heb het ook aangezien ik al 2 maanden bezig ben met die paniek, angst, hartkloppingen, onrust enz... Ik weet sinds vorige week dat ik in de overgang zit aan het begin. Nog een lange weg te gaan. Zoals je al gelezen hebt gebruik ik antidepressiva paroxetine.

Ik heb ook net wat in het huishouden gedaan en normaal ging ik als een tornado door mijn huis heen echter dat lukt mij niet meer. Lijk wel een oud vrouwtje...
Ga zo ook even luchten en vitamine D op doen.

Groetjes voor allemaal,
Suzan

Suzanna65
Berichten van Suzanna65
Onderwerpen van Suzanna65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Suzanna65 » do 17 mar 2016 13:04

Hoi Suzan,

Ongeveer anderhalf jaar nu, achteraf vallen de puzzelstukjes in elkaar. Slik nu Ymea en Valdispert totaal overgang, en bezoek regelmatig de osteopaat, dat geeft wel verlichting.

Masucajope

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » do 17 mar 2016 13:29

Hoi Suzan,

Weet niet of je op nog meer bevestiging zit te wachten, maar ik wil je mijn relaas toch ook niet onthouden!
Ben net terug van (lopend) boodschappen doen en ben nu gesloopt.
Zo gaat dit alweer wekenlang, met af en toe een goede dag ertussen.
Iedere keer als er een klacht verdwijnt, komt er weer een andere/nieuwe voor in de plaats. Hoef jou niet te vertellen welke klachten dat zijn...maar ben het inmiddels na bijna 3 jaar wel spuugzat!!
Eigenlijk durf ik gewoon niks meer te plannen, omdat ik zo bang ben hoe ik me tegen die tijd zal voelen.
Slijt m'n dagen vaak op de bank met onze kat en dan televisie kijkend...
Ik las altijd heel graag, maar dat is me ook "afgenomen" door de overgang. Kan me totaal niet meer concentreren...pfff
Succes dames!

Gr Sandra

Limnos51
Berichten van Limnos51
Onderwerpen van Limnos51
Menopauzejaar:

Bericht door Limnos51 » do 17 mar 2016 15:01

Hoi Sandra,

Bedankt voor je berichtje. Ik kan ook geen boek of tijdschrift meer lezen (frustrerend). Films kijken dat lukt mij ook niet meer.
Gelukkig heb ik ook mijn 3 poezen en die komen wel kroelen op schoot. Ik heb alleen last van onrust in mijn lichaam en kan dan niet rustig zitten en dan krijg je weer zo'n naar gevoel in je lichaam (depri) en dan schiet ik weer in de stress daar van en zo blijft het cirkeltje
maar gaan. Ik zeg dan tegen mijzelf blijf positief het zijn de hormonen. Ik heb net een rondje gelopen in het bos (alleen) en daarna even naar een winkel bij ons en dan loop ik naar huis en dan denk ik o jee het is pas half 3 wat nu!! Zo raar die gedachtes hebben jullie dat ook?
Plannen vind ik ook moeilijk alleen ik ben natuurlijk kattenoppas dus ik heb afspraken staan om de katten te verzorgen bij de mensen thuis dus ik moet wel weg en misschien is dat maar goed ook.

Groetjes en nogmaals bedankt voor je berichtje.
Suzan

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » do 17 mar 2016 15:34

Beste dames

Dat heb ik exact zo Suzan, dat van het is pas half 3 en nu...vreselijk vind ik dat (wat vind ik eigenlijk niet vreselijk aan de overgang?!)

Sandra

LiesbethC47
Berichten van LiesbethC47
Onderwerpen van LiesbethC47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door LiesbethC47 » do 17 mar 2016 15:44

Hallo dames online,

Hier nog zo'n angsthaasje. Zit alweer 3 maanden thuis van mijn werk en heb nergens energie voor. Loop bij psychologe en krijg EMDR therapie i.v.m. heel veel stress en spanning afgelopen jaar. Ik zit maar heel de dag te malen en ben af en toe helemaal in paniek.
Advies psychologe: naar buiten, half uur per dag wandelen en gewoon structuur houden. Zit alleen maar te malen. Malen en nog eens te malen en kom nergens toe. Herkennen jullie dit ook? Slik AD en oxazepam en heb niet het idee dat dit werkt. Herkennen jullie dat malen ook?

Liesbeth

Limnos51
Berichten van Limnos51
Onderwerpen van Limnos51
Menopauzejaar:

Bericht door Limnos51 » do 17 mar 2016 16:49

Hallo Liesbeth,

Ik herken dat malen ook. Jij bent daar niet de enigste in hoor. Zo vermoeiend. Ik ga iedere ochtend gewone tijd uit bed om te douchen en gelijk aan te kleden. Ik ben vandaag ook naar buiten geweest. Ik verplicht mij daar toe want ik heb al eerder terugvallen gehad namelijk.

Groetjes en heel veel sterkte.
Suzan

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » do 17 mar 2016 20:40

Hallo dames

Inmiddels vergevorderd in de overgang al zeg ik het zelf ;) lees ik hier weer van alles over AD. En er is naar mijn mening toch echt een verschil tussen je depressief voelen vanwege de veranderingen die de overgang nou eenmaal te weeg brengt en een echte depressie hebben!
Ik heb er al veel over geschreven en wil niet echt in herhaling vallen maar mochten jullie het willen lezen...gebruik de zoekfunctie.

De overgang is een heel normaal proces in het leven van een vrouw! Moeilijk.... maar normaal! Een proces wat niet onderdrukt zou moeten worden met AD of hormonen (HST of de pil)

Vr gr Lee

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 18 mar 2016 09:31

Hallo Suzan en anderen,

Dank je wel! Ik vind het zelf wel vaak dat ik zeur. :oops: Maar ja, soms lucht het op als je je gedoe even kan delen met mensen die hetzelfde ervaren. Mensen die het niet ervaren snappen er niets van, dat werkt dan vaak tegen me. Dus heerlijk om hier te lezen en af en toe te schrijven.

Ik bedacht me ineens dat ik mijn cbd-druppels heb opgehoogd en het wellicht daardoor komt dat ik zo tergend moe kan zijn en niet vooruit kom.
Ik heb nogal snel last van een sederend effect. Ook van AD kan je tergend moe worden trouwens. Dat hoop ik niet meer nodig te hebben. Ik ga dus morgen eens uitproberen hoe ik me voel als ik de druppels wat terugschroef of het in meerdere kleine porties over de dag verdeel. Ik neem deze om te kijken of ik hierdoor minder migraineaanvallen krijg. Het helpt iig tegen lijfpijnen. Maar zo tergend moe zijn is ook niet bevorderend voor mijn welzijn merk ik.

Ik wens jullie weer een betere dag :D

Madu

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht