Weet niet hoe ik het tij kan keren

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Weet niet hoe ik het tij kan keren

Bericht door Flippertje » za 10 jun 2017 20:45

Dag lotgenoten,

Ben nu toch al een jaar of 6/7 volgens mijn in de premenopauze en val van de ene akelige klacht in de andere, op dit moment super last van me keel, alsof ie dicht zit en moeite met slikken, durf alleen zachte dingen te eten, blijft hangen in me keel, Ook erg droge mond, ben ook al een half jaar steeds duizelig, ben er wel klaar mee, ben nog maar een schimp van mezelf, hoelang kan dit nog gaan duren..... blijf ook elke maand gewoon ongesteld worden en twijfel steeds meer of het wel overgangsklachten zijn, voel me ziek en moe, heb een abonnement bij de huisarts en weet het niet meer, weet niet hoe ik het tij kan keren, wordt er moedeloos van....

hoe doen jullie dat?

Flippertje

Mimie
Berichten van Mimie
Onderwerpen van Mimie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Weet niet hoe ik het tij kan keren

Bericht door Mimie » zo 11 jun 2017 14:00

Hallo

Op momenten dat het slecht gaat denk ik dat ook, hoe lang nog.
En ook: gaat het na de menopauze beter of slechter?

Als het een tijdje beter gaat dan kan prima relativeren en m'n rust nemen, voor mezelf zorgen, zo min mogelijk stress en prikkels en het 'het is wat het is' principe.Deze dingen zijn vaak lastiger/niet voor elkaar te krijgen als ik veel klachten heb, ondanks dat ik weet dat dit me een beter gevoel geeft en me goed doet.

Ik herken het zieke gevoel (gevoel alsof je griep en koorts hebt) en moe zijn. Dat gaat bij mij op en af.
Ook de slikklachten die je omschrijft herken ik. Ze komen bij mij vaak vooral opzetten zo net na/aan het einde van mijn menstruatie.
Wat kan helpen is eten met vocht, dus een slokje water erbij nemen en hoofd een beetje naar voren kantelen. En vooral niet erbij na gaan denken, bij het slikken (maar die is lastig :))
Ik blijf wel gewoon alles eten, anders wordt de onrust steeds erger. Ik probeer er 'gewoon' niet bij stil te staan dan lijkt het er ook minder te zijn.

Ik menstrueerde tot een klein jaar geleden altijd regelmatig om de 4 weken . Daarna al een paar keer overgeslagen, daarna weer een paar keer regelmatig en nu alweer 6 weken zonder.
Verschil het laatste jaar: meer opvliegers en de laatste maanden enorm nachtzweten, en de klachten die ik de laatste jaren had zijn steeds heftiger aan het worden en duren ook langer. Alleen heb ik gelukkig ook nog steeds dagen dat ik me goed voel, mentaal en fysiek.

Mimie

Flippertje
Berichten van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje » zo 11 jun 2017 17:00

hoi Mimy,

mag nog wel zeggen regelmatig ongesteld, vanmorgen ongesteld geworden, 18 dagen geleden.....
Op dit moment heb ik zo goed als geen goeie dagen maar dit verklaard waarschijnlijk waarom ik me slecht voelde gisteren, wat is het toch een vervelende periode, wordt er kei onzeker van en het dient nergens voor, wel blij met dit forum al krijg ik momenteel weinig reacties van andere vrouwen wat me dan ook weer aan het denken zet? vinden die me nu ook al een zeur
Fijn dat je hebt gereageerd en wens je veel sterkte en goede dagen,weken toe!

Flippertje

Mimie
Berichten van Mimie
Onderwerpen van Mimie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Mimie » zo 11 jun 2017 18:32

Flippertje,

Je zeurt niet hoor. Dit is gewoon een erg heftige periode, met zoveel klachten en onzekerheden.
En die menstruatie die eraan zat te komen verklaard ook wel wat.

18 dagen is kort.
Dan is er waarschijnlijk ook geen rustpauze tussendoor, eisprong al tijdens vorige menstruatie denk ik.
Alhoewel de lange periode tussen mijn menstruaties nou ook niet bepaald rustig zijn.
Pas als de eisprong is geweest knap ik tegenwoordig op. Wel PMS dan, maar dat is in vergelijking met de klachten ervoor tegenwoordig zoveel beter.

Zelf ook ontzettend veel klachten, fysiek en mentaal. Van het 1 in het ander vallen of veel klachten op hetzelfde moment.

De kunst is denk ik toch een 'het is wat het is houding' en Rust, reinheid en regelmaat.
Het klinkt oh zo gemakkelijk, maar niet eenvoudig met al die hormoonschommelingen en een lijf en hoofd die regelmatig vanuit het niets op hol slaan.

Jij ook veel sterkte en hopelijk wat betere dagen als de menstruatie goed door is gebroken.

Mimie

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » ma 12 jun 2017 05:38

Flippertje schreef:
zo 11 jun 2017 17:00
een vervelende periode, wordt er kei onzeker van en het dient nergens voor
Hallo Flippertje

Herkenbare opmerking. En eerlijk gezegd ging het met mij pas beter een paar jaar geleden toen ik het nut ervan ging inzien. Ik ben het met je eens dat het allemaal met wat minder nare verschijnselen gepaard zou kunnen gaan maar ben er wel van overtuigd dat de overgangsperiode echt wel ergens toe dient.

Probeer er eens anders tegenaan te kijken, berichten van anderen vrouwen hebben mij daarbij geholpen toendertijd maar wel pas toen ik daar zelf voor open stond.

Vr gr Lee

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » ma 12 jun 2017 07:55

dag Lee anderen..

Wat mij steeds overvalt zijn nare gedachtes.. zo naar dat mijn geest niet spoort enz...het stomme is dat het ook weg kan zijn en dat het me dan weer plots overvalt...als ze er niet zijn denk ik..waar gaat dit over en als ze er wel zijn zit ik er weer midden in...heeft dit dan ook een reden?

groetjes
Troelaatje

Flippertje
Berichten van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje » ma 12 jun 2017 09:41

Hier ook troelaatje,

Wordt gek van mezelf, durf geen auto bijna meer te rijden en heb moeite met boodschappen doen, moet over 3 weken op vakantie en ben er niet echt blij mee, ben overal bang van en zie allerlei beren op de weg, het is op dit moment overleven i.p.v. leven, hoop toch echt dat het beter gaat

Flippertje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 12 jun 2017 09:58

Sorry dat ik het zeg Flippertje

maar zolang je zo tegen jezelf in blijft gaan (op vakantie gaan terwijl je dat zelf helemaal niet ziet zitten bijvoorbeeld) zal je voorlopig niet in een rustiger vaarwater komen.

Vr gr Lee

Flippertje
Berichten van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje » ma 12 jun 2017 10:57

Makkelijk gezegd lee,

Maar heb ook nog een man die er een keertje uit wil en kan dan toch slecht zeggen, ik ga niet mee, bekijk het maar, heb trouwens een begripvolle man die me echt helpt en denk zelfs als ik niet zou gaan hij het wel begrijpt, maar vraag me af of ik me beter voel als ik niet ga, voel ik me helemaal schuldig, je kunt niet altijd alleen maar na jezelf kijken dat is ook niet fair tegenover anderen

Flippertje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 12 jun 2017 11:15

Flippertje schreef:
ma 12 jun 2017 10:57
Maar heb ook nog een man die er een keertje uit wil en kan dan toch slecht zeggen, ik ga niet mee, bekijk het maar, heb trouwens een begripvolle man die me echt helpt en denk zelfs als ik niet zou gaan hij het wel begrijpt, maar vraag me af of ik me beter voel als ik niet ga, voel ik me helemaal schuldig, je kunt niet altijd alleen maar na jezelf kijken dat is ook niet fair tegenover anderen
Hoi Flippertje,

Altijd is ook wel erg lang. ;) In je antwoord zit (lijkt het) besloten dat je man het best zou accepteren maar dat je er zelf moeite mee hebt om aan te geven dat je niet mee kunt/wilt gaan. Ik merk zelf tegenwoordig heel vaak dat het echt in mijn eigen hoofd zit als ik mezelf weer eens iets opleg waarvan ik denk dat de ander dat van mij verwacht. Eigenlijk vind ik het zelf vaak niet kunnen dat ik me onttrek, niet zorg enz. Dat is best een eyeopener merk ik. Natuurlijk vinden anderen het niet altijd geslaagd. Ook zet het vriendschappen best onder druk maar toch lijk ik steeds vaker te beseffen dat ik mijn eigen vijand ben. Ik schreef het elders ook al.

Het zit zo besloten in ons systeem dat we het "niet kunnen" maken om.

Ik twijfel ook vaak hoor, dus het blijft lastig.

groetjes,
Madu

Flippertje
Berichten van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje » ma 12 jun 2017 14:36

Hallo

Is echt zijn vakantie i.v.m zijn hobby, maar daarnaast ook voor mij een leuke locatie waar ik lekker ook mijn ding kan doen, mes snijdt aan 2 kanten.
Kijk ik snap wel dat je niet teveel over je grenzen moet gaan in deze klote periode, maar ik vind dat mijn wederhelft het verdient om er even uit te zijn.
Ik leef niet alleen en als ik zie wat hij allemaal voor me doet en laat vind ik het te makkelijk om te zeggen, denk aan jezelf, dat doe ik al heel het jaar zoveel mogelijk.....

Flippertje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 14 jun 2017 04:23

Beste Flippertje
Flippertje schreef:
za 10 jun 2017 20:45
hoe doen jullie dat?
vroeg je toch je in je openingsbericht? Maar als iemand het anders doet dan jij, dan kan je daar niets mee?
Dan heeft die vraag ook niet zoveel zin lijkt mij.

Je weet niet hoe je het tij moet keren schrijf je....Met alsmaar op dezelfde voet door (willen) gaan verandert het tij niet zeker niet, denk ik.
Flippertje schreef:
ma 12 jun 2017 10:57
Makkelijk gezegd lee
Lee zegt helemaal niks makkelijk.......Lee is door schade en schande wijs geworden

Exposure, dus jezelf blootstellen aan de de dingen waar je angst voor hebt en die dingen juist wel doen, wat je hierboven naar Flippertje toe lijkt te prediken, is een vorm van cognitieve gedragstherapie die wellicht helpt bij 'gewone' angststoornissen, maar in de overgang ligt dat toch echt anders in mijn ogen. Tijdens de overgang is ons zenuwstelsel onder invloed van onze hormonen tijdelijk 'van slag' om het maar even simpel te zeggen en dat is heel wat anders dan een angststoornis en vraagt dus ook om een andere benadering dan een angststoornis.

Vr gr Lee

Flippertje
Berichten van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje » wo 14 jun 2017 12:36

Beste lee,

Ik vraag inderdaad, hoe doen jullie dat?
misschien heb je gelijk dat ik geen dingen moet doen waar ik mij niet prettig bij voel.
Maar als ik niet mee zou gaan op vakantie, voel ik me schuldig naar mijn man toe omdat hij ook wel eens wat wil doen, kun je zeggen laat hem alleen gaan maar dat doet hij echt niet, laat mij niet achter en gaat gewoon niet alleen.
Ik krijg meerdere adviezen en ben daar blij om, ook met jou advies, en probeer daar iets uit te halen waar ik iets aan zou kunnen hebben.
Ik probeer om van alle raad die ik krijg erover na te denken wat nu het beste is en ben blij met de verschillende reacties erover.
Zoveel mensen, zoveel meningen!

Flippertje

Merlina
Berichten van Merlina
Onderwerpen van Merlina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Merlina » wo 14 jun 2017 15:17

Hallo Flippertje,

Je wil het zelf niet anders doen dan je het nu doet, en bent er ook heilig van overtuigd dat je niet anders kunt dan op dezelfde voet doorgaan.
Jij wilt die kant absoluut niet op. Je moet van jezelf mee op vakantie. Dat is prima, dan is dat waarmee je het moet doen.
Who else wil je overtuigen met alle "ja maar's...." die je alsmaar blijft aanvoeren.

Merlina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht