Weerzin tegen het huishouden.

Zorgmoe, Oververmoeid, Opgebrand. Bestaande verplichtingen en verwachtingen worden teveel.
De draagkracht waarover we eerder beschikte, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen.
Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 53

Weerzin tegen het huishouden.

Bericht door Max » zo 22 jan 2017 13:59

Hallo dames,

Wie heeft er ook enorme weerzin tegen het huishouden?
Mijn man neemt het al een jaar van mij over omdat het bij mij zoveel weerstand oproept.
Ik ga trillen op de benen en krijg een algeheel naar gevoel over mij als ik iets probeer aan te pakken.

Is het dan verstandig om toch kleine dingen te proberen?
Anders heb ik het idee of gevoel dat het nooit meer beter word.

Vroeger rende ik gewoon door maar tegenwoordig krijg ik het niet voor elkaar.

Groet Max.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Weerzin tegen het huishouden.

Bericht door Madu » zo 22 jan 2017 17:50

Hallo Max,

Eerlijk gezegd vraag ik me af waar ik geen weerzin tegen voel. Ik woon alleen dus weinig keuze wat dat betreft en dat is misschien maar goed ook. Ikzelf merk dat doordat ik dus toch moet ik 's avonds, als ik dingen gedaan heb ,ook wel vaak toch een meer voldaan gevoel heb dan als ik de hele dag stil gezeten heb. Waar ik overigens ook wel regelmatig aan toegeef omdat ik dan gewoon te moe ben. Maar er komt dan natuurlijk een moment waarop ik actie moet ondernemen. Soms baal ik dan, maar toch vaker denk ik dat het mij behoedt voor nog meer stilzitten en daardoor nog meer neerslachtig worden.

Op je vraag of je dus toch beter iets kunt doen wil ik je eigenlijk een wedervraag stellen. Hoe voel je je als je wel iets kleins doet? Ikzelf had altijd de neiging om zwart/wit te denken, als het zo niet kan dan maar helemaal niet. Tegenwoordig doe ik soms gewoon iets, ook al denk ik dan dat het de moeite toch niet is. Vaak voel ik me beter als ik iets gedaan heb, soms valt het zelfs heel goed uit en blijk ik meer te kunnen dan ik eerst dacht, met name 's morgens.

Gisteren migraine vandaag ook. Vanmorgen dacht ik dat ik vandaag de hele dag op bed zou liggen, mij niet aan zou kleden. De pillen sloegen aan en na een paar uur toch voorzichtig wat gedaan. Vanmiddag zelfs gefietst en tegen de avond zelfs lopend boodschappen gedaan. En wat ik niet voor mogelijk hield vanmorgen ik heb zelfs de stofzuiger door het huis gehaald. Hoefde niet van mezelf maar het was al meer dan een week geleden en ik begon te niezen. :oops: Mezelf gelijk getrakteerd op hapjes en een donker biertje. Die eet en drink ik nu op voor de tv met een voldaan gevoel dat de vloer schoon is en ik toch iets van de dag wist te maken.

Sterkte ermee,

Madu

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » ma 23 jan 2017 10:24

Hallo Madu,

De hele dag op de bank zitten daar word ik moedeloos van.
Maar als ik wat doe staat het me zo vreselijk tegen dat ik helemaal begin te trillen.
Vaak laat ik het dan maar.
Jouw wedervraag, dat zwart wit denken herken ik ook maar al te goed. Als ik me zo voel als ik iets doe dan laat maar.

Vind het knap dat jij je er zo doorheen slaat helemaal alleen.

Fietsen ging vorig jaar nog in het voorjaar vooral 's avonds maar nu helemaal niet meer.
Heb gisteren nog wel samen met mijn man de gordijnen gewassen en een stukje gelopen en dat lopen ging aardig maar daar heb ik ook geen hekel aan:)
Vandaag maar eens zien of er nog iets uit mijn handen komt, ga het proberen.

Heel erg bedankt voor jullie reactie en uitleg en de moeite natuurlijk om het neer te tikken.

Groetjes Max.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Roseline » ma 23 jan 2017 12:44

Hallo Max,

Wees vooral niet te streng voor jezelf. Ik heb ook een weerzin tegen het huishouden en doe nu slechts het hoogstnoodzakelijke. Ik probeer me niet te vergelijken met wat anderen wel kunnen, omdat ik me dan een slappeling voel en dan komt het schuldgevoel er ook nog eens bij.

Doe op dit moment waar jij je goed bij voelt. En als het je lukt om iets te doen dan is dat weer een kleine overwinning.

Madu, ik vind het heel moedig wat je allemaal aankunt, maar helaas bevind ik me nog niet in die fase. De heftige opvliegers en onrust die door mijn lijf giert zuigt alle energie weg.

Groetjes
Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » ma 23 jan 2017 14:26

Hallo Roseline,

Gelukkig weer herkenning.
Ik probeer het ook, heb net de andere vitrage er af gehaald, ging wel met moeite en tegenzin natuurlijk.
Vind het zo moeilijk te accepteren dat het niet meer gaat zoals vroeger.

Ik voel me niet schuldig gelukkig, ik denk dat dat is geweest.

Ook ik bevind me niet in die fase, ben er wel geweest maar is weer helemaal weg.
Dank je wel voor je opbeurende woorden en herkenning.

Groetjes Max.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 23 jan 2017 17:59

Hallo Roseline, Max en anderen,

Er is allereerst niets om je schuldig over te voelen. En ik heb ook periodes zoals ik schreef dat wat ik nu deed ook niet gaat. Dan blijft het bij boodschappen doen en soms door de migraine kan zelfs dat niet. Ik probeer het wel zoveel als mogelijk, maar dat kan ook een wandelingetje zijn, even bij een koffietent koffie drinken en weer terug enz.

M.a.w, als het echt even niet lukt dan lukt het niet.

Max, ik vind vitrage eraf halen dan best een grote stap bv. Iets kleins is bij mij, stofzuigen of het aanrecht opruimen, stoffen en dan niet alles tegelijk. Ik woon klein maar knip toch alles in hele kleine deeltjes. Ik doe ook vele malen minder dan voorheen hoor maar ik leef nog steeds dus zo erg is dat ook helemaal niet. ;)

Sterkte dames het valt gewoon niet mee, Madu

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 » di 24 jan 2017 12:02

Hallo Max en de andere dames,

Ik herken het maar al te goed die enorme weerzin tegen niet alleen het huishouden maar eigenlijk tegen bijna alles. En ook dat overprikkelt zijn.
In mijn meest slechte periodes lag ik soms alleen maar in bed of op de bank onder een deken, niet in staat om iets te doen. Alles was me teveel en maakte me angstig, onrustig en prikkelbaar. Zo afschuwelijk is dat, en ook zo uitzichtloos en verdrietig.
Het gaat nu iets beter en dan ben ik wel in staat om dingen ter afleiding te doen omdat ik als ik niks doe teveel ga piekeren. Maar de weerzin tegen van alles blijft wel aanwezig, maar dan meer in allerlei sociale verplichtingen. Ik sla een hoop dingen af omdat ik er totaal geen zin en geen fut voor heb, dat wordt heel vaak niet begrepen ( waarom kom je niet het is toch leuk) nou ja jammer dan de tijd dat ik mezelf geweld aandeed om toch maar te gaan terwijl heel mijn lijf zei nee is voorbij.
Verder gaat het hier nog erg op en neer, soms gaat het een poosje best goed en soms weer een periode minder met veel lichamelijke en geestelijke klachten.
De ene keer vind ik het wel leuk om iets te ondernemen, en kost het me weinig moeite, de andere keer is een half brood halen bij de bakker al een happening.
Nou leg dat maar eens uit aan mensen in je omgeving die niet voelen wat jij voelt ( ben er ook mee gestopt met uitleggen)

Veel sterkte allemaal,

Groetjes Conny

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Ellenoor » wo 25 jan 2017 18:12

Hoi Max

Je voelt je eigen gevangen in je lichaam, dat met de overgang bezig is.
Vreselijk om je zo te voelen, en wat heb je dan aan moed en kracht zou je zeggen. :(
Laatst hadden we het hier over de tandarts, en het daarheen gaan, ik was 4 jaar niet geweest, ik kon mijn kaken niet van mekaar geklemd krijgen zo onder de innerlijke stress geleden.
Toch zie ik bij jou ook dingetjes in je schrijfsels, wanhopig sta je te trillen bij het aanrecht, maar toch heb je je gordijnen gewassen.
Vind ik goed van je, die cirkel is nog niet helemaal gesloten, al lijkt en voelt het wel zo.
Maar zelf zie je dat niet.je haalt jezelf teveel omlaag, niet doen Max.
Enne ik doe ook geen huishouden als ik er geen zin in heb, mijn ramen zijn al 6 maanden niet gezeemd, ik heb er geen zin in.
Nou en :lol:
Ik doe het als ik er zin in heb, er word hier niet gerookt en koken doe ik onder de afzuigkap, zit me tijd wel even uit denk ik nonchalant.
Verder als Madu, ik doe de dingen die ik wel moet in delen, ik heb nog 1 kat, die verhaart, en die haren heb super rode ogen ervan, dus stofzuigen moet wel om de dag.
Nou Max, net als jij, rende ik vroeger ook in een ruk mijn huis door en niets ontging er aan mijn oog, nu is het huis er voor mij.
Wat een wijsheid, bij al die moed en kracht :)
Ook voor jou.

Groet Ellenoor

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » do 26 jan 2017 11:32

Hallo Ellenoor,

Dat klopt helemaal wat je zegt, dat gevangen voelen in je eigen lichaam, wil er wel uit vliegen.
Wat een herkenning over de tandarts:)
Vier jaar!
Ik ben vorig jaar in januari nog geweest met lood in de schoenen, in de wachtkamer heb ik het al niet meer.
Weer een oproep gekregen maar gezegd dat ik nog niet kan.

Ik heb samen met mijn man de gordijnen gewassen, wel eraf gehaald, trillend op een trapje en 1 raam gewassen.
Volgens mij is het ook veel angst wat erbij komt kijken. Dat ik het niet meer kan en die angst doet me trillen op de benen denk ik.

Het is ook geen zin hebben en de angst dat het niet gaat en weer een tegenvaller, daar word ik niet goed van, baal dan zo van mezelf. Het vertrouwen wordt er dan ook niet beter op.

Goed hoe jij dat aanpakt, ik heb dat vertrouwen nog niet.
En dat is ook gekomen door de uitspraak van de huisarts, die zei tegen mijn man toen hij daar vorig jaar was dat ik een heel moeilijk psychiatrisch probleem was. Dat spookt nog steeds door mijn hoofd. De huisarts is van Turkse afkomst en kan moeilijk een genuanceerde uitspraak doen en niet tussen de regels door luisteren.
Ook hij erkent de overgang niet in deze vorm zoals zoveel medici.
Daar werd ik ook niet vrolijk van.
Heb nog geprobeerd een andere huisarts te vinden maar allemaal vol of niet in ons postcode gebied.

Wat jij zegt over door het huis rennen en dat je niets ontgaat herken ik zo goed.

Dank je wel Ellenoor voor de herkenning, geeft weer moed!

Groetjes Max.

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 64

Bericht door Sunny » di 11 jul 2017 09:51

Dag Lotgenoten,

Ook ik zie de laatste tijden tegenop de huishouden en ben constant moe!
Ik had dit al een lange tijd maar niet zo erg als nu.
Door het wisselvallig weer temperatuur voel ik me constant moe moe moe.
Als ik om 6 uur opsta, moet ik mezelf naar de badkamer slepen...na het douchen voel ik me fit, maar in de loop van de ochtend is het echt weer een ramp...ik moet echt helemaal bij komen.
Na de lunch voel ik me wat energieker dan doe ik dingen wat ik kan doen, maar er zit er veel time-out tussen, en aan het einde van de dag ben ik echt uitgeteld.
Ga dan tussen 21:00 en 22:00 uur naar bed!
Ik vermoed dat er meer dames er last van hebben.
Heel veel sterkte allemaal!

Groet, Sonja

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Josephine » zo 13 aug 2017 11:59

Goedemorgen dames

Heel herkenbaar weerzin voelen tegen het huishouden. Naast de vele lichamelijke klachten zoals keelklachten op het moment voel ik ook enorme weerzin tegen het huishouden. Het idee alleen al ontmoedigt mij al. Het is zelfs zover dat ik een appartement heb gekocht omdat het huis waar ik nu woon met 3 verdiepingen ook nog eens heel groot is en ik voel me er het laatste jaar ook verloren in. Wil kleiner wonen, meer cosy gevoel en vooral minder schoon te maken. Inderdaad is het wel zo als ik heb schoongemaakt ik een prettig gevoel erbij heb, maar voor de 1e aanzet moet ik echt mn best doen.

Groetjes Josephine

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht